Alfa Romeo 147/156/159/GT Club Forum

Algemeen => Chit chat => Topic gestart door: 405T16 op 25 februari 2019, 21:10:31

Titel: kleine motoren grote problemen
Bericht door: 405T16 op 25 februari 2019, 21:10:31
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2019/02/thema-revisie-kleine-motoren-grote-problemen-10161909 (https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2019/02/thema-revisie-kleine-motoren-grote-problemen-10161909)

AMT
kleine-motoren-grote-problemen

De motoren moeten schoner en efficiënter, dus worden ze kleiner, krijgen ze grote turbo’s, agressieve EGR’s, veel voorontsteking, lange onderhoudsintervallen en draaien ze met onvoorstelbaar lage toerentallen.
Revisiespecialisten Nick van Kessel, Ad de Ruiter en Pedro Hartog leggen uit wat er kapot gaat en waarom. Hoe erg is het?


Thema Revisie: Kleine motoren,  grote problemen

Hartog Tuning in Alkmaar is gespecialiseerd in Audi/VW-motoren. De TFSI-motoren zorgen voor veel werk.
Downsizen lijkt dé oplossing om de uitstoot van een motor te verkleinen. Viercilinders worden driecilinders en een kort motorblok tordeert minder, maar blijven die dunne lichtmetalen blokjes wel stabiel? Ad de Ruiter van Rhenoy: “Toen fabrikanten begonnen met aluminium blokken zagen we wel vervormingen, maar dat is lang geleden. De stijfheid is voldoende. Wel kunnen de dunne krukassen torderen.

We zien problemen met hoofdlagers, vooral bij diesels vanwege het hoge koppel.” Drie- en tweecilinders hebben balansassen nodig, maar viercilinders zouden toch best zonder kunnen? Ad de Ruiter: “Fabrikanten willen geruisloze motoren zonder trillingen, zodat die viercilinders net zo mooi draaien als zescilinders. De balansassen worden redelijk zwaar belast en dat geeft extra slijtage en problemen bij alle motoren, zoals uitgelopen lagers van de balansassen.”
Titel: Re: kleine motoren grote problemen
Bericht door: MartinPool op 25 februari 2019, 22:54:02
Industriële motoren draaien 90% van tijd op 100% van hun vermogen, daarom worden ze ook om de zoveel draaiuren volledig uit elkaar gehaald.
De auto motoren van vroeger liepen misschien nog geen 1% van de tijd op vol vermogen en worden dus nooit zwaar belast.
De huidige motoren lopen misschien wel 50% van de tijd op 80% vermogen maar de onderhoudsintervallen zijn wel langer geworden.

Waar zullen de problemen dan toch vandaan komen.

En mijn VW bus is er eentje met de lichtste motor, motor management lampje bijna continu aan en regelmatig storing uitlaatsysteem. Dit is een blok dat is gedownsized, het originele blok waarvoor het blok is ontwikkeld ziet de garage enkel bij onderhoud.

Titel: Re: kleine motoren grote problemen
Bericht door: Franssie op 27 februari 2019, 19:19:24
het probleem van veel motoren is gewoon die milieu troep en het nieuwe rijden.
voorbeeld klant met golf diesel volgens nieuwe rijden alles vuil stuk en berg klachten
zelfde auto met scheurchaufeur lange ritten en doorrijden geen problemen.

olie regelmatiger verversen zorgt ook voor minder gezeur
alleen als je bij audi je olie ieder jaar wisselt heb je geen recht op mobilitijdsgarantie immer je onderhoud je auto niet volgens schema,...........................raar maar waar
Titel: Re: kleine motoren grote problemen
Bericht door: leonm op 28 februari 2019, 14:04:00
het probleem van veel motoren is gewoon die milieu troep en het nieuwe rijden.
voorbeeld klant met golf diesel volgens nieuwe rijden alles vuil stuk en berg klachten
zelfde auto met scheurchaufeur lange ritten en doorrijden geen problemen.

olie regelmatiger verversen zorgt ook voor minder gezeur
alleen als je bij audi je olie ieder jaar wisselt heb je geen recht op mobilitijdsgarantie immer je onderhoud je auto niet volgens schema,...........................raar maar waar

+1

M'n zwager rijdt ook met zo'n eco TDI geval. Rijdt er ook mee als een dweil. Omdat de schakelindicator zegt dat je bij 1500 toeren moet overschakelen doet hij dat ook  sleep sleep.
Motor wordt daardoor helemaal afgeknepen en vindt dat echt niet lekker, zo laag in toeren.
Gevolg: EGR problemen, roetfilter problemen en ga zo maar door
Heb hem al vaker gezegd, dat ie dat ding meer op z'n donder moet geven. Maar nee, want dat kost teveel brandstof  Deuh Deuh
Titel: Re: kleine motoren grote problemen
Bericht door: brinkerik op 28 februari 2019, 18:51:39
De eco diesels, kun je nu voor weinig ophalen.

div collega`s van mij rijden, skoda 1.2 tdi,  brandstof verbruik  1:22

Dat doet mij wel nadenken, met mijn 1:13.5  a 1: 14.5  maar, een 5 cilinder met 400 N en sect snelweg km`s rijd gewoon zo voorbeeldig, dat het enige alternatief voor mij een Juul 2.0  zou zijn.  Maar ook daar weer dikke remmen, grote banden, en een vergelijkbaar  ( geschat c.a. 1 ; 15.5 verbruik )


Trouwens niet helemaal eens met de stelling, daar een 1.2 TDI met 5 versnellingen, voor dagelijks gebruik met de nodige aanpassingen ook gewoon goed moet kunnen rijden;  alleen  NIET voor mij, alleen die lange 3e en 5e versnelling kan ik alleen maar als IRRITANT omschrijven.


add:
al gaat het AMT artikel ook over de  TFSI benzine blokjes,  dus niet over de Dieselbroeders
Titel: Re: kleine motoren grote problemen
Bericht door: Alfafa op 08 maart 2019, 19:55:20
Ik heb recent een 1.4tsi in een superb met dsg gereden. Het rijdt wel leuk. Echter met een beetje versnellen springt ie naar zn 5 vol in de toeren 6000tpm hoorjem janken onder de kap hahaha. Gaat goed tot die uit de lease is.
Titel: Re: kleine motoren grote problemen
Bericht door: Alenko1983 op 23 mei 2019, 23:42:55
skoda superb, die naam alleen al  :(