Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - ludwig71

Pagina's: [1] 2
1
[156] Motorisch / koppeling stuk...einde voor bella (?)
« Gepost op: 17 juni 2018, 16:00:10 »
Vermoedelijk is dit het einde voor bella  :'(
De laatste paar dagen trilde het koppelingspedaal en gisteren kreeg ik tijdens het rijden het koppelingspedaal opeens niet meer ingedrukt, na meermaals stevig duwen ging het pedaal wel naar beneden, maar ik hoorde een metaal-klingelend geluid en verder schakelen ging heel moeizaam.
ik ben dan zonder te schakelen naar huis kunnen rijden.
Daar rook ik een oliegeur, en ik zag dat de volledige onderkant van de auto nat was met die olie.
Ik nam contact op met de garage, en die vertelden me dat een nieuwe koppeling plaatsen 1000 euro kost, en als het vliegwiel ook vervangen moet worden,
1600 euro.

Is nu bij zekerheid de koppeling stuk?  ???
Of zou het kunnen dat alleen de olieleiding of druklager stuk is?
Bella is 16 jaaren heeft 285000 km ...  :-\


2
Vorige week is bella afgekeurd omdat de handrem op het wiel rechts achter niet werkt.
Ik hoopte/dacht dat het wel aan de remkabel zou liggen, en heb Bella vandaag naar de garage gebracht.
Nu belt de monteur om te zeggen dat de kabel nog zijn werk doet maar dat de rem zelf het probleem is, en het onderdeel ongeveer 200 euro kost.
Morgen krijg ik een juiste prijsofferte.

Welk onderdeel zou er nu precies stuk zijn?
Is dat de remklauw/zadel?
Moet die in zijn geheel vervangen worden, of kan die hersteld worden?
Als ik op de online onderdelenshops kijk, kan ik remzadels vinden voor 115 euro (+statiegeld).
Mijn auto is van  bouwjaar 2002, en er zijn twee klauwen beschikbaar: bouwjaar tot 1.2002 en vanaf 2.2002 
Dus het is me niet duidelijk welke ik precies moet hebben.  :-\
Kan er iemand het OEM nummer vinden via het chassisnummer aub?
chassisnummer is ZAR93200001277869
Alfa Romeo 156 sedan facelift bj2002  1.9JTD  115pk/85kw

Als ik op de site van Tuynder kijk...wat is het verschil tussen remklauw 735287451 en 735434311 ? ??? ???

3
Vorige week is bella afgekeurd omdat de handrem op het wiel rechts achter niet werkt.
Ik hoopte/dacht dat het wel aan de remkabel zou liggen, en heb Bella vandaag naar de garage gebracht.
Nu belt de monteur om te zeggen dat de kabel nog zijn werk doet maar dat de rem zelf het probleem is, en het onderdeel ongeveer 200 euro kost.
Morgen krijg ik een juiste prijsofferte.

Welk onderdeel zou er nu precies stuk zijn?
Is dat de remklauw/zadel?
Moet die in zijn geheel vervangen worden, of kan die hersteld worden?
Als ik op de online onderdelenshops kijk, kan ik remzadels vinden voor 115 euro (+statiegeld).
Mijn auto is van  bouwjaar 2002, en er zijn twee klauwen beschikbaar: bouwjaar tot 1.2002 en vanaf 2.2002 
Dus het is me niet duidelijk welke ik precies moet hebben.  :-\
Kan er iemand het OEM nummer vinden via het chassisnummer aub?
chassisnummer is ZAR93200001277869
Alfa Romeo 156 sedan facelift bj2002  1.9JTD  115pk/85kw

Sorry, verkeerde rubriek.
Ik heb dit bericht nu in exterieur geplaatst, maar kan dit hier niet verwijderen moderator.

4
[156] Exterieur / waar hoort deze ring?
« Gepost op: 28 maart 2016, 15:13:33 »
Dit is de onderste bout van een schokdemper achter.
Ik weet niet meer waar de ring (die ik aanwijs op de foto) zat  :-\
Tussen de as (nr 9 op het schema) en de schokdemper?




5
[156] Exterieur / door schokdemper gezakt
« Gepost op: 11 maart 2016, 00:59:43 »
Vandaag heeft de schokdemper links achter het begeven.
de schotel waar de veer op steunt is zo verroest dat ze gedeeltelijk is losgekomen en gezakt waardoor de band heeft zitten aanlopen tegen de schotel  :o :-\
Nu vroeg ik me af of het te doen is om de achterste dempers zelf te vervangen.
Moet je de veren klemmen om ze te demonteren van de oude dempers en te monteren op de nieuwe dempers?

Heeft er misschien iemand nieuwe of tweedehandse  achterste dempers te koop?
Of complete dempers met veren.
Het is een Alfa 156 vqan 2002 met sportpack.
Alvast bedankt!

6
Motorisch archief (oudere berichten tot midden 2017) / radiator vervangen
« Gepost op: 09 augustus 2015, 23:29:28 »
Hoi.

Ik heb een koelvloeistoflek.
Ik vermoed dat er een lek is in de radiator.
Het betreft een 156 1.9 jtd 115 pk met airco.

Kan iemand me zeggen of de radiator langs boven of langs beneden eruit moet?  ???
En is het zelf te doen? Ik denk dan vooral aan eventuele buisklemmetjes die je niet los of terug vast krijgt...

Welk merk koop ik het best? Valeo, Nissens, andere?
Bij Koebergen kost een radiator maar 75 euro, is die ook goed?
Alle tips zijn welkom!

7
Banden en velgen / 17" ok voor belgische keuring?
« Gepost op: 07 november 2013, 19:16:45 »
Hoi.

Ik heb banden/velgen 215/45 17" op mijn 156 jtd 115pk.
Op het gelijkvormigheidsattest staan enkel de velgenmaten 15" en 16" vermeld.
Zouden ze bella afkeuren voor de 17"?
Alvast bedankt voor de info!

Ludwig.

8
Sinds een paar weken maakt bella een heel vreemd geluid bij koude motor.
taketaketaketak.....
Na een paar minuten rijden is het verdwenen.
Mijn monteur denkt dat het het vliegwiel is.
Wat denken jullie?


9
Motorisch archief (oudere berichten tot midden 2017) / auto start niet...
« Gepost op: 04 november 2012, 00:42:20 »
Vandaag kreeg ik bella niet aan de praat.
De auto demarreerde zelfs niet!

Tot gisteren startte hij nog zonder enig probleem.
Normaal als de batterij het gaat begeven, dan merk je het toch al door het minder vlot starten?  ???

Maar wat ik ook vreemd vond, is dat de airco telkens bij het starten aan stond en het knopje "mono" uit.
Terwijl ik "mono" altijd aan heb staan, en de airco standaard altijd uit...
Ook krijg ik nu enkele foutmeldingen op de boordcomputer: abs en nog wat...

Komen deze symptomen iemand bekend voor?

10
Hoi hoi.

Binnenkort moet Bella een nieuwe distributieriem krijgen.
ik laat dan natuurlijk ook de spanrolle, en de multieriem met spanrollen vervangen, evenals de waterpomp (200.000 km).
Wat is een normale werkduur die een garagehouder me mag aanrekenen voor deze klus?


11
Gisteren tijdens een rit van 250 km snelweg kreeg ik regelmatig de melding: "storing system management motor"  :-\
De melding en brandend controlelampje bleven dan enkele seconden en verdwenen dan weer, om na een minuut of zo weer opnieuw te verschijnen.
Bij sommige meldingen hield de motor ook even een beetje in.
Ik heb op het forum al wat rondgekeken naar dit onderwerp, maar kom tot de conclusie dat het vanalles kan zijn.
Of heeft iemand een beknopte uitleg van mogelijke problemen?
Alvast bedankt
 

12
Kan me iemand zeggen welk onderdeel dit precies is?
Er hangt altijd een zwarte smurrie op, dus er moet wel een lek zijn... :-\



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

13
Net vandaag nu ik naar de jaarlijkse autokeuring (apk) wil gaan, krijg ik de waarschuwingen: "storing systeem ABS, storing systeem EBD en storing systeen VDC"  :-\
Ik ben dus maar niet gegaan, maar dit terzijde...
In het verleden kreeg ik ook wel eens de melding "storing systeem VDC" als ik de auto startte, maar die melding verdween als ik de motor een tweede keer startte.
Nu krijg ik dus drie meldingen, en al wanneer ik het contact aan zet, dus de motor is dan zelfs nog niet gestart.
Zou het een sensor zijn?
Of moet de computer enkel maar gereset worden?
Kan ik zelf meten of het een sensor is, en welke het is?

14
Hoi.
Mijn garagist zegt dat mijn hogedrukpomp moet vervangen worden, maar ik wil zeker weten of het geen ander (minder kostelijk) probleem is.

Hier mijn hele verhaal :-)
De afgelopen weken is het controlelampje "water in brandstoffilter" een paar keer een seconde gaan branden.
Omdat ik dacht dat het lampje betekende dat ik ergens te weinig water in een reservoir had, en omdat het maar heel even oplichtte, heb ik er verder geen aandacht aan besteed.
Afgelopen week viel ik stil met de wagen tijdens het optrekken omdat ik schrok van een dom maneuvre van een andere automobilist.
Maar toen wou de auto niet meer starten.
Ik heb wel 10 keer proberen te starten, hij demareerde wel maar de motor wou niet aanslaan.
Na 15 minuten wachten lukte het wel.
De volgende dag normaal kunnen rijden naar en van m'n werk.
Maar een paar uur later tijdens een rit op de snelweg hield de motor even tegen, ik verrtrouwde het niet en nam de eerste afrit.
Op de afrit viel de motor uit (stuurbekrachtiging dus ook!) en heb ik de auto aan de kant gezet.
Starten ging weer niet, maar na 15 minuten weer wel.
1 km kunnen rijden, en de motor viel weer uit.
Dan heb ik bella laten opladen en heb ik haar naar de garage laten brengen.
de chauffeur van de takelwagen zei onmiddelijk dat ik waarschijnlijk slechte diesel heb getankt, en vroeg of ik misschien bij Lucoil had getankt.
En inderdaad, daar heb ik ook getankt!
Mijn garagist waar ik bella naartoe bracht zei ook dat lucoil slechte brandstof is en dat daardoor mijn hogedrukpomp beschadigd kan zijn.
Een dag later kreeg ik een telefoontje van hem met de mededeling dat de pomp kapot is.

Een lang verhaal, maar ik wil graag volledig zijn, in de hoop een analyse en mening te krijgen van jullie.
De garagist is geen alfa specialist.
Mijn vrees is en beetje dat hij te vlug denkt dat het de pomp is, en dat het misschien een kleiner (minder duur) probleem is wat misschien bekend is bij iemand van jullie.
Graag vlug reactie want een nieuwe pomp wordt eerstdaags besteld...



 

15
Motorisch archief (oudere berichten tot midden 2017) / rookgordijn uit uitlaat
« Gepost op: 02 augustus 2009, 19:36:51 »
De laatste tijd valt me op dat de uitlaat erg rookt als ik optrek.
Daarvoor hoef ik zelfs niet in de toeren te gaan.
Gewoon vlot optrekken en bij nog maar 2000 ?  3000 toeren zie ik een rookwolk achter de auto.
Valt erg op in de lichten van een wagen die achter me rijdt in het donker.
Maar tijdens de dag is het ook zichtbaar.
Ik heb al wat rondgekeken op het forum maar ben niet zo heel technisch aangelegd.
Ik ben van plan om naar de garage te gaan, maar had eerst toch graag wat voorkennis op zak zodat...
Wat kan de oorzaak zijn?
Dit ben ik tegengekomen op mijn zoektocht op het forum:
Dat het normaal is voor een diesel.
Maar vroeger deed ie het toch ook niet en ik zie het ook niet bij andere wagens, ja bij sommige.
vuile injectoren, vuile luchtfilter, egr klep (dit wordt me een beetje te technisch  ??? ) additief toevoegen, gescheurde turboslang enz enz.
Ik zie even de bomen door het bos niet... :-\

Pagina's: [1] 2