Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - Martijn_vK

Pagina's: [1] 2 3
1
Aangeboden voor Alfa 156/159 / Opruiming 156-spullen
« Gepost op: 03 september 2018, 13:11:33 »
Mijn 156 is er nog steeds en ik blijf lekker doorrijden totdat zich een serieuze koper meldt  ;D

Ondertussen ben ik wel wat aan het opruimen geslagen in mijn voorraad onderdelen. Er is heel wat van mijn sloper afgekomen en veel spul zal ik nooit gebruiken.

Ik heb oa de volgende spullen in de aanbieding:

- Bose subwoofer met versterker en bevestigingsbeugels, stekker erbij maar niet de speakers. € 50

- Voorbumper 156 FL in zwart, moet gespoten worden. € 25

- 2x centrale infodisplay € 20 per stuk

- A-stijlkappen interieur Ti/GTA links en rechts € 20

- Afdekplaat motor 2.4 20v €10

- Zonnekleppen €10

- Allerlei airbags 156 SW

- En nog veel meer. Stuur me maar een bericht als je iets zoekt, dan kijk ik of ik het heb en of ik het kwijt wil ;)

Martijn, Nijmegen, nul6vierdrie08acht61nul

2
Jep, hij gaat (weer) in de verkoop. De omstandigheden laten het me slecht toe om zo'n dikke diesel te blijven rijden.

Dus nu te koop: een keurige Alfa 156 SW 2.4 20v JTD uit 2004 met inmiddels 271.xxx km op de teller. Laatste tijd veel in geïnvesteerd en is grotendeels als Ti uitgevoerd na een sloopproject van een andere auto. Ik zal zsm het ding eens wassen en goed op de foto zetten.

De goodies:
- dikke 2.4 20v
- front mount intercooler en custom (siliconen en alu) inlaat
- EGR en smoorklep doei
- volledig RVS uitlaat met delen van Ragazzon en Fox, katloos en alleen een (absorptie)einddemper
- Ti-interieur, dashboard uit een 2005-model (glad, zonder die lelijke ribbels/puntjes), zwart hemeltje en panelen
- GT stuurwiel (vond ik mooier dan het Ti-exemplaar)
- Bose speakers en eventueel los een originele Bose sub met stekker
- originele radio met navi (streepjes in beeld) en CD-wisselaar achterin
- schuifdak welke geheel lekvrij is
- origineel Xenon met automatische hoogteverstelling
- 17" GT3.2 Toora-velgen met hele goede Pirelli's in de maat 225/45 17
- hele fijne software van JTD-Performance waardoor er geschat 235 pk en ruim 500 Nm in zit
- zeer recent onderstel voor en achter aangepakt met nieuwe draagarmen boven en onder en reactiearmen achter en stabilisatorlinkjes voor en achter
- verstelbare veerpootbrug voor
- water-methanol injectie van Snow Performance
- distributie en multiriem 15dkm oud
- GTA veren, schokdempers en stabilisator voor
- Bilstein B6 schokdempers, Novitec veren en Eibach stabi achter
- eventueel met Eibach stabi voor, Bilstein B6 voor en Eibach veren achter los erbij
- warmtebehandelde en gegroefde Brembo's met SP2000 blokken
- nog vele andere onderdelen beschikbaar

Natuurlijk, zoals zo vaak met oudere Alfa's is hij niet perfect. Ik ben zelf een perfectionist maar ben nog niet overal aan toegekomen. Zo zitten er het en der wat krasjes in de lak, hebben de koplampen wat doffe stukjes in het glas, heeft de voorbumper en motorkap steenslag en is de achterbumper niet zo mooi meer. Vervangende voor- en achterbumper zijn erbij, moeten nog wel in kleur. De huidige mankementen (welke nog verholpen moeten worden) zijn een trilling onder bepaalde omstandigheden wat ik toewijd aan een versleten wiellager en een motorsteun welke wat los zit waardoor hij stationair licht trilt en wat rammels laat horen. Ook zijn de remmen voor en achter op het randje van vervanging, maar kunnen nog wel. Verder is het een hele nette auto die nog lang mee kan gaan. Roest is er niet veel. De bodem heeft vliegroest en dat zou aangepakt mogen worden om het geheel goed te conserveren. Zoals gezegd zijn er vele onderdelen beschikbaar van een sloopauto, waaronder ook wat originele delen zoals uitlaat en inlaat. Overname van een deel of alles is bespreekbaar.

Het valt me zwaar deze fantastische auto weg te doen. Ik heb hem zelf ruim 5 jaar geleden uit Duitsland gehaald en heb hem tussentijds ook nog een jaar verkocht gehad aan iemand waarvan ik hem later weer terugkocht. Nu is het tijd om definitief afscheid te nemen en ondanks dat ik er de laatste tijd veel geld in heb geïnvesteerd moet het toch maar gebeuren. Het heeft geen haast. Ben er twee weken geleden nog mee naar Le Mans gereden, heerlijke rit. De bekeuringen moeten nog binnenkomen  Deuh

De prijs is vast: € 3000.

Stuur een pb of bel/app op 0zesvier3088zes10

3
[156] Exterieur / Auto trilt
« Gepost op: 23 mei 2018, 12:01:48 »
Je blijft aan de gang.... Dat is wel een waarheid als een koe. Twee weken terug een ashoes laten vervangen en sindsdien trilt de auto. Geen aandrijfas-trilling, geen vliegwiel-trilling, voelt meer als een bandentrilling. Maar het is soms sterk aanwezig en soms bijna weg. Lijkt in geen enkel opzicht afhankelijk te zijn van snelheid en heeft ook niets te maken met wel of niet gasgeven of remmen.

Goed bekeken wat precies de oorzaak is maar ik kan het eigenlijk niet vinden. Wèl gezien dat beide ondersta draagarmen gaar zijn. Rechts op de fuseekogel flinke speling en links op het achterste rubber flinke speling. Banden zijn nagenoeg nieuw en goed gebalanceerd. De trilling was voor het vervangen van die hoes echt nog niet aanwezig...

Zou zulke grote speling op de onderste draagarmen, in combinatie met slechte uitlijning (ik wacht nog op Goofy voor het wisselen van de stabilisatorstang) ertoe kunnen leiden dat de auto gaat trillen op de hierboven omschreven manier?

Af en toe word ik zo moe van dat hok.....

4
Gezocht / Bediening schuifdak
« Gepost op: 25 april 2018, 09:52:37 »
Omdat ik inmiddels zelf voor een donker Ti/GTA-hemeltje heb gezorgd (maar dan met een spuitbusje) in mijn 156 SW ben ik nog op zoek naar het paneeltje waarop de schakelaar van het schuifdak zit, maar dan in het zwart. Het huidige beige exemplaar steekt wel erg af tegen de donkere hemel.

Artikelnr is 156034123 en bij Tuynder is hij helaas niet meer leverbaar. Mocht iemand iets hebben of iets tegenkomen, dan hou ik me gaarne aanbevolen!

5
[156] Exterieur / Kleurcodering veren 156
« Gepost op: 21 april 2018, 08:56:22 »
Ik heb een setje gebruikte Bilsteins gekocht waar originele Alfaveren op gemonteerd zitten aan de voorzijde. Deze veren hebben allebei een gele en een bruine stip. Mijn huidige GTA-voorveerpoten hebben veren met een groene stip. De Bilsteins komen onder een 2.5 V6 SW vandaan.

Heeft iemand enig idee van het stippenbeleid dat Alfa voerde op de veren? Ik kan er op internet bijzonder weinig over vinden...

6
[156] Exterieur / Trekhaak facelift/pre-facelift
« Gepost op: 18 maart 2018, 08:42:19 »
Jaren geleden een Brink afneembare trekhaak gemonteerd, tweedehandsje via het forum, en heb me altijd afgevraagd waarom de achterbumper zo vervormd door dat ding. De bumper was al iets uitgezakt zoals je bij de facelift-achterbumper wel vaker ziet, maar de trekhaak drukt hem juist weer te ver omhoog zodat de achterbumper nu helemaal geen gezicht meer is.

Er ligt een andere bumper klaar om te spuiten, maar ik vraag me af of ik die wel fatsoenlijk gemonteerd krijg boven die trekhaak. Het lijkt alsof het bevestigingspunt van de kogel te hoog uitkomt voor de faceliftbumper.

Ik kan het op internet niet vinden (de site van Brink geeft alleen vaste haken voor de 156 SW), maar zijn er soms verschillende haken voor facelift en pre-facelift?

7
[156] Exterieur / Setje veren/dempers AP Fahrwerke
« Gepost op: 25 februari 2018, 11:08:22 »
In mijn zoektocht naar een setje achterveerpoten werd ik gewezen op een complete set veren en dempers met wat verlaging, van AP Fahrwerke. Ik ken deze firma niet, maar het spul is niet duur en het setje zo goed als nieuw.

Iemand ervaring met een set als deze?

https://www.ap-sportsuspensions.com/shop/Alfa_156_Sportwagon_932_2.5_V6_24V_Benzin_141KW_2492ccm_tWsw3n9zN1cfF1b3XjCfnA../9/Sport_Suspension/SP15-004

8
[156] Motorisch / Schokken en abs
« Gepost op: 29 december 2017, 17:35:09 »
Mijn 156 heeft besloten weer eens wat charme te laten zien. Het begon een paar dagen terug, als ik gas los de auto liet uitrollen, dat hij ineens een schok naar voren gaf. Alsof er even kortstondig volgas werd gegeven.

Vanochtend ook een paar keer gemerkt en ook vanmiddag deed ie het enkele keren. Niet zo heftig als de eerste keer, maar toch... Daarstraks op de snelweg zag ik dat hij met uitrollen ook ineens de snelheidsmeter liet zakken. Ik reed 100 en opeens zakte hij naar 60 en toen weer omhoog.

Op een gegeven moment naderde ik een rood verkeerslicht en rolde uit. Vlak voor ik ging remmen om het laatste beetje vaart te minderen weer ineens een heftige schok vooruit. In het rempedaal voelde ik ABS-schokjes maar echt remmen, ho maar. Glad was het niet.

En ook verder, vlakbij huis, bij zachtjes remmen tijdens uitrollen wat lichte ABS-schokjes in het rempedaal en lichte schokjes alsof hij kort een dot gas geeft.

Wtf? Heb nog geen onderzoek gedaan, niet uitgelezen etc. Maar herkent iemand dit soort gedrag?

Het gaat om een 2.4 20v met ABS/VDC/ESP etc. uit 2004.

9
[156] Audio & andere electronica / Bose-systeem inbouwen
« Gepost op: 28 december 2017, 22:02:07 »
Juist. Ik wil graag een origineel Bose-systeem in mijn SW gaan bouwen en op de originele radio/navi aansluiten. Alle spullen liggen en al uitgevonden dat de bevestigingbeugels van de sub niet passen omdat ik een trekhaak heb. Italiaanse logica  ::)

Maargoed, al zoekend op het forum zie ik wel meer mensen die dat klusje wagen en dan verwijzen naar het "aansluitschema elders op deze site". Maar waar? Kan hem niet vinden... Iemand toevallig nog ergens een how to slingeren?

10
[156] Exterieur / Hoogteverstelling ori xenon
« Gepost op: 06 november 2017, 16:24:31 »
De hoogteverstelling van mijn xenon was stuk en is door de garage van de vorige eigenaar "vastgezet". Ondertussen heb ik het euvel verholpen met een nieuw armpje op de hoogteversteller, maar die koplampen gaan na inschakelen niet meer als vanouds op en neer om de juiste stand te vinden, maar bewegen nog maar een heel klein beetje. Ik wil ze eigenlijk weer normaal laten functioneren, maar hoe doe ik dat? Ik kan eigenlijk niet eens de stelmotortjes vinden, maar deze doen wel een klein beetje hun werk dus die zijn niet afgekoppeld. Het is niet een kwestie van een stekkertje erin doen. Ik ga er vanuit dat die stelmotortjes ergens in het koplamphuis zitten, maar kan er ook geen goede tekening van vinden. Om ze open te schroeven heb ik een hele korte kruiskop nodig, maar die zit weer net niet in mijn assortiment... Iemand dit probleem wel eens aan de hand gehad?

11
Zijn er kant en klare relaisjes in de handel voor een comfortstand op de richtingaanwijzers van een 156? Dus aantikken is 3x knipperen?

Ik heb tussen de 156 in vele auto's gereden waarin dat zat en ben er erg mee verwend geraakt...

12
[156] Interieur / Airbaglampje
« Gepost op: 25 oktober 2017, 10:50:41 »
Omdat mijn accuklemmen niet zo best meer waren heb ik een paar keer gehad dat met starten de hele zaak eruit vloog. Op contact zetten ging normaal, maar na het verder omdraaien van de sleutel is alles dood en blijft dat ook. Een beetje draaien en wiebelen aan de klem (zo los zitten ze, en verder vast gaat niet) en hup, weer stroom en ook weer prima starten. Nou kwam dat de laatste tijd ineens vaker voor. De ene keer sprong het airbaglampje aan nadien en de twee keren erna was/bleef het lampje gewoon uit.

Nieuwe klemmen gekocht en gemonteerd, probleem met uitvallen opgelost. Maar nu is het airbaglampje opeens weer aan. Voor montage was hij nog netjes uit. Beetje jammer.

Uitlezen en resetten gaat nog even niet, moet nieuwe software hebben. Is er een andere manier om het lampje uit te krijgen? Ik ben er bijna zeker van dat het gewoon een storing ivm te lage spanning is, dus dat lampje moet uit kunnen en uit blijven.

13
[156] Interieur / Stuurlogo vervangen
« Gepost op: 20 oktober 2017, 00:53:16 »
Weet iemand hoe het stuurlogo te vervangen? Gewoon eruit pielen of het hele kapje eraf, airbag weghalen en daarachter nog iets losmaken?

14
[156] Exterieur / Veerpootbrug achter 156 SW
« Gepost op: 13 september 2017, 16:03:02 »
Zijn er ervaringen met een veerpootbrug achter in een 156 SW facelift? Ik lees dat ie aangepast (ingekort) moet worden, maar niet hoe/waar. Ik heb een verstelbare van Wiechers op het oog (bij alfisti).

15
[156] Exterieur / Bilstein B6/B8, Eibach of toch iets anders
« Gepost op: 13 september 2017, 15:54:46 »
Sinds ik mijn oude 2.4 20v weer terug heb, sta ik weer te popelen om hem weer verder naar mijn hand te zetten. In de 520 dagen dat ie bij me weggeweest is, is er eigenlijk niet veel aan veranderd. Vlak voor ik hem weer terugkocht, zijn er een aantal budget-maatregelen genomen om hem door de apk te trekken. Ik mis nu mijn Pirelli's, die zijn vervangen voor Chinese gerecyclede vuilniszakken (vooral achter een drama) en de achterste schokdempers uit de mooie set GTA-veren en -dempers die ik destijds van Arjan heb overgenomen hadden last van doorgeroeste schotels dus zijn vervangen. Geen idee voor wat, maar de achterste draagarmpjes zijn ook gedaan en daar staat "Moog" op. Dat belooft dus weinig goeds.

Daarom zit ik erover te denken een complete, nieuwe set veerpoten voor en achter te kopen. Ik twijfel alleen nog welke. Op de site van Alfisti staan meerdere opties, zoals de Eibach-Bilstein combinatie "sportiva" met B6 en "corsa" met B8. Ik zit niet te wachten op enorme verlagingen, de GTA-set stond mijn auto eigenlijk perfect naar mijn zin. Dus zou B6 voldoende moeten zijn.

Maar is B6 met Eibach veren wel zwaar genoeg voor een 156 SW 2.4 20v? Prijstechnisch is het in ieder geval erg netjes, met 639 euro. Zonder toplager voor zo te zien. Maar in ieder geval stukken goedkoper dan een schroefsetje.

Wat zijn de ervaringen en wat is er als alternatief aan te dragen?

Pagina's: [1] 2 3