Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - Alenko1983

Pagina's: [1]
1
Hallo :)

Ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen, maar wilde dit verhaal graag met jullie delen.

Heb afgelopen zaterdag met een maat van mij in buurt van Almelo een proefritje gemaakt in een Golf 5.
Dit betrof een Gti uitvoering met een handgeschakelde bak. Bouwjaar 2006, km-stand 160k ongeveer.
Wij zagen er een staan bij een handelaar, en toch maar naartoe gegaan.
Is een auto waar heel veel mensen altijd lyrisch over waren, met name de bouwkwaliteit en motorisch waren meesten altijd over te spreken. Werd ooit neergezet als terugkomst van de echte golf gti. Golf 3 en Golf 4 waren geen echte Gti's maar de Mk5 heeft verloren jaren ingehaald.  Ik zelf als voormalig VAG-rijder vond deze wagen het neusje van alle hatchbackzalmen, en aangezien ik zelf ooit gestopt was bij een Golf mk4 1.8t (gti) moest en zou ooit een Golf 5 gti komen.

Wat ben ik daar van teruggekomen zeg.

Wat een afschuwelijk overgewaardeerde auto zeg.  :'(
Vaag gevoel in het stuur, motor klonk als diesel, alleen maar koppel onderin, overhellen in de bochten, geen enkele communicatie met de weg, onderstuur en nog eens onderstuur.

We werden onderweg ook constant vergezeld door een hoorbare wiellager ergens links/rechtsachter. Kregen ook waarschuwing paar keer in klokpaneelscherm... iets met gordel om doen, terwijl we die om hadden. Gelukkig was de geimporteerd Gti wel betaalbaar, namelijk 8000euro.

Ik ben regelrecht een ervaring rijker en illusie armer geworden.
Heb nu definitief afscheid genomen van de vag.  :'(

2
Hallo,

Ik heb al een tijdje, eigenlijk sinds het begin dat ik deze Alfa heb, last van dat de airco het niet doet. Vooral met deze warme dagen is mijn zwarte Alfa met donkere (leder) bekleding een mobiele verbrandingskamer.   
En dat is niet echt fijn. :(
Sinds een maandje of anderhalf her en der wat gelezen over deze mankement, ben niet de enige.
Grappige is, als ik de auto uitlees komt er niets naar boven, alle zekeringen zijn heel. Heb gelezen dat de drukschakelaar of (airco)relais de boosdoeners kunnen zijn, maar jah hoe test je/sluit je uit op een snelle manier dat deze idd goed of slecht zijn.
2 weken geleden nog even bij een garage in Hengelo geweest waar ze de systeem op druk gecontroleerd hebben.
Systeem is op druk en niet lek, aldus de monteur. Hij wees naar de poelie van de aircopomp en zei; "Hij doet t nie". 
Wat zou er kunnen zijn?   :)

3
[156] Motorisch / Alfa 156 2.5 stotteren, inhouden, stilvallen..
« Gepost op: 14 mei 2018, 21:10:54 »
Goedeavond,

Na een weekendje trammelant met mijn Alfa gehad te hebben, dacht ik laat ik hier maar een topic aan wijden.
Ik ben nogal radeloos, dus alvast sorry voor de lap met tekst. :)

Het gaat hier dus om een 156 met een 2.5 (v6) benzine motor.

Auto reed sinds het begin (februari) meer dan prima tot anderhalf week terug, toen zich eerste probleem voordeeed.
Het begon eigenlijk met een 'onschuldig' motorstoringslampje die ging branden toen ik terugreed van werk, zo uit niets.
Enige aarzeling in toerental en iets andere gasrespons was wat ik op dat moment merkte. (minder vermogen)

Heb toen rustig doorgereden. Bij thuiskomst merkte ik dat de auto stationair 'hikte'.
Mijn eerste vermoeden was lambdasonde, of anders valse lucht die ergens bij inlaattraject werd aangezogen. 
Nadat ik Alfa had uitgelezen met een scanner, kwamen naar voren 2 fouten; Cylinder 2 misfire en nog iets met ignition. Ik wist dat de bougies etc wel goed waren want die heb ik poos geleden nog nagekeken. Foutcodes gereset, en geen last meer gehad.

Afgelopen vrijdagavond nadat ik bij mn ouders wegging wou de Alfa met geen mogelijkheid aanslaan, startmotor draaide wel en met beetje gasgeven lukte het wel maar viel daarna ook weer uit.  :'(

Ben volgende ochtend teruggegaan(zaterdag), scanner aangesloten.. kreeg echt iets van 6 foutcodes, van 'ignition failure' tot 'throttle circuit motor' oid.. Heb alles gereset, daarna kreeg ik de Alfa aan de praat. Dacht dat het wel goed zat.  ;D
S'middags wou ik wegrijden, starten ging probleemloos maar opeens toerental van 2000rpm.. Het werd ook niet minder. :'(

Heb stukje mee gereden, maar was bijna niet mee te rijden. Daarna afgezet, tijdje gewacht.. ik had in begin paar keer twijfels over de gasklep, toen heb ik ook dat 'reset' uitgevoerd, toen werd het iets beter. Kon gewoon normaal mee rijden.
Moest zaterdag uiteraard allerlei dingen doen, boodschappen, bouwmarkt en naar wat meubelzaken.. dit alles met mijn moeder, en Alfa.. Ik dacht laten we ff naar Gronau rijden(net over de grens) En dat werd een regelrechte nachtmerrie..  ;D

ALfa was echt 30 duizend keer uitgevallen, uiteraard op bijna alle stoplichten. Het was heerlijk ongemakkelijk en daarnaast erg plesant met dat mooie weer tussen al die Duitsers, moest ergens ook wel lachen.   Amen
Stotteren was paar keer zo hevig dat ik dacht dat er een explosie onder de motorkap zou plaatsvinden. Gelukkig had ik mijn obd-Alfascanner bij me, mijn partner die mij als enige die dag niet in de steek liet.  :)

Zelfs de melding/foutcode 'safety cut' kwam voorbij haha. Ik wou die dag meerdere keren Alfa in de fik steken/bij oudijzer boer achterlaten/de sloot inrijden en nog aantal hele erge dingen mee doen die ik hier liever niet bij naam noem. Maar goed, heb dat dus niet gedaan, zoals je dat hebt gemerkt.. Bella is inmiddels beneden in de garage. Ze slaapt.   alfanerd1

Maar goed, om heel lang verhaal kort te maken.. Wat kan er aan de hand zijn? Heb de zekeringen ed nagelopen, maar niets wat 'uitspringt'.. of beter gezegd, in het oog springt haha.  ;D

Alvast bedankt :ok:


4
Stel jezelf en je 156/159 (project) voor / Even voorstellen.. II
« Gepost op: 29 april 2018, 14:16:48 »
Hallo allemaal..  :)

Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen of waar ik moet beginnen.
Dit is de tweede keer dat ik hier terugkom vanwege iets wat ik en jullie allemaal een warm hart toedragen, namelijk dat stukje emotie op 4 wielen. Om die reden voel ik mij fijn om hier terug te mogen zijn.
Ik heb jarenlang verschillende VAG-apparaten gereden totdat ik in 2016 stoute schoenen aantrok en een Alfa 156 kocht. Ik werd voor het eerst emotioneel om een auto.  :-[
Mijn oude voorsteltopic staat (als het goed is) wel ergens, helaas door omstandigheden 156 verkocht (achteraf spijt).
Intussentijd had ik ook nog een audi a3, allround goede auto maar pinkte af en toe traantje weg als ik weer eens een Alfa zag rijden.  :(
Het begon weer te jeuken.
Begin dit jaar op Marktplaats een 156 sportwagon uit 2002 gespot bij een 'autohandelaar' in Dedemsvaart voor niet al teveel geld. Het betrof hier een model met de oude neus en nieuwere interieur. Ook zaten er aparte lederen stoelen in, ik wist ook niet of deze uberhaupt origineel in een 156 waren geleverd. Maar goed, de auto was op foto's nog enigziens 'mooi', maar
van dichtbij helaas een noga 'geleefde' auto.  :'(

Maar goed,desondanks optische 'verwaarlosing' wel starten/lopen. Motor klinkt mooi. :)
Motor/bak ook mooi droog.
Geen roest!  :thumbsup: echt 2 miniscule plekjes aan onderzijde. Geen echte mankementen gelukkig.


Helaas ook wel minpunten; (onderhouds)boekjes niet aanwezig, onderhoud onbekend, 1 sleutel, band rechtsachter volledig op, koppelingspedaalrubber weg, airco doet niets, 'knikkende' portieren bij het openen/dichtgaan, knakkende voortraject, stuur die niet mooi in het midden staat. Schakelen lastig ivm pedaal die je eerst helemaal naar de bodem moest trappen.
Inmiddels koppelingspedaal ontlucht en remolie ververst. Gaat nu veel beter.

Eerst wat foto's  ;)






Er bevindt zich een sticker in het motorruimte die suggereert (slecht leesbaar) dat de distributieriem in 2008 voor het laatst vervangen was. Werd daardoor beetje nerveus, heb daarom wat kappen losgehaald om riem te controleren.



Mjah, ziet er best goed uit voor een 10 jaar oude riem.  ;D
Riem is zowiezo aan de beurt, hoe ik het ook wen of keer.

Verder rijdt bella wel goed. Motorisch verademing deze V6 Busso in tegenstelling tot de 1.8 twinspark die ik hiervoor had. Niet erg snel maar goed, dat hoeft van mij ook niet! 
Eenmaal op temperatuur trap ik met regelmaat gaspedaal wat dieper in, is erg verslavend heb ik gemerkt.
Probeer het ook minder vaak te doen, want benzinemeter lijkt ook mee te bewegen tijdens dit soort acceleraties. 
In mijn ogen eigenlijk de enige echte minpunt aan deze auto, het verbruik dus. :'(

In Maart voorzien van Apk, enige aandachtspunt linksachter-schokbreker vervangen.
Ook de aluminium 17inch wielen die er onder zaten, afkomstig van een GT(vermoed ik) vervangen voor voor standaard Alfa 15inch wielen, oogt wat "netter".



Poosje terug Olie+Filter vervangen, inlaatspruitstuk gedemonteerd en deze ook beetje gepoetst. Bougies geinspecteerd, waren nog goed die laat ik nog wel even in zitten.




Omdat het verbruik mij erg tegenvalt, en ik best wel wat KM's aftik ivm werk+prive, dacht ik een tijdje terug om de 'bella' op Marktplaats te zetten. Insteek was ruilen tegen een (alfa)diesel, maar ben snel van koude kermis thuisgekomen haha.
Ik heb maar besloten om bella te houden, en in eer te herstellen want dit verdient ze.

Ik merk nu dat ik best wel wat text geschreven heb haha, hopelijk zullen jullie dit niet erg vinden.
Mochten jullie vragen hebben, dan hoor ik het!  :ok:





Pagina's: [1]