Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - frankalfa

Pagina's: [1] 2 3 4
1
Gaan we nog eens of niet??

Dilemma: ik heb sinds afgelopen winter een facelift sedan 2.4 20v Distinctive erbij gekocht. Zo'n 'voor t juiste bedrag op t juiste moment' ding, geen gebrek aan, wel leuk.
Ietwat sjabby apparaat, blok stuk door riembreuk (190K erop laten liggen gaat niet he...  Deuh) en aan de buitenkant wat 'levenservaring'.
Kmstand 270K of daar ergens maar NAP onlogisch, autobahnvignetten voor Suisse en Oostenrijk van 2014 -15 en -16 zitten nog op de voorruit dus gewerkt heeft ie ongetwijfeld.

Wel mooi laag, grigio sterling van kleur en een net antraciet grijs leren interieur, bodem nog oke.Op 17"Distinctive wielen

In 1e instantie zou ik m opbouwen als dagelijkse tuut voor mn meisje (haar 159 v6 is ietwat dorstig en das op zich niet erg maar als je veel km maakt gaat toch zeer doen in de knip in the end) Echter is zij inmiddels aan de leasefricandel (speciaal,dat dan wel  purk1) en heeft de sedan 20v eigenlijk geen functie in het verschiet behalve verkoop na een evt opkalefaterbeurt.

En daar wringt t m, ik ben bang dat vanwege de groene leugen een dikke ouwe diesel niet meer te slijten valt. Als ik zie wat bredabounce vroeg voor zijn opknapper 20v een paar maanden terug en wat ik zelf aan debacle had met de grijze 1.9 jtd recentelijk (idd sloop) zie ik t somber in...  :-[

Hoe schatten jullie de verkoop kansen in?

Auto zou dan uiteraard eerst onderhanden genomen worden, het verse blok heb ik al liggen. Met nwe distributie enz, groot onderhoud met alle filters, remmerij rondom, stukkie uitlaat apk enz, gewoon klaar voor de volgende ronde.
Ik heb er wat TI spul aangeknoopt inmiddels, stuurwiel instaplijsten en velgen.

Laatste wapenfeit van de vorige eigenaar was overigens een aanrijding met een hond waarbij koplamp en motorkap het af moesten leggen tegen het geviervoeterde. Uiteraard wordt ook dat ehrschickt.. v6tech1

Plaatje bij t praatje:

Graag jullie input, alvast bedankt.

Grtz,fRank

2
Aangeboden algemeen / fiat seicento 1.1 kek opgeleukt ding!Verkocht.
« Gepost op: 08 juli 2018, 21:05:04 »
Vanwege onvoorziene wijziging  :-\:
Mn hondenautootjevoorerbijzodatdewitte156watlangernetjesblijft:

https://www.zeelandnet.nl/prikbord/autos/fiat/9847096-Stoere_Fiat_Seicento_11_Apk_0319_160K_km.html



Pb me voor alle details!

Grtz,fRank


3
Zoals vermeld 2 toegangstickets voor het british vintage racing festival op Zandvoort, 7 en 8 juli as. Toegang tot duinen en tribune.

Zaten bij het blad Octane, ik ga dr iig niet heen dus wellicht hier iemand die 'halfgare friet met azijn verpakt in een ouwe krant en schraal bier zonder schuim' door zn aderen heeft stromen? flippy1

Doe ff pb bij interesse, grtz,fRank


4
Aangeboden voor Alfa 156/159 / onderdelen facelift 156 sw jtd 2.4 en 1.9 8v
« Gepost op: 18 april 2018, 22:52:44 »
De overgebleven delen van de sloop 1.9 en wat ik over heb van de 2.4 mogen weg.

Géén 2.4 techniek, geen 1.9 blok/kop (riembreuk) wel div interieurdelen, 5-bak, blu vela plaatwerk met ervaring enz.

Prijzen teab, de 1.9 had 250K op de klok staan trouwens.

Zoek je iets doe even een pbtje, dan kijk ik voor je.

Grtz,fRank
koe8
nul6vijf1zeven45een0zes

5
Aangeboden mijn tussenpaus, aka ‘de tijdelijke’. De 156 1.9sw jtd dus, grigio chiaro -das vloeiend italiaans voor zilvergrijs oid- met donkerblauw velours interieur.
In september 2001 ter wereld gekomen, inmiddels ruim 306K km aan levenservaring, kmstand loopt nog op trouwens.


Anyway, aangezien het 20v projectje op zn eind begint te lopen zal binnen afzienbare tijd de temporary station het veld moeten gaan ruimen, vandaar deze add.

Wordt geen mooi verhaal, wel een eerlijk  flippy1, te beginnen met de minpunten aan het apparaat:
-   De buitenkant is ronduit grauw. Krassen/deuken/vegen/roest/bijgespoten plekken en een grote dichtgelijmde scheur in de achterbumper.
-   Het ABS is getweakt (controlelampje gaat aan en uit conform apk-eis maar ABS WERKT NIET!  Nono)
-   Recent is de stuurbekrachtiging dr mee opgehouden, om toch mobiel te kunnen zijn heb ik een kortere multiriem gemonteerd die alleen de dynamo aandrijft, airco is daardoor ook ff out of order dus.  Hahaha Een goede stuurpomp mag je wat mij betreft van de sloper hier afdraaien, ik ga dr iig geen werk meer insteken.
-   Ding schakelt zwaar ’zijdelings’; het -automatisch naar de middenstand gaan- van de pook is foetsie, dit zit m in het gedeelte onder de pook en niet in de bak, met kabels los gaat ie net zo narrig nl. Versnellingen inleggen gaat moeiteloos overigens. Klinkt lomp maar je leert er mee omgaan, ding heeft dit al van 2 eigenaren geleden…
-   De wisser achter werkt niet, dat komt in eerste instantie omdat er een clockspring van een sedan in zit… Applaus
-   De stekker van de lmm ligt los, daar loopt ie mi wat feller mee.

De plussen dan:
-   Bodem gelast bij laatste apk, is weer safe voor een paar jaar.
-   ‘nul’ olie verbruik, inmiddels zo’n 12K gedaan na beurtje zonder dat er minder aan t stokje hangt bij peilen.
-   Starten/lopen!
-   Indien aangedreven aircopomp  :yes! is ie ijskoud (verse pomp en opvulbeurt is van 2016)
-   Werkende thermostaat
-   Recent best wel wat onderhoud gehad; schokkers voor, remmen voor, aandrijfassen L+R en zo eens een draagarmpje links en rechts in 2016 en 17, abs sensoren voor en flexdeel uitlaat bij laatste apk, distri is van 2016 trouwens.
-   Apk tot november
-   Afneembare trekhaak
-   Fijne radio/mp3/sdcard spelert
-   tokkie xenon erin, non apk spul uiteraard, maar wel veilig doorstampen in het donker met voldoende zicht, fuck tegenliggers! kusjes


Is een teab auto, binnen enkele weken beschikbaar. Komt op 16inch sportpakketters met nog redelijke pirellis, zijnde niet de wielen van de foto. Proefrit mogelijk, op de brug bekijken ook.
Hij is te goed om te slopen, en te lelijk om werk van te maken mi maar ‘as is’ kan ie mooi door voor een garbagerunner/verhuisverbouwsjouwmobiel of vakantieding.
Laatste tankje fluitend 1:15.6, zonder daar op geanticipeerd te hebben middels flets rijgedrag of ander groen gedoe  :-X…. Kortom goed ding met een gebruiksaanwijzing, wie maak ik er blij mee?




Grtz,fRank

6
[156] Motorisch / de tijdelijke 1.9 sw, stuurbekrachtiging dood?
« Gepost op: 13 maart 2018, 13:35:32 »
Heren, het volgende; gisteren bij vertrek naar mn werk met de tijdelijke 156 hoorde ik een soort zoemend geluid bij starten, alsof er in het dash iets mee resoneerde.
Niet direct in paniek natuurlijk tis een Alfa tenslotte..  ;D
Achteruit de oprit af, een paar gerichte klopjes  v6tech1 op t dash om t ding t zwijgen op te leggen maar helaas. Eenmaal aan het stuur draaiend om weg te rijden werd t een hoog gejank, waarvan ik de toonhoogte kon beïnvloeden met het gaspedaal..? Huh?

Helaas was er geen tijd om iets uit te zoeken, er moest gewerkt worden dus richting de baas ermee>onderweg bleek het geluid af te nemen bij het toenemen van het toerental, maar begon ik op rotondes enz toch echt te merken dat er iets haperde aan de stuurondersteuning.Toerental hoger houden werkte wel om meer bekrachtiging te krijgen.

Eenmaal op de parking bij de baas en uitgestapt zag ik op t natgeregende asfalt een duidelijk oliespoor op de plek waar ik net gereden had...hmmm... :'(

Na de dienst naar huis met bijna geen bekrachtiging meer en een soort lispelend geluid voor me 'alsof er 1000 blaadjes heen en weer waaiden' kan t niet anders omschrijven.

T ding thuis in de loods gezet en er een stuk karton onder geschoven om te zien of er nog wat uit zou lopen. Vanmorgen bleek dat aan de linkerzijde achter de vwiel ophanging er een aardig plasje rode atf lag. Pomp was zo te zien kurkdroog evenals de rechterkant van het stuurhuis (zover zichtbaar met de motorkap open)

Ik ga er zo eens deftig naar kijken op de brug maar wie kan nu al een diagnose geven/herkent dit? Ik vermoed zelf t stuurhuis naar zn grootje, keerring eruit oid? Weet niet uit mn hoofd of er nog rubber/canvasomvlochten leidingen zitten bij een 156 of dat dit allemaal gefelsde stalen pijperij is met banjobouten? If so vervliegt ook mijn op een kapotte slang nl... :-\

We gaan t zien, wish me luck. flippy1

Grtz,fRank

7
[156] Exterieur / inbouw org. xenonset facelift, 'how to' ergens?
« Gepost op: 04 december 2017, 11:09:15 »
Heren, ik kon het met de zoekfunctie zo 1/2/3 niet vinden, maar staat er ergens een 'how to' voor het inbouwen/overbouwen van een org. xenon installatie op t forum?

Ik ga van Martijn een complete set overnemen 8) maar we weten niet exact hoe 'compleet' dat moet zijn. Wat hoort er bv bij aan bekabeling en componenten en waar zit dat allemaal?

Dus; is er een inbouwhandleiding beschikbaar ergens, desnoods op een ander forum?

Andere tips en tricks zijn ook welkom uiteraard.

Alvast bedankt, grtz,fRank

8
[159] Motorisch / Lokatie oliedrukzender op 3.2 v6 (GM)?
« Gepost op: 29 november 2017, 21:04:20 »
Wie kan me vertellen of ik de juiste zender op de foto heb gezet; auto geeft bij het wat kouder wordende weer van de laatste dagen/weken de melding 'have engine checked' wat, als dat gedaan wordt, een fout in de oliedrukzender blijkt te zijn.

Komt na reset weer terug dus lijkt ons vervangen van die zender een logische eerste stap. Maar, waar zit dat ding?

Vanmiddag gekeken op dr brug; ervan uitgaand dat ie ergens op t onderblok zit kwam ik deze zender tegen, zie plaatje. Gezien vanaf voorzijde auto. Zit onder het uitlaatspruitstuk van de voorste bank dus, schuin boven/naast de startmotor (ja die zit aan de voorkant bij zo'n ding!)



Graag input, alvast bedankt!!

Grtz,fRank


9
Projecten / Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Gepost op: 04 november 2017, 15:59:05 »
Jawel, project!

In opvolging van dit deeltje toch maar een topic maken voor de liefhebbert.

Nah komt ie dan:
Lijdend voorwerp in dezes is mn blu vela 2004 2.4 20v sw. Dikke 2 en een half jaar geleden gekocht als daily ‘pedaalemmer’. Had toen 230K gedaan, inmiddels zijn we over de 293 heen. Zonder problemen, met alleen noodzakelijk onderhoud met turbo overhaul, complete koppeling en aandrijfassen als dikste kosten.
Hele fijne auto, lekker vlot en nog steeds een mooi model om te zien.

Had m dus als gewone gebruiksauto gekocht, niet als bewaar exemplaar. Kwam dus goed uit dat ie toen al wat deuken en vegen had, needless to say dat er daar inmiddels wat bijgekomen zijn.

Maar goed zo iedere paar jaar begint t bij mij te kriebelen, dan wil ik weer eens wat anders, al wist ik in dit geval niet wat. Een 159? Wellicht weten sommigen t nog maar die heb ik al eens gehad, een witte 2.4 TI Q4, en wat later een zwarte 1750 tbi. Mooie en fijne auto’s, degelijk ook, maar naast afschrijvingsgedoe vond ik ze niet zo lekker te hoeken als een 156, te zwaar, te ‘log’ zo u wilt.

In de oneindige ‘drooggeil-rush’ (kijke kijke nie kope> ooit had er iemand als onderschrift A.L.F.A.: Always Looking For Another wat bij mij de lading aardig dekt…) liep ik afgelopen zomer tegen een nette, in BE geregistreerde 1.9 8v sw aan, in TI uitvoering, met blok stuk door riembreuk dus voor weinig.. Hm, dat zou mn ‘ik wil weer eens wat anders honger’ wat stillen, een TI interieur in de 2.4, de wielen overzetten, leek een goed idee.

Nah lang verhaal nog langer, sloop TI opgehaald en hier neer geplempt. Bij nadere beschouwing bleek a) die koets best heel slecht maar b) dat alle losse plaatwerkdelen mooier en strakker waren dan die van de 2.4. Maar ja die was blu vela, de sloper was zwartmetallic, dat wordt spuiten als ik daar iets van wil gebruiken op de mijne…
Hmm, als we dan toch gaan spuiten kan ie beter helemaal opnieuw in kleur en áls ie helemaal opnieuw in kleur gaat kan dat ook wel in een -met t oog op ik wil eens wat anders- andere kleur dan de huidige… Zo liep t dus helemaal uit de klauwen met t plan voor alleen een ander interieurtje..
Initieel plan was om de binnenkanten en inslagen met spuitbussen op kleur te lakken en de buitenzijde te rollen met goede autolak. Om na uitharden t ding dof te schuren en weer op te polijsten. Toen ik dit idee ventileerde bij mn vaste collega op t werk (die in zn vrije tijd een spuiterij bestierd) stuiterde die zowat van zn kruk>’ Je gaat autolak toch niet rollen…?!!! ‘
Ehm ja ik heb niet de plek en skills om te spuiten.. Nah hij wel, dus hij bood aan om tegen vriendentarief de auto te voorzien van een nieuwe jas…!

Maar ja direct was ook het besef gekomen dat dit geen klusje was van ff 2 weekenddagen dus moest ik uitzien naar een tijdelijke mobiel, een tussenpaus zogezegd.

Die kwam voorbij in de vorm van een grigio chiaro 2001 1.9sw 8v, bij een vriend en mede-alfist in BE. Auto was van origine nederlands en had ik ong. 2eneenhalf jaar geleden aan hem verkocht toen hij een dagelijkse auto zocht.
Na aanschaf had hij er -meest preventief- nog wat aan verspijkerd (remmerij voor, schokbrekers en wiellagers, aandrijfassen en een turboslang zo uit t hoofd) Verder t gewone onderhoud zoals een riem en vloeistoffen. Ook was een nwe aircopomp geplaatst vanwege een vastloper met de andere.
Desondanks was er weinig met de auto gereden; zo’n 10K, wat de teller op 294 zette. Vanwege verandering van werk voor zowel hem als zn vrouw kwam de sw stil te staan op de oprit.
Hij had m nog wel laten keuren in februari maar de opmerking roest aan de bodem had m doen besluiten om er verder geen werk van te maken. Wel was er nog een draagarm vervangen wat ook een afkeurpunt was geweest op de keuring.

Al met al was t technisch gewoon nog een goed ding ondanks die rotte bodem en de wat shabby buitenkant, voldoende voor mij als tussenpaus iig. Dus kwam t ding terug naar NL, we fiksten de narigheid (met 2 nwe stukken bodem rondom de stoelbevestiging links en rechts, kutwerk), RDWden met wederom bpm aangifte (zijnde 119 eu) en na wat ABS geneuzel rolde ie door de apk, inmiddels 8 dagen en 1100 km geleden..

Dus was het moment gekomen om de 2.4 te schorsen om m aan te pakken. In de voorliggende tijd had ik wel al een hoop delen van de TI getrokken die ik op de 2.4 wil gebruiken: Deuren (op RA na), voorschermen, bumpers. Achterklep gaat een dezer ook over. De genoemde delen zijn al geschuurd en waar nodig inmiddels aan de binnenkant voorzien van de gewenste tint (Artic White van Volvo)

Verder ga ik van de TI -naast t interieur etc- ook de radiator gebruiken (is als nieuw), de achterschokbrekers (Kyaba, zien er uit of ze vorige week gemonteerd zijn) en zal er zo links en rechts nog wel eens een piefje of poefje over geschroefd worden.
Inmiddels ook wat nieuwe delen gescoord; schokbrekers voor, remmerij voor, bumpersteunhoekjes, topmounts achterschokkers. Ongetwijfeld komt er nog een hoop bij maar dat inventariseer ik ‘on the job’.

Plaatje bij het praatje:

De Ti:

Het lijdend voorwerp zelf in beter tijden (net gepolijst na aanschaf 2015)


En de tussenpaus annex pekelracer:


Tot slot een plaatje van afgelopen week:


* ik kan trouwens geen smileys meer zien of plaatsen, hebben meer mensen daar last van?)*

Grtz,fRank

10
[156] Motorisch / reset ABS na vervangen sensor?Nieuwe storing ABS...HELP!
« Gepost op: 19 september 2017, 09:06:11 »
Heren heb t even niet meer helder, hoe zat het ook alweer? Moet er gereset worden na het vervangen van een kapotte ABS sensor?
Ding was stuk dus storingslampje aan maar na vervangen ervan en proefrijden nog steeds..

Accu losgooien en klemmen tegen elkaar? Betreft een 2001 jtd sw trouwens.

Dank voor de input, grtz,fRank

11
[156] Motorisch / Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?Nope 20v gaat TI
« Gepost op: 17 juli 2017, 11:17:11 »
Korte vraag; zit even te luchtfietsen  flippy1, is er al eens door iemand een 156 jtd omgebouwd van 1.9 8v naar 2.4 20v?
Is daar ergens een topic van te vinden hier of andere info over (op buitenlandse sites bv)

Alle info welkom, alvast bedankt! 8)

Grtz,fRank

12
Wat mij van de week opviel; alles in het geheugen van de computer bleek te zijn gereset tijdens het rijden?
Zowel totaal afgelegde afstand als trip B afstand, tijdsduur, gemiddeld verbruik etc, al die dingen die je op kunt roepen met de toets op de raw schakelaar. Datum klopte overigens nog wel.

Niet na starten oid (geen spanningsval) maar gewoon op de snelweg. Komt dit vaker voor of heb ik onderweg een soort powerdip gehad? :-\
Laatste tijd heb ik wel af en toe dat de CC niet in te schakelen is, symbooltje brandt dan ook niet.. Na opnieuw auto starten weer wel, kweenie of dat nog een indicatie is van iets?

Thanks voor de input alvast, grtz,fRank

13
Heren, het volgende, ik heb gisteren een restant dieselolie getankt met ietwat onbekende herkomst (plm halve tank) De 1e rit daarna kreeg ik al meldingen van het 'water in je brandstoffilter' lampje bij scherp sturen. Geen vermogensverlies oid.
Vanmorgen filter even afgelaten en weer gaan rijden (nog steeds melding van water), vermogen duidelijk afwezig, alsof er een grote kar achter hing.... :!nooooo

Na de 1e stop (hond uitgelaten) weer in de tuut en t apparaat liep weer als vanouds! Besloten verder te rijden, plm 110km snelweg, geen problemen, daarna een km of wat 100 km/h weg en verrot, weer geen vermogen meer... Tank was inmiddels al bijna half leeg (idd das best rap op nog geen 175 km..)

Opnieuw filter afgelaten en tank bijgevuld met goede diesel olie. Nu net terug gereden naar huis, echt NUL koppel... Na langdurig aandringen haalde ik 130 km/h maar tunneltjes uit moest ik ff een tandje terug... Deuh

Kan m onbelast ook niet verder optoeren dan zo'n 3300rpm. Loopt verder mooi rond, geen rook, geen rare geluiden, maar gang zit dr niet in..
Is het mogelijk dat het filter zodanig dicht zit dat dit voelt als noodloop? Of is de inferieure brandstof  ;D opgemerkt door het MM en rij ik nu in noodloop?

Wie weet t? Zowiezo morgen een filter monteren en kijken of er wat te resetten valt.

Alvast dank voor de input, grtz, fRank

14
He medestrijders,

Net terug a casa na een dikke dag SSAR in Zandvoort. Afgelopen vrijdagavond bij het arriveren aan het hotel gehoord dat mn druklager gaar begint te worden, althans dat vermoed ik.
Bij stationair draaien in vrij is er niks naars te horen, maar bij intrappen koppelings pedaal, pakt t lager rauw en wat ratelend aan tot ie mi op snelheid meedraait met de drukgroep. Bij loslaten pedaal hoor je ook iets maar veel minder. Koppelen an sich, schakelen etc is allemaal nog 100 punten.

Wat te doen? Lijdend voorwerp is mn daily, met 258K op t klokje en verder in prima technische staat, na aanschaf vorig jaar best wat geinvesteerd om m op te frissen (oa turborevisie en divers draagarmengedoe, distri, + '1000 kleinigheidjes').
Koppelingsset is mi nog de originele, althans er vanuitgaand dat ie in de 1e 4 levensjaren (einde leaseperiode> 120K km) niet is vervangen, daarna 100% zeker weten niet.

Vliegwiel trilt volgens mij nog niet, zou ik kunnen volstaan met een verse koppelingsset en druklager? Of is zelf een vliegwiel 'reviseren' een optie? Zo'n ding hakt nl lelijk in het budget... :-\

Wie heeft er ervaringen hiermee? Tips, tricks adressen etc van harte welkom!  :ok:

Alvast bedankt, grtz,fRank

15
Alfa Romeo nieuws en scoops / 159 artikel in t scarb magazine
« Gepost op: 06 juli 2016, 10:17:39 »
Ik weet niet of het hier al ergens neergeplempt staat maar in het meest recente Klaverblaadje (SCARB clubmagazine) is een groot artikel over de 159 opgenomen.

Leuk stuk met oa ervaringen van eigenaren!  :ok:

Grtz,fRank

Pagina's: [1] 2 3 4