Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - 405T16

Pagina's: [1] 2 3 ... 151
1
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [nieuwe Alfa GT] 2011 ?
« Gepost op: 11 augustus 2018, 23:41:31 »



2
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: Plannen fiat
« Gepost op: 06 augustus 2018, 17:58:23 »
Laatste Fiat Punto van de band, einde van een tijdperk
2 AUGUSTUS 2018 14:29



De lat lag erg hoog toen de Fiat Uno met pensioen ging in 1993, maar Lingotto had een reputatie hoog te houden dus men haalde het onderste uit de kan. Een nieuwe productielocatie, genaamd SATA (Società Automobilistica Tecnologie Avanzate) te (San Nicola di) Melfi, werd er speciaal voor in het leven geroepen. Een project van 6,6 miljard lire dat drie jaar duurde (1991-1993). Het accent kwam zowel qua productie als product op kwaliteit te liggen en de naam werd net zo klinkend als die van zijn voorganger, namelijk Punto. Fiat wilde zichzelf verbeteren op de markt van de populaire compacte gezinsauto en bewees opnieuw dit goed te kunnen. De Uno was in naam de eerste en de Punto de laatste… Maar dat de laatste Punto ook echt een punt zou zijn, achter een succesverhaal die een kwarteeuw duurde, had niemand verwacht. Voor veel liefhebbers van het merk voelt het als een nachtmerrie dit realiteit is geworden. FCA kiest hiervoor omdat het rendement in deze moeizame markt erg laag is geworden de laatste jaren en de concurrentie te hevig.



We kunnen het ons trouwens nog goed herinneren; De eerste serie Punto kwam in tal van uitvoeringen op de markt en had veel te bieden. Een uitvoerig commercieel offensief werd eraan gekoppeld. Fiat dicteerde nog de markt en bood het meest modern denkbare. Deze inzet werd beloond met de erkenning van Auto van het jaar 1995. De tweede serie uit 1999 was een stuk minder veelzijdig en succesvol en werd een beetje symbool van het 100 jaar oude Fiat, dat z’n glans verloren had en dat in grote financiële problemen verkeerd. Aan het begin van het tijdperk Marchionne werd de luxere en ruimere Grande Punto (2005-2012), de vaandeldrager van een nieuw herboren Fiat. De stille aftocht na vele jaren, voelt voor velen dan ook ietwat als de begrafenis van een heel merk, ondanks dat Fiat nog voortleeft via compacte auto’s als de Panda en de 500.



De laatste productiejaren in Melfi waren al redelijk magertjes en de bloeitijd was al een tijd achter de rug. De Punto was naar een aangepaste kleinere lijn verplaatst en het aantal assemblage-uren was flink gereduceerd. Soms met maanden ertussen dat er helemaal niet gebeurde. Toch kon de fabriek deze achteruitgang goed dragen, dankzij de productie van twee belangrijke compacte Cross-overs sinds 2013 (500X en Renegade). De moeilijkste periode waren de jaren ervoor, toen de Grande Punto reeds op z’n retour was en er geen alternatief was. Tot 2010 leek er niet veel aan de hand. Melfi had meer dan 5 miljoen auto’s gefabriceerd, die in Italië en de rest van Europa behoorlijk hoge aantallen scoorde. Naast de Punto bijvoorbeeld ook de Lancia Y en Ypsilon (tot 2005). Overigens werd de succesvolle eerste serie van de Punto ook in het Siciliaanse Termini Imerese geproduceerd (omdat Melfi nog in opbouw was) en de serie 2 plus de Grande Punto in Mirafiori. De serie 2 rolde in z’n nadagen ook nog in het Servische Kragujevac van de band, waar het ook als Zastava 10 werd gelabeld.



Afgelopen vrijdag rolde de laatste Fiat Punto van de band. Van de eerste generatie zijn ooit 3,42 miljoen geproduceerd, van de tweede 2,96 miljoen en van de derde en laatste 2,67 miljoen. De voorraad voor productie is nu op. Werknemers verklaren erg te moeten wennen aan de lege assemblagelijn van dat ooit zo belangrijke model. Hoewel er een nieuw model voor de fabriek lijkt aan te komen over ongeveer een jaar, maakt iedereen zich een beetje zorgen. Al was het omdat Sergio Marchionne niet langer aan het roer is, aldus verschillende werknemers in de fabriek.


3
Chit chat / Re: DIESELGATE draait door
« Gepost op: 06 augustus 2018, 17:21:38 »



Uitstoot NO2, is NOx, is sinds 2000 in 15 jaar ruim vertienvoudigd dankzij personenwagens en bestelvoertuigen met een diesel. Terwijl uitstoot van benzine versies, en bussen en vrachtwagens terugliep of gelijk bleef.

Dit is kortweg schandalig!

https://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=114646.msg1948426#msg1948426



4
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Gepost op: 06 augustus 2018, 15:39:51 »
Heeft of krijgt de 2.9 V6 deze double injection techniek?   ???

De 2.9 V6 heeft nu directe injectie maar krijgt mogelijk dual injection, dat is port injectie + directe injectie, om beter te presteren in de WLTP. Dit is nog een internet gerucht. Hieronder de nieuwe Italiaanse prijzen, met schrik niet, gemiddeld €10.000 duurdere catalogusprijzen t.g.v. van de WLTP emissie metingen.

Lees in de review hierboven het rode en vet gedrukte gedeelte.


5
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Gepost op: 01 augustus 2018, 03:06:02 »
AUTOREVIEW
ALFA ROMEO GIULIA 2.0T 280PK VELOCE (2017)




12 JULI 2017 19:20

SIGNALEMENT
Uitvoering   Giulia 2.0T 280pk Veloce
Versnellingen   8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar   2017
Jaar van aanschaf   2017
KM-stand laatst   10406 km
Gemiddelde lezerswaardering: 8,1

BELLEZZA NECESSARIA
488 KM
11 JULI 2017
De waarheid is dat mijn pols al versnelt, als ik kijk naar het ontwerp, de esthetiek en de gebruikte materialen, voordat ik ga rijden. Mijn foto's laten op zoveel plaatsen Ferrari elementen zien. Ik kan niet geloven dat de Alfa Romeo Giulia een massaproduct is. Er is zoveel potentieel om een unieke en gedenkwaardige machine te creëren. Ook voor alle "gedoe" (kids brengen/halen hockey, de dagelijkse boodschappen van Albert Heijn, golfclub, shoppen in Brussel en het zakelijke rijden) is leven met een Alfa Romeo Giulia geweldig. Wat is die auto goed. Als een levenslange automan zeg ik dat er in het 'high-end' D-segment niets leuker rijdt dan dit. Ik rijd alleen maar hard. Het helpt dat de sportsedan zo zorgvuldig ontworpen en leefbaar is. Premium toeleverancier Faurecia (ook toeleverancier van Audi A4) voorziet de Giulia van het dashboard/instrumentenpaneel (primeur 'decodisplay' in dasboard voor infotainment en 8,8" 3D NAV), deurpanelen en middenconsole. Passagiers merken regelmatig op dat ze verbaasd zijn over hoeveel ruimte ze hebben. Met een volgepakte Giulia kan een gezin ook twee weken glamoureus kamperen in Italië.

Maar de "tao" van de Giulia Veloce is niet alleen een product van brute kracht en prachtige uitstraling: met een auto zoals de Giulia, verbindt u de machine en de weg op een andere manier. De Giulia laat je een snellere, meer responsieve en meer bekwame bestuurder zijn. Laat me duidelijk zijn, dat effect is meestal psychologisch, maar het is een euforie die ik niet had in de Audi A4, BMW 3 en Mercedes C.

Toch is in het dagelijkse verkeer, de Giulia nog een zeldzame verschijning. Maar je zou er bij kunnen zijn, net als ik. In Italië is de Giulia in ieder geval marktleider, hetzelfde geldt voor de Stelvio. De Giulia is ook door meer dan 500 journalisten wereldwijd beoordeeld en heeft overweldigend positieve feedback ontvangen naast de 70 'Awards'.
Ook als je er niet mee rijdt, is het hebben van een 'emotional' & 'hot-blooded' Giulia ​​op de een of andere manier spannend. Een 'carbon fiber' cardanas (Hitachi) is bijvoorbeeld standaard en dat is uniek, normaliter zie je dat alleen in race- en hypercars; aluminium motorkap, portieren, motor, wielophangingscomponenten en remklauwen (Brembo); de 'Ferrari' schakelflippers (ZF 8-speed automatic met 'manual-mode') en startknop op het 'flat-bottomed' sportstuur; het mooiste Italiaanse leder; de dikke dubbele uitlaten; de diffuser in de achterbumper; het Integrated Brake-by-wire System (MK C1, Continental) etc.

De Giulia is dus fantastisch, heeft een prachtig design en state-of-the-art techniek. In de dynamic stand is het een vierdeurs sportwagen en de Ferrari van zijn segment.

Het eerste onderhoud staat gepland bij 15.000 km.

AANKOOPPROCES EN SPECIFICATIES
Na een overtuigende proefrit met de Alfa Giulia heb ik samen met Daniel, Alfa Romeo verkoopadviseur bij AutoBiermans, mijn Giulia in Veloce uitvoering 'op maat' samengesteld. Met onder andere 'Dark 5-hole' 19" Quadrifoglio Performance lichtmetalen velgen met Bridgestone Runflat tyres (achter in de maat 255/35), de Brembo rode lichtmetalen remklauwen, de standaard op de Quadrifoglio 'High Performance 35W Bi-Xenon Headlights' (inclusief bochtverlichting) en 8,8" 3D Navigatie.
Daniel heeft mij periodiek geïnformeerd over de status van mijn 'Rosso Alfa' Giulia Veloce met 'tabacco' Italiaans leder.
10/05/2017 Bestelling geplaatst; 21/06/2017 Transport van Cassino naar Antwerpen; 30/06/2017 Transport van Antwerpen naar Heerlen; 10/07/2017 Aankomst AutoBiermans; 18/07/2017 Afgeleverd met Pre Delivery Inspection (0 beurt) en 2 jaar Road Assistance & Alfa Romeo fabrieksgarantie.



MEERUITRUSTING VELOCE
'Veloce' remschijven (grotere en dikkere remschijven voor 330x28, achter 320x22)
Connect 6,5" Infotainmentsysteem incl. NAV/Radio/Bluetooth/AUX/USB/DAB
7" TFT kleurendisplay in instrumentenpaneel
Sportstoelen met lederen bekleding en met uitschuifbaar zitvlak
Verwarmbare voorstoelen
Zesvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen
Elektrisch verstelbare zijdelinkse steunen op voorstoelen
Viervoudig elektrisch verstelbare lendensteun
In delen neerklapbare achterbank 40/20/40 met skiluik
Verwarmbaar lederen sportstuurwiel
Aluminium sierplaat op middentunnel
Aluminium sierlijst voorportierpanelen
Aluminium sportpedalen en voetsteun
Dubbele verchroomde uitlaat diameter 100 mm
25W Bi-xenon koplampen
Verwarmbare sproeierkop
Buitenspiegels elektrisch inklapbaar
Zwarte glazen sierlijsten rond portierruiten
Veloce sportbumper voor
Veloce sportbumper achter en diffuser
Aluminium schakelflippers op het stuurwiel

PAKKETTEN/OPTIES/ACCESSOIRES
Upgrade Climate Pack
- AQS Luchtkwaliteitsbewakingsfunctie airco-systeem
- Gekoeld dashboardkastje
- Luchtventilatie, achter
- USB aansluiting, achter
- USB aansluiting, voor
- Warmtewerend glas, voorruit
Driver Assistance Pack PLUS
- Achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Automatisch dimmende buitenspiegel
- Automatische hoogteregeling koplampen
- Blind Spot Monitoring met Rear Cross Path Detection
- Parkeersensoren vóór en achter met display
OPTIES
- Connect 8,8" Infotainmentsysteem 3D NAV/Radio/Bluetooth/AUX/USB/DAB
- 35W Bi-xenon koplampen inclusief adaptieve bochtverlichting (AFS)
- Lichtmetalen remklauwen Rosso Brembo voor en achter
- 8 J X 19" lichtgewicht lichtmetalen velgen Performance Design met Runflat Tyres 225/40 R19 Bridgestone 89Y Potenza S001 RFT (voorwielen)
- 9 J X 19" lichtgewicht lichtmetalen velgen Performance Design met Runflat Tyres 255/35 R19 Bridgestone 92Y Potenza S001 RFT (achterwielen)
- Levering zonder typeaanduiding op de achterzijde
- Levering zonder typeaanduiding op de flanken
ACCESSOIRES
- Set afsluitbare bouten
- Afleverpakket AutoBiermans (o.a. 25 liter benzine in tank, mattenset, 'Waxoyl Lakverzegeling' met 36 maanden garantie)

Het grote genieten is begonnen. Dank aan Daniel voor de uitstekende advisering en service.

LAKVERZEGELING
De Rosso Alfa lakkleur (code 414) is een pastel lak. De dealer heeft de Giulia afgeleverd met een lakverzegeling. De eerste week mag ik de lak niet wassen. Ik krijg 36 maanden garantie op de glans en de kleur van mijn Alfa. De laklaag heeft een hoogglanzend en moeilijk doordringbaar pantser gekregen (WaxOyl 100+). Hierdoor is de lak beter bestand tegen allerlei schadelijke invloeden van buitenaf, zoals bijvoorbeeld UV-straling, zure regen, modder, strooizout en luchtverontreiniging. De voordelen zijn dat: de lak behoudt gegarandeerd gedurende 3 jaar zijn diepe glans, het behoudt zijn kleur dankzij het krachtige UV-filter, het bespaart tijd en geld op het reinigen van het exterieur en de auto blijft langer jong, waardoor een hogere (inruil-of verkoop-) waarde wordt behouden.

Ik zal bij mijn review ook de ervaringen met de lakverzegeling meenemen.

ALFA ROMEO GIULIA EASY CARE
10406 KM18 JULI 2018
Vijf jaar en 75.000 km kost € 1.995. Dat is € 399 per jaar. Je kunt een Easy Care contract afsluiten bij aankoop of voor de eerste onderhoudsbeurt. Ik heb voor het laatste gekozen. Vandaag is mijn Alfa Rosso Giulia al weer 1 jaar oud. Vanmorgen de Alfa voor de eerste beurt (15.000 km of 1 jaar) gebracht naar Alfa Romeo Biermans in Heerlen. Rond drie uur werd ik gebeld door de vriendelijke dame van de receptie met de mededeling dat het onderhoud is uitgevoerd en dat er géén bijzonderheden waren te melden. Conform het geplande onderhoudsschema zijn alle dertien verplichte werkzaamheden uitgevoerd. Ik hoefde hiervoor niets meer af te rekenen. Dat is wel zo prettig. Het jaar met de Alfa Giulia is omgevlogen. Druk jaar gehad met promotie (een nieuwe baan), waardoor ik nu op loopafstand van mijn werk ben en mijn WLB (work life balance) optimaal is. Hierdoor wel stuk minder (zakelijke) kilometers af kunnen leggen. Dat is dan weer bijna jammer. Zeer tevreden over de Giulia en locale Alfa dealer. Op de korte termijn staat een autovakantie met de Giulia en het gezin op het programma. Dit jaar dus géén vliegreis naar verre oorden, ik wil sturen. Ook erg blij dat ik bewust gekozen heb voor een sportsedan en niet voor een SUV (lekker volledig tegen de trend). Recent via een relatie een hele dag kunnen rijden in een Porsche Macan. Super auto en fantastische dealerorganisatie. In de Stelvio heb ik nog niet gereden, maar niets gaat boven het sturen in de Giulia. Weet ook dat je voor een Macan met wat extra's en 252pk ruim 100k moet afgedragen (uiteraard met dank aan de hoge BPM). Alfa Romeo is sinds de introductie van de Alfa 4C (Coupé en Spider), Giulia (Super, Veloce en Quadrifoglio) en Stelvio (Super en Quadrifoglio) voor mij in ieder geval volledig terug als sportwagen merk. De volgende beurt staat over 15.000 km gepland, laten we hopen dat ik daar géén jaar voor nodig heb.

UPDATE LAKVERZEGELING
Zelf denk ik dat WaxOyl 100+ niet meer is dan een traditionele sealant. Een sealant verzegelt de lak, maakt het makkelijker te reinigen, blokkeert UV-straling en andere zaken die je lak aan zouden kunnen tasten. De sealant is dus zeker niet slecht, echter of de geclaimde duurzaamheid en 'glansgarantie' van maar liefst drie jaar kan worden waargemaakt is nog de vraag. In het eerste jaar heeft WaxOyl 100+ de Rosso Alfa lak een nette bescherming gegeven. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat Giulia thuis in een garage staat en ook zakelijk maak ik gebruik van Q-Park.

WLTP*
Wie nu genoeg geld bijeen heeft gesprokkeld en op het punt staat met Alfa Romeo te bellen om een hagelnieuwe wagen uit Italië te bestellen, moet zijn geduld nog héél even bewaren. De Italianen hebben net als de Duitsers (Porsche, BMW & Co) de orderboeken momenteel namelijk gesloten. In het licht van de strengere WLTP-testcyclus (wordt van kracht op 1 september) is het een meer dan logische zet. Voorlopig kun je, bijvoorbeeld Giulia Veloce en Quadrifoglio, enkel uit voorraad kiezen. De verwachting is dat de prijzen aanzienlijk zullen stijgen als de BPM-heffing niet wordt aangepast aan de hogere WLTP-waarden. Op internet heb ik berichten gelezen dat Giulia, Veloce en Quadrifoglio respectievelijk € 2.500, € 6.000 en € 25.000 duurder kunnen worden a.g.v. de invoering van de WLTP-cyclus. De Alfa dealers hebben een voorraadje nieuwe Giulia's aangelegd (tegen lage BPM).


*De overgang naar de nieuwe, strengere WLTP-test verloopt stroef in Nederland. Door de hogere CO2-uitstoot die uit de nieuwe meting komt, worden auto's duurder. De BPM-belasting in ons land is namelijk CO2-afhankelijk en meer CO2 betekent meer belasting. Op dit moment onderzoekt TNO in opdracht van de overheid hoe de BPM-aanpassingen doorgevoerd moeten worden. Hierbij kijkt het onderzoeksbureau ook naar een tijdelijke bijstelling van de tarieven, bijvoorbeeld per 1 januari 2019. De Tweede Kamer moet daar, als het zover is, een besluit over nemen. De definitieve BPM-aanpassingen kunnen dan per 1 januari 2020 worden doorgevoerd. In het gunstige geval duurt de duurdere overgangsperiode tot 1 januari 2019, maar in het ergste geval gaat een nieuwe BPM-regeling pas een jaar later in.




5,0
Comfort
 5,0
Prestaties
 5,0
Betrouwbaarheid
 5,0
Kosten
 5,0
Zou u weer een auto van dit merk kopen?Ja

6
Chit chat / Re: DIESELGATE draait door
« Gepost op: 30 juli 2018, 17:23:12 »



Opnieuw onderzoek naar voormalig Volkswagen-topman Winterkorn
Foto: AFP
Gepubliceerd: 30 juli 2018 17:15
   
De Duitse openbaar aanklager heeft een onderzoek geopend naar Martin Winterkorn, de voormalige topman van Volkswagen.
De 71-jarige Duitser zou tijdens het onderzoek naar zijn betrokkenheid bij het dieselschandaal een deel van zijn geld buiten Duitsland hebben verplaatst.
Dat laat de openbaar aanklager maandag weten in een persbericht.

Winterkorn stapte in september 2015 op als topman van Volkswagen Group, nadat Amerikaanse autoriteiten erachter kwamen dat er gesjoemeld was met de software van dieselmotoren. Hierdoor leken de auto's minder vervuilend te zijn, dan ze daadwerkelijk waren.

"De omstandigheden rondom mogelijke waardeoverdrachten kunnen een rol spelen bij de vraag of de beschuldigde Winterkorn mogelijk iets wist van de dieselmanipulaties en hij met die kennis handelde", laat de openbaar aanklager in een verklaring weten.

Felix Doerr, een advocaat die Winterkorn representeert, wilde geen commentaar geven op de berichtgeving. In het verleden heeft de voormalig topman ontkent iets af te hebben geweten van de emissiefraude.

Bild
Bild am Sonntag publiceerde zondag dat Winterkorn op 31 januari 2017 7 miljoen euro van een bank in Neurenberg had overgemaakt naar een accountantskantoor in München. Hiervan eindigde volgens de krant ongeveer 3,4 miljoen euro bij Bank Vontobel in Zwitserland. De Zwitserse autoriteit voor financiële markten weigerde commentaar te geven op de kwestie.

De openbaar aanklager gaat volgens Bild am Sonntag nu onderzoeken of Winterkorn zijn geld naar een veilige plek probeerde te verplaatsen, voordat hij vervolgd zou worden.


VW huurt duizenden parkeerplekken voor onverkoopbare auto's
De Volkswagen Groep heeft nogal problemen met de nieuwe WLTP-cyclus. De nieuwe keuring zorgt ervoor dat duizenden auto's niet meer te verkopen zijn waardoor ze nu maar ergens op een parkeerterrein gestald worden.

https://www.autobahn.eu/9650/vw-huurt-duizenden-parkeerplekken-voor-onverkoopbare-auto-s/


WINST VOOR SLECHTE TIJDEN
VOLKSWAGEN ZET ZICH SCHRAP VOOR TEGENWIND

Volkswagen heeft in het voorbije tweede kwartaal een flinke winstsprong gemaakt. Dat is geen loutere luxe: het concern zet zich echter schrap voor moeilijkere tijden door strengere emissieregels en de effecten van de handelsoorlog.

https://www.autoweek.nl/nieuws/volkswagen-zet-zich-schrap-voor-tegenwind/

Das Diesel-Desaster | WDR Doku

Die Verunsicherung ist groß unter Deutschlands Dieselfahrern - und die Wut auch. Lange als umweltfreundlich gepriesen gelten Dieselmotoren plötzlich als Dreckschleudern. Fahrverbote drohen und teils neuwertige Autos verlieren mit einem Mal dramatisch an Wert. Was sollen Autofahrer mit ihrem Diesel, der nicht den neuesten Schadstoffnormen genügt, machen? Verkaufen, umrüsten oder gar verschrotten?


7
Chit chat / Re: DIESELGATE draait door
« Gepost op: 20 juli 2018, 00:51:15 »
Ontluisterend is in het Duits

Es ist schockierend

der Abgas-Wahnsinn = de waanzin van uitlaatgassen (waanzinnige uitlaatgassen)





Dreckschleuder praktijken op de autobahn!

Om duizenden tot miljoenen euros per jaar op AdBlue te besparen worden door, vaak Oost-Europese, transportbedrijven

alle emissie reductie systemen uitgeschakeld. In Duitsland zijn de straffen met €570,- te laag, in Denemarken is de straf €3000,- in Zwitserland zelfs €6000,-.

Ook bestel en personendiesels worden veelvuldig aangepast en de EGR softwarematig en of mechanisch geblokkeerd.

Hier komen de hoge NOx waarden in onze lucht vandaan.

Deze uitzending over emissiefraude praktijken in de transportsector van de Bayerischer Rundfunk is naar mijn mening ontluisterend.



8
Chit chat / Re: DIESELGATE draait door
« Gepost op: 13 juli 2018, 12:55:43 »
'GEEN HELDERE GARANTIES'
BRUSSEL TELEURGESTELD OVER VW IN SJOEMELZAAK




ANP AUTONIEUWS
17 JULI 2018 12:36

De Europese Commissie is teleurgesteld dat Volkswagen geen heldere garanties kan geven in geval van problemen met dieselauto's die zijn teruggehaald en gerepareerd.

Het Duitse bedrijf heeft inmiddels 80 procent van de met sjoemelsoftware uitgeruste diesels in de EU hersteld en zegt de rest voor 2020 te zullen aanpassen. "Maar daar blijft het bij'', aldus EU-commissaris Vera Jourová (consumentenrechten).

Volgens Jourová is er wel een duidelijk verbetering in de manier waarop het bedrijf zijn klanten nu informeert. "En VW maakt het in 2016 gevraagde actieplan om alle auto's gratis te repareren waar. Volkswagen geeft echter geen garantie dat de update van de teruggehaalde dieselauto's geen invloed op de prestaties van de wagens heeft'', aldus de Tsjechische in de laatste rapportage over 'de dialoog met Volkswagen'.

Ook wijst ze erop dat, anders dan in de Verenigde Staten, gedupeerde autobezitters in de EU geen compensatie in geld van de autofabrikant krijgen. "Daaruit blijkt opnieuw dat we sterkere regels nodig hebben, zodat consumenten hun schade kunnen verhalen, ook via collectieve vorderingen bij de rechter.''

Volkswagen gaf in september 2015 toe met behulp van software vals te hebben gespeeld bij emissietesten. Daardoor leken diesels schoner dan ze in werkelijkheid waren. Er moesten 8,5 miljoen dieselauto's in de EU worden teruggeroepen. In Nederland is 75 procent van de sjoemeldiesels inmiddels gerepareerd.


CIVIC IS 'LAATSTE STUIPTREKKING'
'HONDA STOPT MET DIESEL'




JAN LEMKES AUTONIEUWS
13 JULI 2018 11:25

Recent maakten we nog kennis met de nieuwe dieselversie van de Honda Civic, maar dat lijkt nu de laatste Honda met zelfontbrander te zijn. Ook de CR-V zal dus altijd op benzine rijden.

Door een geheel herziene en bijzonder prettige 1.6-diesel in de Civic te introduceren wekte Honda een paar maanden geleden nog de indruk dat het voorlopig nog een rol ziet voor dieselmotoren in Europa, maar dat blijkt niet het geval. Tijdens de introductie van de CR-V laat een vertegenwoordiger van het merk tegenover AutoWeek weten dat de diesel-Civic een 'laatste stuiptrekking' is van de combinatie Honda en diesel en dat we in de nabije toekomst geen andere diesels van Honda hoeven te verwachten. Die 1.6 zou met z'n 120 pk wellicht net mans genoeg zijn voor de CR-V, maar die combinatie gaan we dus nooit uitproberen. "Nadat besloten werd dat de Civic er in Europa als diesel moest komen, is men tot het besluit gekomen om met diesels te stoppen. Soms kruisen die processen elkaar", legt Honda uit.

Net als veel andere merken richt Honda zich liever op elektrificatie dan op diesels. Zo komt er voor het eerst een hybrideversie van de CR-V, staat er in de VS een nieuwe Insight klaar en maken we volgend jaar kennis met de productieversie van de Urban EV Concept, het schattige retro-hatchbackje met een volledig elektrische aandrijflijn.



OPPASSEN VANAF DE JAARWISSELING
STUTTGART WEERT EURO 4 EN OUDER

JAN LEMKES AUTONIEUWS
13 JULI 2018 10:45
Wie volgend jaar met z'n wat oudere diesel Duitsland ingaat, kan weer een no-go-zone aan z'n lijstje toevoegen: in Stuttgart zijn diesels alleen welkom als ze minimaal aan Euro 5 voldoen.

Daarmee gunt Stuttgart z'n inwoners en bezoekers iets meer tijd om aan de situatie te wennen dan Hamburg, dat zodra de overheid dat toestond een inrijverbod instelde voor iedere diesel die niet aan de Euro 6-norm voldoet. Wel geldt de maatregel daar alleen in bepaalde straten, terwijl Stuttgart meteen de hele milieuzone tot verboden gebied voor de betrokken auto's verklaart.

De Euro 5 norm, die in Stuttgart zoals gezegd vooralsnog de grens wordt, deed in 2009 z'n intrede. De Stuttgarter Nachrichten meldt wel dat een verbod op Euro 5-auto's vanaf januari 2020 waarschijnlijk is, tenzij de auto's van tussen 2009 en 2019 in de tussentijd worden aangepast om hun NoX-uitstoot naar beneden te krijgen. De maatregel in de thuisstad van Porsche en Mercedes-Benz kent een aantal uitzonderingen voor groepen vaste bezoekers die beschermd moeten worden, zoals leveranciers en ploegenarbeiders. Ook inwoners mogen nog tot 1 april de stad in met hun oudere diesel, zodat ze langer de tijd hebben om een andere auto aan te schaffen. Benzinerijders blijven vooralsnog buiten schot.

9
Chit chat / Re: DIESELGATE draait door
« Gepost op: 06 juli 2018, 12:11:26 »
PROTEST VOLKSWAGEN BLIJKT ZINLOOS
JUSTITIE MAG RAPPORT SJOEMELDIESELS GEBRUIKEN



ANP AUTONIEUWS
6 JULI 2018 11:48

Justitie in Duitsland mag een in beslag genomen rapport over het dieselschandaal bij Volkswagen gebruiken voor de vervolging van de het merk. Dat heeft een hoge Duitse rechtbank geoordeeld, nadat het autoconcern protest had aangetekend.

Duitse autoriteiten legden bij een inval op het Audi-kantoor in München vorig jaar de hand op een rapport van een Amerikaans advocatenkantoor over de oorzaken van het sjoemelschandaal. Volgens Volkswagen was dat tegen de wet, omdat het document zou vallen onder de beschermde relatie tussen advocaat en cliënt. Het grondwettelijke hof van Karlsruhe oordeelt echter dat die vertrouwelijke status niet geldt voor het rapport, omdat het om een intern onderzoek gaat.

Het document gaat over het onafhankelijk onderzoek van advocatenkantoor Jones Day, waartoe Volkswagen kort na het uitbreken van het schandaal in 2015 opdracht had gegeven. De bevindingen vormden de basis voor een grote schikking tussen Volkswagen en het Amerikaanse ministerie van Justitie vorig jaar.



Familieruzie in de Volkswagen Groep: Audi en Porsche rollebollend over straat

bron: https://www.ad.nl/auto/familieruzie-in-de-volkswagen-groep-audi-en-porsche-rollebollend-over-straat~ae86ceee/



Het schandaal rond de sjoemelsoftware heeft geleid tot hoogoplopende ruzie tussen twee Duitse topmerken: Audi en Porsche. Ze behoren allebei tot de Volkswagen Groep.

Niek Schenk 06-07-18, 11:55
Porsche-topman Oliver Blume heeft zijn collega Audi-topman  Rupert Stadler een rekening gestuurd vanwege gemanipuleerde dieselmotoren die Audi aan Porsche heeft geleverd. Stadler heeft die rekening echter nooit betaald, onthult de krant Süddeutsche Zeitung.

De Duitse verkeersautoriteit Kraftfahrt-Bundesamt heeft vorig jaar juli een terugroepactie voor 22.000 Porsches Cayenne geëist. Deze auto's waren voorzien van Audi-dieselmotoren waarin met de software was gesjoemeld, met als doel betere resultaten tijdens uitlaatgast-tests. Porsche-topman Blume was boos en stuurde zijn collega van Audi prompt een rekening van meer dan 200 miljoen euro, vanwege de geleden schade. Bovendien kondigde hij daarbij aan dat het bedrag misschien nog wel veel hoger zou worden.

Audi-topman Stadler weigerde te betalen en daarop besloot Porsche maandenlang de rekeningen van Audi voor andere motoren en onderdelen niet meer te betalen. Uiteindelijk heeft de directie van de Volkswagen Groep ingegrepen en partij voor Audi gekozen: Porsche moest de achterstallige rekeningen alsnog betalen. Vervolgens besloot Porsche alle diesel-modellen van de markt te halen.

Audi-topman Stadler zit inmiddels al enkele weken in voorarrest. De Duitse justitie verdenkt hem ervan ook na het bekend worden van het dieselschandaal nog gewoon door te zijn gegaan met het verkopen van gemanipuleerde auto's. In een afgeluisterd telefoongesprek zou Stadler bovendien overwegen hebben een medewerker met verlof te sturen die van de sjoemelsoftware op de hoogte was.

10
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: Alfa Romeo 4C
« Gepost op: 01 juli 2018, 23:23:12 »
Alfa Romeo stopt met 4C Coupé en update de Spider
30 JUNI 2018 13:46



De Alfa Romeo 4C Coupé zou alleen nog beschikbaar zijn zolang de voorraad strekt. Vanuit de VS, waar de 4C de afgelopen jaren een belangrijke rol speelde in de herintroductie van het Milanese merk, sijpelt dit bericht door. Van de technisch innoverende 4C was tijdens z’n aankondiging in 2011 al bekend dat het om een gelimiteerd product zou gaan. Voor de gesloten versie is 2018 het finalejaar en voor de Spider is er waarschijnlijk nog ruimte tot 2019. Intussen zal een nieuwe GT/Spider met middenmotor ergens tussen 2020 en 2021 tot stand komen. We verwachten dat tussen de presentatie en de daadwerkelijke lancering ook de nodige tijd zal zitten, zoals met de 4C ook het geval was.

Eind dit jaar zal er afscheid worden genomen van de coupé, terwijl er gezegd wordt dat de Spider nog even door zal gaan. Sterker nog, de Alfa 4C Spider krijgt volgens Danny Pritt (product manager van de 4C) een update met onder andere een niet bepaald overbodige achteruitrijcamera. Ook wordt een zogenaamd Track Pack leverbaar, zij het dat dit alleen voor de VS op de optielijst komt te staan. De aantrekkelijke 4C kan gezien worden als een voorloper van Alfa Romeo’s toekomstige sportmodellen met middenmotor achter de stoelen.


11
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Gepost op: 28 juni 2018, 15:23:04 »
WLTP en Euro 6 perikelen
GPF en SCR

Een benzine motor met DI moet tegenwoordig verplicht een GPF.
Zo ook de Giulia 2.0 Turbo benzine motoren.
De V6 heeft een andere strategie: Dual injection

Uitgelegd: waarom sommige motoren zowel een poort als een directe injectie hebben
2 mei 2017 OM 1:52 PM door Don Sherman

 
Dual-injectie --- Port-en-Direct-Lead

De helft van het Amerikaanse wagenpark voor nieuwe auto's en vrachtwagens is nu uitgerust met rechtstreekse benzine-injectie (ook bekend als GDI), wat betekent dat de brandstof rechtstreeks in de verbrandingskamer wordt gespoten. Dit roept de vraag op: wat is de volgende motorinnovatie die binnenkort het lab verlaat?
 Schermafbeelding 2017-04-06 om 10.23.18 uur AM
Het antwoord is om brandstof naar het vuur te brengen via twee afzonderlijke paden, en enkele fabrikanten passen hun motoren al aan met zowel een poort als een directe injectie. Toyota introduceerde deze technologie, die het de D-4S-injectie noemt, meer dan een decennium geleden op een V-6 en gebruikt nu een poort en directe injectie op de 2.0-liter flat-four (die is gebouwd door Subaru), 3.5-liter V -6 en 5.0-liter V-8. Audi heeft het op zijn 3.0-liter V-6 en 5.2-liter V-10-motoren.
D4 + D4S_DirectInjection_30Jan17-3
Toyota's D-4S-systeem werd geïntroduceerd op de 2006 Lexus IS350 3.5-liter V-6.
Ford is momenteel de dominante speler met wat het dual-fuel, hogedruk directe injectie (DI) en poortinjectie onder lage druk (PI) noemt. Toepassingen zijn onder meer turbocompressor- en atmosferische V-6- en V-8-benzinemotoren, vier in alle maten variërend van 2,7 tot 5,0 liter. De F-150 Raptor flying pick-up 2017 en de GT supercar worden allebei aangedreven door nieuwe 3.5-liter EcoBoost V-6's die zo zijn uitgerust. Grondgebonden F-150's zijn ook sterk afhankelijk van deze technologie met een dual-fueled base 3.3-liter V-6 en optionele EcoBoost 2.7- en 3.5-liter V-6's. Ford's meest recent aangekondigde toepassing tot nu toe is de nieuwe 5,0-liter V-8 die de 2018 Mustang GT zal aandrijven.

De basis

Voordat u zich verdiept in de fijne punten van PI met teamwork, is een korte primer in orde. In tegenstelling tot Hollywood's voorstellingen van auto's die van rotsen afvallen, bestaat er niet zoiets als spontane ontbranding. Omdat vloeibare benzine niet zal branden, is het voorbereiden van brandstof die uit de tank wordt getrokken om in de motor te verbranden, een proces in twee stappen.

De eerste stap is het verstuiven van de vloeistof tot fijne druppeltjes, bereikt door benzine onder druk te zetten door een pomp door kleine injectoropeningen. Een onderzoek door ingenieurs van Hitachi onthulde dat brandstof onder druk gebracht tot 1000 psi en geïnjecteerd door openingen variërend van 0,006 tot 0,011 inch in diameter leverde een 135-mph mist van druppels slechts 0.000003 inch in diameter. Dat is prima.

Verdamping volgt op verstuiving. Hier gaan de fijne brandstofdruppels door een vloeistof-naar-gas faseverandering, en worden een damp die kan worden gemengd met lucht en ontstoken door de bougie.

Omdat warmte wordt geabsorbeerd tijdens deze faseverandering, is er een koeleffect, dat kan worden gebruikt om de bedrijfsefficiëntie van de motor te verbeteren. Bij PI wordt de lucht die door het inlaatspruitstuk stroomt gekoeld voordat deze de verbrandingskamer bereikt. Met DI treedt het koelvoordeel op in de kamer zelf.

 Ford-ingenieurs ontwierpen de nieuwe 3,5-liter EcoBoost-motor voor betere prestaties op het laagste en hoogste niveau, ideaal voor het vervoeren van zware ladingen en het trekken van zware aanhangwagens.
Ford rust verschillende EcoBoost V-6-motoren uit met dubbele injectie, waaronder zijn GT-supercar.
Elke strategie heeft plussen en minnen. PI is handig voor motoren met natuurlijke aanzuiging, omdat het koelen van de binnenkomende lucht de dichtheid en het vermogen produceert. Het is aanzienlijk eenvoudiger om verstuivers in de inlaatpoorten te vinden, ver weg van de kleppen en bougies. Deze stroomopwaartse locatie biedt voldoende tijd voor volledige verdamping. Een nadeel is dat brandstofdruppels soms worden afgezet op de wanden van de inlaatpoort, waardoor de beoogde brandstof-luchtverhouding wordt verstoord.

Bij DI wordt de kans op ontploffing - voortijdige ontbranding van het brandstof- en luchtmengsel - verkleind omdat het faseverandering-koelende effect plaatsvindt tijdens de compressieslag net voor de ontsteking. Het verlagen van de oppervlaktetemperaturen van de verbrandingskamer zorgt voor een hogere compressieverhouding en een verbeterd rendement, ongeacht of de motor van nature wordt aangezogen of wordt opgevoerd. Ford verhoogde het piekkoppel met 30 lb-ft in de nieuwe 3,5-liter V-6 door de nieuwe dual-injection-strategie te combineren met een hogere vuldruk.

Er zijn nadelen aan DI. Een DI-systeem is duurder omdat de druk die nodig is om brandstof in de verbrandingskamer te spuiten 50 tot 100 keer hoger is dan bij PI, en de hogedrukpomp parasitaire verliezen veroorzaakt. Directe injectoren hebben de neiging luidruchtig te zijn. Koolstofafzettingen - zowel aan de achterkant van de inlaatkleppen als aan de uitlaatpijpen - zijn serviceproblemen voor sommige DI-gebruikers. Omdat er minder tijd is voor verdamping, ontsnapt er wat brandstof uit de verbrandingskamer en de katalysator als deeltjes of roet. Deze koolstofdeeltjes zijn vergelijkbaar met maar kleiner dan die uitgespoten door dieselmotoren.

De combinatie

De ultieme strategie is het combineren van zowel PI- als DI-voordelen, waarbij elk ervan de negatieven van de ander vermindert. Toyota vuurt bijvoorbeeld beide injectoren af ​​bij lage tot gemiddelde belasting en tpm-omstandigheden, met andere woorden, tijdens normaal rijden. Dit verhoogt de dichtheid van de binnenkomende lading zonder de koolstofaanslag van de inlaatkleppen op te voeren en te spoelen. Tijdens omstandigheden met hoge belasting en toerentallen, wanneer een maximale koeling van de verbrandingskamer nodig is omdat detonatie waarschijnlijker is, behandelt DI alle brandstoftoevoer.

 D4 + D4S_DirectInjection_30Jan17-4
Elke maker gebruikt een andere strategie voor het gebruik van poort-, directe of beide injectoren. Een van Toyota's koppel versus rpm versus injectorgebruikskaarten wordt hier getoond.
Peter Dowding, Ford's hoofdingenieur van benzinestations met aandrijflijn, onthulde een andere strategie. Ford gebruikt PI alleen bij stationair en bij laag toerental voor een soepele, stille en efficiënte werking van de motor. Naarmate het toerental en de belasting toenemen, wordt de brandstoftoevoer een geprogrammeerde mix van PI en DI. In tegenstelling tot de methodologie van Toyota is de PI van Ford altijd actief, verantwoordelijk voor minstens 5 tot 10 procent van de brandstoftoevoer.

Dowding en zijn Ford-collega Stephen Russ benadrukken dat koolstofafzettingen op uitlaatpijpen en inlaatkleppen nooit een probleem zijn geweest in hun DI-motoren. Dowding voegt hieraan toe: "Nu elektrische motoren aan steeds grotere aandrijfrollen worden toegewezen, is het onze taak de efficiëntie van de motor te verbeteren wanneer we maar kunnen. Ford's dual-fuel technologie heeft zich al bewezen als een waardevolle, kosteneffectieve strategie in deze inspanning. "


Het ontwerpen en ontwikkelen van moderne motoren is een jongleeract waarbij energie, emissies, kilometers, duurzaamheid, rijeigenschappen en andere zorgen in balans worden gehouden. De dual-fuel strategie geeft ingenieurs een extra sleutel om te draaien, terwijl ze ernaar streven meer energie te ontgrendelen uit elke druppel gas. Naarmate lessen worden geleerd en de componentenkosten dalen, verwacht van meer makers dat ze deze aanpak toepassen bij het aanbranden van hun branden.


12
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: Alfa Romeo 4C
« Gepost op: 28 juni 2018, 15:01:04 »
'DICHTE ALFA ROMEO 4C UIT PRODUCTIE'
4C SPIDER BLIJFT NOG EVEN

LARS KRIJGSMAN
AUTONIEUWS
28 JUNI 2018 10:35



De Alfa Romeo 4C gaat binnenkort een nieuw modeljaar in. De platste Alfa in jaren verliest echter een carrosserievariant.

Dat meldt Motor Authority op basis van een gesprek met Danny Britt, product manager van de 4C. Volgens Britt wordt de dichte 4C na het huidige modeljaar uit het gamma geknipt. De 4C Spider blijft nog even aan.

Alfa's 4C-avontuur startte in 2011, toen het merk de 4C Concept presenteerde. In 2013 rolde de eerste 4C Coupé van de band, op dat moment ook nog de enige vorm waarin de tweezitter beschikbaar was. Tijdens de Autosalon van Genève in 2014 werd de 4C Spider voor het eerst getoond. Opvallend gegeven destijds: de 4C Spider had niet de insectenogen als koplampen, maar gebruikelijker ingedeelde units. De 4C was verder de auto die Alfa's terugkeer naar de Verenigde Staten inluidde.

Het is niet heel verwonderlijk dat Alfa Romeo de 4C op een lager pitje zet. Het merk liet onlangs weten dat het de GTV terugbrengt en ook komt het merk voor 2022 met een splinternieuwe 8C op de proppen. Een directe opvolger voor de 4C lijkt er niet te komen. Meer over de sportieve toekomst van AutoWeek lees je in AutoWeek 27, die volgende week in de winkels ligt.

In Nederland zijn in totaal 108 4C's verkocht. In 2015 had de auto in ons land zijn topjaar, toen 34 exemplaren een eigenaar vonden.

13
Chit chat / Re: DIESELGATE draait door
« Gepost op: 26 juni 2018, 12:52:31 »
Topman Audi blijft minstens een week in cel


Rupert Stadler

Foto: AFP
Gepubliceerd: 26 juni 2018 11:55
Laatste update: 26 juni 2018 11:56

 
De gearresteerde topman van het Duitse automerk Audi, Rupert Stadler, blijft zeker nog een week in de gevangenis voor ondervraging over zijn rol in het dieselschandaal.
Stadler werd een week geleden opgepakt en is momenteel tot nader order vrijgesteld van zijn verplichtingen bij Audi.


Stadler wordt verdacht van betrokkenheid bij het gesjoemel met de uitstoot van diesels. Hij werd gearresteerd uit vrees dat hij met bewijsmateriaal kan knoeien of getuigen kan beïnvloeden.

Volgende week vinden er bijeenkomsten plaats tussen de advocaten van Stadler en onderzoekers. In zijn eerste ondervraging zou zijn gevraagd of hij dreigementen had geuit om een werknemer van Audi te schorsen vanwege diens getuigenverklaring in het onderzoek.

De Nederlander Bram Schot is benoemd tot tijdelijk opvolger van Stadler bij Audi. De wisseling aan de top geldt tot het moment dat meer duidelijk is over de feiten die hebben geleid tot de arrestatie van Stadler, aldus het autobedrijf.



14
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [nieuwe Alfa GT] 2011 ?
« Gepost op: 22 juni 2018, 20:04:14 »
Nieuwe Alfa Romeo 8c straks in GTP hypercar duurrace?
21 JUNI 2018 23:14



De tijden dat Alfa Romeo in dezelfde klasse als Ferrari en Porsche meedeed aan duurraces met de door Autodelta gerealiseerde Tipo 33/2 (foto onder) liggen al ver achter ons (1968), maar konden nog weleens herleven. Dit keer via de nieuwe aanstaande GTP endurance klasse (GTP is de voorlopige werktitel) voor dure hypercars, dat ongeveer vanaf de lanceerdatum van de nieuwe Alfa Romeo 8C, de huidige FIA WEC (World Endurance Championship) zal vervangen. Tijdens de Le Mans is langs het circuit in de wandelgangen gesproken over nog te realiseren project van Alfa Romeo, dat in aanmerking komt voor dit type klassement. Andere merken die van de partij zullen zijn, zijn Toyota, McLaren, Aston Martin, Ferrari en Ford.



Kort nadat we zelf al suggereerden dat men in het geheim werkt aan een nieuwe reeks sportauto’s met middenmotor (van Alfa Romeo, Maserati en mogelijk ook Ferrari), toonde FCA tijdens de presentatie begin deze maand al een sheet waarop een schim van een dergelijke hybride auto te zien is (afbeelding onder) die meer dan 700 pk (voorzien van KERS) zal hebben. Wat je hierboven ziet is een maquette van een studiemodel van de student Gianfranco Spanò van een paar jaar geleden (2016), die het model overigens tot ‘6C’ doopte. Dat laatste lijkt ons trouwens een meer logische naam, aangezien we voorlopig geen achtpitters in Alfa’s verwachten. Of werkt FCA aan twee versies? We zullen zien…


15
Chit chat / Re: DIESELGATE draait door
« Gepost op: 18 juni 2018, 12:52:22 »
BREEK: Audi’s CEO is gearresteerd
Auteur: jaapiyo, gepost 18-06-2018 om 12:10 14 Reacties



Audi’s CEO Rupert Stadler


Heet nieuws vers van de Duitse pers: Audi’s CEO Rupert Stadler is vanochtend gearresteerd door de Bundes autoriteiten in verband met dieselgate. De openbaar aanklager van München heeft haar vizier inmiddels gericht op twintig verdachten, waaronder Stadler.

Het appartement van de honcho is doorzocht en Der Rupert is in de kladden gevat onder de verdenking dat hij weleens bewijsmateriaal zou kunnen verdonkeremanen. Naast zijn functie als CEO van Audi bekleedt Stadler ook één van de negen zitjes in VAG’s management board.

In een reactie bevestigt Audi dat Stadler is aangehouden, hoewel de boksbeugel wil benadrukken dat ‘niemand schuldig is tot het tegendeel bewezen is’. De pittige tijden bij VAG houden dus nog even aan. Wordt Rupert de hoogste vagenier die (potentieel) in zijn zwaard moet vallen, of bereiken de aanklagers nog een hoger niveau?


BRAM SCHOT ZOU HET STOKJE (TIJDELIJK) OVERNEMEN
'AUDI SCHUIFT NEDERLANDER NAAR VOREN'



ANP AUTONIEUWS
18 JUNI 2018 16:12

De Nederlander Bram Schot wordt interim-topman van Audi. Dat schrijft de Duitse zakenkrant Handelsblatt op basis van bronnen bij de Duitse automaker. Hij neemt de taken van de gearresteerde Rupert Stadler waar.

Schot begon zijn loopbaan bij ABN AMRO en stapte vervolgens over naar Daimler, waar hij diverse functies bij onder meer Mercedes-Benz bekleedde. In 2011 verhuisde hij naar Volkswagen, het moederbedrijf van Audi. Sinds vorig najaar zit hij in het bestuur van het luxemerk. Hij houdt zich bezig met verkoop en marketing.

Pagina's: [1] 2 3 ... 151