Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Aangeboden voor Alfa 156/159 / Re: Alfa 159 18" TI velgen met winterbanden
« Laatste bericht door BrianL Gepost op Vandaag om 14:04:13 »
Interesse, PM
2
[156] Motorisch / Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Laatste bericht door BrianL Gepost op Vandaag om 10:38:58 »
Ik ben toch wel benieuwd waarom ethanol wel schadelijk is voor de darmpjes en afdichtingen van het brandstofsysteem en ouderwetse benzine niet. Benzine is op zichzelf ook een vrij agressief goedje dacht ik zo.

Veel mensen gooien wel eens een flesje Wynn's of soortgelijk in de tank. Dat bestaat grotendeels uit kerosine. Lijkt me dan ook niet zo bevorderlijk voor de pakkingen etc.

Ethanol is een oplosmiddel voor veel type kunststoffen, pakkingen die niet bestand zijn drogen uit of lossen op. Daarnaast is ethanol zeer hygroscopisch (trekt veel water aan). Aluminium of ijzerhoudende metalen corroderen (roesten) langzaam in contact met Ethanol. Benzine (of kerosine) hebben dus hele andere eigenschappen.

Benzine is duur en er is veel procestijd (en geld) nodig om bezine een hoog octaangetal te geven. Ethanol is goedkoop met een hoog octaangetal en bevat minder energie na verbranding, dat is dus gunstig voor de oliemaatschappij.
3
[159] Motorisch / Re: 1750tbi Motor spoelen met tijdelijke olie.
« Laatste bericht door ScriptMania Gepost op Vandaag om 10:38:42 »
Bij de 159 gaat dat ook per kilometers, je kunt dan in het infotainment kijken hoeveel kilometers je nog te gaan hebt.
Deze telt af.
4
[159] Motorisch / Re: 1750tbi Motor spoelen met tijdelijke olie.
« Laatste bericht door BrianL Gepost op Vandaag om 10:25:17 »
Wat ik van de specialisten begreep, gaat bij een TBi blok in de Giulietta (zal bij een 159 niet anders zijn?) het lampje branden op basis van aantal kilometer en/of maanden, niet op basis van gebruik of olie kwaliteit.

Klinkt logisch, er zit ook geen olie-kwaliteit-sensor in de auto. Ik vraag me af hoeveel km's en hoeveel maanden, de 12 maanden in het boekje lijkt me erg aan de voorzichtige kant. Ik wil de motor en turbo van mij TBI in topkwaliteit houden maar hoef ook niet de olie-maatschappij te subsidieeren natuurlijk.
5
[156] Exterieur / Re: Kuren aandrijfas?
« Laatste bericht door aytac Gepost op Vandaag om 00:00:41 »
Hoezo niet? Ik heb 15km gereden voordat er een nieuwe homokineet en lager op is gekomen. Homokineet en de lager waren beiden niet eens zo oud toevallig. Lag echt aan de tripod(s) hoor... Ik heb geen foto van gemaakt maar je kon de slijtage zien op de ronde 'koppen' (de kern zeg maar) waar die ronde 'lagers' invallen. Versleten 'kale' plekken erop.

Overigens heb ik de lager en of de homokineet nooit als verdachte bestempeld. Beiden zullen niet de symptomen vertonen die ik had. Dan had ik het allang al horen tikken in scherpte bochten u turns... Lager die de auto laat trillen bij acceleratie of in een bocht (wat ik me moeilijk kan voorstellen maar stel dat) zou ik in vroege staat al gevoelt en gehoord hebben.

Lag echt niet aan een lager of homokineet. Lager had ik gewoon niet gedacht dat die zo snel zou overlijden met het homomineet eruit slaan. En homokineet is vervangen omdat ik iets te snel en veel te kort draad met een luchttol terug erin wou trekken. Moer wilde er daarna niet meer goed op en geen draadtap in die maat en dus toch maar vervangen.

Beetje lang verhaal maar echt nee, lag bij mij in ieder geval echt aan de tripods ;D (alleen nieuwe vet links had het vast verminderd). Tripods waren gewoon echt op na 4 ton (alle facturen aanwezig en alleen in het begin onder garantie vervangen schijnbaar). Ik heb er persoonlijk in ieder geval bijna 2 ton mee gereden waarvan ik dus zeker weet dat het niet is vervangen.
6
[156] Exterieur / Re: Kuren aandrijfas?
« Laatste bericht door nielsjager Gepost op Gisteren om 21:58:22 »
[quote Laatst beide tripods vervangen. Rechts, vet zag normaal uit. Links leek wel verroest vet, bijna koperkleurig en wat aan de magere kant. Trillingen zo goed als voorbij. Omdat de homokineet er niet uit wou zonder geweld ook nog een nieuwe wiellager en nieuwe homokineet vervangen maar dat terzijde



Maar nu weet je nog niet wat de trilling veroorzaakte
7
[156] Exterieur / Re: Kuren aandrijfas?
« Laatste bericht door nielsjager Gepost op Gisteren om 21:56:17 »
[quote Laatst beide tripods vervangen. Rechts, vet zag normaal uit. Links leek wel verroest vet, bijna koperkleurig en wat aan de magere kant. Trillingen zo goed als voorbij. Omdat de homokineet er niet uit wou zonder geweld ook nog een nieuwe wiellager en nieuwe homokineet vervangen maar dat terzijdequote]

Maar nu weet je dus nog niet wat het nu veroorzaakte.
De trilling
8
[156] Exterieur / Re: Last van overstuur (last )! Echter is ze gevoelig
« Laatste bericht door nielsjager Gepost op Gisteren om 21:51:16 »
Het kraken waren de korte trekstang. Die kraakte en achter hadden de achterwielen een negatieve wielvlucht.
9
[156] Exterieur / Re: Wie o wie heeft de omroller in zijn bezit
« Laatste bericht door nielsjager Gepost op Gisteren om 21:31:33 »
Heb er zelf maar 1 gekocht
10
Chit chat / Re: Vloeken in de kerk, Mito of Giulietta?
« Laatste bericht door sanscorp Gepost op Gisteren om 20:19:02 »
Ja he ;D

Nu nog even geduld hebben, voordat ze voor de deur staat.

De 156 ligt al deels uit elkaar. Niks permanents.
Hoop dat de sloperij niet te moeilijk doet.

Ze geven 100 euro op voorwaarde dat het motorblok blijft zitten en het een rollend chassis is.

Geen idee hoe ze over de turbo, injectoren en startmotor denken.

Die kan ik nog wel verkopen.

Van het geld wat het oplevert kan ik de Giulietta onderhouden: Transmissie olie, remvloeistof, filters en onvoorziene zaken.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10