Auteur Topic: Morgen naar Squadra  (gelezen 2110 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wakuwaku

  • Gast
Morgen naar Squadra
« Gepost op: 21 maart 2004, 10:31:08 »
Morgen ,maandag, heb ik een afspraak met Squadra om een uur of 2.
Ik ga dan kijken welek chip voor mij het lekkerst overkomt.
Ik ben benieuwd en zal mijn ervaringen wel posten.

Seth

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2004, 12:49:49 »
Veel plezier Wakuwaku!!

Zul je geen spijt van krijgen, ik ben erg benieuwd naar jou ervaring.
Het staat ook op mijn wensenlijstje..... :-\

Seth

Offline richke

  • ****
  • Berichten: 390
  • Geslacht: Man
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2004, 14:34:40 »
Staat ook nog op mijn lijstje...ben benieuwd wat je ervaringen zijn.

gaucho

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2004, 00:15:13 »
Ik ga Maandagochtend ook naar Squadra om mijn 2.4 JTD te laten voorzien van de Max chip ;D en de drie opties die Squadra er gratis bij doet  8) (hoger stationair toerental, dash pot en de dip verwijderen)
Ik zal ook snel melden of mijn brave bella in een racemonster is veranderd  ;)

bonte

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2004, 13:01:47 »
ben benieuwd, binnenkort 2 extra Squadra 2.4JTD's  ;D

Offline Edwin156

  • *****
  • Berichten: 836
  • Geslacht: Man
  • [lid nr. : 178]
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2004, 17:30:02 »
En de heren zitten nu nog met een big smile in de alfa!!  ;D
Administrator

Seth

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2004, 18:21:45 »
en chip-heren ???

Seth

wakuwaku

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2004, 19:06:02 »
Een woord: DOEN

wakuwaku

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2004, 19:18:29 »
Hier een wat langere reactie.
Vanmiddag rond 13 uur naar Breukelen vertrokken.
Daar aangekomen even kijken op de routebeschrijving en ja hoor gevonden.
Het is een dealer van Alfa met onder een garage en boven de showroom.
Stephan zat nog even zijn brood op te eten en ondertussen onder het genot van een kopje thee even wat gekletst.
Daarna kon ik de auto nar binnen rijden en werden de computers eraan gehangen.
Stephan vertelde me dat ik een fase 3 motor had met een betere nokkenas en een betere turbo. het resultaat zou met een max chip dus uitkomen op ongeveer 170PK.
Daarna eerst met de drivability gereden met de computer eraan. Ik merkte al meteen verschil en ook de gaspedaalreactie was beter te doseren.
Nu wilde ik de max proberen.
Auto stilgezet en het max programma geladen.
Weer de weg op en gas geven.Nu was het verschil enorm goed merkbaar en was meteen overtuigd van de max chip en zei tegen Stephan weet je een pincode apparaat want ik oet even bijpinnen vrees ik.
Om het verschil te voelen vroeg nog even het originele programma erin te stoppen, en dacht heb ik hiermee gereden.
Snel wezen pinnen en naar de garage toe.
Daar heeft Stephan het max programma erin gestopt en we zijn nog even bezig geweest het stationari toerental te regelen. Dat kwam voor mijn auto het best uit op 870RPM.
Daarna afrekenen en naar huis.
Onderweg kwam ik een oude Porsche 944 tegen, je weet wel een audi vermomt als Porsche.
We reden 120, hij schakelde terug ik zag het aan de rookpluim en ik dus ook. De weg was even vrij hij gas en ik gas, soms moest ik even remmen anders zat ik in zijn kont.
Kwa tussenaccelereratie was ik dus zeker sneller, kwa top zal hij wel sneller zijn geweest dat weet ik niet.
Al met al mijn ervaringen zijn zeer positief.
Ben benieuwd naar de andere reactie.

wakuwaku

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2004, 19:19:52 »
 :-XOja, nu het nog even aan mijn vriendin vertellen :-\

Seth

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2004, 19:51:18 »
Mooi dat je zo blij en positief bent!!  :D
Heel veel sterkte met het vertellen aan je vriendin ;)
Kop op!!

Seth

ps wat wordt de smoes??  :-[ :P 8)

bonte

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2004, 20:03:35 »
Proficiat WAKU; heb je ook de katvervanger genomen zoals op de site is aangeraden?

Weet iemand waarvoor die precies dient? Wat het verschil is? Slechts een ander geluid; of heeft het ook een invloed op de prestaties/loopcultuur van de motor?

Offline LaTiNo

  • ******
  • Berichten: 2103
  • Geslacht: Man
  • Lid nr. 63
    • Alfa Owner website
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2004, 20:03:40 »
Gewoon niet vertellen joh  ;D

gaucho

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2004, 20:20:06 »
Ik hoef het aan niemand behalve mezelf uit te leggen en dat was een makkie want m'n vorige 156 1.8 TS had ook al de software van Stephan aan boord  :) Hoeveel het scheelt is moeilijk in woorden uit te drukken, dus laat ik het zo zeggen, het lijkt nu alsof er een dikke V8 onder de motorkap ligt ipv een 5 cylinder diesel :o
Van stationair tot 2500 rpm is er lekker extra kracht beschikbaar om vlot met het verkeer mee te gaan, van 2500 tot 4500 rpm is het brullen (letterlijk!) en is de accelleratie is briljant  ;D
Een nadeel is dat de banden snel zullen verslijten en dat je eigenlijk een sportonderstel nodig hebt om de pk's en nm's goed op de weg te krijgen, maar daar had ik al op gerekend...

wakuwaku

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2004, 20:34:34 »
Nee de katvervanger heb ik niet genomen. Ik heb een fase 3 motor die schijnt zonder al zeer goed te presteren, het is natuurlijk nog geen Seat Leon met 225PK maar laat ik het zo zeggen, ik denk dat je een standaard Seat Leon 20VT of Topsport met 180PK zeker bij kunt houden als je het hebt over tussenacceleraties.
Morgen nog even een stukje toeren, erg he ik heb de auto een week en al 2000km verder.

gaucho

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #15 Gepost op: 22 maart 2004, 20:47:37 »
Heb ook geen katvervanger genomen voor mijn fase 2 motor, het gaat nu ook al hard genoeg  8) Morgen even op en neer naar Hengelo vanuit Einhoven, dus weer 400 Km genieten...
Dus als iemand morgen een Azurro Nuvola 156 met Squadra stikkertje langs ziet vliegen...  ;)

Offline Edwin156

  • *****
  • Berichten: 836
  • Geslacht: Man
  • [lid nr. : 178]
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #16 Gepost op: 22 maart 2004, 21:23:25 »
Ik wilde met m'n 1.9 JTD al langs Squadra-Tuning, maar nu ik een 2.4 JTD heb en deze verhalen zo lees begint het toch wel weer erg te kriebelen hoor... en heb de auto pas sinds zaterdag  ::)
Administrator

gaucho

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #17 Gepost op: 22 maart 2004, 21:30:32 »
Ik wilde met m'n 1.9 JTD al langs Squadra-Tuning, maar nu ik een 2.4 JTD heb en deze verhalen zo lees begint het toch wel weer erg te kriebelen hoor... en heb de auto pas sinds zaterdag  ::)
Ik heb expres een tijdje gewacht met de upgrade om het verschil beter te kunnen voelen, want ik was nog niet gewend aan een diesel, maar ik begrijp jouw kriebels  ;)

Offline Buddo

  • ****
  • Berichten: 464
  • Geslacht: Man
  • AR156C# 278
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2004, 22:15:58 »
Ik wilde met m'n 1.9 JTD al langs Squadra-Tuning, maar nu ik een 2.4 JTD heb en deze verhalen zo lees begint het toch wel weer erg te kriebelen hoor... en heb de auto pas sinds zaterdag  ::)

H?© Edwin, even je standaard ondertekening aanpassen h?Ø! Ik zou d'r maar snel je nieuwe auto neer zetten!

Offline Edwin156

  • *****
  • Berichten: 836
  • Geslacht: Man
  • [lid nr. : 178]
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #19 Gepost op: 22 maart 2004, 22:45:48 »
Ik wilde met m'n 1.9 JTD al langs Squadra-Tuning, maar nu ik een 2.4 JTD heb en deze verhalen zo lees begint het toch wel weer erg te kriebelen hoor... en heb de auto pas sinds zaterdag  ::)

H?© Edwin, even je standaard ondertekening aanpassen h?Ø! Ik zou d'r maar snel je nieuwe auto neer zetten!

Alleen de tekst ff aanpassen... hoe 'ie eruit ziet is precies hetzelfde gebleven :)
Administrator

wakuwaku

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #20 Gepost op: 23 maart 2004, 00:50:55 »
Gaucho, heb jij er ook die beveiliging opzitten?
Als het goed is kan je als de motor koud is niet hoog in de toeren rijden en als ie te warm wordt ook niet.
Heb je dit al uitgetest?

stephan164

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #21 Gepost op: 23 maart 2004, 08:46:10 »
Hoho, je kan dan best hoog in de toeren rijden maar er wordt daar slechts het standaard vermogen geleverd of minder. Maar dit moet je niet proberen. Met een koude diesel veel toeren maken is net zo iets als...... verzin maar iets wat echt niet goed is.

wakuwaku

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #22 Gepost op: 23 maart 2004, 11:18:55 »
Aah ok Stephan, ik dacht dat er dan een soort begrenzing in zat, maar ik zal het niet proberen, ik rijd toch altijd de eerste15 min warm.

Offline LaTiNo

  • ******
  • Berichten: 2103
  • Geslacht: Man
  • Lid nr. 63
    • Alfa Owner website
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #23 Gepost op: 23 maart 2004, 12:36:43 »
Hoho, je kan dan best hoog in de toeren rijden maar er wordt daar slechts het standaard vermogen geleverd of minder. Maar dit moet je niet proberen. Met een koude diesel veel toeren maken is net zo iets als...... verzin maar iets wat echt niet goed is.

Met een koude BENZINE-motor veel toeren maken?  ;D

ps. Wie weet waarom Diesel-motoren eigenlijk niet zoveel toeren kunnen maken (pakweg 6000). Is dat een beperking van de dieseltechniek of valt er niet veel vermogen te halen uit meer toeren an sich?

Ik weet het, ben een beetje dom op dit gebied  :-[

stephan164

  • Gast
Re:Morgen naar Squadra
« Reactie #24 Gepost op: 23 maart 2004, 12:51:41 »
Het heeft alles te maken met de verbrandingssnelheid van diesel en het feit dat diesel pas vanzelf ontsteekt als de compressie en daardoor de temperatuur hoog genoeg is opgelopen in de cilinder. De zuiger staat dan al zo ver voor BDP dat de verbrandingskrachten maar beperkte tijd over hebben om energie op de zuiger uit te oefenen als ie het BDP voorbij is en weer op weg naar beneden.

Je zou een motor moeten verzinnen die heel snel compressie opbouwt (vroegere zelfontsteking) en eenmaal het BDP voorbij veel langer z'n kracht kan overbrengen op de kruktap zonder dat de zuigersnelheid groter wordt dan snelheid van het vlamfront.

Ik hoop dat dit een beetje begrijpelijk is.

Zelf denk ik dat een diesel met hele kleine inhoud per cilinder iets meer toeren zou kunnen maken, 8 cilinder 2 liter of zo. Hoe kleiner de inhoud van de cilinder hoe minder last je hebt van de trage verbranding van het diesel/lucht mengsel. Alleen het ontsteek moment los je daar niet mee op. De 1.3 multijet (325 cc per cilinder) maakt helaas ook niet meer dan 4000 EPM.

Daarnaast zijn er nog wat mechanische bij effecten van veel toeren. Een dieselzuiger is behoorlijk zwaar. Als je dat 6000 RPM wil laten lopen heb je hele stevige lagers nodig e.d.