Auteur Topic: Lambdasonde vraag aan Leo  (gelezen 1157 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SilverShadow

  • ******
  • Berichten: 6731
  • Geslacht: Man
  • Bimmer V6 driver
    • Bekijk profiel
    • Mijn Alfa Romeo site
Lambdasonde vraag aan Leo
« Gepost op: 12 oktober 2004, 20:34:01 »
Hoi Leo,
 
heb een vraagje.
Wat voor een invloed kan het hebben voor de Lambdasonde als je een katvervanger gaat plaatsen?
De ene zegt dat het geen problemen oplevert terwijl de andere kontra spreekt.
Gezien de plaatsing van de LBDsensor voor de kat zou ik bijna zeggen dat het totaal niets uitmaakt.
Wat is jou mening hierover?


hangt van het model en type af,  en fase 2  motor ( met 1 kat )
kan deze direkt worden geplaatst
 
bij de fase 3 motoren ( na 2001 en voorzien van meerdere kats )
heeft het wel invloed op de werking van het systeem
 
let wel, bij montage van een kat-vervangen in combinatie met open air intake system
moet individueel op de rollentestbank de software worden afgesteld, dit i.v.m. sterk
gewijzigde tegendruk en aanvoer van lucht. hier kun je niet zomaar even andere software
plaatsen, moet echt de brandstof/lucht mengsel verhouding nauwkeuring worden afgesteld !
 
vr groeten
 
Leo van der Maden



moderated by fruyt : topictitel aangepast
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2004, 15:24:24 door fruyt »
Il mio Sito privato
"Un giorno senza un sorriso ?Ø un giorno non vissuto!!!"

Offline qgenius

  • *****
  • Berichten: 783
  • Geslacht: Man
  • AR156 Club
    • Bekijk profiel
Re:LMM vraag aan Leo
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2004, 22:36:09 »
Toch goed om te weten.
Mijn andere liefde ZXR-400R

En op de 7e dag rustte HIJ niet, HIJ ontwierp een ALFA.

Offline ClaSSiC

  • ******
  • Berichten: 4201
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:LMM vraag aan Leo
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2004, 23:15:32 »
Heeft Leo wel een antwoord op jouw vraag gegeven?
156 3.0 V6 LPG-G3 Squadra Q2

Offline SilverShadow

  • ******
  • Berichten: 6731
  • Geslacht: Man
  • Bimmer V6 driver
    • Bekijk profiel
    • Mijn Alfa Romeo site
Re:LMM vraag aan Leo
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2004, 00:24:59 »
Heeft Leo wel een antwoord op jouw vraag gegeven?

Ik heb fase 2 dus hij heeft zeker antwoord hierbij gegeven.
Il mio Sito privato
"Un giorno senza un sorriso ?Ø un giorno non vissuto!!!"

Offline Timo

  • *****
  • Berichten: 751
  • Geslacht: Man
  • EX AR156 Club LID 279
    • Bekijk profiel
Re:LMM vraag aan Leo
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2004, 09:59:16 »
Het is heel makkelijk, zolang er na de kat geen lambda zit is er niets aan de hand en kun je alles wijzigen op uitlaat gebied zonder de software aan te passen.
Kia Sportage 2011
2.0 crdi Turbo  182 pk 442nm

Offline stopie

  • ******
  • Berichten: 13916
  • Geslacht: Man
  • crashhhhhhhhhhh
    • Bekijk profiel
Re:LMM vraag aan Leo
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2004, 18:30:19 »
had ik ons geval toch gelijk paps  ;)

Offline Don Pietro

  • *****
  • Berichten: 636
  • Geslacht: Man
  • Chi ha una Alfa, e un uomo felice !
    • Bekijk profiel
Re:LMM vraag aan Leo
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2004, 22:09:00 »
En volgens Stephan (Squadra) hoeft de software niet aangepast te worden wanneer je een kat. vervanger en openluchtfilter plaatst. Rarara waar zit de waarheid  ???


Piero
La mia passione Alfa Romeo e la Sicilia.
Mijn vorige Alfa's: 33 16v,'91 - 155 1.8TS,'92 - 145 1.6TS,'97 - 156 Selespeed,'99. Nu 147 GTA,'03.

Offline Super72

  • ******
  • Berichten: 2088
  • Geslacht: Man
  • Life begins at 250 bhp
    • Bekijk profiel
Re:LMM vraag aan Leo
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2004, 22:16:45 »
En volgens Stephan (Squadra) hoeft de software niet aangepast te worden wanneer je een kat. vervanger en openluchtfilter plaatst. Rarara waar zit de waarheid  ???

Aaah, de eeuwigdurende strijd tussen 'Leo zegt dit' en 'Stephan zegt wat anders'. Tja, wie zal het zeggen in dit geval? Of liever: wie wil je geloven? Een juiste lucht/brandstof-verhouding is in ieder geval essentieel voor de levensduur van je blok. Klopt het mengsel niet, dan is een verbrande klep je minste zorg.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

Offline stopie

  • ******
  • Berichten: 13916
  • Geslacht: Man
  • crashhhhhhhhhhh
    • Bekijk profiel
Re:LMM vraag aan Leo
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2004, 01:00:56 »
dan zou je eigenlijk 2 identiek gelijke alfa's moeten hebben en deze door zowel squadra als madeno moeten laten afstellen

romeo

  • Gast
Re:LMM vraag aan Leo
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2004, 10:31:10 »
Volgens mij is het risico geen verbrande kleppen enzo, maar doordat de waarden, die het motormanagement krijgt van de Lambdasensoren en de motorbelasting of iets, buiten de toegestane tolerantie liggen zal over gegaan worden op het noodloopprogramma. En dat is niet waar het om te doen was bij tuning ;D

Romeo

Offline Super72

  • ******
  • Berichten: 2088
  • Geslacht: Man
  • Life begins at 250 bhp
    • Bekijk profiel
Re:LMM vraag aan Leo
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2004, 22:01:29 »
Volgens mij is het risico geen verbrande kleppen enzo, maar doordat de waarden, die het motormanagement krijgt van de Lambdasensoren en de motorbelasting of iets, buiten de toegestane tolerantie liggen zal over gegaan worden op het noodloopprogramma.

Da's niet helemaal waar, Romeo. Waar jij het over hebt is de 'standaard situatie'. Bij chiptuning worden juist dit soort regelingen veranderd. Als je bij chiptuning het mengsel anders 'programmeert', zorg je er meteen voor dat het elektronisch motormanagement die situatie niet (meer) als 'bedreigend' ervaart en dus niet op het noodloopprogramma overschakelt.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

romeo

  • Gast
Re:LMM vraag aan Leo
« Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2004, 08:12:52 »
@Super 72: Volgens mij is een lambda sensor alleen bruikbaar in het gebied waarin de uitganswaarde stabiel is, Lambda =~1. Daar kan je met chiptuning dan toch niet veel aan veranderen (mengsel verrijken bv)? Zeker als er voor en na de kat. een sensor zit zal de meetwaarde van een van beide buiten de toegestane grens kunnen komen, waardoor het MM aan de defecte sensor zal gaan denken en dus overschakelen op noodloop. Niet?

Romeo