Auteur Topic: 2.4 met turbo probleem...  (gelezen 1302 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Yves

  • *****
  • Berichten: 549
  • Geslacht: Man
  • AR156 Club
    • Bekijk profiel
2.4 met turbo probleem...
« Gepost op: 15 oktober 2004, 20:27:48 »
Mijn motor houd in als ik stevig gas geef in vierde versnelling op de autosnelweg.Er komen geen lampjes aan, de motor houd gewoon in, gasloslaten en langzaam gas geven en dan loopt ie weer normaal.
Het is een 2.4 van 2001 met 98.000km op de teller.Na verschillende topics gelezen te hebben over dit probleem lijkt het alsof ook mijn turbo de schuldige is.Mijn vraag is; is het veilig om verder te rijden met een kapotte turbo?
Hierbij denk ik meer aan de turbine en scheuren ten gevolge van thermische belastingen...kleine metaaldeeltjes die in de motor terecht kunnen komen...
Ik neem aan dat je dit inhouden tengevolgen van turbo overdruk bij een normale rijstijl niet voelt.

Groeten.

 
Mijn Ex: 2.4 JTD 20V SW, Tuned by Squadra ... +-200PK/400NM. Mijn huidige: BMW 330d touring, Remapped 270PK/580NM!

Offline Edwin156

  • *****
  • Berichten: 836
  • Geslacht: Man
  • [lid nr. : 178]
    • Bekijk profiel
Re:2.4 met turbo probleem...
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2004, 20:38:36 »
Ik zou er niet mee door blijven rijden... voor je 't weet krijg je net zo'n vette rekening als ik kreeg vorige week (2600 euro), dan kun je beter gelijk stoppen en 1000 euro betalen...
Of de onderlijn bellen voor een tweedehands turbo
Administrator

bonte

  • Gast
Re:2.4 met turbo probleem...
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2004, 20:56:05 »
gaat niet goed met de 2.4's hier de laatste tijd... benieuwd hoe het met mijn turbo is... is er een manier om dat na te meten? Kan de dealer daar achterkomen? Zonder hem uit elkaar te halen bedoel ik dan he...

Offline Edwin156

  • *****
  • Berichten: 836
  • Geslacht: Man
  • [lid nr. : 178]
    • Bekijk profiel
Re:2.4 met turbo probleem...
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2004, 20:57:13 »
turbodruk kunnen ze meten met de examiner lijkt me... voor de rest geen idee wat ze er aan kunnen meten.
Administrator

bonte

  • Gast
Re:2.4 met turbo probleem...
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2004, 21:00:01 »
en als er 'iets' fout is geeft ie een te lage druk? dat ie niet genoeg kan opbrengen? Ik heb hier ook al verschillende keren gelezen dat de druk te hoog wordt omdat de buitenste ring van de schoepen niet verstelt, dat ie dan vast zit... zouden ze daar zo achter kunnen komen?

In ieder geval... elk bericht van die turbo's brengt mij in ieder geval dichter bij een SW 2.4JTD van 150pk-versie hoor  :-\ (steek liever daar mijn geld in  >:()

Offline Edwin156

  • *****
  • Berichten: 836
  • Geslacht: Man
  • [lid nr. : 178]
    • Bekijk profiel
Re:2.4 met turbo probleem...
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2004, 21:02:22 »
Als die schoepen niet meer verstellen dat zal de turbodruk te hoog oplopen... vervolgens gaat de motor in noodloop. Dit zul je in rond de 3200rpm in z'n 5 merken.

Whoehoooeeeee kwordt nog turbo expert hier  :P
Administrator

gerkeboy

  • Gast
Re:2.4 met turbo probleem...
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2004, 22:23:06 »
Bekend probleem
Heb ik ook gehad
Achteraf bleek het dat de wastegate klep kapot was. Dit is een membraan klep die op de achterkant van de turbo gemonteerd zit. Deze klep grijpt in wanneer de turbodruk te hoog oploopt, door de overdruk terug naar de uitlaat te laten ontsnappen zakt deze druk weer. Wanneer deze niet goed werkt of de veer achter de membraan is te slap geworden gaat hij te vroeg open en wil de wagen niet meer trekken. Ik heb dit ding los kunnen kopen bij een motor revisie bedrijf want de dealer verkoopt dit onderdeel alleen in combinatie met een complete turbo  

succes  

Offline Jarno

  • ******
  • Berichten: 2549
  • Geslacht: Man
  • Lid #207
    • Bekijk profiel
    • Alfa Romeo 156 pagina
Re:2.4 met turbo probleem...
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2004, 22:59:55 »
Iedereen heeft het hier wel over de turbo, maar is ook aannemelijk dat het de bekende lmm is toch?
Ik zou die eerst ff laten checken. Lijkt me sterk dat de turbo al de geest geeft bij minder als 100k op de teller.

Offline ClaSSiC

  • ******
  • Berichten: 4201
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:2.4 met turbo probleem...
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2004, 00:19:33 »
Iedereen heeft het hier wel over de turbo, maar is ook aannemelijk dat het de bekende lmm is toch?
Ik zou die eerst ff laten checken. Lijkt me sterk dat de turbo al de geest geeft bij minder als 100k op de teller.

Je bent niet de enige. Ik zou het ook ergens anders zoeken.
156 3.0 V6 LPG-G3 Squadra Q2

Offline Yves

  • *****
  • Berichten: 549
  • Geslacht: Man
  • AR156 Club
    • Bekijk profiel
Re:2.4 met turbo probleem...
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2004, 11:10:20 »
Heb een nieuwe LMM gemonteerd en heb daar reeds een 5 tal duizend km mee gedaan...Als ik normaal met de wagen rijd voel ik er niets van.Kan maar eerst binnen een vijftal weken naar de garage om de wagen te laten uitlezen.Ben alleen maar tijdens het weekend thuis  :-\
Mijn Ex: 2.4 JTD 20V SW, Tuned by Squadra ... +-200PK/400NM. Mijn huidige: BMW 330d touring, Remapped 270PK/580NM!

Offline Edwin156

  • *****
  • Berichten: 836
  • Geslacht: Man
  • [lid nr. : 178]
    • Bekijk profiel
Re:2.4 met turbo probleem...
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2004, 11:52:34 »
Zijn dezelfde klachten als die ik bij m'n 1e defecte turbo had.. inhouden in 4 en 5, maar bij mij ging het inspuitingslampje branden. Kan natuurlijk zijn dat dat lampje kapot is bij jou.

Ik denk dat je turbo de druk niet meer kan afbouwen en daardoor in een noodloop gaat. Kijk eens bij hoeveel toeren in z'n 5 hij inhoudt. Als dit rond de 3200rpm is blijf ik erbij dat het de turbo is.

Laatst is mij trouwens verteld door een alfaliefhebber dat ze met dat probleem de turbo wel kunnen reinigen.. dan ben je met een paar 100 euro klaar ipv 1000 euro (nieuwe turbo). Alfaspecialist die de turbo kan 'reinigen' is Auto Service Pennings in Boxmeer
Administrator

davidek

  • Gast
Re:2.4 met turbo probleem...
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2004, 11:54:04 »
Is dit een specifiek 2.4 probleem, ik hoor nooit iemand met een 1.9 klagen???

Offline Edwin156

  • *****
  • Berichten: 836
  • Geslacht: Man
  • [lid nr. : 178]
    • Bekijk profiel
Re:2.4 met turbo probleem...
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2004, 11:56:48 »
Is dit een specifiek 2.4 probleem, ik hoor nooit iemand met een 1.9 klagen???
1.9 JTD fase 2 (1997-2000): Conventionele turbo met mechanische waste gate
2.4 JTD fase 2 (1997-2000): Turbo met mechanische leidschoepregeling

daar zal het verschil wel in zitten... ik hoor idd geen tot weinig verhalen van de 1.9 JTD rijders... gelukkig maar voor hun!
Administrator

Offline ClaSSiC

  • ******
  • Berichten: 4201
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re:2.4 met turbo probleem...
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2004, 12:18:55 »
Zijn dezelfde klachten als die ik bij m'n 1e defecte turbo had.. inhouden in 4 en 5, maar bij mij ging het inspuitingslampje branden. Kan natuurlijk zijn dat dat lampje kapot is bij jou.

Ik denk dat je turbo de druk niet meer kan afbouwen en daardoor in een noodloop gaat. Kijk eens bij hoeveel toeren in z'n 5 hij inhoudt. Als dit rond de 3200rpm is blijf ik erbij dat het de turbo is.


Tijdens mijn eerste ritje ging mijn 156 niet harder dan 120km/u. Na dat ritje heb ik er nooit meer last van gehad. Later bleek dat een turbodruk foutmelding in mijn ECU stond geregisteerd.
156 3.0 V6 LPG-G3 Squadra Q2

Offline Yves

  • *****
  • Berichten: 549
  • Geslacht: Man
  • AR156 Club
    • Bekijk profiel
Re:2.4 met turbo probleem...
« Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2004, 12:22:31 »
Vorige week op de Duitse autosnelweg 180/190 km/u gereden...Kan niet met zekerheid zeggen hoeveel toeren de motor draaide maar weet wel dat 2900tpm ca 145/150 km/u is.Geen probleem ondervonden toen maar wat me wel opviel is dat de wagen vrij vlot naar de 160 ging,daarna nam de acceleratie geweldig af.
Mijn Ex: 2.4 JTD 20V SW, Tuned by Squadra ... +-200PK/400NM. Mijn huidige: BMW 330d touring, Remapped 270PK/580NM!