Auteur Topic: Hoog verbruik: EGR klep??  (gelezen 10063 keer)

Offline ConQuestador

• Geslacht: Man
  • 156 GTA
Hoog verbruik: EGR klep??
« Gepost op: 11 december 2004, 17:36:57 »
Zonet even naar de alfa-garage geweest (geen dealer, wel alfa liefhebber), omdat ik mijn verbruik van 1:14 bij rustig rijden nogal hoog vind voor een 1.9 jtd. Ze vertelden mij dat het niet een absurd hoog verbruik was maar dat er misschien wel iets stuk kon zijn. Waar hij aan dacht was de EGR klep, ze hadden al een paar keer gehad dat ze die vervangen hadden omdat de motor inhield. Persoonlijk vind ik mijn motor ook niet superveel kracht hebben: Voluit ga ik tot de 170 en daarna met heel veel moeite naar de 180 (maar dat komt misschien ook een beetje door de 215 banden).

Ik zal binnenkort eens mijn 80-120 tijd meten, en dan zal ik zien of dat wel klopt. Maar wat is jullie mening: zou het de EGR klep kunnen zijn? Ik weet dat Stephan er ook mee aan het experimenteren is door 'm af te sluiten. En als dat het al is: zou ik die zelf kunnen vervangen? En als ik het laat doen, wat zou dat dan kosten?
156 GTA met kooktoestel aan boord

Offline Chippie

• Johan Klijnstra
    • AJ Inventives
Re:Hoog verbruik: EGR klep??
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2004, 18:07:06 »
Kan me niet voorstellen dat de EGR er iets mee heeft uit te staan. Maar ik ben dan ook geen monteur. Misschien dat Stephan je hier een goed antwoord op kan geven. Anders stuur je hem even een pb?

Offline Glock

• Dit forum is het helemaal !
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2004, 18:26:07 »
Ik ben ook geen mekanieker maar 180 op top na lang aandringen heeft volgens mij echt wel een andere oorzaak dan alleen maar 215-banden.
Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Topsnelheid is natuurlijk minder belangrijk dan koppel en rijplezier maar dit klinkt toch echt nie normaal.

Succes..

Offline ConQuestador

• 156 GTA
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2004, 18:51:55 »
Misschien dat iemand met "verstand ervan" hier kan posten (stephan dus). Om alvast mezelf in te dekken: De lmm is 15.000 km geleden vervangen.

stephan164

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 11 december 2004, 21:14:56 »
Heel misschien wel. Maar dan zou het vaker voor moeten komen en dat valt wel mee.

De totale hoeveelheid lucht die de motor aanzuigt bestaat uit 2 delen. Het eerste deel is de vers aangezogen lucht van buiten. Deze hoeveelheid wordt gemeten door de luchtmeter. Het 2e deel zijn uitlaatgassen die worden teruggevoerd de inlaat in. De ECU regelt deze hoeveelheid en kan een redelijk controle hierop toepassen. Echter vanaf zo'n 3000 RPM en 60% belasting wordt de EGR uitgeschakeld.

Het EGR bestaat uit een vacuum gestuurde mechanische klep en een door de ECU elektronisch gestuurde klep die dus het eerder genoemde vacuum verzorgt.

Wat hier mogelijk aan de hand kan zijn is dat de mechanische klep altijd open staat. Dat kan komen omdat de mechanische klep in de geopende stand vast zit of verbrand is of omdat de klep continu vacuum krijgt omdat de elektrische klep stuk is.

Je krijgt dan ALTIJD uitlaatgassen terug en dus minder verse lucht. Anderzijds zou het zo moeten zijn dat wanneer de turbo vol op druk is de lucht simpelweg de motor in wordt gepompt. Uitlaatgassen of niet. Feit blijft dat de motor dan wel enigzins zou moeten roeten.

Het is overigens vrij simpel te zien als je een Examiner zou hebben en weet waar je naar moet kijken.

2 parameters, "EGR sturing" en "gemeten hoeveelheid lucht"

Stationair lopend. ongeveer 36% EGR en lucht 300 mg/inj
Bij losgenomen elektrische EGR klep: lucht rondom 500 mg/inj.

Als die laatste hoeveelheid rond de 300 mg/inj of misschien zelfs lager blijft staan dan blijft de EGR klep openstaan.

Offline ConQuestador

• 156 GTA
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2004, 13:56:49 »
Duidelijk verhaal Stephan, maar wat jij zegt is dat de alfagarage redelijk makkelijk kan controleren of het de EGR klep is. Misschien dan toch eens de auto aan de Examiner hangen ;)

Wat betreft het roeten: zover ik weet roet ie totaal niet. De enige rook die ik uit mijn auto zie komen is witte rook wanneer ie 's ochtends nog koud is. En wat is jouw mening over het ietwat hoge verbruik: kan dat veroorzaakt worden door de EGR?

dczymerys

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 12 december 2004, 15:23:17 »
Of de EGR klep nog werkt kan je ook horen door te luisteren of na enkele minuten op vrijloop de EGR modulator (elektrische onderdruk klep)stopt met sissen. Deze cilindervormige klep bevind zich kort bij de voorruit in het motor compartiment en heeft 2 luchtslangetjes en 1 elektrische aansluiting. Bij mijn bella hoor ik op het moment dat deze klep stopt met sturen ook dat de turbo terug meer uitlaatgas over zijn schoepen krijgt en dus  een beetje versnelt. Dit is best te horen aan de uitlaat.  8)

Offline ConQuestador

• 156 GTA
« Reactie #7 Gepost op: 12 december 2004, 15:26:38 »
Of de EGR klep nog werkt kan je ook horen door te luisteren of na enkele minuten op vrijloop de EGR modulator (elektrische onderdruk klep)stopt met sissen. Deze cilindervormige klep bevind zich kort bij de voorruit in het motor compartiment en heeft 2 luchtslangetjes en 1 elektrische aansluiting. Bij mijn bella hoor ik op het moment dat deze klep stopt met sturen ook dat de turbo terug meer uitlaatgas over zijn schoepen krijgt en dus  een beetje versnelt. Dit is best te horen aan de uitlaat.  8)
:-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ En nu in een taal die mensen zonder heel veel verstand van motoren kan begrijpen :-[

stephan164

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 12 december 2004, 15:35:23 »
Bij ingeschakeld EGR gaan er uitlaatgassen terug de inlaat in, ze gaan dus niet door de turbo. Bij uitgeschakeld EGR gaan alle uitlaatgassen door de turbo. Ik heb 't zo nooit bekeken maar het zou zeker kunnen. Nu ik met uitgeschalede EGR rij is de turbodruk bij konstant 120 ietsjes hoger dan vroeger met ingeschakelde EHR.

Te veel EGR zal je wel brandstofverbuik beinvloeden. Maar niet veel. Het zal niet van 1:16 naar 1:14 gaan.

De huidige kou kan ook invloed hebben als je thermostaat stuk is. Vervuilde injectoren zorgen voor een slechtere verstuiving dus minder goede mengselvorming.

dczymerys

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 12 december 2004, 15:36:34 »
Als de motor (1.9jtd) in vrijloop draait juist nadat het toerental hoger is geweest en ik steek mijn hoofd onder de motorkap hoor ik een gezoem dat vandaan komt van een klep dat kort bij de voorruit staat. Deze klep zoemt omdat deze continu open en dicht gestuurd wordt om de hoeveelheid EGR gas te regelen. Omdat men bij vrijloop geen EGR (Exhaust Gas Recirculation) gas wil blijven terugvoeren schakelt de ECU deze regeling na ongeveer 2 minuten uit bij vrijloop en dus stopt het gezoem. Omdat er nu minder uitlaatgas van de uitlaat terug naar de inlaat gestuurd wordt zal er meer uitlaatgas via de turbo naar de uitlaat passeren en gaat de turbo iets harder draaien. Ik hoop dat dit een beetje duidelijker is

Offline ConQuestador

• 156 GTA
« Reactie #10 Gepost op: 12 december 2004, 16:26:47 »
@Dimitry: wat jij dus zegt is: motor stationair in de vrij laten lopen, en dan goed luisteren bij de motor. Na ongeveer 2 minuten zal er dan een gezoem ophouden.... Moet te testen zijn :P

@Stephan:
Citaat
De huidige kou kan ook invloed hebben als je thermostaat stuk is. Vervuilde injectoren zorgen voor een slechtere verstuiving dus minder goede mengselvorming.
Het is niet iets van de laatste tijd, ook in de zomer wanneer mijn motor netjes op 90 graden draait is het verbruik 1:14 bij rustig rijden. Wat betreft vervuilde injectoren: daar dacht ik eerst ook aan, ik heb al wynn's rommel door de diesel gegooid maar dat heeft toen niet geholpen. Wanneer de injectoren vervuild zijn is het toch ook zo dat ie vrij lastig start ?? (dat heb ik ook namelijk)

quinten

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 12 december 2004, 16:42:36 »
1 op 14 is toch een normaal verbruik voor een 1.9JTD!
Heb er al 180.000 op zitten met een 1.9JTD. Altijd tussen 1 op 13,5 en 1 op 14 zowel bij rustig rijden als 'doortrappen'.
In het begin heb ik 1 op 12 gereden. Dat was wel te gortig.
Inlaatspruitstuk schoon gemaakt (was vervuild door EGR werking)en sindsdien zoals gezegd gem. 1 op 14.
Ik heb ook een 2.4JTD deze heeft, gek genoeg, hetzelfde verbruik.

Offline ConQuestador

• 156 GTA
« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2004, 16:47:52 »
1 op 14 is toch een normaal verbruik voor een 1.9JTD!
Heb er al 180.000 op zitten met een 1.9JTD. Altijd tussen 1 op 13,5 en 1 op 14 zowel bij rustig rijden als 'doortrappen'.
In het begin heb ik 1 op 12 gereden. Dat was wel te gortig.
Inlaatspruitstuk schoon gemaakt (was vervuild door EGR werking)en sindsdien zoals gezegd gem. 1 op 14.
Ik heb ook een 2.4JTD deze heeft, gek genoeg, hetzelfde verbruik.
Ik vind 1:14 nogal veel voor rustig rijden (120-13) en dan 80% snelweg. Ik weet dus niet echt of er iets mis is, maar ik vind 1:14 een hoog verbruik, en een top van 180 met HEEL veel aandringen een beetje laag ::)

dczymerys

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2004, 17:23:48 »
Ja, klopt. die 2 minuten beginnen wel te lopen nadat het toerental even boven de 2000 tr/min is geweest.
Succes

Offline Yves

• AR156 Club
« Reactie #14 Gepost op: 13 december 2004, 16:03:11 »
De eerste vraag:Heeft ie altijd zoveel verbruikt/ben je altijd ontevreden geweest met de prestaties, of is de wagen sinds korte tijd deze symptomen gaan vertonen??Kan je de prestaties vergelijken met een andere 1.9 JTD???
Als ie het altijd heeft gehad staat de distributie misschien een paar graden verkeerd...Heb ik eens gehad met een Audi 80!
Is het sinds kort is het misschien de luchtfilter die sterk vervuild is of en ik durf het bijna niet te zeggen, maar misschien is jouw turbo wel op het einde...
Ik duim voor jouw en hoop dat je het euvel snel gevonden hebt...

De groeten
Mijn Ex: 2.4 JTD 20V SW, Tuned by Squadra ... +-200PK/400NM. Mijn huidige: BMW 330d touring, Remapped 270PK/580NM!

stephan164

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 13 december 2004, 17:05:51 »
Je kan wel blijven speculeren maar eigenlijk moet er gewoon iemand met verstand van zaken naar kijken om een paar dingen direct uit te kunnen sluiten mbv o.a. de Examiner.

EGR, luchtmeter, turbo, geheel functioneren, slangen e.d.

1:14 klinkt hoog maar is met weinig gekke dingen best mogelijk. Hoewel 1:17 ook kan. Eeuwen oude discussie ben ik bang.

Offline Chippie

• Johan Klijnstra
    • AJ Inventives
« Reactie #16 Gepost op: 13 december 2004, 17:33:05 »
Lijkt mij ook de enige oplossing: Aan de examiner!
Dus Sander, afspraak maken en dan weer verder vragen  ;) ;D

Offline ConQuestador

• 156 GTA
« Reactie #17 Gepost op: 14 december 2004, 10:18:55 »
De alfa garage waar ik vaak kom zei niks te kunnen aflezen aan de Examiner, maar toen sprak ik dus niet met de monteur. Dus de monteur zelf eens vragen ;) De dingen die zoiezo uitgesloten kunnen worden zijn het luchtfilter (net vervangen door moi) en de lmm (vervangen onder garantie).

Wat nog wel een mogelijkheid is waar ik bang voor ben zijn de verstuivers: Omdat dezen ook resulteren in een slechte start (wat ik heb), echter zou hij hier weer van gaan roeten :-\

Wat ik nu ga doen: Morgen eerst 80-120 tijden gaan meten om te zien of er indd. een gebrek aan power is. Na de kerst voor een APK, en voor de kerst misschien aan de Examiner (mits de alfa garage waar ik kom zegt daar wat aan af te kunnen lezen)

Offline ConQuestador

• 156 GTA
« Reactie #18 Gepost op: 15 december 2004, 09:18:19 »
Zonet tussensprint gedaan (80-120):

in de 4: 12,5 seconden (onderin gaat het lekker, maar na de 100 is ie niet meer vooruit te branden)
in de 5: 14,5 seconden (onderin gaat het braat... je komt gewoon niet vooruit, vanaf ongeveer 100 gaat het ineens lekker).

Tevens heb ik ook nog getankt vanochtend: 1:12.6 ::)

bolle

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 15 december 2004, 10:04:31 »
kheb steeds hetzelfde gehad met het verbruik......
sw 1.9 jtd. met 215/17". Ook steeds rond de 1:13 - 1:14 met niet al te gek rijden. Alles laten uitlezen, maar niets gevonden. Temperatuur etc was ook ok, maar vind ook nog steeds dat het verbruik nogal hoog is.
Ik ga nu ook nog een keer terug naar de garage, want wellicht is de thermostaat kaduuk.... wellicht.... want de auto wordt erg snel gewoon warm en blijft warm, alleen de temp komt niet hoger dan eerste streepje...... Maarja bij heeftie altijd er net boven gestaan en toen was de temp toch ok.....
Ik ben ook nog steeds zoekende.....

stephan164

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 15 december 2004, 10:44:39 »
Wat zijn de km-standen ?

Offline ConQuestador

• 156 GTA
« Reactie #21 Gepost op: 15 december 2004, 10:46:38 »

bolle

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 15 december 2004, 10:54:24 »
Wat zijn de km-standen ?

101.000.
Ik heb m'n auto een tijd geleden laten chippen bij jou Sephan... en toen vroeg ik het me ook af van het verbruik etc.... niets aan de hand toen....
Het verbruik is nu eigenlijk hetzelfde.....
« Laatst bewerkt op: 15 december 2004, 14:39:30 door Frank Laurensse »

Offline Hollanda

• AR156 Club Lid #435
    • PP
« Reactie #23 Gepost op: 15 december 2004, 14:15:00 »
Ik rij ook zo rond de 1:12,5 - 1:13 met een squadra driveability kuurtje (driveablility koppel en max vermogen). Veel korte stukjes en als ik wat verder weg moet rij ik toch altijd wel harder dan de toegestande max. snelheid (snelweg). Hiervoor met een TDi 110 pk altijd rond de 1:17 - 1:18.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2004, 14:15:52 door Hollanda »

stephan164

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 16 december 2004, 17:36:55 »
215.000. Tja, dan kunnen injectoren wel eens wat gaan mankeren. Maar als je de andere verhalen leest moet je je misschien niet al te veel zorgen maken.

Moeilijk hoor.