Auteur Topic: carter ontluchting, oil catch tank...  (gelezen 2357 keer)

Offline aytac

• Geslacht: Man
carter ontluchting, oil catch tank...
« Gepost op: 04 mei 2014, 18:30:35 »
Nu ik een carter ontluchting topic tegenkom open ik ook even een topic omdat ik er al even aan denk eigenlijk, maar had net dat duwtje nodig ofzo  v6tech1

Is een oil catch tank aan te raden? Bepaalde model/type? Allemaal even goed/slecht? Heeft de 20v jtd al niet een eigen soort van oil catch geval (of is dat ergens anders voor)? En dan doel ik hierop;

Ik heb namelijk ook zo een 'potje' zitten op de ontluchtingslang.

Zie altijd olie in mijn inlaat en stationair met koplampen die erop schijnen zie ik ook het nodige uit mijn uitlaat. Dan kan ik in ieder geval de ontluchting uitsluiten en mij op de turbo focussen  ;D

Offline aytac

Re:carter ontluchting, oil catch tank...
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2014, 05:12:48 »
Ok?©, valt vies tegen  ;D

Dan maar wat meer en intensiever googlen  v6tech1

Offline Martijn_vK

« Reactie #2 Gepost op: 07 mei 2014, 16:19:51 »
Ik ben de laatste tijd ook regelmatig aan het sleutelen aan de 20v en iedere keer als ik de inlaatbocht met de resonantiekamer eraf trek als ik ergens bij moet is het weer zo dat er best veel olie aan het slangetje van de carterontluchting zit. Iedere keer maak ik het weer netjes schoon en de volgende keer is ie weer net zo smerig.

Ik vraag me daarbij af of en hoeveel zin het heeft een catch-tankje te plaatsen. Zit zo vol, lijkt me... En wat levert het op als die prut niet in het inlaatkanaal terecht komt? Iets lagere inlaattemperatuur? Minder verbranding van brandstof die niet als brandstof bedoeld is?

Dus voor mij dezelfde vraag als van Aytac ;-)
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2014, 16:40:49 »
een oil catch tank plaatsen heeft alleen als "voordeel" dat de olie prut niet in je inlaat terecht komt.
bij de diesel gaat deze olieprut ook nog door je turbo heen.
Het is niet veel, enkele druppels hooguit, maar het maakt er wel een bende van.

daarnaast "lekt" je turbo ook altijd wat olie in het inlaatkanaal.
Ik heb mijn carterontluchting gewoon los hangen met een slang naar beneden (behalve tijdens de APK dan ::))

had eerder een tankje, deze zit echt niet snel vol, misschien 1x per 2 jaar nakijken en eventueel legen.
De meeste catch tankjes hebben ook een kijkglaasje of doorzichtig buisje aan de zijkant zodat je kan zien hoe vol deze is.
al met al vond ik het wat overbodig en heb ik het nu naar de grond lopen.
neemt ook een hoop ruimte in beslag en je moet het maar weer ergens ophangen en de slangen omleiden etc. etc.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline Martijn_vK

« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2014, 18:12:13 »
Maar los laten hangen is ook niet alles lijkt me. Je moet je inlaatslang afdoppen waar de ontluchting aansluit en je loopt lijkt me risico dat er troep van buiten (stof, zand, blad etc.) in je ontluchtingsbuis terecht komt en dus in in het carter tussen de levenssappen van de motor...

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2014, 18:22:51 »
Maar los laten hangen is ook niet alles lijkt me. Je moet je inlaatslang afdoppen waar de ontluchting aansluit en je loopt lijkt me risico dat er troep van buiten (stof, zand, blad etc.) in je ontluchtingsbuis terecht komt en dus in in het carter tussen de levenssappen van de motor...

dat zal wel loslopen maar lijkt me toch niet de juiste oplossing

fase 2 jtd heeft een tankje   heeft weinig nut dus is bij fase 3 niet meer gebruikt
als er geen olieverbruik is wat gaat er dan door de ontluchting (idd een beetje warme lucht)

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2014, 18:59:45 »
je hebt speciale carterfiltertjes maar dat heeft weinig nut zo laag bij de grond.
Ga je het in je motorruimte monteren dan ruik je al snel de olie lucht (daar had ik iig wel last van)

Er is bij mij in ieder geval geen aanzuiging via de carterontluchting, alleen blow by, naar buiten toe dus.
netjes is misschien anders maar het werkt prima.

Offline katuut

• Global Moderators
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2014, 22:39:04 »
Op mn 850 had ik een potje gemonteerd met een slangetje dr heen. Ooit eens leeggegooid, was gewoon een beetje dikke drap
Last hebbend van detaildiarree

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2014, 06:33:06 »
In principe kan je elk potje gebruiken zolang het maar gas dicht is.
Tankjes zijn om en nabij de 60 euro nieuw.

De dampen die uit het carter komen moeten vanwege milieueisen weer de inlaat in.
Da's de enige reden waarom je een tankje nodig zou hebben.

Zoals ik al zei: na 1 jaar en plm 30.000km zat er bij mij geen prut in, het was wat vettig van binnen maar heb hem zo weer verkocht.

Offline Martijn_vK

« Reactie #9 Gepost op: 12 mei 2014, 14:43:56 »
En toch zit er bij mij na een week (zeg maar 1000 km) al behoorlijk wat vettigheid aan de inlaatslang.

Maar de vraag van Aytac is nog niet beantwoord: zit er bij de 166 20v standaard al een prut-opvangbakkie over de kap? De 156 heeft dat in ieder geval niet.

En een vraag van mijn kant: hoe dop ik de inlaatslang af op de plek waar de carterontluchtingsslang zit/zat?

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #10 Gepost op: 12 mei 2014, 15:04:52 »
En toch zit er bij mij na een week (zeg maar 1000 km) al behoorlijk wat vettigheid aan de inlaatslang.

Maar de vraag van Aytac is nog niet beantwoord: zit er bij de 166 20v standaard al een prut-opvangbakkie over de kap? De 156 heeft dat in ieder geval niet.

En een vraag van mijn kant: hoe dop ik de inlaatslang af op de plek waar de carterontluchtingsslang zit/zat?

Fase 2 2.4 heeft het wel latere fases volgens mij niet meer

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #11 Gepost op: 12 mei 2014, 15:11:37 »
Coen heeft voor mij een PU bus gedraaid voor een klein bedrag, die zit er bij mij in op de plek van de resonantiebus, die is behoorlijk wat groter maar dan moet je de carterontluchting ff opmeten.

Wat ik heb gedaan is het pijpje wat er tussen zit een stuk slang op gezet en een bout in gedraaid.
Als ik onverwachts een technische keuring krijg of naar de apk moet trek ik alleen de bout er uit en koppel ik de slang weer aan ;D

Offline Martijn_vK

Re: carter ontluchting, oil catch tank...
« Reactie #12 Gepost op: 15 november 2017, 16:21:26 »
Even een oud topic omhoog schoppen omdat ik er opnieuw mee bezig ben. Het blijft een lastig verhaal, die carterontluchting.

Ik zit met hetzelfde probleem als Aytac destijds. Er zit een olie-afscheider achterop het blok waar allerlei slangen op uitkomen. Bovenop eentje richting de inlaat/aanzuigbuis, eentje naar de olievuldop, eentje schuin naar onderen (nog geen idee waarheen) en eentje het blok in aan de linkerkant, onder de EGR-klep ergens. Ik vind het maar een vaag systeem en ben benieuwd of iemand ideeën heeft hoe dit beter kan. Zomaar zonder meer een catch can ertussen is volgens mij maar een halve maatregel, hoewel het misschien wel de laatste olietroep uit de inlaat houdt.

Ik denk eraan het hele zaakje te demonteren en eens goed schoon te maken, zodat de werking van het huidige systeem geoptimaliseerd is. Of, ik annuleer de hele bende en maak met wat nieuwe slangen en een catch can een wat beter systeem. Iemand?

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #13 Gepost op: 15 november 2017, 16:26:23 »
Het is eigenlijk bijzonder simpel.

Standaard loopt de carterontluchting naar de inlaat. Die slang knip je ergens doormidden en daar zet je het tankje tussen.

That's it.

Die slang die naar beneden loopt is mogelijk een aftapslang. Je hebt maar 2 aansluitingen (nodig).

Offline Martijn_vK

« Reactie #14 Gepost op: 15 november 2017, 18:56:01 »
Als ik het goed zie - er is bijzonder weinig over de carterventilatie van een JTD te vinden op internet - is die slang naar beneden de "afvoerslang" terug naar de bodem van het carter, waardoor de met de blow by meegekomen oliedrap via de olie-afscheider terug zou moeten lopen. De slang vanuit de zijkant van het blok zal dan dus de ontluchting van het carter zijn. Ook de ontluchting van onder het klepdeksel loopt eerst naar de afscheider. Daarna gaat het via een dotje staalwol in een schijfvormig potje richting inlaat.

In principe heeft een JTD, in iedergeval de 20v, al een eigen catch can met zelfs een "automatische" afvoer, maar het werkt helemaal ruk.

Ik ga eens kijken of ik er iets alternatiefs voor kan verzinnen.

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #15 Gepost op: 15 november 2017, 20:26:50 »
Als ik het goed zie - er is bijzonder weinig over de carterventilatie van een JTD te vinden op internet - is die slang naar beneden de "afvoerslang" terug naar de bodem van het carter, waardoor de met de blow by meegekomen oliedrap via de olie-afscheider terug zou moeten lopen. De slang vanuit de zijkant van het blok zal dan dus de ontluchting van het carter zijn. Ook de ontluchting van onder het klepdeksel loopt eerst naar de afscheider. Daarna gaat het via een dotje staalwol in een schijfvormig potje richting inlaat.

In principe heeft een JTD, in iedergeval de 20v, al een eigen catch can met zelfs een "automatische" afvoer, maar het werkt helemaal ruk.

Ik ga eens kijken of ik er iets alternatiefs voor kan verzinnen.

waarom werkt het op een jtd helemaal ruk ?
mijn 1.9 met 4 ton op de klok verbruikt tussen de beurten (20 dkm) geen drup olie dan lijkt mij de carterontluchting prima zijn werking te doen

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #16 Gepost op: 15 november 2017, 20:31:54 »
Huh? Die volg ik niet helemaal. Wat heeft carterontluchting met olieverbruik te maken?

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #17 Gepost op: 15 november 2017, 21:17:17 »
Huh? Die volg ik niet helemaal. Wat heeft carterontluchting met olieverbruik te maken?

huh nu volg ik jou niet waarom wil je een olie catch can plaatsen ?
als je een catchcan plaats en daar komt olie in dan zou je dat zonder toch verbranden ( dus heb je olie verbruik)
maar aangezien een jtd geen olie verbruikt zal een catchcan leeg blijven (wat heeft het nut van plaatsen dan ?

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #18 Gepost op: 15 november 2017, 21:32:46 »
Ah zo bedoel je.

Carterdampen bevatten altijd wel wat oliedampen. Bij mij hangt de slang los en hangt er echt een druppeltje aan.

Nee een catch can is meer lange termijn, je zal hem niet wekelijks, maandelijks of zelfs jaarlijks hoeven af te tappen.

Maar puntje bij paaltje hou je echt je inlaat wel wat schoner.

Offline Martijn_vK

« Reactie #19 Gepost op: 16 november 2017, 00:23:10 »
waarom werkt het op een jtd helemaal ruk ?
mijn 1.9 met 4 ton op de klok verbruikt tussen de beurten (20 dkm) geen drup olie dan lijkt mij de carterontluchting prima zijn werking te doen

Bij mijn JTD kom er best wat prut door de carterventilatieslang en dat wil ik graag uit de inlaat houden. De standaard oplossing van Alfa met dat tankje is leuk bedacht maar werkt niet zo lekker dus.