Auteur Topic: EGR-systeem compleet verwijderen  (gelezen 2052 keer)

Offline Martijn_vK

• Geslacht: Man
EGR-systeem compleet verwijderen
« Gepost op: 04 juni 2015, 21:26:43 »
Langzaamaan vordert het allemaal, mijn auto is steeds verder naar mijn zin. Ik ben er nu aan toe om het EGR-systeem volledig af te koppelen.

Enige waar ik nog mee zit zijn de koelslangen. Ik zag al wat voorbeelden van doorkoppelen etc. maar ik vraag me af of het niet beter is om de leidingen af te doppen. Daarmee zorg je ervoor dat er geen loze shortcut is in het koelcircuit denk ik.

Iemand hierover een mening?

En als ik ga afdoppen, hoe kan ik dat het beste doen? Er is niet veel kant en klaar in de handel.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
Re: EGR-systeem compleet verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 04 juni 2015, 22:15:40 »
als je helemaal van de EGR af wilt moet je ook van de vernauwing van de inlaat af
maar dat is niet zo simpel

afdoppen op de turbo en op de inlaat is genoeg
koelslang zou ik niet afdoppen dan heb je geen stroming meer door de buis voor het blok langs en alles wat daar achter zit  :ok:

Offline Martijn_vK

« Reactie #2 Gepost op: 05 juni 2015, 13:11:35 »
Dat is al geregeld, ik heb hier het inlaatspruitstuk van de overleden auto van Allerd liggen.

Volgens mij is het zo, dat als je de koelslangen van de EGR (die nu geen functie meer hebben) afkoppelt en -dopt, je meer circulatie krijgt op de plekken waar het er meer toe doet.. Maar ik kan me vergissen!
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2015, 13:13:00 door Martijn_vK »

Offline korte

• 3.0 V6 24v
« Reactie #3 Gepost op: 05 juni 2015, 14:13:20 »
Ik heb er geen verstand van, laat dat alvast duidelijk zijn!

Maar als je het koelingstraject verkleind kan je dan wel alle warmte kwijt? Want dan heeft het een mindere circulatie en dus eerder terug op de plaatsen waar het de warmte moet afvoeren... Waardoor deze delen de warmte minder goed kwijt kunnen wat weer kan resulteren in een te warme motor, koelsysteem etc..... Geen idee of dat dit klopt maar ik vind het best logisch bedacht van mezelf....
mijn PP
Mijn Project

Details bepalen de plaatsen waar je het contrast ziet

Offline Martijn_vK

« Reactie #4 Gepost op: 05 juni 2015, 20:02:15 »
Nouja, de EGR-koeling is een soort van "omweg" in het systeem door een, bij normaal functioneren, pisheet apparaat. De koeling is al flink verbeterd dus omdat die EGR geen warmte meer afgeeft aan het koelcircuit, want hij is dichtgezet. Maar de "omweg" blijft bestaan zij het loos. Mij lijkt het dan juist goed om bij het helemaal verwijderen van het EGR-systeem niet de slangen door te koppelen maar juist af te doppen zodat die loze omweg (daar koelt hij dus niks) er niet meer is en die koelvloeistof door kanalen stroomt waar het wel nut heeft.

Snappie?  ZZZ
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2015, 20:03:16 door Martijn_vK »

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #5 Gepost op: 05 juni 2015, 21:38:38 »
Nouja, de EGR-koeling is een soort van "omweg" in het systeem door een, bij normaal functioneren, pisheet apparaat. De koeling is al flink verbeterd dus omdat die EGR geen warmte meer afgeeft aan het koelcircuit, want hij is dichtgezet. Maar de "omweg" blijft bestaan zij het loos. Mij lijkt het dan juist goed om bij het helemaal verwijderen van het EGR-systeem niet de slangen door te koppelen maar juist af te doppen zodat die loze omweg (daar koelt hij dus niks) er niet meer is en die koelvloeistof door kanalen stroomt waar het wel nut heeft.

Snappie?  ZZZ

omweg zoals je het noemt zorgt nu voor stroming door de oliekoeler  :ok:
dop je dat af  :-X lijkt mij niet goed     neem dan een buis en thermostaat van een fase 2 jtd en leg het zo aan als zoals het daar zit
houd je overal doorstroming  :yes!
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2015, 21:40:05 door Pjotr 156 »

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #6 Gepost op: 05 juni 2015, 21:43:39 »
en ik heb de omweg er nog steeds tussen
en een ruim 4 jaar oude thermostaat en temperatuur komt heel erg netjes op 90 gr
dus zie niet in waarom je minder koeling zou willen en zo veel warmte geeft de egr koeler nou ook weer niet
is alleen voor milieu om eerder aan de emissie te komen bij koude motor (sneller opwarmen motor) en bij warme motor de uitlaatgassen iets te koelen (zal echt minimaal zijn)

Offline JS JTD

• JTD-Performance
« Reactie #7 Gepost op: 05 juni 2015, 21:48:55 »
Makkelijkst is doorlussen, dus de EGR koeler vervangen door een slang. Zo heb ik dat gedaan en dat werkt prima.
In theorie scheelt dat iets flow door de hoofdleiding, maar als je naar de slangdiameters en positie kijkt van de radiateuraansluitingen denk ik dat dat effect te verwaarlozen is.
JTD-Performance.com

Offline Martijn_vK

« Reactie #8 Gepost op: 09 januari 2018, 19:26:32 »
Even een heel oud topic afstoffen...

Tijdje terug mijn oude auto weer teruggekocht dus ga ik verder waar ik gebleven was.  ;D

Daarom is dit topic weer actueel. De EGR-koeler zit er nog in en wil ik er graag uit hebben. De keuze is dan dus doorlussen of afdoppen van het koelcircuit.

De koelwaterbuis voor het blok langs heeft 2 uitgangen: eentje richting de kachel en eentje via de EGR-koeler naar de thermostaat (gesloten kant).

Doorlussen zoals Joël gedaan heeft hierboven is een mogelijkheid waarbij een passende lange slang of een paar kniestukjes en stuk rechte slang op de huidige slangen gemonteerd worden zodat de uitgang van de koelwaterbuis voor het blok langs rechtstreeks aan de ingang van de thermostaat gekoppeld wordt, zonder dat de EGR-koeler er tussen zit.

Afdoppen is nog iets makkelijker. Zowel de uitgang van de voorste koelwaterbuis als de ingang op de thermostaat worden afgesloten met een siliconen dop. Ik lees op enkele fora, o.a. Alfaowner, dat afdoppen geen probleem is omdat dit geen vitaal circuit is binnen het koelsysteem. Alle koelwater die eerst via de EGR-koeler liep gaat dan via de kachel terug naar de thermostaat en weer verder het systeem in. Deze optie scheelt weer een paar passende slangen te zoeken om het netjes door te lussen.

Wat is nu werkelijk handigheid?

Offline Martijn_vK

« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2018, 14:17:31 »
Had iemand hier nog een mening over?

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2018, 22:04:13 »
Had iemand hier nog een mening over?

volgens mij sluit je met afdoppen de doorstroming door de olie warmte wisselaar af
en denk dat je dat niet wilt dus doorlussen lijkt mij de beste oplossing

Offline JS JTD

• JTD-Performance
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2018, 22:30:26 »
Een warmtewisselaar zit alleen op die versies die geen oliekoeler hebben, zoals de JTD 8v.
Ik denk dat het geen enkele kwaad kan om de aansluitingen af te doppen. Dat is een fraaiere oplossing dan doorlussen.
JTD-Performance.com

Offline Martijn_vK

« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2018, 12:51:55 »
Dankjewel! Ik zal binnenkort eens wat afdichtdoppen in huis halen.

De slangen zitten zoals ik al beschreef inderdaad niet op een warmtewisselaar aangesloten, maar komen uit op de thermostaat. De 20v heeft een oliekoeler aan de rechterkant in de bumper, gespiegeld aan de standaard intercooler rechts.