Auteur Topic: APK problemen  (gelezen 49590 keer)

Offline Tom

• Geslacht: Man
Re:APK problemen
« Reactie #25 Gepost op: 24 juli 2005, 22:58:20 »
ik ben morgen weer aan de beurt voor de APK. Vanochtend weer dat spandoek van een kentekenplaat erop geschroefd voor dus ik voorzie geen problemen...

Offline Tom

« Reactie #26 Gepost op: 25 juli 2005, 09:48:50 »
nou, dat viel dus helaas alweer een beetje tegen.
Links voor is er een hoes om mijn aandrijfas lek, dus die moet vervangen worden. Verder was er apk technisch niets aan de hand.
Wel moeten de draagarmen links en reachtsvoor vervangen worden.

Al met al word de rekening vrees ik een stukje hoger dan verwacht :(

Offline ClaSSiC

« Reactie #27 Gepost op: 25 juli 2005, 10:09:01 »
nou, dat viel dus helaas alweer een beetje tegen.
Links voor is er een hoes om mijn aandrijfas lek, dus die moet vervangen worden. Verder was er apk technisch niets aan de hand.
Wel moeten de draagarmen links en reachtsvoor vervangen worden.

Al met al word de rekening vrees ik een stukje hoger dan verwacht :(
De draagarmen boven en onder, links en rechts ? Dat zijn geen grappen.
156 3.0 V6 LPG-G3 Squadra Q2

Offline Tom

« Reactie #28 Gepost op: 25 juli 2005, 10:14:38 »
volgens mij niet boven en onder, wat ik er van begreep was het aan ieder kant 1 en alleen voor....

Schijn er straks wel een andere auto voor terug te krijgen qua rijgedrag.

Offline ConQuestador

• 156 GTA
« Reactie #29 Gepost op: 25 juli 2005, 10:19:38 »
Schijn er straks wel een andere auto voor terug te krijgen qua rijgedrag.
Ach, het doet even pijn maar daarna ben je blij dat het gebeurd is ;)
156 GTA met kooktoestel aan boord

Offline Opa Black

« Reactie #30 Gepost op: 04 augustus 2005, 17:16:59 »
Een 155 van mij een keertje afgekeurd omdat het kentekenbewijs (stempel) niet goed te lezen was. >:(

Wel eerst tal van reparaties doen (na belletje met mij) en bij het ophalen van de auto zeggen dat ze was afgekeurd.
Als klap op de vuurpijl wilde ze mij na drie weken wachten op nieuwe kentekenpapieren ook de herkeuring nog laten betalen.

FF rechtgezet natuurlijk.?)*$#@<:")(*%%$#. hoefde verder niets meer te betalen... enne... nooit meer terug.

Jan-Willem

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 07 augustus 2005, 22:06:55 »
Als de stempel van het kentekenbewijs niet goed te lezen is, kan de keurmeester NIET overgaan tot keuren. Simpelweg omdat het administratief niet in orde is. Een keurmeester mag dan niet verder gaan. Al de tijd die hij nog meer aan de auto besteed, is voor rekening van de garage.

De reparaties die jij hebt goedgekeurd, moet je natuurlijk betalen, maar eigenlijk had hij dit niet kunnen constateren.

En het in rekening brengen voor de herkeuring kan wel, maar is niet netjes, zeker niet in dit geval.

Offline Hen

• AR156 Club
« Reactie #32 Gepost op: 12 augustus 2005, 10:12:52 »
Nou, ik had deze ochtend de APK... ben niet echt blij mee, maar goed.. Ik had eerst een afspraak bij mijn eigen dealer, maar de roetmeetapparaat is defect, dus ik moet een ander dealer gaan zoeken.. Uiteindelijk bij Falco in Purmerend.

Afkeurpunten:
- kentekenplaat.
- Stadslicht rechtsvoor (H1)
- Geleidearm l+r achter...

Kentekenplaat heb ik in de kofferbak, maar is toch afgekeurd. Het stadlichtje hebben zij na het opstellen van het rapport vervangen (had nog ?©?©n in mijn auto). En de geleidearm l+r achter worden volgende week vervangen.
Kosten:
Armen: 2 x € 40 = € 80
Uitlijnen: € 45,-
Loon: 1 x € 60,-
Totaal: € 185 x 1,19 = € 220...

Wat vinden jullie hiervan...? kentekenplaat en lampje vind ikzelf een beetje overbodig...

Zal ik een betere wegligging voelen als de geleidearmen vervangen zijn? (moet ik hierover een andere topic openen??)

Hen.

Offline cento-cinquanta-nove

• ex-Lid #130 159SW 1.9 JTDm Dist.
« Reactie #33 Gepost op: 12 augustus 2005, 14:22:33 »
de montage van de spoorstangen (die jij geleidearmen noemt, volgens mij) kan soms wel langer duren dan gepland i.v.m. het muurvast zitten van de bout en moer. Is die prijs afgesproken (aangezien je ze volgende week laat vervangen) of een indicatie?
ex bella's: Nero 601 156 1.6 T.S. en Rosso Proteo 156 1.9 JTD Squadra Massimo
mijn huidige Blu Oltremare 159 SW

Offline Hen

• AR156 Club
« Reactie #34 Gepost op: 12 augustus 2005, 15:00:52 »
De prijs van € 220 is vaste afspraak.. had geprobeerd om op € 200 uit te komen, maar lukte het niet.  ;D Maar € 220 lijkt mij een nette prijs...

Jep, volgende week vrijdag om 7:45..

Jan-Willem

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 13 augustus 2005, 12:00:01 »
Hoezo zijn een stadslicht en een kentekenplaat overbodig?? Hier zijn gewoon wettelijke eisen aan gesteld, die de keurmeester alleen maar hoeft te controleren. Voldoet de auto hier niet aan, wordt hij afgekeurd. Zo simpel is dat.

En €220,- in totaal. Hier zijn er veel jaloers op. Ik maak vaak veel hogere bedragen mee.

Offline Hen

• AR156 Club
« Reactie #36 Gepost op: 19 augustus 2005, 21:08:21 »
Vandaag terug naar de garage gegaan voor het vervangen van de geleidersarmen en alles is nu in orde. APK goedgekeurd =)

Kosten € 218,-- ongeveer 2 uurtjes werk inclusief uitlijnen.

tot volgend jaar dan maar...  ;D

AxeZZ

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 29 september 2005, 17:25:33 »
Wel goed gekeurd 1 advies puntje er zat 1,5mm speling in de fuseekom of zoiets dus een jaartje relax verder  ;D.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2005, 17:25:57 door AxeZZ »

Offline Jarno

• Lid #207
    • Alfa Romeo 156 pagina
« Reactie #38 Gepost op: 29 september 2005, 17:32:09 »
Mag je eigenlijk je geldige kentekenplaat tijdelijk met tape over je kleine plaat plakken? Of zijn er ook nog eisen kwa bevestiging van de plaat?

Offline Rogier156

• 156 1.8 TS G3
« Reactie #39 Gepost op: 30 september 2005, 13:18:18 »
Vandaag met mijn bella naar de keuring geweest. ;D
Helemaal goed....... ;D

« Laatst bewerkt op: 30 september 2005, 13:19:05 door Fernhout »
Cuore Sportivo!

Jan-Willem

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 30 september 2005, 22:57:21 »
Mag je eigenlijk je geldige kentekenplaat tijdelijk met tape over je kleine plaat plakken? Of zijn er ook nog eisen kwa bevestiging van de plaat?

De kentekenplaat moet deugdelijk zijn bevestigd. En hij mag niet beplakt zijn. Ook geen randje tape. Dmv schroeven of montagekit is eigenlijk de enige juiste bevestiging.

Offline Roegbainder

• Giulietta 1.8TBi QV Squadra
« Reactie #41 Gepost op: 24 oktober 2005, 22:38:41 »
Bij laatste keuring is in keuringsrapport een aantekening AC4 gemaakt voor de fuseekogels van de onderste-voorste draagarmen.
Volgens de dealer hoeven deze niet vervangen te worden, het kan zelfs zijn dat een dergelijke speling al vanaf nieuwstaat aanwezig is. Deze speling wordt vrij vaak geconstateerd (weten we) zelfs bij vrij nieuwe Alfa's.

Ik heb hier een aantal vragen over.
Ik snap dat men deze niet gaat vervangen onder de garantie die ik nog heb, maar is het niet verstandig om dat wel te laten doen?
Volgens de dealer heeft de speling geen invloed op de wegligging. Is dat zo? (ik vind de wagen nl tamelijk zijwindgevoelig, mede hierdoor?)
Moeten bij het vervangen de complete onderste draagarmen vervangen worden of kan worden volstaan met het plaatsen van nieuwe rubbers? En zo ja alleen rubbers, welke? (Ik denk dan aan de speciale Powerflex polyurethane rubbers/bussen die verkrijgbaar zijn).

Grtz Adriaan
145 1.6ieL
146 1.6TS Squadra
156 SW1.9JTD Squadra
166 2.4JTD 20V Squadra

Huidig model: Giulietta 1.8 TBi QV Squadra

Offline CosmoV6

• APK keurmeester
« Reactie #42 Gepost op: 29 oktober 2005, 18:14:58 »
De dealer moet, als het een alfadealer betreft tenminste, toch wel weten of er bij zijn/haar merk speling af fabriek op de kogels zit. En anders is een telefoontje naar de alfadealer toch ook zo gedaan? Beetje lax van de garage.

Als het om speling af-fabriek zou gaan, is een dergelijk AC-punt helemaal niet van toepassing. De keurmeester geeft met zo'n punt immers aan dat er iets flink aan het verslijten is. Sterker nog, de keurmeester krijgt hier zelfs strafpunten voor bij een steekproef.

De speling van de fuseekogels merk je met rijden niks van. Je kunt hem hooguit horen knokkelen bij zeer veel speling.

De zijwindgevoeligheid ligt eerder aan de uitlijning of de rubbers van de draagarm.

In hoeverre de rubbers en fuseekogel los van de draagarm zijn te vervangen weet ik niet.

Greetz, Jan-Willem.
my first alfa
Antwoorden op deze post geschied geheel op eigen risico.

« Reactie #43 Gepost op: 29 oktober 2005, 21:20:13 »
De speling van de fuseekogels merk je met rijden niks van. Je kunt hem hooguit horen knokkelen bij zeer veel speling.

Daar heb ik dus last van, dat knokkelen. Kun je nog meer testen of t om de fuseekogels gaat?

Offline CosmoV6

• APK keurmeester
« Reactie #44 Gepost op: 29 oktober 2005, 21:38:33 »
Dat is wel te controleren ja, maar niet even. De auto moet hiervoor op een brug staan en je hebt er een bandenijzer voor nodig. Mss iets voor de sleuteldag?

Maar voor als je het nu wilt weten: Een beetje garage wil het wel even controleren voor je.
my first alfa

« Reactie #45 Gepost op: 29 oktober 2005, 21:44:18 »
Dat is wel te controleren ja, maar niet even. De auto moet hiervoor op een brug staan en je hebt er een bandenijzer voor nodig. Mss iets voor de sleuteldag?

Maar voor als je het nu wilt weten: Een beetje garage wil het wel even controleren voor je.

worden de fusees anders of zwaarder belast na verlagen? Even na het verlagen van mn bella kreeg ik last van dat knokkelen. 8 november moet mn auto voor een beurt, dus dan zal t wel aan t licht komen, maar k wil zelf graag meer inzicht van het probleem.  ;)

Offline CosmoV6

• APK keurmeester
« Reactie #46 Gepost op: 29 oktober 2005, 21:53:26 »
Neehoor, verlagen maakt niks uit. Maar als hij het sinds het verlagen doet, kunnen het ook de verticale stabilisatorstangetjes zijn. Hier zitten ook kogelgewrichtjes aan. Deze kun je vooral horen op een weg met veel korte oneffenheden. Dus niet dij drempels.

Ohja, ik het tijdes de beurt wel aangeven van dat geluid, dan kunnen ze daar even goed naar kijken. ;)
my first alfa

« Reactie #47 Gepost op: 29 oktober 2005, 21:57:08 »
Ohja, ik het tijdes de beurt wel aangeven van dat geluid, dan kunnen ze daar even goed naar kijken. ;)

Dat zowieso.  ;)
Ik heb het knokkelen juist bij drempels en minder bij korte oneffenheden, denk ik. K gaf eerst al de schuld aan een plastic kap van het spatbord, maar helaas.  :-\

Offline CosmoV6

• APK keurmeester
« Reactie #48 Gepost op: 29 oktober 2005, 22:12:14 »
Dan zijn het hoogstwaarschijnlijk toch de stuur- of fuseekoges. Hopelijk weet je 8nov meer.
my first alfa

Offline mcintosh

• Isn't she lovely...
« Reactie #49 Gepost op: 12 november 2005, 00:34:55 »
Sorry voor de offtopic, maar vandaag is ie gekeurd en zonder problemen en reparaties van te voren er doorheen gekomen, zelfs door de steekproef !

:-* voor Bella  :-*
Mijn PP
"They're not cars for posers, they're cars for connaisseurs.  Sometimes they will infuriate you, now other times they're really gonna thrill and excite you.  But the point is they'll never ever bore you."