Algemeen > F.A.Q.

Cursus italiaans

(1/7) > >>

SilverShadow:
Ik hoor mensen die wel eens wat willen leren over de italiaanse taal, we kunnen gaan kijken of dat mogelijk is.
Laten we eerst dan beginnen met de 2 belangrijkste werkwoorden:

AVERE = HEBBEN
io ho=ik hebtu hai=jij hebtlui ha=hij heeftmannelijklei ha=zij heeftvrouwelijk of de beleefdheidsvorm "U"noi abbiamo=wij hebbenvoi avete=jullie hebbenloro hanno=zij hebben
io avevo=ik hadtu avevi=jij hadlui aveva=hij hadmannelijklei aveva=zij hadvrouwelijk of de beleefdheidsvorm "U"noi avevamo=wij haddenvoi avevate=jullie haddenloro avevano=zij hadden
io avr?²=ik zal hebbentu avrai=jij zult hebbenlui avr? =hij zal hebbenmannelijklei avr? =zij zal hebbenvrouwelijk of de beleefdheidsvorm "U"noi avremo=wij zullen hebbenvoi avrete=jullie zullen hebbenloro avranno=zij zullen hebben
ESSERE = ZIJN
io sono=ik bentu sei=jij bentlui ?Ø=hij ismannelijklei ?Ø=zij isvrouwelijk of de beleefdheidsvorm "U"noi siamo=wij zijnvoi siete=jullie zijnloro sono=zij zijn
io ero=ik wastu eri=jij waslui era=hij wasmannelijklei era=zij wasvrouwelijk of de beleefdheidsvorm "U"noi eravamo=wij warenvoi eravate=jullie warenloro erano=zij waren
io sar?²=ik zal zijntu sarai=jij zal zijnlui sar? =hij zal zijnmannelijklei sar? =zij zal zijnvrouwelijk of de beleefdheidsvorm "U"noi saremo=wij zullen zijnvoi sarete=jullie zullen zijnloro saranno=zij zullen zijn
PARLARE = PRATEN
io parlo=ik praattu parli=jij praatlui parla=hij praatmannelijklei parla=zij praat (zegt)vrouwelijk of de beleefdheidsvorm "U"noi parliamo=wij pratenvoi parlate=jullie pratenloro parlano=zij praten
io parlavo=ik heb gesprokentu parlavi=jij hebt gesprokenlui parlava=hij heeft gesprokenmannelijklei parlava=zij heeft gesprokenvrouwelijk of de beleefdheidsvorm "U"noi parlavamo=wij hebben gesprokenvoi parlavate=jullie hebben gesprokenloro parlavano=zij hebben gesproken
io parler?²=ik zal pratentu parlerai=jij zult pratenlui parler? =hij zal pratenmannelijklei parler? =zij zal praten (U zult praten)vrouwelijk of de beleefdheidsvorm "U"noi parleremo=wij zullen pratenvoi parlerete=jullie zullen pratenloro parleranno=zij zullen praten

Veel werkwoorden hebben dus vaak hetzelfde einde al bij PRATEN:

Mangiare=EtenIn mangio=Ik eetIn mangiavo=Ik atIn ho mangiato=Ik heb gegetenIn manger?²=Ik zal eten
Guidare=RijdenIn guido=Ik rijIn guidavo=Ik reedIn ho guidato=Ik heb geredenIn guider?²=Ik zal rijden
Giocare=SpelenIn gioco=Ik speelIn giocavo=Ik speeldeIn ho giocato=Ik heb gespeeldIn giocher?²=Ik zal spelen
Cadere=VallenIn cado=Ik valIn cadevo=Ik vielIn sono caduto=Ik ben gevallenIn cadr?²=Ik zal vallen

SilverShadow:
FAMILIELEDEN
Nonno=OpaNonna=OmaPadre=VaderMadre=MoederZio=OomZia=TanteCugino=NeefCugina=NichtFratello=BroerSorella=ZusterCognato=ZwagerCognata=SchoonzusSuocero=SchoonvaderSuocera=SchoonmoederParenti=OudersFamiglia=FamilieMarito=Getrouwde man (mijn man)Moglie=Getrouwde vrouw (mijn vrouw)
EXTRA
Il vicino di casa=De buurmanLa vicina di casa=De buurvrouwAmico=VriendAmica=VriendinConoscente=KennisStraniero (a)=VreemdelingBarbiere=KapperPoliziotto (a)=Politieman (vrouw)Agente=AgentIdraulico=LoodgieterElettricista=ElektricienCameriere=OberPittore=Schilder
De EXTRA's worden tzt aangevuld ;).

SilverShadow:
BEZITTELIJKE VOORNAAMWOORDEN

Enkelvoud mannelijk-Meervoud mannelijk-Enkelvoud vrouwelijk-Meervoud vrouwelijkMio-Miei-Mia-Mie=MijnTuo-Tuoi-Tua-Tue=JouwSuo-Suoi-Sua-Sue=Zijn of HaarNostro-Nostri-Nostra-Nostre=OnzeVostro-Vostri-Vostra-Vostre=JullieLoro-Lora=Hun
Enkelvoud mannelijk-Meervoud mannelijk-Enkelvoud vrouwelijk-Meervoud vrouwelijkIl-I-La-Le

VOORBEELD:

Il padre = De vader
Il mio padre = Mijn vader
I parenti = De ouders
I miei parenti = Mijn ouders

La madre = De moeder
La mia madre = mijn moeder
Le sorelle = De zusters
Le mie sorelle = Mijn zusters

SilverShadow:
CIJFERS

Uno=1Due=2Tre=3Quattro=4Cinque=5Sei=6Sette=7Otto=8Nove=9Dieci=10Undici=11Dodici=12Tredici=13Quattordici=14Quindici=15Seidici=16Dicciasette=17Diciotto=18Dicianove=19Venti=20Ventuno=21Ventidue=22Ventitre=23Ventiquattro=24Venticinque=25Ventisei=26Ventisette=27Ventotto=28Ventinove=29Trenta=30Quaranta=40Cinquanta=50Sessanta=60Settanta=70Ottanta=80Novanta=90Cento=100Duecento=200Trecento=300Mille=1000Duemila=2000Tremila=3000Diecimila=10000Ventimila=20000Centomila=100000
Voorbeeld:

32 = trentadue
43 = quarantatre
54 = cinquantaquattro
65 = sessantacinque
76 = settantasei
87 = ottantasette
98 = novantotto

Als het goed is kun je nu de logica zien in de cijfers: daarom ben ik ook doorgegaan tot en met 30. De rest is gewoon een kombinatie met elkaar (zie van 20 t/m 29).

Dus 156 = centocinquantasei
Dus 1256 = Milleduecentocinquantasei
Dus 34537 = Trentaquattromilacinquecentotrentasette

SilverShadow:
Meerdere Voorzetsels-Vertaling=VoorbeeldDi-Van=La macchina di Gino- De auto van Gino
La casa di Roberto - Het huis van Roberto
Il cane di Michele - De hond van MicheleA-Aan
Naar
Tot=Da Torino fino a Milano - Van Turijn tot aan Milaan
Io vado a casa - Ik ga naar huis
Da qui fino a l?  - Van hier tot (aan) daar
Con-Met=Io vado con Michele - Ik ga met Michele
Io parlo con Gino - Ik praat met Gino
Un gelato con le fragole - Een ijsje met aarbeien
Contro-Tegen=Uno contro due - Een tegen twee
Una macchina contro un'altra - Een auto tegen een andere
La testa contro il nuro - Het hoofd tegen de muur