Auteur Topic: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur  (gelezen 12681 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Tiesje

  • ****
  • Berichten: 294
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #15 Gepost op: 02 februari 2016, 11:51:56 »
Spul kost echt 1,59/liter bij de Action ofzo... Of begrijp ik het probleem verkeerd?
AR156C#2263 - mijn PP

Als je dan toch niet wacht tot het groen wordt, blijf dan ook met je tengels van het knopje af!

Offline Jon

  • ******
  • Berichten: 1769
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #16 Gepost op: 02 februari 2016, 12:11:58 »
Dat is het probleem niet, mijn opvangbak is niet zo groot, dus ik wil voorkomen dat die overloopt.

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 910
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #17 Gepost op: 02 februari 2016, 12:26:29 »
Ik gebruik een kattenbak-onderkant. Maar van een paar druppels lekken op straat zou ik nou ook weer niet wakker liggen. Als je auto een tijdje stationair staat te draaien met ontluchten ben je meer aan het vervuilen  ;)
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 910
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #18 Gepost op: 02 februari 2016, 14:47:32 »
Dat stotteren door misfires kan ook nog te maken hebben met een distributie die van tijd af is. Ook als ie na die tien minuten nog steeds niet optimaal loopt zou ik daar ook even aan denken. Zal het waarschijnlijk niet zijn, maar checken kan geen kwaad. Nokkenasversteller die lastig doet misschien?
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Jon

  • ******
  • Berichten: 1769
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #19 Gepost op: 02 februari 2016, 14:49:39 »
De distributie is vorig jaar door Goofy vervangen, de nokkenasversteller is toen niet vervangen.

Als deze kuren heeft zou deze bij koude motor toch ook te horen moeten zijn?
Dat is volgens mij niet het geval.


Kattenbak is nog wel een idee voor de koelvloeistof.

Offline sanscorp

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 12282
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #20 Gepost op: 02 februari 2016, 18:05:11 »
Eerst het reservoir leeghalen (slang of pompje) en dan gewoon in de buurt van een put parkeren, dat beetje wat er uit komt.. evt. wegspoelen met water.

Ik zet er altijd een oude kattenbak onder maar heb geen bodemplaat. Je knoeit altijd wel iets.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline Jon

  • ******
  • Berichten: 1769
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #21 Gepost op: 03 februari 2016, 18:16:37 »
Toen ik vanmorgen nog geen verzend bevestiging had van winparts ben ik eens gaan kijken hoe het ervoor stond met m'n bestelling.
Nou,  verwachte bezorgmoment vrijdag.
Toen ben ik de lokale automaterialen zaken gaan bellen, en zodoende had ik vanmiddag een nieuwe thermostaat en bdp sensor in handen.
De bovenste koelslang kreeg ik bijna niet los, en toen deze uiteindelijk los was kwam er nauwelijks koelvloeistof uit.
Ook toen de thermostaat zelf loskwam, kwam er nauwelijks wat uit.
Ik kreeg al horror beelden in m'n hoofd van een kapot blok enzo.
Maar bij het bijvullen ging er maar zo'n 2,5 liter in, oké er was redelijk wat koelvloeistof verdwenen, maar het systeem was nog niet leeg.
Daarna heb ik de auto laten draaien en toen liep de temperatuur netjes rustig op.
Zometeen ga ik even een rondje rijden om te kijken of alles goed is.

De bdp sensor heb ik niet kunnen vinden.
Als de auto nog zo erg stottert ga ik morgen even op de brug bij de doe het zelf garage hier in de buurt.

Offline sanscorp

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 12282
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #22 Gepost op: 03 februari 2016, 18:18:16 »
Jouw verhaal doet mij toch echt denken aan lucht in de leiding samen met een lek.

Heb je hem nu wel goed ontlucht?

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline Jon

  • ******
  • Berichten: 1769
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #23 Gepost op: 03 februari 2016, 19:30:15 »
Hoe ontlucht je dan goed?

In de wiki staat dat je de nippel op de radiateur moet opendraaien tot er vloeistof uitkomt, dat heb ik gedaan.


De testrit verliep prima overigens.
De auto stottert totaal niet meer en de temperatuur verloopt netjes tot 90 en dan zakt deze weer tot 70 om vervolgens weer wat te stijgen.

Hoe het dan kan dat de auto niet meer stottert met een nieuwe thermostaat is mij een raadsel, of wellicht is het gewoon toeval dat die storing zich nu niet heeft voorgedaan.

Offline sanscorp

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 12282
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #24 Gepost op: 03 februari 2016, 19:43:32 »
Dat antwoord is je al gegeven ;)
Auto denkt dat 'ie warm is, stopt met inspuiten extra benzine (choke) en gaat stotteren omdat de brandstof aan de wand kleeft ipv mooi te vernevelen.

Goed ontluchten moet bij die van mij op 2 punten, maar radiator zou inderdaad prima het enige punt kunnen zijn.

Sowieso even laten lopen met de dop er af helpt ook wel. Af laten koelen en dop er weer op.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline Jon

  • ******
  • Berichten: 1769
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #25 Gepost op: 04 februari 2016, 08:04:11 »
Dat is waar ook ja  :)

Vanmorgen hield de auto zich ook weer prima tijdens 20km woon-werk.
De temperatuur liep netjes op tot 90 en zakte vervolgens weer.
Na het openen van de thermostaat heeft hij wel moeite om weer omhoog te komen, maar dat lijkt me niet erg.

In het begin van de rit kwam er nog wel twee keer motorstoring, maar die bleef niet staan en had geen merkbaar effect verder.
Ik zal vandaag of morgen nog wel even uitlezen wat het precies was.

Offline sanscorp

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 12282
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #26 Gepost op: 04 februari 2016, 08:22:13 »
Das mooi, nu idd nog even uitlezen en zien wat er nog aan mankeert.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline Jon

  • ******
  • Berichten: 1769
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #27 Gepost op: 04 februari 2016, 08:38:54 »
Als het weer het toelaat ga ik in m'n pauze even kijken.

Mocht het dan nog steeds de bdp sensor zijn, ga ik vanavond misschien even naar de dhz-garage.

Offline Jon

  • ******
  • Berichten: 1769
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #28 Gepost op: 04 februari 2016, 13:00:39 »
Deze meldingen komen terug:
misfire
cyl. 1 +2 ignition failure
mixture 1 strength.

De eerste twee zijn van kort na de start en de laatste is van ergens verderop in de rit als de motor al opgewarmd is.

Toch de bougies e.d. nog eens controleren.

Offline Bob156

  • *****
  • Berichten: 576
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #29 Gepost op: 04 februari 2016, 17:13:40 »
Deze meldingen komen terug:
misfire
cyl. 1 +2 ignition failure
mixture 1 strength.

De eerste twee zijn van kort na de start en de laatste is van ergens verderop in de rit als de motor al opgewarmd is.

Toch de bougies e.d. nog eens controleren.

Of bobines, wissel anders 1&2 met 3&4 uit en kijk of het probleem zich verplaatst, te rijk mengsel kan het gevolg zijn van slechte verbranding(ontsteking).
Giulietta QV 275Pk 400Nm