Auteur Topic: Dieselfun en poweRRR  (gelezen 19061 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ej156sw

  • ****
  • Berichten: 496
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #50 Gepost op: 28 maart 2016, 13:17:20 »
Omdat je natuurlijk niet altijd maar dingen doen aan de auto kan doen zonder de rest van het gezin achter te stellen, ook maar eens een fietsprojectje opgepakt...
Kleurstelling moest volgens zoon blauw en wit zijn. Uiteraard wel Alfa als thema....

Voor



Na


146 2.0 td (Bianco Argento), 156 1.9 jtd berlina (Nero metallico ), 156 1.9 jtd sw (Azzurro Gabbiano) , 146 1.4 TS (Nero), 166 2.5 v6 (Nero metallico), 156 2.5 v6 sw (Grigio sterling), 156 2.4 10v sw (Blue cosmo metallic), 156 2.4 20v sw (Azzurro Gabbiano)

Offline korte

  • ******
  • Berichten: 2186
  • Geslacht: Man
  • 3.0 V6 24v
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #51 Gepost op: 28 maart 2016, 13:39:26 »
Daar zal hij blij mee zijn  :thumbsup:
mijn PP
Mijn Project

Details bepalen de plaatsen waar je het contrast ziet

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2780
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #52 Gepost op: 28 maart 2016, 14:52:37 »
Netjes gefixt!
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline aytac

  • ******
  • Berichten: 2953
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #53 Gepost op: 28 maart 2016, 15:52:13 »
Witte 'trappers stangen' en 'kettingkrans' en naderhand toch weer zwart? Netjes gedaan hoor, dat wel. Banden nieuw of blauw gespoten :P

Offline Coyote156

  • ******
  • Berichten: 4648
  • Geslacht: Man
  • ...
    • pp
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #54 Gepost op: 28 maart 2016, 16:09:49 »
Gaaaaaf! fruyt1
156 1.8TS | 2000 | Weitec schroefschroef |

Offline Piet156

  • *****
  • Berichten: 704
  • Geslacht: Man
  • Kiss French, Ride Italian!
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #55 Gepost op: 28 maart 2016, 16:45:22 »
Dik fietsje!
Nu;
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm
Alfa Romeo 166 3.0 V6

Eerder;
Alfa Romeo 156 Berlina 2.0 TS
Alfa Romeo 146 1.6 IE Boxer
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS
Alfa Romeo 146 1.8 TS
Alfa Romeo 147 1.9 JTDm

Offline ej156sw

  • ****
  • Berichten: 496
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #56 Gepost op: 25 juni 2016, 20:53:32 »
Na een tijdje rustig aan hier, want druk met andere dingen, toch maar weer even een korte update. Tegelijk ook maar even wat vragen....
Over twee weken wordt bella onder handen genomen door Maurice. O.a. APK en onderhoud (multiriem, rollen, olie, ashoes...en wvnttk, blijft namelijk een alfa). Tegelijk dan ook maar even de nieuwe 330 schijven van Toon en de sp2000 blokken van Coen laten plaatsen. Ben benieuwd wat dat gaat doen samen, als we over drie weken al slingerend over de Alpen gaan en naar beneden rijden richting de Gardaplas  ;D.
Er komt een upgrade aan in de vorm van een CSC uitlaat, 2 x 60 (Gregory). Zat namelijk al een compleet op maat gemaakt uitlaatsysteem op (incl downpipe), maar nog wel een ori demper. Hoort dus een absorptiedemper bij om dat af te maken.

Ik zit nog wel met een 'dilemma'. Bella is al gekieteld (Squadra, turbo door Coen gepimpt, uitlaatlijn optimaal, gaskleploos met vergrootte inlaat). Maar ik wil nog wat aan de inlaatlijn doen om de boel te verbeteren en te upgraden. De wens is om de ingaande lucht te koelen. Ik merk gewoon dat bella met de andere upgrades hierom schreeuwt. Dan heb ik het over:
1) FMIC
2) WMI

Een van beide ga ik deze zomer (komende weken, liefst voor de reis naar Italie  ;)) plaatsen. Heb deze week op dinsdag besloten WMI in te bouwen, woensdag toch weer een FMIC te bestellen bij JS, donderdag WMI en vandaag FMIC.
Ik ken de voordelen van beide, maar het gaat meer over de inbouw. Ben zelf redelijk handig, maar heb weinig vertrouwen in het zelf plaatsen van de WMI (vooral de elektriek, heb daar weinig kaas van gegeten). Bij de FMIC ben ik minder huiverig voor zelf inbouw.
Qua volgorde denk ik ook zelf dat ik eerst een FMIC wil plaatsen, om evt verderop in de tijd mogelijk WMI te plaatsen.
Morgen gaat de kogel door de kerk. Heb wel wat vraagtekens.

1) Gaat WMI veel meer effect gaat sorteren dan een FMIC? Los van het 'schoner' rijden.
2) Is het lood om oud ijzer?
3) Moet ik na deze upgrade (WMI of FMIC) de software weer laten aanpassen?
4) Ben ik een piepdoos vwb WMI inbouw? Heb trouwens ook een offerte voor inbouw door Martijn Goorden (maar dan komen de totale kosten incl inbouw op bijna 800,-.....is me iets te gortig nu)
5) Is the way to go, eerst FMIC dan WMI, of andersom?






« Laatst bewerkt op: 26 juni 2016, 11:43:49 door ej156sw »
146 2.0 td (Bianco Argento), 156 1.9 jtd berlina (Nero metallico ), 156 1.9 jtd sw (Azzurro Gabbiano) , 146 1.4 TS (Nero), 166 2.5 v6 (Nero metallico), 156 2.5 v6 sw (Grigio sterling), 156 2.4 10v sw (Blue cosmo metallic), 156 2.4 20v sw (Azzurro Gabbiano)

Offline JS JTD

  • *****
  • Berichten: 548
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #57 Gepost op: 27 juni 2016, 23:33:29 »
Wat de meeste winst geeft is sterk afhankelijk van je huidige mapping. Zit je nu al qua roetuitstoot op de grens dan gaat WMI je minder brengen. Weliswaar geeft WMI een temperatuurverlaging aan de inlaatlucht (met gevolg hogere luchtmassa) maar nooit zoveel als een FMIC. Wel geeft WMI ook direct meer brandstof waardoor je zonder softwareaanpassing vermogenswinst haalt. Een FMIC geeft weliswaar direct iets winst maar het merendeel volgt pas na aangepaste software.

Heb je nu weinig tot geen roetuitstoot, dan kan WMI je zeker een leuke winst geven.
Echter, gezien jouw setup, denk ik dat de A/F al redelijk laag staat en dat de inlaattemperatuur bij lange runs al flink oploopt. Dan is een FMIC echt de meest effectieve manier om de temp omlaag te krijgen en meer "ruimte" voor extra brandstofinspuiting te creeren. Dat temp verschil kan zomaar 40-50 graden schelen en dat zie je ook terug in een aanzienlijk hogere luchtmassa.
JTD-Performance.com

Offline ej156sw

  • ****
  • Berichten: 496
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #58 Gepost op: 28 juni 2016, 09:50:46 »
Wat de meeste winst geeft is sterk afhankelijk van je huidige mapping. Zit je nu al qua roetuitstoot op de grens dan gaat WMI je minder brengen. Weliswaar geeft WMI een temperatuurverlaging aan de inlaatlucht (met gevolg hogere luchtmassa) maar nooit zoveel als een FMIC. Wel geeft WMI ook direct meer brandstof waardoor je zonder softwareaanpassing vermogenswinst haalt. Een FMIC geeft weliswaar direct iets winst maar het merendeel volgt pas na aangepaste software.

Heb je nu weinig tot geen roetuitstoot, dan kan WMI je zeker een leuke winst geven.
Echter, gezien jouw setup, denk ik dat de A/F al redelijk laag staat en dat de inlaattemperatuur bij lange runs al flink oploopt. Dan is een FMIC echt de meest effectieve manier om de temp omlaag te krijgen en meer "ruimte" voor extra brandstofinspuiting te creeren. Dat temp verschil kan zomaar 40-50 graden schelen en dat zie je ook terug in een aanzienlijk hogere luchtmassa.

Dank je, Joel. Duidelijk verhaal. Had ook al contact met Squadra en die gaf ongeveer hetzelfde aan.
Er is op dit moment weinig tot geen roetuitstoot, maar ik merk wel dat de temperaturen aardig snel oplopen bij vollast. Dus het een kan tegen het ander weggezet worden. Denk dat ik gewoon moet gaan plussen en minnen. Zoals eerder aangegeven ga ik uiteindelijk voor de optimalisatie en niet voor de grenzen van het toelaatbare.
146 2.0 td (Bianco Argento), 156 1.9 jtd berlina (Nero metallico ), 156 1.9 jtd sw (Azzurro Gabbiano) , 146 1.4 TS (Nero), 166 2.5 v6 (Nero metallico), 156 2.5 v6 sw (Grigio sterling), 156 2.4 10v sw (Blue cosmo metallic), 156 2.4 20v sw (Azzurro Gabbiano)

Offline ej156sw

  • ****
  • Berichten: 496
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #59 Gepost op: 02 juli 2016, 15:16:38 »
En gestaag begint het nieuwe spul binnen te komen bij wat er al lag. Tijd voor wat tlc de komende weken...
Nu nog wachten op de FMIC en een eindpijpje (van CSC of Ragazzon)...

146 2.0 td (Bianco Argento), 156 1.9 jtd berlina (Nero metallico ), 156 1.9 jtd sw (Azzurro Gabbiano) , 146 1.4 TS (Nero), 166 2.5 v6 (Nero metallico), 156 2.5 v6 sw (Grigio sterling), 156 2.4 10v sw (Blue cosmo metallic), 156 2.4 20v sw (Azzurro Gabbiano)

Offline gerben2

  • ***
  • Berichten: 135
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #60 Gepost op: 02 juli 2016, 15:35:29 »
Haha. Het word zo wel echt de meest unieke 2.4 jtd in nl denk ik. Nice!
Aandrijfassen niet nodig? ;) Of die zijn al versterkt?

159 1.9 jtdm 16v

Offline ej156sw

  • ****
  • Berichten: 496
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #61 Gepost op: 02 juli 2016, 16:02:40 »
Haha. Het word zo wel echt de meest unieke 2.4 jtd in nl denk ik. Nice!
Aandrijfassen niet nodig? ;) Of die zijn al versterkt?

Meest unieke niet denk ik. De oude van Allerd en Coen staan wel eenzaam bovenaan hoor. En er zijn er nog wel twee of drie die pretty much top-of the bill zijn.
De mijne was al redelijk aangepakt, maare ik ga rustig verder. WMI staat na de vakantie toch wel op t lijstje. Eerst maar eens FMIC en een (her)ijking bij Squadra.
Assen nog niet nodig, heb je nog goede liggen dan? Zie wel hoe ver het gaat en ga nooit voluit in z'n twee de rotonde af bij wijze van spreken (zoals door ALlerd ooit aangegeven) ....
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2016, 16:05:18 door ej156sw »
146 2.0 td (Bianco Argento), 156 1.9 jtd berlina (Nero metallico ), 156 1.9 jtd sw (Azzurro Gabbiano) , 146 1.4 TS (Nero), 166 2.5 v6 (Nero metallico), 156 2.5 v6 sw (Grigio sterling), 156 2.4 10v sw (Blue cosmo metallic), 156 2.4 20v sw (Azzurro Gabbiano)

Offline Deebo

  • ******
  • Berichten: 1345
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #62 Gepost op: 02 juli 2016, 17:18:13 »
Herijking van squadra? Tegen mij zei hij dat hij enkel meer brandstof kan geven voor de software aanpassing

Offline Deebo

  • ******
  • Berichten: 1345
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #63 Gepost op: 02 juli 2016, 17:20:14 »
Wat heb je met de spruitstukken, en kleppendeksel (of wat is dat) laten doen? :)

Offline aytac

  • ******
  • Berichten: 2953
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #64 Gepost op: 02 juli 2016, 17:35:48 »
Haha. Het word zo wel echt de meest unieke 2.4 jtd in nl denk ik. Nice!
Aandrijfassen niet nodig? ;) Of die zijn al versterkt?

Deze niet vergeten  :P


Offline ej156sw

  • ****
  • Berichten: 496
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #65 Gepost op: 02 juli 2016, 18:18:26 »
 
Herijking van squadra? Tegen mij zei hij dat hij enkel meer brandstof kan geven voor de software aanpassing

Dat zeg ik. Her(r)ijking van inspuiting.  ;)

Citaat
Deze niet vergeten  :P


Dat zeg ik....er zijn zo nog wel twee of drie anderen, etc...  :P
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2016, 20:49:27 door ej156sw »
146 2.0 td (Bianco Argento), 156 1.9 jtd berlina (Nero metallico ), 156 1.9 jtd sw (Azzurro Gabbiano) , 146 1.4 TS (Nero), 166 2.5 v6 (Nero metallico), 156 2.5 v6 sw (Grigio sterling), 156 2.4 10v sw (Blue cosmo metallic), 156 2.4 20v sw (Azzurro Gabbiano)

Offline ej156sw

  • ****
  • Berichten: 496
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #66 Gepost op: 02 juli 2016, 18:28:42 »
Wat heb je met de spruitstukken, en kleppendeksel (of wat is dat) laten doen? :)


Is een vergrote inlaat op gelast. Heb ik van Martijn overgenomen. Heb nu een Js inlaat, dus deze is voor op de plank als de distri moet worden gedaan over anderhalf jaar. Je kunt hem maar hebben liggen  ;D
Uitlaatspruitstuk ook van Martijn overgenomen. Is een afgevlakte en ingesneden ivm kromtrekken spruitstukken bij de getunede 20v's vanwege te hoge egt. Ori is pisbakkenstaal zeg maar...
Zit er nu ook op, maar je kunt hem maar hebben liggen  ;D
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2016, 18:30:06 door ej156sw »
146 2.0 td (Bianco Argento), 156 1.9 jtd berlina (Nero metallico ), 156 1.9 jtd sw (Azzurro Gabbiano) , 146 1.4 TS (Nero), 166 2.5 v6 (Nero metallico), 156 2.5 v6 sw (Grigio sterling), 156 2.4 10v sw (Blue cosmo metallic), 156 2.4 20v sw (Azzurro Gabbiano)

Offline Deebo

  • ******
  • Berichten: 1345
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #67 Gepost op: 02 juli 2016, 18:37:52 »
goed bezig :)

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2780
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #68 Gepost op: 02 juli 2016, 20:06:45 »
Meest unieke niet denk ik. De oude van Allerd en Coen staan wel eenzaam bovenaan hoor.

Maar die leven beide niet meer.. 
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline p

  • *****
  • Berichten: 549
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #69 Gepost op: 02 juli 2016, 20:33:27 »
Lekker bezig Erik.

Wil ze graag nog eens zien. Na de vakantie (en wasbeurt) wat foto's posten?

Offline gerben2

  • ***
  • Berichten: 135
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #70 Gepost op: 02 juli 2016, 20:34:23 »
Of op een bergtop in Italie naast een Giulia oid ;)
159 1.9 jtdm 16v

Offline ej156sw

  • ****
  • Berichten: 496
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #71 Gepost op: 02 juli 2016, 20:42:57 »
Lekker bezig Erik.

Wil ze graag nog eens zien. Na de vakantie (en wasbeurt) wat foto's posten?

Of op een bergtop in Italie naast een Giulia oid ;)

Komt goed. Worden zeer waarschijnlijk nog wel wat foto's van het plaatsen van het eea aan onderdelen en als ze bij Maurice staat. En zeker van een gepoetste bella op vakantie. Zoals het nu staat, maken we een tussenstop in Arese voor een bezoekje aan het museum  :italoflag:

Maar die leven beide niet meer..

Die van Coen ook niet?! Wat heb ik gemist?
En wat heeft Allerd uiteindelijk met de zijne gedaan dan? In hoofdgroepen uiteen laten cremeren? Vond die van hem trouwens wel de mooiste die ik heb gezien qua kleur.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2016, 20:48:23 door ej156sw »
146 2.0 td (Bianco Argento), 156 1.9 jtd berlina (Nero metallico ), 156 1.9 jtd sw (Azzurro Gabbiano) , 146 1.4 TS (Nero), 166 2.5 v6 (Nero metallico), 156 2.5 v6 sw (Grigio sterling), 156 2.4 10v sw (Blue cosmo metallic), 156 2.4 20v sw (Azzurro Gabbiano)

Offline deBruijnJ

  • ******
  • Berichten: 1198
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #72 Gepost op: 03 juli 2016, 16:57:00 »
Bij die van Allerd is toen het blok stuk gelopen, omdat de koppakking het had begeven dacht ik. Of was het iets met een injector die iets niet helemaal lekker deed? Hoe dan ook, die auto is in onderdelen verkocht. Zag op Facebook wel dat hij ondertussen met een 147 JTD bezig is, moet ook weer een snelle diesel worden voor zover ik heb gezien.

Offline ej156sw

  • ****
  • Berichten: 496
  • Geslacht: Man
Re: Dieselfun en poweRRR
« Reactie #73 Gepost op: 07 juli 2016, 20:28:55 »
Vanwege drukte aan mijn kant en bij Maurice, ben ik er toch niet aan toe gekomen naar Leeuwarden te gaan. Heb eea dus deze week zelf opgepakt met als beloning vandaag een vlekkeloze APK keuring. Moest vooraf wel de ashoes vervangen. Toen ik daaraan begon zag ik ook dat de onderste draagarm aan het overlijden was. Die ook gelijk maar meegepakt en omdat de boel toch los lag de homokineet ook maar vervangen. Waarom? Omdat er nog maar een klein beetje vet in zat door de kapotte ashoes. Preventief zeg maar.
Nieuwe remschijven erop en de blauwe SP remsmurfen van Coen ook maar gelijk. Effe zien of die combi gaat bevallen....


Kleur van de klauw staat er slecht op door het licht. Is in het echt trouwens gewoon dieprood.


Vandaag ook het pakketje van Gregory binnen gekregen. Komt er dit weekend op.


Volgens de vrienden van DPD zou ook de FMIC vandaag bezorgd zijn, maar ik heb niks gekregen. De uitlaat hadden ze trouwens zo op de oprit bij de kliko neergezet met een briefje in de bus. Daar vind ik wel wat van. Erg slecht. Hoop dat ze m'n FMIC niet kwijt zijn of ook maar bij de kliko neergezet en dat ie gepikt is. Staat in de planning om die er namelijk dit weekend ook onder te zetten. Morgen maar even bellen.

Voor wat betreft het vervangen van draagarm, etc... Alles ging in één keer los (nou ja, bijna alles....in ieder geval niet zo vastgerot als ik normaal bij een 156 gewend ben). Op veel zaken zat gewoon netjes kopervet, etc. Erg fijn om te zien hoe goed het onderhoud is geweest in het verleden. Chappeau Tommaso & Patrick (Goofy)!

Nog iets leuks bij de keuring trouwens. Bij de roetmeting (heet dat zo?) brengt de keurmeester bella op toeren. Stopt ie ineens en roept mij. Vraagt ie: Is de auto goed warmgereden? Zeer goed, zeg ik. Vraagt ie of er verder bijzonderheden zijn aan de motor. Ik: Hoezo? Nou, zegt ie, hij ging zo in één keer door de toeren naar 5000rpm. Heel snel ook. Ik schrok een beetje, ben ik niet gewend bij diesels.
Heb hem aangegeven dat bella soms denkt dat ze een zescilinder Busso is, geen probleem.  Applaus
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2016, 21:30:07 door ej156sw »
146 2.0 td (Bianco Argento), 156 1.9 jtd berlina (Nero metallico ), 156 1.9 jtd sw (Azzurro Gabbiano) , 146 1.4 TS (Nero), 166 2.5 v6 (Nero metallico), 156 2.5 v6 sw (Grigio sterling), 156 2.4 10v sw (Blue cosmo metallic), 156 2.4 20v sw (Azzurro Gabbiano)

Offline zeekip

  • ****
  • Berichten: 179
  • Geslacht: Man
Dieselfun en poweRRR
« Reactie #74 Gepost op: 07 juli 2016, 20:50:01 »
Netjes ! [emoji106]