Auteur Topic: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!  (gelezen 22593 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sanscorp

  • Crew
  • *
  • Berichten: 12376
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Gepost op: 25 maart 2016, 22:13:40 »
Wellicht kan een mod hier een sticky van maken?  :thumbsup:

Het is veel voorbij gekomen, maar laat ik dan nog even een korte how-to maken.
Hoe doe je dat nou, dat uitlezen en waar moet je rekening mee houden?

OBDII en bouwjaar auto
De 156 is van 1997 tot en met 2005 gemaakt.
OBDII (een standaard communicatieprotocol) is voor benzine voertuigen in Europa officieel sinds 2001 en voor diesels sinds 2002 de standaard.
Mocht je een auto hebben van voor 2001, dan is de kans groot dat een OBDII kabel wel werkt, maar je niet alle opties tot je beschikking hebt. Kies voor een auto van voor het OBDII tijdperk dan ook voor een KKL kabel.

Heb je meerdere auto's van diverse merken en modellen, dan is een OBDII kabel altijd handig, deze interface is wat universeler toepasbaar.
Let op dat je een ELM327 versie 1.4 (of hoger) kabel koopt.

KKL
K-line (KKL 409) is een standaard welke op alle 156 modellen werkt. Dit protocol (K line of ISO 9141-2) en deze kabel kan je dus altijd bestellen.
Voor zover ik weet kan je hier alleen de 156 of bepaalde VAG-COM (VW etc.) mee uitlezen.

Origineel of namaak, waar te koop en waar op te letten?
Beide kabels / interfaces zijn voor maximaal 10 euro incl. "Free shipping from China" te koop.
De levertijd verschilt tussen de 2 en 6 weken, dus geduld is een schone zaak.
In Nederland koop je een dergelijke kabel tussen de 20 en 120 euro, als je niet op let krijg je eenzelfde clone als uit China, maar dan voor 3x zo veel geld!
Bestel dit soort zaken dus niet bij dx.com of lightinthebox of andere sites waarbij je 99% zeker bent dat het uit China komt.

Origineel
Er zijn uiteraard originele versies te koop, bijvoorbeeld die van Scantool.net, voor de computerleek is het aan te raden om een dergelijk apparaat te kopen.
Je hebt geen gezeur met drivers en gewoon support en garantie.
Tegenwoordig koop je een scantool voor plm. 30 euro.

LET OP: Verloopkabels of KKL modificeren Sommige ECU’s kunnen niet worden uitgelezen zonder een verloopkabel.
Deze (gekleurde) kabels zijn op diverse sites, o.a. op Ebay te koop. Dit zijn verloopkabels welke diverse pennen anders routeren waardoor je wel de airbags en climate control uit kan lezen. CANBUS systemen hebben ook een verloopkabel nodig.

Bij de KKL kabels zijn er diverse modificaties op internet te vinden waarbij je intern wat connecties verbreekt en draden bij plaatst. Op mijn kabel gebruik ik geen schakelaar om te kiezen maar is altijd alles permanent doorgelinkt. Daarmee kan ik met 1 kabel zonder verloopstuk verbinding maken met elke ECU. Een how to kkl kabel modificeren ga ik niet aan beginnen ;D er is zat te vinden en ook hier diverse malen besproken. Je moet wel kunnen solderen (en tot 16 kunnen tellen).

Drivers voor OBDII ELM327 clones
Hier kan ik een heel artikel an sich over schrijven. Zonder enige kennis van computers kom je echter niet heel ver.

Wat je moet weten is dat de USB kabel eigenlijk geen USB is. ELM327 werkt met een seriële (RS232) interface. Omdat USB nu eenmaal gangbaarder is dan serieel (zoek maar eens naar een DB9 connector op je laptop of PC) hebben ze er een chipje tussen gezet. Een zogenaamde Serial to USB converter. Let bij aanschaf vooral op welke chipset de OBDII kabel heeft. FTDI was de meeste bekende maar de meeste Chinezen zijn over op o.a. Silicon Labs CP2101 USB to UART Bridge of de CH340 chipset.
De laatste heb ik zelf nog niet (betrouwbaar) aan de praat gekregen. De software kan hiermee geen verbinding maken met de kabel. De Silicon Labs chip heb ik zelf nog niet in handen gehad.
Heb je een kabel gevonden met FTDI chipset, zou ik deze bestellen.

Experimenteren staat vrij en krijg je het wel aan de praat en heb je de gouden tip dan hoor ik het graag en pas ik dit topic aan.

Software
Voor de 156 kan je altijd de gratis MultiEcuScan gebruiken. Te vinden op http://www.multiecuscan.net/
Er is ook algemene software beschikbaar voor overige merken, maar dit dien je zelf te onderzoeken omdat het onmogelijk is om alles hier te bespreken :)

installeren van een clone ELM327
Met FTDI moet je opletten dat je niet de laatste (standaard Windows) drivers gebruikt.
FTDI is namelijk de clones aan het tegenwerken en als het geen originele chip is, zorgt de driver er voor de je kabel helemaal niet meer herkent wordt door Windows! Dit IS wel te fixen door de PID en VID van de kabel terug te veranderen naar origineel, op de site van FTDI is een programmeertool te vinden waarmee je dit weer in kan programmeren. HINT: VID=0403 en PID=6001. Hoe en wat is te googlen :)

Zoek dus even naar een oude versie van de FTDI driver, zoals versie 2.08.24 Zolang deze niet verloopt: http://octopusbox.com/files/drivers/FTDI_drivers_2.08.24.zip

Ook hier kan ik niet alles beschrijven, er zijn te veel variabelen en nogmaals, enige computerkennis is noodzakelijk.

1.   Pak het gedownloade .ZIP bestand uit in een map op bijv. je bureaublad zodat je het makkelijk terug kan vinden.
2.   Indien mogelijk geef je op beide .INF bestanden een rechter muisklik en installeer je de drivers.
3.   Stop de ELM327 usb in de computer en annuleer automatische installaties van andere drivers.
4.   Eenmaal ingeplugd ga je naar Windows Apparaatbeheer en controleer je of onder  “Universal Serial Bus-controllers”  een nieuw apparaat hebt genaamd “USB Serial Converter”.
Zo niet, dan staat er onder het kopje “Andere apparaten” een nieuw apparaat met daarvoor een uitroepteken (niet geïnstalleerd). Geef in beide gevallen sowieso een rechter muisklik op dit apparaat en kies voor “Stuurprogramma’s bijwerken…”
5.   In het nieuwe venster, kies je voor handmatig installeren, dus “Op mijn computer … zoeken” en “ik wil kiezen uit een lijst…”
Klik op volgende, totdat je een knop “Bladeren” te zien krijgt.
6.   Kik op de knop “Bladeren” en navigeer naar de oude FTDI drivers uit stap 1, selecteer eerst “ftdibus.inf.” en klik op OK en Volgende.
7.   Stap 4 herhaalt zich nu, maar dan voor “USB Serial Port”, hierbij klik je bij handmatig installeren voor “ftdiport.inf”
Sluit apparaatbeheer nog niet voor de volgende stap.

Alle drivers zijn nu op de juiste manier geïnstalleerd.

configureren van de USB port
1. in apparaatbeheer, heb je nu onder het kopje “Poorten (COM&LPT)” een apparaat staan met de naam “USB SERIAL PORT (COM X)” Waarbij X je automatisch toegewezen poortnummer is.
2. Geef een rechter muisklik op dit apparaat, en kies voor “Eigenschappen”.
3. Klik in het nieuwe venster op het tabblad “Poortinstellingen” en vervolgens op “Geavanceerd”.
4. Stel de compoort in op 1 t/m 3 indien niet in gebruik.
5. Verander de ontvangen en verzenden (Bytes) van 4096 naar 256 (dit zou voor een betere snelheid zorgen, ik doe het altijd en heb er nooit problemen mee ondervonden)
6. Verander vervolgens de Wachttijd (Latency) van 16 naar 1 msec.
7. Bevestig alle veranderingen met de knop “OK” en sluit apparaatbeheer.
8. Start de computer opnieuw op.

9.   Open MultiEcuScan en klik links onder op “Settings” en kies in het nieuwe venster voor het tabblad “Interfaces”.
10.   Zorg dat de interface ingesteld staat op “ELM 327 1.3+” en kies de juiste COMpoort (stap 4 van configureren, de compoort die jij zelf toegewezen hebt).
11.   Klik op de knop “Test” en alles zou zonder foutmeldingen moeten verlopen.
12.   Sluit de kabel aan op de auto (zie zekeringenkastje bij de linker knie), start de software, selecteer de juiste auto en het model en klik op “Connect”

Succes er mee en mocht je suggesties- vragen of opmerkingen hebben dan lees ik ze hieronder wel.

Grt,

Sander.
« Laatst bewerkt op: 01 november 2017, 16:54:18 door sanscorp »

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline Coyote156

  • ******
  • Berichten: 4646
  • Geslacht: Man
  • ...
    • pp
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2016, 22:40:49 »
Mooi gedaan Sander, super handig! :thumbsup:
156 1.8TS | 2000 | Weitec schroefschroef |

Offline sanscorp

  • Crew
  • *
  • Berichten: 12376
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2016, 22:44:14 »
In mijn ogen nog een concept, maar een goed begin ;D

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline Coyote156

  • ******
  • Berichten: 4646
  • Geslacht: Man
  • ...
    • pp
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2016, 22:50:45 »
In mijn ogen nog een concept, maar een goed begin ;D

Er is al een Wiki van, maar die zal verouderd zijn. Misschien die dan ook ff aanvullen/bijwerken?
156 1.8TS | 2000 | Weitec schroefschroef |

Offline Arcblizz

  • *****
  • Berichten: 711
  • Geslacht: Man
  • Nil volentibus arduum
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2016, 23:31:32 »
Waar is de ELM 327 OBDII via bluetooth?

Connecten via je smartphone met torque pro werkt ook goed om je foutcodes te bekijken en te resetten.

Wat bij deze stekker wel in de gaten gehouden moet worden is dat het wil voorkomen dat de stekkertjes terug geduwd worden in hun behuizing waardoor ze geen kontakt maken.






AR156C#1830 - mijn PP
www.freddycane.com
Ex GT 3.2v6 met Madeno onderstel en Madeno getuned, CsC duplex.
Huidig Jeep Compass 4x4

Offline sanscorp

  • Crew
  • *
  • Berichten: 12376
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2016, 07:10:01 »
Ik hou het voorlopig nog even bij clones van bekabelde interfaces omdat wifi en bluetooth weer andere uitdagingen met zich meebrengen en het troubleshooten lastiger kan zijn.

Veel ingewikkelder is het niet, wifi of BT OBDII stekker in je auto stoppen, met telefoon verbinding maken, torque opstarten en configuratie instellen en verbinding maken.
Dit werkt overigens ook prima met MES via de laptop waarbij je meteen alle opties tot je beschikking hebt.

Maar als je geen verbinding hebt dan kan het dus weer liggen aan de connectie, het wachtwoord, apparaatnaam, configuratie van de pc of mes.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2016, 09:12:47 door sanscorp »

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline sjontheking

  • *****
  • Berichten: 780
  • Geslacht: Man
  • 156 2.5 V6 SW
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2016, 13:06:38 »
Vet goed bezig! Als ik het een beetje goed begrijp (en ik ben niet zo goed met pc's) dan kan ik het makkelijkst gewoon een kant en klare scantool bestellen bij dat scantool.net? Of werkt dat niet zo 1-2-3?

Offline sanscorp

  • Crew
  • *
  • Berichten: 12376
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2016, 13:09:34 »
Scantool verkoopt de niet nagemaakte spullen, dus daar heb je minder gezeur met het installeren, zoeken naar (oude) drivers etc.

Je moet wel bij de instellingen van de compoort de 3 genoemde waarden veranderen i.c.m. de 156 en MES.
Dus 4096 naar 256 en 16 naar 1.

Mes kan je ook kopen, dan kan je alles uitlezen, de gratis versie is gelimiteerd. Voor 50 euro heb je een lifetime licentie met alle bijhorende updates en support.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline sjontheking

  • *****
  • Berichten: 780
  • Geslacht: Man
  • 156 2.5 V6 SW
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2016, 17:33:12 »
Bedankt! Heb regelmatig het irritante airbag lampje

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1651
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2016, 21:27:35 »
Waar is de ELM 327 OBDII via bluetooth?

Connecten via je smartphone met torque pro werkt ook goed om je foutcodes te bekijken en te resetten.

Wat bij deze stekker wel in de gaten gehouden moet worden is dat het wil voorkomen dat de stekkertjes terug geduwd worden in hun behuizing waardoor ze geen kontakt maken.
Die heb ik ook, werkt goed.
Ook met MES software op android. Alleen uitlezen werkt;  airbag lampje resetten kan helaas niet.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2016, 21:36:20 door ArjanB »
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

PVD71

  • Gast
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #10 Gepost op: 02 april 2016, 19:31:52 »
Zijn de obd kabels voor aan de laptop te hangen type gebonden? Afco heeft eerst geprobeerd om mijn 1.6 TS van 98 uit te lezen met zo'n bluetooth toestel en zijn tablet, maar deze herkende mijn auto niet, via een gewone kabel aan de laptop ging het dan weer wel.

Offline sanscorp

  • Crew
  • *
  • Berichten: 12376
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #11 Gepost op: 02 april 2016, 19:37:40 »
Staat omschreven in mijn how to, kopje "obdii en bouwjaar auto" ;)

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

PVD71

  • Gast
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #12 Gepost op: 02 april 2016, 19:42:14 »
Staat omschreven in mijn how to, kopje "obdii en bouwjaar auto" ;)

Even kijken of ik dat ergens terug vind  ;)

Offline sanscorp

  • Crew
  • *
  • Berichten: 12376
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #13 Gepost op: 02 april 2016, 19:45:33 »
Allereerste kopje ;D niet te missen

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

PVD71

  • Gast
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #14 Gepost op: 02 april 2016, 19:56:23 »
Oei oei, dat ziet er niet makkelijk uit om aan de praat te krijgen voor iemand die niet echt veel verstand van computers heeft  ???
Wat ik wel heb begrepen is dat de OBDII kabel wel werkt op mijn 98 maar dat niet alle functies beschikbaar zijn, het zal misschien daarmee zijn dat de pc van Afco niks terug vond over de airbags en dat deze daardoor ook niet gereset konden worden, dan maar blijven rijden met het irritante lampje he  :)

Offline sanscorp

  • Crew
  • *
  • Berichten: 12376
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #15 Gepost op: 02 april 2016, 20:05:42 »
Je hebt wel een beetje kennis nodig ja.
Maar als je goed leest en even googled hoe je met jouw versie van windows bij "apparaatbeheer" komt dan ben je er al bijna.

Anders de legale versie kopen, dat is bijna plug and play. Bijna omdat je de poortinstellingen voor MES wel aan dient te passen. Uitlezen bij de garage kost vaak al 50 euro per keer en dan is een kabel van 30 euro altijd goedkoper.

Heb je een auto ouder dan 2002 dan kan je het beste een kkl kabel kopen.

Of even iemand zoeken die wel wat verstand van pc's heeft en welke de instructies hier snapt.

Obdii is ingevoerd als standaard protocol op een relatief vergelijkbaar ouder protocol. Voor obdii was de techniek redelijk hetzelfde maar iedere fabrikant hing hier zijn eigen codes en betekenissen aan. Dus je hebt best kans dat je met een obdii kabel een auto van voor 2002 kan uitlezen maar dat waarden of codes niet kloppen of speciek (en dus afwijkend van de standaard van obdii) zijn.

Voor airbag ecu's heb je sowieso een aangepaste kkl of een obdii met (uit mijn hoofd de groene) adapter nodig.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2016, 20:11:00 door sanscorp »

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

PVD71

  • Gast
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #16 Gepost op: 02 april 2016, 20:59:55 »
Hebben we het dan over deze kabel? En werkt deze dan met multiecuscan?
https://obdwarenhuis.nl/fiat-alfa-romeo-obd2-usb-vag-kkl-interface?gclid=CLH0l6nR8MsCFSco0wod0AIFnA
« Laatst bewerkt op: 02 april 2016, 21:01:49 door PVD71 »

Offline sanscorp

  • Crew
  • *
  • Berichten: 12376
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #17 Gepost op: 02 april 2016, 21:03:55 »
Ja exact

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

PVD71

  • Gast
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #18 Gepost op: 02 april 2016, 21:12:54 »
Als ik het goed voor heb heeft Afco eerst met zo'n blauwe kabel met een knopje met 7 standen mijn auto proberen uitlezen, en lukte dat niet. Met een andere kabel zonder knopje lukte het wel, ga eerst nog maar even bij hem informeren

Offline sanscorp

  • Crew
  • *
  • Berichten: 12376
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #19 Gepost op: 02 april 2016, 21:26:48 »
7 standen is ook wel erg veel ;D
Geloof dat je 4 functies kan kan aanspreken.
De schakelaar is overbodig en je kan alles permanent aangesloten houden om een extra factor (kiezen van de juiste stand) uit te sluiten.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline tin00s

  • ***
  • Berichten: 144
  • 2.5 V6 Grigio Africa
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #20 Gepost op: 03 april 2016, 17:07:54 »
Goed topic!

1e alinea: "Mocht je een auto hebben van voor 2001, dan is de kans groot dat een OBDII kabel wel werkt, maar je niet alle opties tot je beschikking hebt."

Ik mis hier iets denk ik, mijn gebakje is van 2000, het is mij nu niet duidelijk welke kabel ik nodig heb. OBDI?

Offline sanscorp

  • Crew
  • *
  • Berichten: 12376
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #21 Gepost op: 03 april 2016, 17:09:48 »
Voor de zekerheid een kkl kabel.
Als je niet handig bent met elektronica of solderen dan even zoeken naat een kkl kabel met schakelaar.

Staat er volgens mij wel hoor ;D

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline tin00s

  • ***
  • Berichten: 144
  • 2.5 V6 Grigio Africa
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #22 Gepost op: 03 april 2016, 17:12:36 »
Top :) Ik wist niet dat KKL ook een protocol is, die kende ik niet. Weer wat geleerd. Ben maar een simpele IT'er :p

EDIT Ik zie zowel USB- als RS232, welke raad je aan?
« Laatst bewerkt op: 03 april 2016, 17:16:10 door tin00s »

Offline sanscorp

  • Crew
  • *
  • Berichten: 12376
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #23 Gepost op: 03 april 2016, 17:28:10 »
Kkl is an sich geen protocol, maar maakt gebruik van hetzelfde protocol als de 156 ;) alleen de interfaceis anders, kkl en obdII zijn interfaces waarbij er bij obd een standaard gehandhaafd word.

Rs232 ga je nergens vinden, raad je nooit aan om zoiets te kopen omdat net als bij de auto interfaces, bij de pc serieel vervangen is door usb.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline sanscorp

  • Crew
  • *
  • Berichten: 12376
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re: HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!
« Reactie #24 Gepost op: 03 april 2016, 17:30:47 »
Zijn de obd kabels voor aan de laptop te hangen type gebonden? Afco heeft eerst geprobeerd om mijn 1.6 TS van 98 uit te lezen met zo'n bluetooth toestel en zijn tablet, maar deze herkende mijn auto niet, via een gewone kabel aan de laptop ging het dan weer wel.

Ik lees nu overigens dat je wellicht bedoelde of de type verbinding nog uit maakt. Ik heb 4 werkende interfaces liggen, kkl, obdii usb, wifi en bluetooth. Dit maakt dus niet uit. Alleen het maken van een (stabiele) draadloze verbinding kan weer een legio met problemen meebrengen. Daarom gebruik ik altijd de interface met usb kabel.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.