Algemeen > F.A.Q.

HOW-TO: Uitlezen 156, kabels, software en waar te beginnen?!

(1/20) > >>

sanscorp:
Wellicht kan een mod hier een sticky van maken?  :thumbsup:

Het is veel voorbij gekomen, maar laat ik dan nog even een korte how-to maken.
Hoe doe je dat nou, dat uitlezen en waar moet je rekening mee houden?

OBDII en bouwjaar auto
De 156 is van 1997 tot en met 2005 gemaakt.
OBDII (een standaard communicatieprotocol) is voor benzine voertuigen in Europa officieel sinds 2001 en voor diesels sinds 2002 de standaard.
Mocht je een auto hebben van voor 2001, dan is de kans groot dat een OBDII kabel wel werkt, maar je niet alle opties tot je beschikking hebt. Kies voor een auto van voor het OBDII tijdperk dan ook voor een KKL kabel.

Heb je meerdere auto's van diverse merken en modellen, dan is een OBDII kabel altijd handig, deze interface is wat universeler toepasbaar.
Let op dat je een ELM327 versie 1.4 (of hoger) kabel koopt.

KKL
K-line (KKL 409) is een standaard welke op alle 156 modellen werkt. Dit protocol (K line of ISO 9141-2) en deze kabel kan je dus altijd bestellen.
Voor zover ik weet kan je hier alleen de 156 of bepaalde VAG-COM (VW etc.) mee uitlezen.

Origineel of namaak, waar te koop en waar op te letten?
Beide kabels / interfaces zijn voor maximaal 10 euro incl. "Free shipping from China" te koop.
De levertijd verschilt tussen de 2 en 6 weken, dus geduld is een schone zaak.
In Nederland koop je een dergelijke kabel tussen de 20 en 120 euro, als je niet op let krijg je eenzelfde clone als uit China, maar dan voor 3x zo veel geld!
Bestel dit soort zaken dus niet bij dx.com of lightinthebox of andere sites waarbij je 99% zeker bent dat het uit China komt.

Origineel
Er zijn uiteraard originele versies te koop, bijvoorbeeld die van Scantool.net, voor de computerleek is het aan te raden om een dergelijk apparaat te kopen.
Je hebt geen gezeur met drivers en gewoon support en garantie.
Tegenwoordig koop je een scantool voor plm. 30 euro.

LET OP: Verloopkabels of KKL modificeren Sommige ECU’s kunnen niet worden uitgelezen zonder een verloopkabel.
Deze (gekleurde) kabels zijn op diverse sites, o.a. op Ebay te koop. Dit zijn verloopkabels welke diverse pennen anders routeren waardoor je wel de airbags en climate control uit kan lezen. CANBUS systemen hebben ook een verloopkabel nodig.

Bij de KKL kabels zijn er diverse modificaties op internet te vinden waarbij je intern wat connecties verbreekt en draden bij plaatst. Op mijn kabel gebruik ik geen schakelaar om te kiezen maar is altijd alles permanent doorgelinkt. Daarmee kan ik met 1 kabel zonder verloopstuk verbinding maken met elke ECU. Een how to kkl kabel modificeren ga ik niet aan beginnen ;D er is zat te vinden en ook hier diverse malen besproken. Je moet wel kunnen solderen (en tot 16 kunnen tellen).

Drivers voor OBDII ELM327 clones
Hier kan ik een heel artikel an sich over schrijven. Zonder enige kennis van computers kom je echter niet heel ver.

Wat je moet weten is dat de USB kabel eigenlijk geen USB is. ELM327 werkt met een seriële (RS232) interface. Omdat USB nu eenmaal gangbaarder is dan serieel (zoek maar eens naar een DB9 connector op je laptop of PC) hebben ze er een chipje tussen gezet. Een zogenaamde Serial to USB converter. Let bij aanschaf vooral op welke chipset de OBDII kabel heeft. FTDI was de meeste bekende maar de meeste Chinezen zijn over op o.a. Silicon Labs CP2101 USB to UART Bridge of de CH340 chipset.
De laatste heb ik zelf nog niet (betrouwbaar) aan de praat gekregen. De software kan hiermee geen verbinding maken met de kabel. De Silicon Labs chip heb ik zelf nog niet in handen gehad.
Heb je een kabel gevonden met FTDI chipset, zou ik deze bestellen.

Experimenteren staat vrij en krijg je het wel aan de praat en heb je de gouden tip dan hoor ik het graag en pas ik dit topic aan.

Software
Voor de 156 kan je altijd de gratis MultiEcuScan gebruiken. Te vinden op http://www.multiecuscan.net/
Er is ook algemene software beschikbaar voor overige merken, maar dit dien je zelf te onderzoeken omdat het onmogelijk is om alles hier te bespreken :)

installeren van een clone ELM327
Met FTDI moet je opletten dat je niet de laatste (standaard Windows) drivers gebruikt.
FTDI is namelijk de clones aan het tegenwerken en als het geen originele chip is, zorgt de driver er voor de je kabel helemaal niet meer herkent wordt door Windows! Dit IS wel te fixen door de PID en VID van de kabel terug te veranderen naar origineel, op de site van FTDI is een programmeertool te vinden waarmee je dit weer in kan programmeren. HINT: VID=0403 en PID=6001. Hoe en wat is te googlen :)

Zoek dus even naar een oude versie van de FTDI driver, zoals versie 2.08.24 Zolang deze niet verloopt: http://octopusbox.com/files/drivers/FTDI_drivers_2.08.24.zip

Ook hier kan ik niet alles beschrijven, er zijn te veel variabelen en nogmaals, enige computerkennis is noodzakelijk.

1.   Pak het gedownloade .ZIP bestand uit in een map op bijv. je bureaublad zodat je het makkelijk terug kan vinden.
2.   Indien mogelijk geef je op beide .INF bestanden een rechter muisklik en installeer je de drivers.
3.   Stop de ELM327 usb in de computer en annuleer automatische installaties van andere drivers.
4.   Eenmaal ingeplugd ga je naar Windows Apparaatbeheer en controleer je of onder  “Universal Serial Bus-controllers”  een nieuw apparaat hebt genaamd “USB Serial Converter”.
Zo niet, dan staat er onder het kopje “Andere apparaten” een nieuw apparaat met daarvoor een uitroepteken (niet geïnstalleerd). Geef in beide gevallen sowieso een rechter muisklik op dit apparaat en kies voor “Stuurprogramma’s bijwerken…”
5.   In het nieuwe venster, kies je voor handmatig installeren, dus “Op mijn computer … zoeken” en “ik wil kiezen uit een lijst…”
Klik op volgende, totdat je een knop “Bladeren” te zien krijgt.
6.   Kik op de knop “Bladeren” en navigeer naar de oude FTDI drivers uit stap 1, selecteer eerst “ftdibus.inf.” en klik op OK en Volgende.
7.   Stap 4 herhaalt zich nu, maar dan voor “USB Serial Port”, hierbij klik je bij handmatig installeren voor “ftdiport.inf”
Sluit apparaatbeheer nog niet voor de volgende stap.

Alle drivers zijn nu op de juiste manier geïnstalleerd.

configureren van de USB port
1. in apparaatbeheer, heb je nu onder het kopje “Poorten (COM&LPT)” een apparaat staan met de naam “USB SERIAL PORT (COM X)” Waarbij X je automatisch toegewezen poortnummer is.
2. Geef een rechter muisklik op dit apparaat, en kies voor “Eigenschappen”.
3. Klik in het nieuwe venster op het tabblad “Poortinstellingen” en vervolgens op “Geavanceerd”.
4. Stel de compoort in op 1 t/m 3 indien niet in gebruik.
5. Verander de ontvangen en verzenden (Bytes) van 4096 naar 256 (dit zou voor een betere snelheid zorgen, ik doe het altijd en heb er nooit problemen mee ondervonden)
6. Verander vervolgens de Wachttijd (Latency) van 16 naar 1 msec.
7. Bevestig alle veranderingen met de knop “OK” en sluit apparaatbeheer.
8. Start de computer opnieuw op.

9.   Open MultiEcuScan en klik links onder op “Settings” en kies in het nieuwe venster voor het tabblad “Interfaces”.
10.   Zorg dat de interface ingesteld staat op “ELM 327 1.3+” en kies de juiste COMpoort (stap 4 van configureren, de compoort die jij zelf toegewezen hebt).
11.   Klik op de knop “Test” en alles zou zonder foutmeldingen moeten verlopen.
12.   Sluit de kabel aan op de auto (zie zekeringenkastje bij de linker knie), start de software, selecteer de juiste auto en het model en klik op “Connect”

Succes er mee en mocht je suggesties- vragen of opmerkingen hebben dan lees ik ze hieronder wel.

Grt,

Sander.

Coyote156:
Mooi gedaan Sander, super handig! :thumbsup:

sanscorp:
In mijn ogen nog een concept, maar een goed begin ;D

Coyote156:

--- Citaat van: sanscorp op 25 maart 2016, 22:44:14 ---In mijn ogen nog een concept, maar een goed begin ;D

--- Einde van citaat ---

Er is al een Wiki van, maar die zal verouderd zijn. Misschien die dan ook ff aanvullen/bijwerken?

Arcblizz:
Waar is de ELM 327 OBDII via bluetooth?

Connecten via je smartphone met torque pro werkt ook goed om je foutcodes te bekijken en te resetten.

Wat bij deze stekker wel in de gaten gehouden moet worden is dat het wil voorkomen dat de stekkertjes terug geduwd worden in hun behuizing waardoor ze geen kontakt maken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie