Auteur Topic: gasklep/gaspedaal potentiometer V6 -> help!!  (gelezen 5866 keer)

Offline leonm

• Geslacht: Man
gasklep/gaspedaal potentiometer V6 -> help!!
« Gepost op: 28 september 2016, 15:52:23 »
Ok, even de situatie schetsen, Alfa 156 V6 CF2:
's avonds thuisgekomen van het werk, auto reed gewoon goed, geen problemen. Lampje voor defecte lamp brandd wel, dus even gecheckt, stadslichtje RV kapot.
Volgende morgen: lampje vervangen, maar had de auto beetje lang met de koplampen aan laten staan (kreeg een telefoontje). Mijn accu is niet zo denderend meer, dus auto wilde niet meer starten. Lader erop en 2 uurtjes laten laden. Daarna zonder problemen starten (geen gas gegeven), dacht laat nog maar een tijdje stationair lopen om de accu nog wat op te laden. Was ondertussen de garage aan het opruimen, auto stond te draaien met de kap open, dacht: zal nog eens even met remmenreiniger op de luchtslang en inlaatbuizen spuiten om te kijken of ie geen valse lucht trekt (heb op lpg nog altijd wat problemen met schommelend toerental). Niets kunnen vaststellen, dus kap dicht, en terug in de auto om hem stil te zetten. Wilde nog even een paar keer gas geven, maar geen reactie meer van het gaspedaal  ??? ???

Laptop met FES aangesloten: P0120 en P1120 - gaspedaal potentiometer en smoorklep fout.
Had al eerder problemen gehad met de stekker achter het dashboardkast dus hier eerst naar gekeken. Zag er allemaal goed uit. Rare is ook dat ie helemaal niet reageert op het gaspedaal, de vorige keer kon ik nog rijden, maar reageerde hij alleen heel traag op het gas.
Ok, ander gasklephuis dan maar, eentje gekocht via het forum hier (nog eens bedankt Alex!)
Vanmorgen gemonteerd, helaas geen verschil.
Toch maar voor de zekerheid de stekker achter het dashboardkastje afgeknipt en de draden doorverbonden. Helpt ook niet.

Als ik de foutcodes wis, start en stationair laat lopen loopt ie eerst goed. Kan ook heel langzaam gasgeven, dan gaat het toerental wel omhoog. Maar als ik gewoon snel gasgeef, komen gelijk de 2 fouten er weer op en begint hij beroerd stationair te lopen en geen reactie meer op het gaspedaal.

Iemand een idee wat er aan de hand is?
Enige wat er gebeurd is, is het spuiten van remmenreiniger op de aanzuigbuis en inlaatbuizen. Kan er hier iets fout gegaan zijn?

Rare is ook dat als ik de LMM eraf trek, hij gelijk stilvalt. Maar dat is misschien in combinatie met de andere fouten.

HELP!!

Tazio

• Gast
Re: gasklep/gaspedaal potentiometer V6 -> help!!
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2016, 16:48:17 »
Ff de stekker achter het dashboardkastje lostrekken, andere gaspedaal potentiometer inpluggen en testen wat ie dan doet.  Oh oeps, je hebt hem al doorgesoldeerd......... beetje extra werk om te proberen dus. Vergelijk de nrs van het potmetertje ff met die van een JTD, die zijn iets makkelijker te vinden. Staat me iets van bij dat ik eens een exemplaar van een Lybra JTD in een 156 V6 heb geknutseld, maar zeker weet ik het niet meer.

Offline leonm

« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2016, 16:59:31 »
Rare is Jan, dat het zo opeens is komen opzetten. Ene dag nog gewoon gereden, volgende dag niets meer.

Als ik naar de parameters kijk in FES, gaat de gaspedaalstand wel gewoon tot 100% bij volgas. En dan staan er nog 2 waarden van de positie of zo, die gaan max tot 65%. Weet niet of dat OK is. Weet dat 1 van die waardes de vorige keer niet OK was waardoor hij niet goed reageerde op het gas.

Oh, heb hem niet doorgesoldeerd trouwens, maar met aparte stekkertjes verbonden, dus kan het nog wel losmaken  ;)

Offline bullettooth

• Toon op 't Root
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2016, 18:27:48 »
Reset de hele boel eens. Gooi de accu los en probeer eens opnieuw.. ik denk dat door de lage spanning er wat 'calibratie zijn verlopen'
Heb ongeveer iets vergelijkbaars gehad met airco/verwarming systeem na leeg gestarte accu..
Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V

Offline leonm

« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2016, 18:31:02 »
Accu is al een paar keer los geweest inmiddels, ook voor langere tijd, geen verschil helaas  :(

Had eerst ook al dat idee, omdat het idd ontstaan is na lage accuspanning

Offline Tjerry_V6

• Nog steeds geen Radio
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2016, 18:40:28 »
Had je de accu losgekoppeld tijdens laden?

Tjerry
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Offline leonm

« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2016, 18:44:12 »
Nee, dat was ik in de haast even vergeten  Deuh, was trouwens met een druppellader.

Offline Tjerry_V6

• Nog steeds geen Radio
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2016, 18:54:25 »
Nee, dat was ik in de haast even vergeten  Deuh, was trouwens met een druppellader.
Je weet blijft altijd risico met computers. Zelfde als startkabels gebruiken.

Tjerry
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Offline leonm

« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2016, 19:01:09 »
Ja weet ik. Aangezien ik de gasklep al vervangen heb, zou ie dan de potentiometer opgeblazen moeten hebben. Weet niet of dat mogelijk is door een acculader..

Tazio

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2016, 22:21:17 »
Rare is Jan, dat het zo opeens is komen opzetten. Ene dag nog gewoon gereden, volgende dag niets meer.

Het woordje raar gebruiken als het over een Alfa Romeo gaat? Hoelang rijdt jij al met dit merk? Het is eerder raar als je eens niet iets vreemds aan de hand hebt. Al kunnen Fransozen er ook wat van...........  Neem nou mijn V6, identieke klacht na een ritje van een kwartier. 5 minuten stil gestaan, stap weer in, start het ding, wil wegrijden maar helaas pindakaas. Nul komma nul reactie op het pedaal............ sta je toch mooi te kijken met je tweedehands autootje van 22 mille. Kon het ding wel wurgen. Helemaal toen de oorzaak een slechte stekker verbinding bleek te zijn nadat ik het plastic dekseltje van het gasklephuis had afgepulkt en er 1 of andere rare opgewikkelde draad om mijn oren vloog! Werd er zo pissig van dat ik het hele zwikkie weer opgewikkeld heb en meteen teruggefrot achter dat plastic kapje. Die heeft vreemd genoeg nooit meer voor problemen gezorgd.

Startkabels kan je prima gebruiken als je ff een paar goeie stroomverbruikers aanzet voordat je ze weer los trekt. Achterruitverwarming,  aanjager, en grootlicht om er een paar te noemen.

Probeer gewoon die gaspedaal potmeter ff te wisselen met een los exemplaar. Starten, paar keer aan het heveltje draaien en je weet genoeg. Beginnen met uitsluiten. Suc6!

Offline leonm

« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2016, 22:45:50 »
Ja, je hebt gelijk, met een Alfa kun je vanalles tegenkomen. ;D
Vervelende is gewoon dat het gebeurd is na de "lampje vervangen/accu opladen/check voor valse lucht met remmenreiniger" acties en dat ik steeds maar denk dat het toch daar iets mee te maken heeft.
Maar goed, zal idd dingen verder moeten uitsluiten, dus maar op zoek naar een gaspedaal potmeter.

Iemand nog zo'n ding liggen?

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #11 Gepost op: 06 oktober 2016, 21:27:22 »
Een potmeter is niets anders dan een variabele weerstand. Ik vermoed dat er een koolbaantje is ingesleten.

Is zo'n ding open te maken? Dan wil schoonmaken nog wel eens helpen, je kan ook de contactjes heel voorzichtig buigen zodat ze een ander deel van de koolbaan raken.

Het blijft lastig, en heeel veel priegelwerk.
Op de sloperijen kom ik bijna geen drive by wire tegen hier, maar ze zullen er wel zijn.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline leonm

Re: gasklep/gaspedaal potentiometer V6 -> potmeter vervangen, geen resultaat!!
« Reactie #12 Gepost op: 07 oktober 2016, 15:10:00 »
Nou, ik weet het niet meer  :(
Vandaag een andere potentiometer geprobeerd, blijft hetzelfde.

Nog altijd foutcode P1120 en P0120, dus gasklep en potmeter. Beide zijn nu vervangen.

Net die distributie vervangen (na lang twijfelen), krijgen we dit weer. Ben er een beetje klaar mee.
'T is dat ie niet verzekerd is tegen brand, anders was er nu een autobrand in West-Vlaanderen.....

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #13 Gepost op: 07 oktober 2016, 15:30:19 »
Er zijn helaas meerdere oorzaken mogelijk, een fout gasklep of potmeter is niet altijd dat die 2 dingen kapot zijn. Inleren heeft ook niet geholpen?

Elektra in orde? Massa accu ook goed op zowel accu, chassis als bak?

Offline leonm

« Reactie #14 Gepost op: 07 oktober 2016, 15:33:03 »
Massa ga ik nog eens checken, heb ik al eerder wat problemen mee gehad.

Gasklep is goed, potmeter is goed, maar het gaat blijkbaar mis in de communicatie tussen deze 2. ECU??

Las op een engels forum een topic van iemand die precies hetzelfde had, werkelijk alles geprobeerd tot en met nieuwe ecu toe. Uiteindelijk de auto weggedaan...

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #15 Gepost op: 07 oktober 2016, 16:02:12 »
Wat zijn de exacte foutmeldingen (signaal hoog, laag, kortsluiting?) En heb je de gasklep al ingeleerd inmiddrls?

Denk eerder slecht contact of draadbreuk, ecu gaat niet zomaar stuk. Jumpstarter kan wel problemen veroorzaken mits niet juist gedaan.

Fouten resetten, gasklephuis opnieuw inleren en dan nogmaals kijken.

Stekkers loshalen en controleren op corrosie, draadboom voor zover mogelijk nakijken op rotte plekken (bijv. door schuren), relais los en nakijken (evt. schoonmaken) en zekeringen controleren/ schoonmaken.

Ecu zit op het gasklephuis neem ik aan? Ook die stekker nakijken!

Massa opschonen en evt. als test een tijdelijke massa bijplaatsen met bijv. een startkabel (tussen minpool en motor).

Maar ondat je beide fouten er in hebt zou het mij niets verbazen als het alleen resetten / afstellen is.

Gaspedaal zegt 50% en gasklephuis zegt vervolgens 20% en dat is buiten de opgegeven tolerantie dus fout met beide componenten. Zoiets stel ik mij dan voor.

Offline leonm

« Reactie #16 Gepost op: 07 oktober 2016, 17:25:36 »
Gasklep is in geleerd door contact aan, contact uit methode. Ik heb een officiële versie van FES, maar zie daarin nergens reset of inleerfuncties.

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #17 Gepost op: 07 oktober 2016, 17:33:44 »
Als je het nog over FES hebt, probeer MES dan eens

Offline leonm

« Reactie #18 Gepost op: 07 oktober 2016, 17:54:52 »
Als je het nog over FES hebt, probeer MES dan eens
[/]

FES niet meer goed dan?  ???

artc232

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 07 oktober 2016, 18:08:26 »
Met mes kan je iets meer....

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #20 Gepost op: 07 oktober 2016, 18:08:41 »
Mes heeft een hoop nieuwe opties, zelfde licentie naar miss nu wel de optie voor inleren. Sowieso loop je dan een "paar" versies achter ;)

Offline leonm

« Reactie #21 Gepost op: 07 oktober 2016, 19:29:40 »
Ok, iemand hier die mij van MES kan voorzien?  :)

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #22 Gepost op: 07 oktober 2016, 19:36:11 »
http://www.multiecuscan.net/
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #23 Gepost op: 07 oktober 2016, 19:40:46 »
De naam is een paar jaar terug veranderd ;D maar het programma is dus onder de naam MES doorontwikkeld. Als je inderdaad nig FES hebt loop je heel wat achter.

Offline leonm

« Reactie #24 Gepost op: 08 oktober 2016, 17:36:50 »
Net nog even wat dingen geprobeerd.

2 dingen vallen mij op:
1) Als ik de fouten gereset heb of als ze een tijdje stilgelegen heeft en ik start opnieuw, draait ze heel mooi stationair. Ik kan dan 1x gas geven (motor reageert), maar gelijk daarna komen de fouten er weer op en is er geen reactie meer op het gaspedaal. Alhoewel toch een beetje, als ik dan het gas induw begint ze rommelig stationair te lopen. En meestal daarna begint ze slecht te lopen, echt een "zagend" stationair.

2) Als ik de stekker van de LMM lostrek valt ze gelijk stil. Uiteraard komt er dan ook een foutmelding van de LMM, maar normaal gesproken zou ze niet mogen stilvallen. Heb dat vroeger ook nog wel eens getest als ik met een slechte LMM zat, met de stekker los moet ze ook gewoon draaien.

Bovenstaande dingen herkenbaar voor iemand?