Auteur Topic: gasklep/gaspedaal potentiometer V6 -> help!!  (gelezen 5861 keer)

artc232

• Gast
Re: gasklep/gaspedaal potentiometer V6 -> help!!
« Reactie #25 Gepost op: 08 oktober 2016, 18:29:29 »
Het is toch een busso? Lmm losgetrokken bij een jtd? Of was dat ook een busso en die bleef gewoon draaien?

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
« Reactie #26 Gepost op: 08 oktober 2016, 18:30:03 »
Lmm lostrekken kan alleen bij een diesel voor zover ik weet.
En waarom zou je de lmm lostrekken bij fouten in je gasklephuis en gaspedaal? ;D

Ook jammer dat het zo ver weg is... wil best even kijken maar het is me net ff te ver rijden vanuit Almere.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline leonm

« Reactie #27 Gepost op: 08 oktober 2016, 18:46:37 »
Was 2 jaar geleden bij deze V6. Auto liep niet meer goed stationair. Stekker LMM losgemaakt en auto liep prima. Toen andere LMM gemonteerd en probleem was opgelost.

Vind het gewoon erg raar dat ie nu niet meer blijft draaien als je de stekker lostrekt.

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #28 Gepost op: 08 oktober 2016, 18:51:09 »
Dat zal dan wel te maken hebben met de slechte loop waarbij het lostrekken van de lmm nu de genadeklap is. Maar alsnog heeft het geen zin om deze los te trekken.

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #29 Gepost op: 08 oktober 2016, 19:13:43 »
Ik krijg geen feedback op de eerder voorgestelde handelingen. Heb je de stekkers nu al schoongemaakt?
Ook na een korte zoekactie op het internet kom ik veel oplossingen tegrn waarbij stekkers schoongemaakt worden.

Je kan eventueel via Kiala je oude gasklephuis en gaspedaal opsturen naar mij. Maar alleen als ik meer info heb. Wellicht kan je in elearn iets vinden over testprocedures omtrent tps en gaspedaal (weerstand meten bijv.)

P0120 duidt op de tps sensor op het gasklephuis, geen signaal of kortsluiting. Dus 3 opties in mijn ogen: slecht/geen contact, kortsluiting of koolbaan te ver ingesleten. Je zegt dat het gasklephuis vervangen is waarmee je A of een slecht exemplaar hebt gekocht of B het probleem zit niet in de sensor maar dus in de bekabeling of stekkers.

P1120 Throttle position sensor out of range.
Dat heeft dus niks met je gaspedaal te maken en wijst wederom op je tps sensor. Dus gasklephuis of aanhang is 100% de oorzaak.

De tps sensor gaat volgens internet rechtstreeks naar de ecu, dus in elearn de pinout / het schema opzoeken en van begin tot eind de draden doormeten met een multimeter (ecu en tps los) even met de stekkers bewegen, nu weet je voor 50% zeker dat het geen draadbreuk is. 50% omdat een draad onzichtbaar toch gebroken kan zijn maar onder de juiste hoek alsnog contact maakt. Trillingen of warmte verbreken de verbinding dan sporadisch met dit als gevolg.

Plaats eens wat foto's van het gasklephuis en stekkers.

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #30 Gepost op: 08 oktober 2016, 20:08:18 »
goed inleren
auto op contact zetten wachten tot de gasklep stopt met piepen
dan contact uit en weer aan en starten

als dat het probleem niet oplost kun je kijken wat de klep doet
slang eraf en contact aan wachten tot het piepen stopt en dan gas bedienen en kijken hoe de gasklep reageert op het pedaal

Offline leonm

« Reactie #31 Gepost op: 08 oktober 2016, 23:19:40 »
Ik krijg geen feedback op de eerder voorgestelde handelingen. Heb je de stekkers nu al schoongemaakt?
Ook na een korte zoekactie op het internet kom ik veel oplossingen tegrn waarbij stekkers schoongemaakt worden.

Je kan eventueel via Kiala je oude gasklephuis en gaspedaal opsturen naar mij. Maar alleen als ik meer info heb. Wellicht kan je in elearn iets vinden over testprocedures omtrent tps en gaspedaal (weerstand meten bijv.)

P0120 duidt op de tps sensor op het gasklephuis, geen signaal of kortsluiting. Dus 3 opties in mijn ogen: slecht/geen contact, kortsluiting of koolbaan te ver ingesleten. Je zegt dat het gasklephuis vervangen is waarmee je A of een slecht exemplaar hebt gekocht of B het probleem zit niet in de sensor maar dus in de bekabeling of stekkers.

P1120 Throttle position sensor out of range.
Dat heeft dus niks met je gaspedaal te maken en wijst wederom op je tps sensor. Dus gasklephuis of aanhang is 100% de oorzaak.

De tps sensor gaat volgens internet rechtstreeks naar de ecu, dus in elearn de pinout / het schema opzoeken en van begin tot eind de draden doormeten met een multimeter (ecu en tps los) even met de stekkers bewegen, nu weet je voor 50% zeker dat het geen draadbreuk is. 50% omdat een draad onzichtbaar toch gebroken kan zijn maar onder de juiste hoek alsnog contact maakt. Trillingen of warmte verbreken de verbinding dan sporadisch met dit als gevolg.

Plaats eens wat foto's van het gasklephuis en stekkers.

Sorry voor de trage reactie, ik waardeer je input enorm Sander, maar ik werk volcontinu dus moet in het weekend ook werken, dus kan er niet steeds aan verder werken. Alle stekkers inmiddels al schoongemaakt, heb ook al veel topics hierover gelezen op internet. Extra massakabel ook al geprobeerd. Gasklephuis kwam van een lopende auto.
Potmeter gaspedaal kan wel met deze foutcodes te maken hebben, als er een verkeerd/slecht signaal hiervan naar het gasklephuis gaat.
Maar het valt gewoon op dat de auto hetzelfde blijft reageren, welke potmeter of gasklephuis ik ook monteer. Moest er hier een defect in zitten zou ik toch verschil moeten merken. Volgende is inderdaad de bedrading, hier moet ik nog voor verder kijken. Het rare met is dat je met draadbreuk meestal het defect soms wel hebt en dan weer niet.
Dit is ontstaan bij stilstand van de auto. Zoals al gezegd: 's avonds OK, volgende ochtend stadlichtje vervangen (en accu geladen), daarna het probleem. Heb al aan de kabelboom zitten bewegen maar er verandert niets. Toch zal ik nu inderdaad moeten verder gaan met de bedrading.

goed inleren
auto op contact zetten wachten tot de gasklep stopt met piepen
dan contact uit en weer aan en starten

als dat het probleem niet oplost kun je kijken wat de klep doet
slang eraf en contact aan wachten tot het piepen stopt en dan gas bedienen en kijken hoe de gasklep reageert op het pedaal

Als op 3 verschillende manieren ingeleerd ondertussen, blijft hetzelfde.
Naar de gasklep kijken is een goeie, verwacht dat ie 1x iets doet en daarna komt de storing en doet ie niets meer. Zie dat ook in FES: hoek smoorklep verandert niet, wat volgens mij dus aangeeft dat ie niet reageert. Maar zal morgen ook even kijken zonder de luchtslang erop.

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #32 Gepost op: 09 oktober 2016, 09:12:54 »
Je zegt accu geladen, met welke lader en eventueel welke instellingen?

Offline leonm

« Reactie #33 Gepost op: 09 oktober 2016, 12:24:31 »
Je zegt accu geladen, met welke lader en eventueel welke instellingen?

Druppellader van de Lidl, 2de stand. (eerste is voor motorfietsen, derde is voor winter)

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #34 Gepost op: 10 oktober 2016, 15:00:11 »
Hmmmm heb al eens problemen gehad met goedkope laders van bijv. de lidle. Zou mij niets verbazen als dat een mogelijke oorzaak is. Mits de kalibratie echt goed is ;D

Offline leonm

« Reactie #35 Gepost op: 10 oktober 2016, 17:54:32 »
Hmmmm heb al eens problemen gehad met goedkope laders van bijv. de lidle. Zou mij niets verbazen als dat een mogelijke oorzaak is. Mits de kalibratie echt goed is ;D

Ja OK, maar wat heeft de lader dan kapot gemaakt?
De elektronische componenten waarvan ik foutmelding krijg zijn nu vervangen. ECU kapot? Maar dan zou ik dat toch moeten kunnen uitlezen

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #36 Gepost op: 10 oktober 2016, 19:43:16 »
De ecu is juist degene die een opdonder krijgt, maar zoals ik al zei, ik vermoed niet dat dit het probleem is.
en een kapotte ecu kan je niet uitlezen maar kan wel hele vage fouten veroorzaken. Vaak is het echter eerder zo dat de ecu gefrituurd is en helemaal niets meer doet.

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #37 Gepost op: 10 oktober 2016, 19:43:49 »
Ja OK, maar wat heeft de lader dan kapot gemaakt?
De elektronische componenten waarvan ik foutmelding krijg zijn nu vervangen. ECU kapot? Maar dan zou ik dat toch moeten kunnen uitlezen

als de uitgang van de gasklep stuk is klopt het toch dat de gasklep niet reageert en je daarom de melding krijgt dat gaspedaal stand niet overeen komt met gasklep stand

maar heb je dan het contact aan gelaten en toen de lader er op gezet ?

accuklem een nachtje los dan weer vast en 10 minuten wachten
dan contact aan en klep laten inleren   als dat neit werkt ben ik bang dat het ecu zoeken word

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #38 Gepost op: 10 oktober 2016, 19:47:02 »
nouja dat is wel een hele snelle conclusie natuurlijk ;) je weet niet of de lader een piek heeft veroorzaakt en of dat vervolgens ook iets gesloopt heeft. De airbag ECU's zijn een stuk gevoeliger voor piekspanningen en die doet het volgens mij nog.

los daarvan is er nog genoeg om te proberen / uit te sluiten voordat je de ECU af gaat schrijven.
Want andere ECU betekend ook andere immobilizer (blauwe kastje wat je sleutel uitleest) en 2 bijhorende transponders in je sleutels.
Als die niet met schroefjes open te maken is betekend dat of heel veel tijd / hakwerk en dan lijmen.

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #39 Gepost op: 10 oktober 2016, 20:14:49 »
nouja dat is wel een hele snelle conclusie natuurlijk ;) je weet niet of de lader een piek heeft veroorzaakt en of dat vervolgens ook iets gesloopt heeft. De airbag ECU's zijn een stuk gevoeliger voor piekspanningen en die doet het volgens mij nog.

los daarvan is er nog genoeg om te proberen / uit te sluiten voordat je de ECU af gaat schrijven.
Want andere ECU betekend ook andere immobilizer (blauwe kastje wat je sleutel uitleest) en 2 bijhorende transponders in je sleutels.
Als die niet met schroefjes open te maken is betekend dat of heel veel tijd / hakwerk en dan lijmen.

er kan nu niet echt met de auto gereden worden en dan durf jij al een conclusie te trekken dat de airbags nog werken  ???  :P  ;D

als de gasklep op een andere auto goed werkt en de bedrading nooit eerder problemen heeft gegeven ben ik er idd er bang voor dat er onder spanning starthulp op de accu gezet is  :-\

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #40 Gepost op: 10 oktober 2016, 20:20:24 »
airbag ECU kapot = airbaglampje aan, die heb ik nog niet voorbij zien komen maar daar kan Leon wel antwoord op geven ;D
Starten is genoeg om het controlelampje uit te krijgen, dat lukt, zoals ik begrijp, totdat je het gaspedaal aanraakt.

En m.b.t. de bedrading, iets wat gister nog heel was kan vandaag stuk zijn ;)

Maar daarom vroeg ik ook wat er nog meer gedaan was, zoals dus dat laden. Ook aansluiten zonder dat het contact aan staat kan piekspanningen veroorzaken, de ECU is één van die apparaten die altijd stroom krijgt (ongeacht het contact).Een piekspanning kan ook ontstaan door te starten met een lader nog aangekoppeld, alleen contact aan zou niet voldoende mogen zijn tenzij de lader gewoon niet lekker bij zijn doen is.

Het gaat juist om de alternator die samen met een lader voor een piek zorgt. Het aanzetten van lampen (grootlicht, mist, achterruitverwarming) vangt de grootste pieken op).

Onbelast doet een lader soms gekke dingen, dus mocht je nog een oude accu hebben, zet er dan gelijk even een multimeter op om te kijken wat hij doet tijdens het laadprogramma.

artc232

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 10 oktober 2016, 20:39:49 »
Das mooi K*T! Ik zou eerst proberen wat pjotr zegt.....[emoji4]

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #42 Gepost op: 10 oktober 2016, 20:43:58 »
airbag ECU kapot = airbaglampje aan, die heb ik nog niet voorbij zien komen maar daar kan Leon wel antwoord op geven ;D
Starten is genoeg om het controlelampje uit te krijgen, dat lukt, zoals ik begrijp, totdat je het gaspedaal aanraakt.

En m.b.t. de bedrading, iets wat gister nog heel was kan vandaag stuk zijn ;)

Maar daarom vroeg ik ook wat er nog meer gedaan was, zoals dus dat laden. Ook aansluiten zonder dat het contact aan staat kan piekspanningen veroorzaken, de ECU is één van die apparaten die altijd stroom krijgt (ongeacht het contact).Een piekspanning kan ook ontstaan door te starten met een lader nog aangekoppeld, alleen contact aan zou niet voldoende mogen zijn tenzij de lader gewoon niet lekker bij zijn doen is.

Het gaat juist om de alternator die samen met een lader voor een piek zorgt. Het aanzetten van lampen (grootlicht, mist, achterruitverwarming) vangt de grootste pieken op).

Onbelast doet een lader soms gekke dingen, dus mocht je nog een oude accu hebben, zet er dan gelijk even een multimeter op om te kijken wat hij doet tijdens het laadprogramma.
  ecu krijgt echt geen spanning als contact uit staat   (dan kan er ook geen stroom volgen dus die is er ook af)
maar zo gaan we er niet uitkomen   met mes kun je in mijn ogen net niet genoeg doen om dingen uit te sluiten
je zult een programma moeten hebben waarmee je waardes naar de gasklep kunt sturen dan kun je zien of de uitgang van de ecu werkt
in mes kun je mss kijken wat de 0 stand is verwacht en werkelijk en wat de gaspedaal positie maar daar houd het wel op

een ecu waar de startonderbreker van weg geschreven is (die je mss ergens kunt lenen) geeft je sneller een antwoord

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #43 Gepost op: 10 oktober 2016, 20:50:29 »
Daar lopen de meningen dan over uit ;) misschien kan iemand anders hier eens wat van zeggen?
Je hebt namelijk een stukje learning wat in RAM (DRAM?) gebeurd en de programmatuur welke in NVRAM gebeurd. Je ECU Krijgt dus wel continu spanning, anders zou je elke keer na afzetten contact de auto opnieuw moeten inleren. Zie het als de radio waarbij je zenders bewaard blijven.

een vrigin ECU of 1 met immo off is helaas niet zo simpel voor de leek en komt weinig voor in mijn ervaring.

Maar dat inleren was al gedaan en hielp niet ;D
Of het juist is uitgevoerd weet ik natuurlijk niet.

Om het wat te versnellen kan je de snelle methode proberen, da's accu los, plus en min tegen elkaar (draden, dus niet accu ;D) dan weer vast en proberen. Eventueel doe je even snel de ECU stekker los (die moest je toch nog nakijken :P) en dan de boel weer vast, contact aan zoals pjotr zegt. Werkt dat niet, minpool los en nachtje laten staan.

(maar ik ben er zelf van overtuigd dat mijn methode hetzelfde doet, spanning er af = reset, of dat nou 30 seconden of 30 uur is. Met het tegen elkaar houden van de draden ontlaad je de  eventuele restspanning in de condensator van de airbag. Met het loskoppelen van de ECU (wat toch nog moest) weet je zeker dat de boel uit is geweest.

Ik ken naast MES en AlfaOBD geen andere programma's en beide kunnen geen actuator test doen op de gasklep (als het al drive by wire is). Of de examiner dit kan weet ik niet, maar betwijfel ik.

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #44 Gepost op: 10 oktober 2016, 20:53:35 »
We zijn het trouwens wel vaak oneens he ;D
Overigens niet slecht bedoeld, maar ik zie het net ff anders. Da's ook meteen het probleem van een forum... zoveel mensen zoveel meningen (ervaringen etc.).

Hoe dan ook kan het geen kwaad om beide suggesties te proberen of uit te sluiten.

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #45 Gepost op: 10 oktober 2016, 21:24:30 »
We zijn het trouwens wel vaak oneens he ;D
Overigens niet slecht bedoeld, maar ik zie het net ff anders. Da's ook meteen het probleem van een forum... zoveel mensen zoveel meningen (ervaringen etc.).

Hoe dan ook kan het geen kwaad om beide suggesties te proberen of uit te sluiten.

En dat is de reden dat ik nooit een vraag stel ( en doe ik dat wel is het te lastig en krijg ik geen antwoord)   
Als een auto die ik nodig ben langer dan een dag stil staat heb ik een probleem dus ik los het zelf wel op en ga geen dagen wachten tot er iemand op een forum het juist gokt   meten is weten als je niet weet wat je meet moet je dingen uitsluiten dat ga je niet via hier vinden

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #46 Gepost op: 10 oktober 2016, 21:29:17 »
Helaas zijn er voor mij ook genoeg dingen nieuw en dan vraag ik toch graag naar een mening of ervaring van hier. Normaliter heb ik ook een probleem als de auto stil staat maar is het of wegbrengen of even wachten en zelf fixen.

Maar als ik onzin uitkraam omdat het mij ooit zo verteld is, dan hoor ik dat ook graag, maar wel waarom dan ;D anders leer ik er niks van.

artc232

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 10 oktober 2016, 21:51:14 »
Ik heb er echt geen verstand van... Maar ik geloof nooit dat er spanning op de ecu blijft staan om het geheugen in stand te houden. Dan zou je bij een lege accu ook opnieuw moeten leren.... Of als de auto voor een aantal maanden op stal gaat....

Offline leonm

« Reactie #48 Gepost op: 10 oktober 2016, 22:06:53 »
Jongens, jullie gaan wel erg hard zo, ik moet ook nog werken hoor  ;D

Uiteraard stond het contact niet aan toen ik de lader aansloot. Ben wel stom geweest om de accu niet los te koppelen tijdens het laden, maar zou dat nu echt dit probleem kunnen veroorzaken?  Airbag ECU is niets mis mee, en dat die gevoelig zijn weet ik, computer al eens opgeblazen door gewoon heel snel opnieuw te starten toen de auto een keer afsloeg.
Sindsdien heb ik een soort van condensatortje aan de accu zitten die piekspanningen opvangt.

Als ik met FES uitlees, en kijk bij parameters reageert het gaspedaal op de juiste manier, waardes zijn correct. (opgezocht in E-learn)
Echter, de smoorklephoek blijft nul, dus signaal van de gasklep geraakt niet bij de gasklep volgens mij.
Uitsluiten heb ik al gedaan door die 2 dingen te vervangen, dus zal toch bedrading uitmeten worden denk ik.
Ben binnenkort een paar dagen vrij, ga dat dan eens op het gemak doen.

Zal nu nog even de accu losmaken en langere tijd zo laten staan, maar ben bang dat dat niets zal uitmaken. Accu is nu al een paar keer langere tijd afgekoppeld geweest, maar nog geen uren, dus wie weet?

Heb in elearn al de schema's gevonden, wat is de gemakkelijkste manier om de bedrading uit te meten? (ben meer mechanisch aangelegd dan elektrisch helaas  :-X)
Heb hier een multi meter liggen.

Oh enne, geen ruzie maken hè, waardeer het sowieso van jullie allebei dat jullie proberen te helpen!!   :thumbsup: bighug bighug  ;D
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2016, 22:10:05 door leonm »

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #49 Gepost op: 10 oktober 2016, 22:57:18 »
;D maken geen ruzie hoor haha.

ennuh, accu loskoppelen voor laden hoeft niet, zolang het maar een fatsoenlijke lader is en je de auto niet start terwijl hij aan de lader hangt.

de smoorklephoek word gemeten door de gaskleppositiesensor, engels throttle position sensor, oftwel TP sensor.
Dat is wat ik in mijn reactie met de foutmelding / uitleg probeer te zeggen ;D

Snap dat je moet werken en het was ook niet kwaad bedoeld, er stond alleen telkens wat anders dan wat ik voor had gesteld :P
Denk dan heb je eventjes tijd en ga je de LMM lostrekken Hahaha

Dus we modderen gewoon verder wat aan zo en vroeg of laat komen we er wel.

De TPS sensor kan je doormeten op weerstand, dus stekker los en dan wss pin 1 en 2 of 3 en 4 of 1 en 3 (ik weet niet hoeveel pinnen er op zitten. Als de testprocedure niet in elearn staat (waar ook de pinout in staat) zul je een weerstand meten in ohms of kilo ohms. Wanneer je de sensor dan draait moet de weerstand veranderen.

Draden doormeten is wellicht makkelijker dan je denkt omdat de ecu onder de motorkap zit. Dan is het pinnen opzoeken en multimeter op stekker TPS en stekker ECU zetten om de continuiteit te meten (1 is niks, 0 is oneindige weerstand en goed, bij een hele gevoelige multimeter of een goedkopere met een afwijking kan je ook tegen de 0 aanzitten, dus 0,03 ohm is ook goed ;)