Auteur Topic: opknappen alternator, airco compressor en startmotor, tips gezocht.  (gelezen 437 keer)

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
opknappen alternator, airco compressor en startmotor, tips gezocht.
« Gepost op: 02 januari 2017, 11:23:47 »
Omdat ik het leuk vind en nog diverse spullen heb liggen, wil ik eens kijken of ik het e.e.a. kan opknappen.

Ik heb nu bijv. 2 van de 3 airco compressors uit elkaar liggen, de laatste zit nog onder de auto, vermoed poelielager kaput.
Met een beetje boerenverstand kom je ver, zo heb ik van de 2 compressoren nu de beste onderdelen bij elkaar gezocht.
Maar sommige dingen weet ik niet, zo zitten de zuigers op 1 compressor heel losjes (wiebelt alle kanten op) en bij de ander relatief strak.
Mij lijkt minder speling beter, maar ik zag ook dat 1 pomp vochtschade had.

Hoewel ik wel het "Sanden" service manual heb, staan er geen toleranties of specificaties in.
Wel zie ik bijv. een pakkingset voor 18 dollar (2 metalen pakkingen en diverse O-ringen) op internet.
De lagers en glijshims (zal vast anders heten) zien er nog prima uit, niet ingesleten o.i.d. Ook hier zal ik de beste er uit pikken en die gebruiken.

Idem met de startmotor die ik nog heb liggen, 1 komt er van een TS af, die zal ik niet kunnen gebruiken voor onderdelen gok ik zo.
De ander is wel van een JTD of V6, het hoeft geen complete revisie te zijn, maar documentatie en tips zijn altijd welkom!

Voor de startmotor en alternator kan ik waarschijnlijk wel terecht bij DAB in Hilversum, de compressor is een ander verhaal.
Mijn originele alternator van 120A was op, denk alleen de koolborstels en de vrijloop poelie, maar ook hier zou wat documentatie wel handig zijn.

Wie heeft er ervaring en wat tips voor mij?  :thumbsup:

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.