Auteur Topic: Aankooptip`s Alfa 159  (gelezen 5547 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alfa 147 Ti

  • ****
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
  • Alfa Giulia 2.0 T Super
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2020, 08:09:19 »
2.2 is zeker een fijne motor is mijn ervaring maar de 1750 is nog fijner maar als je wil kopen moet je wel iets meer betalen, zie ze al vanaf 9000 euro te koop staan.
Wat het ook mag verbruiken, een Alfa moet je gebruiken.

Mijn vorige auto’s
Alfa 159 1750 TBI S.W 90-RNP-2 Alfa 159 2.2 S.W 59-XF-TZ 2007 Alfa 147 43-PN-KG 2004, Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 carburateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini Mayvair 1987.

Offline Bredabounce

  • ****
  • Berichten: 375
  • Geslacht: Man
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #26 Gepost op: 13 januari 2020, 10:01:41 »
De 1750 TBI rijdt heerlijk. Pakt lekker op; trekt door en in gewicht is deze vrij laag.

Echter: mijn ervaringen met het blok zelf zijn niet goed (olieverbruik door zuigerveren, kapotte turbo's, of combinatie). Revisie is lastig en duur.
Tijdens deze ervaring ben ik via PB door een behoorlijk aantal 'lotgenoten' benaderd.
Het verbruik is (bij normale rijstijl) vrij hoog.
Liever een diesel :-)
AR156C#2277
2012 Alfa Romeo 159 2.0 JTDm TI SW Nero
[X] 2010 | 159 1750 TBI TI SW Chiaccio Bianco
[X] 2005 | 156 2.4JTD 20v SW Grigio Luce di Amalfi
[X] 2004 | 156 2.4JTD 20v Grigio Metallico
[X] 2003 | 156 1.9JTD 16v SW Grigio Kafla

Offline *thomas*

  • ****
  • Berichten: 184
  • Geslacht: Man
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #27 Gepost op: 13 januari 2020, 17:01:24 »
Nogmaals bedankt, heren.

Moest het voor mezelf zijn zou ik de turbo alsnog kiezen, maar ik wil voor mijn ouders voornamelijk een betrouwbare wagen... Iemand van jullie ervaring met de selespeed in de 159?
Nu: Senza Alfa
Ex: 156SW 1.9JTD '02, 33SW 1.3S '89, 156SW 1.9JTD '04

Offline brinkerik

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2880
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #28 Gepost op: 13 januari 2020, 18:30:58 »

Het verbruik is (bij normale rijstijl) vrij hoog.
Liever een diesel :-)

Onlangs een "Alfa" uitgaven van het blad Topgear gelezen, daar stond de 2.4 in als; de fijnste motor van de 159.  Ze bedoelen dan denk ik wel de FL variant met de GTB2056v Turbo.

Bij autoblog is het denk ik de 3.2 Q4 :)

/>
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Alfa 147 Ti

  • ****
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
  • Alfa Giulia 2.0 T Super
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #29 Gepost op: 13 januari 2020, 20:53:03 »
De 1750 TBI rijdt heerlijk. Pakt lekker op; trekt door en in gewicht is deze vrij laag.

Echter: mijn ervaringen met het blok zelf zijn niet goed (olieverbruik door zuigerveren, kapotte turbo's, of combinatie). Revisie is lastig en duur.
Tijdens deze ervaring ben ik via PB door een behoorlijk aantal 'lotgenoten' benaderd.
Het verbruik is (bij normale rijstijl) vrij hoog.
Liever een diesel :-)
Ik deel je mening niet met olie verbruik ik heb mijn auto met 105.000 km ingeruild maar nooit olieverbruik gehad en ook geen klachten met de turbo kortom bijna 100.000km probleemloos gereden.
Wat het ook mag verbruiken, een Alfa moet je gebruiken.

Mijn vorige auto’s
Alfa 159 1750 TBI S.W 90-RNP-2 Alfa 159 2.2 S.W 59-XF-TZ 2007 Alfa 147 43-PN-KG 2004, Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 carburateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini Mayvair 1987.

Offline aytac

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 2966
  • Geslacht: Man
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #30 Gepost op: 13 januari 2020, 22:06:58 »
Ik deel je mening niet met olie verbruik ik heb mijn auto met 105.000 km ingeruild maar nooit olieverbruik gehad en ook geen klachten met de turbo kortom bijna 100.000km probleemloos gereden.

Snap ik... Auto is net ingereden  :angel:

In mijn ogen is een auto met een ton erop zo goed als nieuw (zal ik nooit bang voor zijn om te kopen). Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn maar een ton (de eerste ton!) rijden zonder problemen wil echt niet veel zeggen... Wat is een auto splinternieuw kopen en dan de eerste 100K rijden... Kom op, zou elke motor op zen sloffen moeten doen met ogen dicht...

Offline Bredabounce

  • ****
  • Berichten: 375
  • Geslacht: Man
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #31 Gepost op: 14 januari 2020, 08:31:35 »
Ik deel je mening niet met olie verbruik ik heb mijn auto met 105.000 km ingeruild maar nooit olieverbruik gehad en ook geen klachten met de turbo kortom bijna 100.000km probleemloos gereden.
Mijn 159 had er net 1,5 ton opzitten. Turbo was reeds door dealer vervangen.
Bij aankoop had hij al een olieprobleem (waar ik niet van wist) en na 4 maanden 'aankloten' (beurten, beurt, andere olie, engineflush etc) bleek de enige remedie een revisie (of ruilmotor); omdat ws. de zuiververen hun werk niet meer deden. de 1750 staat als betrouwbaar bekend; daarom durfde ik het aan. Maar als je iets verder gaat zoeken: als het mis gaat, is het -echt- mis. (zie het verhaal van "uilenzuur" op clubalfaromeo)

[edit] en het doet nog steeds pijn...[/edit]
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 08:35:18 door Bredabounce »
AR156C#2277
2012 Alfa Romeo 159 2.0 JTDm TI SW Nero
[X] 2010 | 159 1750 TBI TI SW Chiaccio Bianco
[X] 2005 | 156 2.4JTD 20v SW Grigio Luce di Amalfi
[X] 2004 | 156 2.4JTD 20v Grigio Metallico
[X] 2003 | 156 1.9JTD 16v SW Grigio Kafla

Offline Busso

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 62
  • Geslacht: Man
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #32 Gepost op: 15 januari 2020, 18:48:35 »
Ik rij ook een TBI. Eentje van 2009 met een gietijzeren motorblok. Ik heb intussen meerdere verhalen gelezen dat de eerste serie TBI's met gietijzeren blokken nog wel eens last hebben van olieverbruik. Ik heb er gelukkig nauwelijks last van. Maar ook bij mij is de turbo al vervangen bij 110.000 km (bekend proleem). Ik heb de auto gekocht bij 116 dkm. Intussen staat hij op 135 dkm.

Dus als je een latere versie kiest met aluminium blok en gemodificeerde olieleiding bij de turbo is de kans op een zeer betrouwbare TBI het grootst. Het verbruik is inderdaad vrij hoog. Net zoveel als de BMW 325i (6 cilinder van 2005) die ik ervoor had. Maar ik vind de 159 met TBI een zeer fijne auto om te rijden.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2020, 18:50:52 door Busso »
147 GTA Rosso & 159 TBI Bianco Ghiaccio

Offline brinkerik

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2880
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #33 Gepost op: 15 januari 2020, 21:35:45 »
Voor het verbruik een Alfa 159 kopen  :rofl:

Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Alfafa

  • ******
  • Berichten: 1074
  • Geslacht: Man
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #34 Gepost op: 21 januari 2020, 17:59:05 »
Ik deel de TBI problemen echter (gelukkig) niet. Maar ik denk dat de olie en standaard vervangings interval vaak versloft wordt.
Ook onbewust.

De turbo is in priciepe geen slijtage onderdeel. als de zuigerveren versleten zijn door teveel speling in het midden van de bus. Moet er gewoon een overmaat in komen. Anders is na 10k km de olie oud en vervuild en gaat die nieuwe turbo ook aan stront.

Bij mij loopt de motor fantastisch soepel

Turbo lag is just fore play !

Everybody loves Alfa, You gotta Love Alfa......it's the LAW ...


ex Alfa 156 SW 2.4 JTD 20V Nero Mettalico
Alfa 159 SW Ti TBI Rosso Competizione
------

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #35 Gepost op: 15 maart 2020, 09:10:18 »
Goedenmorgen een ieder: Wat bij het kopen van een 159 goed is om op te letten zijn ook de volgende punten: Ik beperk me in deze graag nu tot de diesel omdat ik nog geen persoonlijke ervaring heb met de benzin variant van de 159.   
Dus ga je voor een diesel kijk dan is rond naar een variant met  de F40 versnellingsbak. bak. Deze zijn tot half 2010 geleverd. Moet er wel bij zeggen dat het soms lastig uit te zoeken is welke bak er precies in ligt want volgens mij heeft de 1.9 JTD niet alleen een M32 maar ook sommige de F40. Zeker weten doe ik het niet. Wat ik wel zeker weet is dat de 2.0JTD tot half 2010 de F40 bak gekregen heeft en daarna de C632. De C632 is erop gekomen vanuit milieu perspectief. Echter zijn die bakken minder hard en kunnen ze ook minder koppel aan. Wil je voor de 2.4 gaan dan zou ik altijd voor 210PK versie gaan. (persoonlijk!!)  Vele verbeteringen zijn hierop doorgevoerd waaronder de inlaat de turbo en een groter roetfilter en hier ligt standaard de  F40 bak onder.  Deze versie met motorcode 9390000 is ook veel gemakkelijker te tunen. Een dingetje blijft wel: het verbruik. Het verbruik ligt echt op 1 op 13. 1 op 15 is mogelijk maar dan alleen hoofdzakelijk snelweg km. Wat wel echt heel jammer is van dit blok is dat er geen automaat geleverd is. De Qtronic bak van Aisin is echt goud. Echter is deze alleen geleverd in de 200pk versie. Ik denk dat voor iemand die diesel wil en zuinig wil rijden de 2.0 JTD de beste keuze is. 1 op 18 prima haalbaar (hoofdzakelijk snelweg) en kijk dan of je er 1 kunt vinden met de F40 bak. Deze is geleverd tot half 2010.  De Brera is wellicht ook een optie aangezien deze ook een 2.0 JTD versie heeft met de F40 bak. Echter zijn erg zeldzaam en krap.

De Qtronic bak is ook geleverd onder de 159 1.9 JTD. Als je hier een TI versie in sedan uitvoering van van vind met een lage km stand dan zeg ik persoonlijk:Wouw en bel mail me.. haha Je ziet ze echter heel veel in de station uitvoering wat ik persoonlijk best jammer vind. Jammer ook dat de 1.9 JTD niet uitgebracht is met Q4 en Qtroninc bak samen.  Kun je je voorstellen: een 159 1.9jtd TI Q4 Qtronic. Pffff droom auto voor sommige!  Je had vroeger bijvoorbeeld de 156 Crosswagon met 1.9 JTD Q4. Maar ook bij deze is ervoor gekozen geen automaat toe te passen. Iemand een idee warom?

Waar ik persoonlijk ook altijd heel goed op let is de natuurlijk de onderhouds historie van de wagen en wat is de staat van de binnenkant.  Keertje op de brug zetten en spieken onder de onderkant is natuurlijk helemaal fijn. Ik denk dat je heel veel info van de laatste eigenaar kunt achter halen en als je hem bij een bedrijf koopt koop er dan 1 met aantoonbare historie en koop er 1 waarbij de binnenkant er heel goed uitziet. Veel mensen vergissen zich hoeveel info je daar uit uit kunt halen. Mijn 159 heeft ook een aandrijfpolie moeten vervangen. Zo spannend is het niet maar het komt altijd op een K moment. Ik heb er wel gewoon mee naar mijn montuer kunnen rijden want alleen de stuurbekrachtiging lag eruit. En ja weet dat de dynamo het niet lang uit houd maar ik moest gelukkig maar 20km. (anders kun je ook een exstra accu aan jou accu koppelen en kan je meer km rijden) Ik denk misschien dat het polie probleem een kwaaltje is. Heb het ook al eerder gehad bij een andere 159. Verder heeft mijn huidige 159 alle injectoren nieuw. Duur geintje en weet niet of iemand hier dat vaker gehoord heeft (ik nog nooit btw) maar misschien toch ook een dingetje..

Fijne zondag een ieder!
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #36 Gepost op: 15 maart 2020, 09:11:17 »
Voor het verbruik een Alfa 159 kopen  :rofl:

Haha ja die matcht niet helemaal.... lol
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline brinkerik

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2880
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #37 Gepost op: 15 maart 2020, 10:00:28 »
Net verhaal Fransois

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat de 159 FL 2.4 automaat ( aisin ) wel geleverd is, maar model was al iets op z`n retour dus ga je niet vaak vinden.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #38 Gepost op: 15 maart 2020, 10:39:27 »
Net verhaal Fransois

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat de 159 FL 2.4 automaat ( aisin ) wel geleverd is, maar model was al iets op z`n retour dus ga je niet vaak vinden.

De 159 FL die ken ik niet. Een frans geleverde versie of wat bedoel je?
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline brinkerik

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2880
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #39 Gepost op: 15 maart 2020, 10:46:09 »
FL  Facelift.

Eerste model lijn,  2005 - 2008,  medio 2008 is er een update geweest, waarbij er bij de 2.4 idd geen KKK turbo meer gemonteerd werd maar een GTB2056v.  Bij deze update zijn een aantal kleine onvolkomenheden vlak getrokken, bijvoorbeeld de bediening van de kofferdeur op een andere plaats in het interieur.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #40 Gepost op: 15 maart 2020, 11:12:14 »
aha zoo dus.. De KKK was zo slecht nog niet. Die japanners weten echt wel wat ze maken.(Heb er ooit 2 in mijn V6 90 graden blok gehad van een ander merk)  Probleem bij de 2.4 159 met die turbo was de te kleine inlaat/te klein roetfilter. (nog maar over die Swirl te zwijgen) In de 2.4 JTD van de 156 was het Prima! Ook de inlaat daarvan wordt nog regelmatig als alternatief gebruikt voor de 159 2.4 JTD.

Ik ben zoiezo al helemaal geen fan van EGR. wie verzint het!  Als ik s,ochtends geurineerd hebt dan spoel ik het toch ook gewoon weg i.p.v. weer terug op te drinken.

De 159 2.4 210 PK versie is nooit met automaat geleverd. Helaas!

Maar ach je kan nie alles hebben he....
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline brinkerik

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2880
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #41 Gepost op: 15 maart 2020, 11:56:16 »
Klopt, want die stond op papier als 200 pk, maar was wel uitgevoerd met de nieuwe turbo..

159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Progression   08-10   G   D   A   € 45.150
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Sport            08-09   G   D   A   € 49.095
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Business   08-09   G   D   A   € 47.015
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Elegante   08-09   G   D   A   € 53.085
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Distinctive   09-10   G   D   A   € 46.050
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v TI           08-09   G   D   A   € 56.085

Dus hij is niet goed te vinden, maar wel geleverd.

In de praktijk, is het misschien niet de uitvoering die je wilt hebben, daar het koppel en vermogen af fabriek al wat voorzichtig zijn ingezet omdat hij anders boven de spec`s van de Aisin uitkomt.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #42 Gepost op: 15 maart 2020, 13:24:42 »
Klopt, want die stond op papier als 200 pk, maar was wel uitgevoerd met de nieuwe turbo..

159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Progression   08-10   G   D   A   € 45.150
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Sport            08-09   G   D   A   € 49.095
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Business   08-09   G   D   A   € 47.015
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Elegante   08-09   G   D   A   € 53.085
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Distinctive   09-10   G   D   A   € 46.050
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v TI           08-09   G   D   A   € 56.085

Dus hij is niet goed te vinden, maar wel geleverd.

In de praktijk, is het misschien niet de uitvoering die je wilt hebben, daar het koppel en vermogen af fabriek al wat voorzichtig zijn ingezet omdat hij anders boven de spec`s van de Aisin uitkomt.
[/quote

Ik begrijp je niet helemaal... bedoel je met bovenstaande dat er wel degelijk een kans is dat de 2.4 210pk versie met de aisin bak geleverd is?

Als je dat denkt dan ga ik het wederom tot de bodem uitzoeken en koppel je mijn bevindingen terug....
Een ieder natuurlijk een fijne dag


Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #44 Gepost op: 15 maart 2020, 15:51:43 »
ooh joh.. Dat wist ik ook niet. Zit er alleen de Garret op of is ook de inlaat en het roetfilter al op deze FL modellen aangepast?

En hoe kom je er dan achter welke FL modellen deze modificatie hebben ondergaan? Is dat een kwestie van motorcode achterhalen? Want alle 9390000 blokken hebben zowel de garret als de andere inlaat/roetfilter.

Ik acht het namelijk nihil dat het blok 9395000 het blok wat in de 2.4 JTD ligt met 200pk gebruikt is en er alleen een andere turbo op gezet is. De garret dus i.p.v. de KKK

Stel dat het zo is he... Dat er dus een 159 2.4 JTD rond rijd met motorcode 9390000 en de Aisin automaat. Zo das dan echt heel tof. ( Teminste voor mij dan he) Heb de 200pk versie met automaat altijd laten staan. ( ook btw omdat ze vaak alleen in combi variant tegen kwam)

En stel nou dat dat zo is he.... Dat zou misschien ook wel betekenen dat er een sedan rond rijd… Who now,s? De Sedan,s met motorcode 9390000 die zijn echt ook weer een stuk zeldzamer. Ik weet namelijk ( en das echt geen geintje) 100% Dat de sedan uitvoering met motorblok 9390000 alleen vanaf januarie 2008 tot 1 juni 2008 gemaakt is. Daarna zijn het alleen nog maar combi varrianten met 210 PK

Kijk en daar ligt misschien een link... Die combi varrianten zijn ook nog op kenteken gezet na juni 2008 namelijk tot 2010. Ik kan me daarom best voorstellen gezien de klachten die de modellen hadden voor de FL ze daarom in een 2.4 JTD met 200 PK automaat daar een motor in  gelepeld hebben met 9390000. Maar dan moet het haast wel ook zo zijn dat het een volledig gemodificeerd blok is. en dus niet alleen de turbo.

We zullen er vast ooit wel achter komen want er zullen vast wel meer mensen met kennis hier mee lezen en de feedback erop geven.

Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline brinkerik

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2880
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #45 Gepost op: 15 maart 2020, 16:39:59 »
ooh joh.. Dat wist ik ook niet. Zit er alleen de Garret op of is ook de inlaat en het roetfilter al op deze FL modellen aangepast?

Ik zeg, zoek er 1 op, en trek de motorkap open ( ik weet het niet )

Ik acht het namelijk nihil dat het blok 9395000 het blok wat in de 2.4 JTD ligt met 200pk gebruikt is en er alleen een andere turbo op gezet is. De garret dus i.p.v. de KKK

Ze zijn in 2008 gestopt met de oude motor generatie, rail is ook anders.  Dus ik denk dat de motor 1;1 gelijk is aan de 210 pk ( FL ), ik verwacht zelfs dat de pk`s gelijk zijn.


Stel dat het zo is he... Dat er dus een 159 2.4 JTD rond rijd met motorcode 9390000 en de Aisin automaat. Zo das dan echt heel tof. ( Teminste voor mij dan he) Heb de 200pk versie met automaat altijd laten staan. ( ook btw omdat ze vaak alleen in combi variant tegen kwam)


combi  Sportwagon
jah, ik vind de Berlina mooier, maar de SW 2x praktischer.  Dus toen ik in de markt was voor een 159 was de Berlina voor mij een budget keuze.  Beide wagens zijn speciaal, ik vind de Berlina wel net mooier, ook bij de 156 trouwens.

Als ik nu echt mocht gaan dromen, dan kocht ik toch het een 3.0 of 3.2 liter v6  156/166     of een Maserati Gibli v6 Diesel  kusjes
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2020, 16:40:57 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #46 Gepost op: 16 maart 2020, 09:33:32 »
Motorkap optrekken is niet nodig op het kentekenbewijs staat alles tegenwoordig

Kijk maar op de jouwe.. begint waarschijnlijk met 3 letters en dan 9395000

ja weet het tot 2008. Daarna zijn de nieuwe motoren ingevoerd.

Berlina is inderdaad zo mooi!!

Combi.. haha ja klopt sportwagon

Er staan op MP een aantal 3.2 en 3.0 modellen. vanzowel 156 en 166. Dus dromen hoeft niet. ( verbruik staat mij tegen.) Zoiets zou ik alleen kopen voor iets erbij

Vandaag voor mij een speciale dag. Ik wens een ieder ook een fijne dag toe.
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #47 Gepost op: 16 maart 2020, 10:41:39 »
Ik vond hier nog wat m.b.t. het motor assortiment voor de 159 Diesel wanneer wat en wanneer geleverd is.... 2 dingen die ik jammer vind: er staan geen maanden bij (enkel jaartallen) en er staan geen motorcode,s bij. Soms komt iets echt op een maand. Denk maar aan de JTS van de 156. April 2004 modificatie 2 bijvoorbeeld.

Echter: lijkt het er dus echt op, dat de ouwe 2.4 JTDM die tot 2007 geleverd is niet meer gebruikt word in de Qtronic varriant.. Ik ga niet te vroeg juigen maar ik word hier toch een beetje blij van. We gaan het eens verder onderzoeken en wie weet wat het brengt. Leuk toch :italoflag:



2.4 JTDM                                      2005-2007
2.4 JTDM (210 PS)                      2008-2010
2.4 JTDM (200 PS Q-tronic)         2008-2010
2.4 JTDM (210 PS)                   2007-2010
2.4 JTDM Q4 (210 PS)           2005-2007
2.4 JTDM Q4 (210 PS)          2008-2010

1.9 JTDM 8V                              2005-2007
1.9 JTDM 8V                                   2008-2010
1.9 JTDM 16V                              2005-2007
1.9 JTDM 16V                                   2008-2010
2.0 JTDM 16V 136 pk                2010-2011
2.0 JTDM 16V                                   2009-2011
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #48 Gepost op: 26 maart 2020, 11:10:44 »
Ik heb nu 2 verkopers van een Qtronic uit 2009 en 2010 zover gekregen dat ze mij de motorcode gaven.

En ja hoor zoals ik al dacht beide hadden de 939A3000 i.p.v. de door mij gezochte 939A9000.

Ben benieuwd wat de andere verkopers mij gaan vertellen. Bij 5x het antwoord 939A3000 ben ik overtuigt en stop ik ermee.

Wat ik dan nog wel ga doen is onderzoeken of i.p.v. de KKK turbo er dan een Garret onder zit. Kan me alleen zo slecht voorstellen dat een turbo wijziging de enigste modificatie is??
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline brinkerik

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2880
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #49 Gepost op: 28 maart 2020, 13:53:36 »
De Turbo is niet de enige modificatie.

Bij de JTD is de brandstof rail ook anders, druksensor zit bij de eerste versie op de rail, bij de 2e versie elders ( op de pomp dacht ik )  Bij de update is de kofferbak te openen door op het achterste logo te drukken, bij de eerste variant moet dat in de auto of op de sleutel.

Wie weet er nog meer?
Alfa 159  2.4 JTDm