Auteur Topic: Aankooptip`s Alfa 159  (gelezen 6043 keer)

Offline Henry2910

• Forumbezoeker
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #50 Gepost op: 30 april 2020, 21:03:07 »
Verschillen bij de eerste serie (tot ergens begin 2008) en tweede serie 159/Brera/Spider:

Stoelen/achterbank: Ander (beter ergonomisch) ontwerp van de stoelzitting en -rugleuning. Bij de 159 niet zoveel verschil, bij de Brera en Spider wat meer. Bij de Sportwagon ook een andere manier van achterbank neerklappen.
Knoppen ventilatiebediening: andere lay-out van de knoppen in de draaikoppen en een “off-knop”.
Gewicht: De tweede serie is lichter door o.a. lichter onderstel; alu i.p.v. staal voor remklauwen (alleen bij de 4-cilinders), alu-draagarmen voor, lichtere velgen, holle stabilisatorstang. Ook dunner plaatwerk van dak en motorkap?
Automaat (Aisin Q-tronic): Zwart kapje bij de pook, was zilvergrijs bij de eerste serie.
Raamstijl: Dunnere C-stijl bij de tweede serie bij de Sportwagon (en daardoor lagere max. daklast?).
Slot kofferbak: Kofferbak/klep ook te openen door op Alfa-embleem te drukken bij de tweede serie i.p.v. met sleutel of binnen.
Tellers in dashboard: Ander ontwerp van de grote tellers.
3.2 JTS: In de tweede serie ook leverbaar met alleen voorwielaandrijving.
Q2-sper: Vanaf tweede serie standaard op alle modellen.
De 2.4 JTD: Vanaf de tweede serie 210 pk i.p.v. 200 pk (in werkelijkheid 190 pk) door andere turbo, Garrett i.p.v. KKK (en groter roetfilter?). De Q-tronic heeft (helaas) altijd de 200 pk-versie gehouden. Reden is niet helemaal duidelijk; de Aisin-automaat schijnt een hoger vermogen en koppel aan te kunnen. Er wordt wel gezegd dat Alfa/Fiat een verplichting had om de 200 pk KKK-turbo af te blijven nemen……
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline BrianL

Re: Aankooptip`s Alfa 159
« Reactie #51 Gepost op: 02 mei 2020, 19:50:35 »
Mijn 159 had er net 1,5 ton opzitten. Turbo was reeds door dealer vervangen.
Bij aankoop had hij al een olieprobleem (waar ik niet van wist) en na 4 maanden 'aankloten' (beurten, beurt, andere olie, engineflush etc) bleek de enige remedie een revisie (of ruilmotor); omdat ws. de zuiververen hun werk niet meer deden. de 1750 staat als betrouwbaar bekend; daarom durfde ik het aan. Maar als je iets verder gaat zoeken: als het mis gaat, is het -echt- mis. (zie het verhaal van "uilenzuur" op clubalfaromeo)

[edit] en het doet nog steeds pijn...[/edit]

Ik rij ook een 1750 TBI en ervaring is dat het olieververbruik erg laag is. Ik gebruik echter wel de olie die er voorgeschreven is, de Selena QV olie. Het voorschrijven van de QV olie is echter pas van de laatste jaren, de dealer gaf aan dat er in de QV olie een toevoeging zit om problemen met de turbo te voorkomen.

Daarnaast moet er wel elke 15,000 km een oliewissel plaatsvinden. Nadat het advies oliewissel op het display geweest is gaat het verbruik van olie omhoog als je doorrijdt. Mijn ervaring met de 1750 is nog niet heel lang, ik rijdt haar pas 30,000 km dus ben benieuwd naar andere ervaringen. Hoe zie je bijvoorbeeld of er een gereviseerde olieleiding op zit en hoe merk je dat de turbo vervangen moet worden, zie je of hoor je dat aankomen?
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2020, 19:57:27 door BrianL »