Auteur Topic: Geen signaal lambda's, ignition failures en stationair bokken  (gelezen 1980 keer)

Offline IlDuce

• Geslacht: Man
Geen signaal lambda's, ignition failures en stationair bokken
« Gepost op: 13 maart 2017, 12:04:41 »
Ja hoor, het is zover, mijn eerste motor-management storing. De Alfa-ervaring is nu pas echt compleet :italoflag:

Ik heb de storing uitgelezen en het is geen signaal van de lamba-sensoren en ingnition failures (in cilinder 4):

Ik kan echter wel een signaal uitlezen van de lambda's:

Maar MES geeft wel voor alle 4 een open loop aan:

Het enige dat ik heb gemerkt aan de auto is dat de motor stationair zowel warm als koud af en toe goed voelbaar 'bokt', terwijl het toerental gewoon netjes stabiel blijft op 850. Bij een koude start hapert ze soms de eerste meters op het gas.

Geen idee of het er iets mee te maken kan hebben, maar de accu is dit weekend overleden en ik heb er een nieuwe in gezet.

Kan iemand me op weg helpen waar ik dit moet zoeken? Ik ben handig, maar heb veel dingen nooit eerder gedaan, dus een beetje lekentaal is welkom  ;D

« Laatst bewerkt op: 16 maart 2017, 08:19:37 door IlDuce »
156 2.0 JTS  11-2005   

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
Re: Geen signaal lambda's, ignition failures en stationair bokken
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2017, 12:32:18 »
Slechte accu kan ook fouten genereren, vooral als de spanning te laag wordt.
Dat vind je ECU niet zo leuk.
Maar bij de eerste zegt hij dat er geen signalen bij de ECU binnen komen, misschien een draadbreuk/slecht contact?
Heb je ze trouwens al eens gereset, en zo ja komen ze dan terug?

Ik denk trouwens maar wat met je mee hoor.

Offline IlDuce

« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2017, 13:28:29 »
De spanning is inderdaad te laag geweest, met een hele reeks aan foutmeldingen tot gevolg, zoals ABS storing. Die zijn allemaal gereset en met de nieuwe accu niet terug gekomen. Deze melding over de lamba sondes kwam na een aantal kilometer rijden met de nieuwe accu. Ik heb de storingen gewist en ze zijn na weer een paar km rijden nog niet terug, maar MES blijft wel 'open loop' aangeven voor alle 4 de sensoren, wat zou betekenen dat de sensoren geen signaal geven.
156 2.0 JTS  11-2005   

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2017, 21:11:05 »
Normaal gesproken zijn lambda fouten een gevolg van een misfire.
Maar in dit geval staat er "no signal".

Het lijkt meer op een fluke, je hebt de fouten al gereset, maar wat je ook nog even kan doen is de accu los en de massa kabel loshalen en schoonmaken.
Dus accupool schoonmaken en invetten met zuurvrije vaseline (beetje, geen klodders), massakabel los op de accu, chassis en versnellingsbak, kabel schoonmaken en chassis en bak aansluitpunten schoonmaken, schuurpapiertje is prima.
Waarom? Omdat in 1 klap 2 defecte lambda sondes wel heel vreemd is.

De storingen die terugkomen zijn degene die je moet checken.

Misfire is sowieso een probleem, dat verklaard ook je stotteren.
Helaas helaas, het kan van alles zijn, rotte bougie, rotte bobine of rotte injector.
Erger kan ook maar ik ga even uit van de basis..

Open of closed loop bij lambda's heeft alles te maken met temperatuur of deellast van de motor.
Bij open loop kijkt de ecu niet naar de lambda's en hun waarden, want dan ben je aan het gas geven, laat je het gas los of is de temperatuur nog niet juist.

Pas bij deellast (constante snelheid) en de juiste temperatuur gaat de ecu naar closed loop en worden de cijfers belangrijk.
Begin eens bij de basis, bekijk de bougies en test eventueel of ze vonken, wissel eens een bobine om (bijv. 1 met 4) en kijk of het probleem zich verplaatst naar cilinder 1.
Zo ja bobine stuk, zo niet, verder zoeken.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2017, 21:13:57 door sanscorp »

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline IlDuce

« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2017, 13:46:43 »
Dank voor je heldere uitleg  :thumbsup: ik zal vanavond om te starten eens de massapunten een opfrisbeurtje geven.

Open of closed loop bij lambda's heeft alles te maken met temperatuur of deellast van de motor.
Bij open loop kijkt de ecu niet naar de lambda's en hun waarden, want dan ben je aan het gas geven, laat je het gas los of is de temperatuur nog niet juist.

Pas bij deellast (constante snelheid) en de juiste temperatuur gaat de ecu naar closed loop en worden de cijfers belangrijk.

Dit is goed om te weten, want ik kon de 'open loop' niet rijmen met het feit dat ik wel gewoon waardes kan zien. Als ze beide geen signaal geven, kan het dan ook niet gewoon aan de stekkers van de lamba sondes liggen? Dat zie ik zo hier en daar ook in topics voorbij komen.

En voor het wisselen van de bobines, als ik voor de auto sta, is cilinder 1 dan links of rechts?
156 2.0 JTS  11-2005   

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2017, 13:49:27 »
Cilinder 1 2 3 4 is als je voor de auto staat van links naar rechts.

Stekkers kan natuurlijk ook goed, nakijken van de stekkers kan nooit kwaad.

Begin eerst daar maar eens mee, massa en stekkers. Maar ook dan geld: beide lambda's in 1x is raar, zijn 2 op zichzelf staande stekkers.

Offline IlDuce

« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2017, 08:47:25 »
Na de eerste keer resetten kwamen de 2 foutmeldingen van 'no signal' van de lamba's na ca. 100 km rijden weer terug (stilstaand voor een stoplicht). Gisterenavond de massapunten en accupolen schoongemaakt en ingevet en de foutmeldingen weer gereset. Vanmorgen na ca. 50 km rijden kwamen beide meldingen weer terug (stilstaand voor een stoplicht). De foutmeldingen m.b.t. ignition failures zijn niet meer terug gekomen, hoewel het stotteren er nog wel een aantal keer was. Ik heb ook nog even een screenshot gemaakt van de omschrijving van de P0134 fout:

Volgende stap wordt dus maar om de stekkers/kabels naar de lambda's te controleren, maar ik moet nog even zien hoe ik daar precies bij kom.
156 2.0 JTS  11-2005   

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2017, 09:23:26 »
Het is wel heel vaag, alle 2 de lambda's helemaal geen signaal meer. Kijk ook eens naar de stekker van de ecu, als deze op je gasklephuis zit. Maar het kan natuurlijk gewoon stuk gaan bij toeval.

Het kan zijn dat ze ernstig vervuild zijn en daardoor beide tegelijk hrt loodje gelegd hebben, dat kan weer komen door de misfires en een teveel aan benzine. Kan ook komen door een hoog olieverbruik.

Maar dan moet je echt wel rookpluimen achter je auto hebben.

En anders beginnen met 1 lambda, desnoods tweedehands, om te zien of dit het probleem oplost voor in ieder geval 1 sonde.

De foutmelding gaat overigens over de lambda heater, dus het kan zijn dat je een haperend relais hebt of een slechte verbinding er naartoe. Kijk vooral dat relais ook even na want mijn gevoel zegt dat het niet aan de lambda's zelf ligt.
En ik denk dat ze ook wel een eigen zekering hebben, zo simpel kan het zijn in dit geval!
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2017, 09:24:18 door sanscorp »

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2017, 19:53:18 »
de laatste codes zijn voor de verwarming
lijkt mij raar dat het de lambas zelfs zijn
relai lijkt mij eerder   

geeft ook aan dat de lamba niet op temperatuur is en daarom open loop gaat staan
de 2 lambda waardes van voor de cat zijn wel hoog (en zouden moeten pendelen)(maar auto is nog in opwarm fase dus kan kloppen ? ) die na de cat lijken prima (en moeten stabiel zijn (goede werking van de cat)

Offline IlDuce

« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2017, 11:14:30 »
Het kan zijn dat ze ernstig vervuild zijn en daardoor beide tegelijk hrt loodje gelegd hebben, dat kan weer komen door de misfires en een teveel aan benzine. Kan ook komen door een hoog olieverbruik.

Maar dan moet je echt wel rookpluimen achter je auto hebben.

Het olievebruik is ongeveer 1 liter op 4000 km, dus dat is voor een JTS niet schrikbarend hoog. Wat ik vooral vreemd vind is dat het 'probleem' er dus gerust 100 km lang niet is en er dan blijkbaar plotseling weer geen signaal is van beide lambda's. Bij een defecte zekering lijkt me dat het signaal er continu niet zou moeten zijn? Een slechte verbinding of relais dat heel af en toe niet goed werkt lijkt dan logischer. Waar zou ik dat relais kunnen vinden?

de 2 lambda waardes van voor de cat zijn wel hoog (en zouden moeten pendelen)(maar auto is nog in opwarm fase dus kan kloppen ? ) die na de cat lijken prima (en moeten stabiel zijn (goede werking van de cat)

De auto had op dat moment een uurtje stil gestaan na een rit van ca. 50 km, dus wellicht dat dat de hoge waarde verklaart? Alle waarden waren op dat moment vrij stabiel. Ik heb overigens geen flauw idee hoe ik die waarden moet interpreteren  ???

156 2.0 JTS  11-2005   

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2017, 11:28:32 »
Relais zal je moeten zoeken, ik heb een diesel :p RTFM dus ;D

Ook een zekering kan rot zijn, dus verkijk je er niet op.
De waarden van de lambda kan je heel weinig mee, niet te veel aandacht aan besteden.

Offline IlDuce

« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2017, 19:35:50 »
De oorzaak van de ignition failures is inmiddels duidelijk. Na vanmiddag een stukje hobbelen op 3 cilinders blijkt er na het omwisselen van de bobines eentje stuk te zijn. Kan dat nog verband houden met de vreemde lambda-signalen, of moet ik die oneindige zoektocht nog maar even voort blijven zetten  ???
156 2.0 JTS  11-2005   

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2017, 19:38:26 »
Vreemde lambda signalen kan je niet meten zonder oscilloscoop.

De foutmeldingen mbt de verwarming van de lambda's zal met het vervangen van de bobine geen effect hebben. Alleen een foutieve meting zal nu verholpen zijn omdat er geen onverbrande benzine meer direct in je uitlaat verdwijnt.

Foutmeldingen resetten en rijden!
Als de fout van de lambda heater terug komt: Naar het relais kijken.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2017, 19:41:32 door sanscorp »

Offline Afco

« Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2017, 17:42:55 »
Die bobines van de JTS.......................6 maand geleden eentje vervangen...........nu terug ééntje
Als een vrouw zwijgt ...........onderbreek haar niet

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2017, 20:00:22 »
De oorzaak van de ignition failures is inmiddels duidelijk. Na vanmiddag een stukje hobbelen op 3 cilinders blijkt er na het omwisselen van de bobines eentje stuk te zijn. Kan dat nog verband houden met de vreemde lambda-signalen, of moet ik die oneindige zoektocht nog maar even voort blijven zetten  ???

ja natuurlijk het wisselen van de lambda waarde is het verschil in rijk en arm lopen (op temperatuur houden van de cat)
als dan 1 cilinder wel brandstof inspuit maar dit niet (juist) verbrand word komt er een te rijk mengsel bij de lambda en kloppen de waardes niet

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #15 Gepost op: 30 maart 2017, 20:05:15 »
Vreemde lambda signalen kan je niet meten zonder oscilloscoop.

De foutmeldingen mbt de verwarming van de lambda's zal met het vervangen van de bobine geen effect hebben. Alleen een foutieve meting zal nu verholpen zijn omdat er geen onverbrande benzine meer direct in je uitlaat verdwijnt.

Foutmeldingen resetten en rijden!
Als de fout van de lambda heater terug komt: Naar het relais kijken.

0.1 tot 0.9 volt meten met een oscilloscoop is wat overdreven als je het ook simpel in M.E.S. kunt zien (en zelf in een grafiek kunt loggen) 
heater is of relai of weerstand op de stekker van de lambda meten als dat goed is verder zoeken naar bedrading

Offline IlDuce

« Reactie #16 Gepost op: 12 april 2017, 18:57:30 »
ja natuurlijk het wisselen van de lambda waarde is het verschil in rijk en arm lopen (op temperatuur houden van de cat)
als dan 1 cilinder wel brandstof inspuit maar dit niet (juist) verbrand word komt er een te rijk mengsel bij de lambda en kloppen de waardes niet

Wordt de inspuiting dan niet uitgeschakeld als er geen verbranding is?
156 2.0 JTS  11-2005   

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #17 Gepost op: 12 april 2017, 19:10:24 »
Ook mes is niet snel genoeg om het fatsoenlijk te meten, tenminste, bij mij iig niet.

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
« Reactie #18 Gepost op: 12 april 2017, 21:29:03 »
Wordt de inspuiting dan niet uitgeschakeld als er geen verbranding is?

reken daar maar niet op hoe weet de computer nou of er na de inspuiting ontsteking is ? (dat is meer een aanname dan dat het gemeten kan worden)

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #19 Gepost op: 12 april 2017, 22:06:23 »
Ik weet alleen niet hoe de ecu weet dat er op een specifieke cilinder een misfire is. Theoretisch kan hij dan ook de inspuiting op die cilinder stopzetten.

Offline Afco

« Reactie #20 Gepost op: 13 april 2017, 12:35:36 »
Kreeg tijd terug ongeveer zelfde fouten. Na vervanging van één bobine bleef Lambda en throttle fouten weg en uiteraard de misfire op die bepaalde cylinder . Na 3 tal maand terug misfire fout, bobine verwisseld naar andere cylinder en fout ging mee. Die een 10 tal dagen geleden vervangen......................JTS drive like in a dream en dit eindelijk na 1 jaar en drie maand zoeken en steeds met verbeteringen  ( maar nooit helemaal weg of langdurig weg ) na bvb injector cleaner en electrisch gedeelte van throttle house kuisen maar nooit helemaal het hikken weg rond 1800 a 2300 toeren en vol gas in andere versnelling dan  1ste. Nu is het sinds 10 dagen 100 % weg ............in Belgie is er het spreekwoord " hout vast houden "
Misschien heb je er wat aan, succes gewenst ik concentreer me op mijn airbag fout die ik maar niet gewist krijg ggrr
Misschien heb je er wat aan
Als een vrouw zwijgt ...........onderbreek haar niet

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #21 Gepost op: 13 april 2017, 12:54:40 »
Zodra de fout meeverhuist met de bobine wisselen is het een klare zaak.

Offline IlDuce

« Reactie #22 Gepost op: 06 juni 2017, 15:19:57 »
Na het schoonmaken van elk vindbaar massapunt, het loshalen, schoonmaken en inspuiten van vrijwel alle stekkers en ze daarna muurvast zetten (op elkaar) met tiewraps, heb ik nu al wekenlang geen foutmelding gehad meer op de lambda's, dus dat probleem lijkt eindelijk opgelost  party

Ignitions failures en misfires zijn na het vervangen van (inmiddels 2) bobines niet meer voorgekomen, dus het is wel duidelijk wat daar de oorzaak van was. Stationair is het allemaal nog steeds erg onrustig. Nu lees ik vaak dat dat een standaard 'kwaaltje' is als gevolg van het arme mengsel, maar pakweg de eerste 6000 km die ik met Bella reed was daar totaal geen sprake van. Ik blijf dus toch het idee houden dat er ergens iets niet in de haak is.
156 2.0 JTS  11-2005   

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
« Reactie #23 Gepost op: 06 juni 2017, 15:56:38 »
Onrustig stationair kan met de gaskleop te maken hebben. Van een arm mengsel gaat een motor niet onrustig lopen, wel (te) heet.

Gasklep reinigen wil soms helpen.