Auteur Topic: DIESELGATE draait door  (gelezen 9661 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #45 Gepost op: 19 december 2017, 19:50:50 »
DRIEKWART 'SJOEMELDIESELS' VW AANGEPAST
VW MOET MEER HAAST MAKEN

ANP AUTONIEUWS
19 DECEMBER 2017 18:53

bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/driekwart-sjoemeldiesels-vw-aangepast/




73 procent van de Europese ‘sjoemeldiesels’ van Volkswagen is gerepareerd. Het Duitse bedrijf belooft dat de resterende ruim twee miljoen met software gemanipuleerde dieselauto’s ook in 2018 nog gratis worden aangepast aan de wettelijke regels.

Dat blijkt uit een mededeling van commissaris Vera Jourová (Consumentenrechten). In september eiste zij op initiatief van de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) samen met alle Europese toezichthouders de garantie van VW dat alle betrokken dieselwagens nog deze herfst gratis zouden worden gerepareerd. Ook vroegen ze VW de periode te verlengen als het niet tijdig met alle auto's lukte.

Jourová: ,,Volkswagen heeft zijn toezeggingen nog steeds niet volledig waargemaakt. VW moet veel meer doen voor de Europese consumenten." De autofabrikant zegt meer haast te maken met het terughalen van de auto's en klanten in eigen taal te informeren over de procedures voor de reparatie.

De autofabrikant zegt nu meer haast te maken met het terughalen van de auto's en klanten in eigen taal te informeren over de procedures voor de reparatie. Jourová: ,,Volkswagen heeft zijn toezeggingen nog steeds niet volledig waargemaakt. VW moet veel meer doen voor de Europese consumenten."

Een woordvoerder van de Europese Commissie wees er in een toelichting op dat het aan de nationale toezichthouders is om eventueel in te grijpen.

De rechtbank in Brussel verklaarde dinsdag een groepsvordering van een Belgische consumentenorganisatie tegen VW en de Belgische importeur dinsdag ontvankelijk. De organisatie Test Aankoop eist namens een groep gedupeerden compensatie.

Jourová komt in het voorjaar met een voorstel dat consumenten de mogelijkheid moet bieden de krachten te bundelen tegen grote ondernemingen.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2017, 19:51:30 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #46 Gepost op: 29 december 2017, 16:13:21 »


Zaterdag 23 december: 5300 studenten vormen in India samen twee longen om aandacht te vragen voor de luchtverontreiniging in het land. © AFP



VOLKSWAGEN IN BEROEP TEGEN SPECIALE ONDERZOEKER
ONDUIDELIJK OF ZAAK IN BEHANDELING WORDT GENOMEN
NU.NL AUTONIEUWS
29 DECEMBER 2017 11:36




Volkswagen gaat in beroep bij het constitutioneel gerechtshof in Karlsruhe, het hoogste rechtsorgaan van Duitsland, tegen een beslissing van een lagere rechtbank om een deskundige aan te stellen voor een deskundigenonderzoek naar het emissieschandaal.

Volkswagen heeft inmiddels bevestigd dat het tegen de beslissing van de rechtbank van Celle in beroep is gegaan. Het is nog onduidelijk of het constitutioneel gerechtshof de zaak ook daadwerkelijk in behandeling zal nemen.

In november oordeelde de rechtbank van Celle dat een speciale deskundige moest worden aangesteld om te onderzoeken of de Volkswagen-top willens en wetens informatie over software van dieselmotoren heeft achtergehouden. Deze software zorgde ervoor dat dieselmotoren van Volkswagen, Audi en Skoda, alle onderdeel van de Volkswagen Group, tijdens laboratoriumtests minder uitstootten dan in de praktijk. Een dergelijk onderzoek was de wens van drie groepen Amerikaanse aandeelhouders. Zij willen weten of er sprake is geweest van plichtsverzuim.

Volkswagen wil met het beroep voorkomen dat de gerechtelijk aangestelde deskundige, een econoom uit Düsseldorf, aan zijn opdracht kan beginnen, zo blijkt uit onderzoek van de Süddeutsche Zeitung dat vrijdag openbaar is gemaakt. De krant verrichtte het onderzoek in samenwerking met de omroepen NRD en WDR.



Volkswagen krijgt nul op het rekest bij Duits gerechtshof
Foto: AFP
Gepubliceerd: 29 december 2017 17:54
Laatste update: 29 december 2017 17:55





bron: https://www.nu.nl/auto/5068028/volkswagen-krijgt-nul-rekest-bij-duits-gerechtshof.html?redirect=1
 
Volkswagen heeft nul op het rekest gekregen bij het hoogste gerechtshof in Duitsland. De automaker probeerde een streep te laten zetten door het werk van een speciale onderzoeker, maar het gerechtshof gaat hier niet in mee.
Dit meldt Reuters vrijdag. Het persbureau heeft de uitspraak ingezien. Het Constitutioneel Hof ging niet inhoudelijk op de zaak in.


De betreffende onderzoeker werd eerder benoemd door een lagere rechtbank op aangeven van aandeelhouders. Die willen weten of de top van Volkswagen wist van de fraude.

Volgens de Duitse automaker, die al sinds 2015 met de gevolgen van het dieselschandaal kampt, werden de fundamentele rechten van Volkswagen geschonden door het onderzoek.


Zesduizend Zwitsers willen schadevergoeding Volkswagen om dieselschandaal
Foto: AFP
Gepubliceerd: 30 december 2017 13:04
Laatste update: 30 december 2017 19:41

bron: https://www.nu.nl/auto/5068637/zesduizend-zwitsers-willen-schadevergoeding-volkswagen-dieselschandaal.html?redirect=1



Zo’n zesduizend Zwitserse auto-eigenaren zijn een claim gestart voor een schadevergoeding van Volkswagen om het dieselschandaal.

De Zwitserse claimorganisatie SKS wil ongeveer 15 procent van de aanschafprijs van de dieselauto’s vergoed hebben. Volgens SKS waren de auto’s al meteen hoog geprijsd, maar verloren ze na het schandaal nog meer waarde in de occasionmarkt.

Ook de lokale importeur voor Volkswagen, AMAG, is het doelwit van de actie. Op de website zegt het concern niet te begrijpen dat SKS een claim indient.

Volgens AMAG zijn de prijzen voor dieselauto’s op de markt voor tweedehands auto’s helemaal niet lager. Ook zou AMAG helemaal niet hebben gehandeld met het doel om klanten te misleiden.

Volkswagen worstelt nog steeds met de gevolgen van het schandaal dat in 2015 ontstond. Het concern heeft al forse boetes moeten betalen aan toezichthouders, maar in veel landen willen ook particuliere autobezitters een schadevergoeding.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2018, 00:54:13 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #47 Gepost op: 08 januari 2018, 18:37:17 »
Dieselschandaal

Volkswagen schikt voor 191 miljoen euro in Canadese dieselzaak
Foto: AFP
Gepubliceerd: 13 januari 2018 12:04
Laatste update: 15 januari 2018 09:14

bron: https://www.nu.nl/volkswagen-schandaal/5085143/volkswagen-schikt-191-miljoen-euro-in-canadese-dieselzaak-.html?redirect=1


 
Volkswagen heeft met Canadese auto-eigenaren voor 290,5 miljoen Canadese dollar (191 miljoen euro) geschikt in een zaak rond het dieselschandaal.

Zo'n 20.000 eigenaren van Volkswagen-, Audi- en Porsche-modellen krijgen een schadevergoeding, meldt het concern zaterdag.

Verder betaalt de Duitse automaker een boete van 2,5 miljoen Canadese dollar aan de autoriteiten.

In een vergelijkbare zaak in de Verenigde Staten moest Volkswagen in totaal 1,22 miljard Amerikaanse dollar uitgeven om zo'n 80.000 auto's te repareren of te vervangen.

In totaal heeft Volkswagen nu zo'n 25 miljard Amerikaanse dollar betaald in Noord-Amerika. Naast schadevergoedingen moest het concern ook boetes betalen. De autofabrikant had zo'n 30 miljard dollar opzijgezet voor het schandaal.


FINANCIEEL
'ZAKELIJKE RIJDER DUPE VAN NIEUW TESTPROTOCOL'
BNR webredactie
08-01-2018, 17:35

bron: https://www.bnr.nl/nieuws/financieel/10336861/nieuw-testprotocol-maakt-diesels-te-duur

De Vereniging Zakelijke Rijders is niet blij met het nieuwe testprotocol van dieselauto's. Het drijft de BPM fors op, waardoor diesel-leaseauto's aanzienlijk duurder zijn geworden, zegt Jan van Delft, voorzitter van de VZR, op BNR.



ANP JEROEN JUMELET

https://www.bnr.nl/player/audio/10074727/10336861

'Die CO2-uitstoot werkt rechtstreeks door in het investeringsbedrag'
Bij de wet die vorig jaar werd aangenomen drong de Tweede Kamer er nog bij de staatssecretaris van Financiën op aan dat de overgang van het oude protocol naar het nieuwe budgetneutraal moest gebeuren, maar daar is absoluut nog geen sprake van, meent Van Delft. 'We hebben de BPM in Nederland heel erg ingewikkeld opgetuigd, met ontiegelijk lange BPM-tabellen voor de waarde en de uitstoot van een auto. Zo werkt de CO2-uitstoot rechtstreeks door in de BPM en dús in het investeringsbedrag voor leaserijders.'

Praktijkomgeving
Om te voorkomen dat de Europese autokoper nog langer een loer wordt gedraaid door onder meer sjoemelsoftware - zoals Jan van Delft, voorzitter van de Vereniging Zakelijke Rijders het eufemistisch noemt - is een testprotocol ontwikkeld. Dit WLTP (Worldwide harmonized Light Vehicles Test Procedure) werd afgelopen september Europa-breed van kracht, met als grootste verandering dat de nieuwe testprocedure nu in een 'praktijkomgeving' plaatsvindt. Dat is op zichzelf prima, meent Van Delft, want het draagt bij aan een beter zicht op de 'staat van auto's'.

CO2-uitstoot
Het effect is wel dat die WLTP-uitkomsten nu nog worden teruggerekend naar de CO2-uitstoot van het óude protocol. Dat leverde bij de eerste 25 geteste modellen al een gemeten toename van de CO2-uitstoot van 6 procent op. 'Die hogere uitstoot vindt zijn weerslag in de BPM - de belasting voor personenauto's en motorrijwielen; die is al een aantal jaren gekoppeld aan de CO2-uitstoot. En zo werkt die nieuwe methode door in de BPM. En dat betekent dat daarmee de aanschafwaarde van een auto hoger wordt en dát werkt weer door in de lease-bedragen.'




« Laatst bewerkt op: 17 januari 2018, 01:50:06 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #48 Gepost op: 17 januari 2018, 00:40:52 »
ACHTERGROND: ALLES OVER DE WLTP
VAN LABORATORIUM NAAR PRAKTIJK
Cornelis Kit

13 JANUARI 2018 13:00



Fabrieksopgaven en praktijkverbruik: de eeuwige discussie moet nu echt tot een einde komen met de WLTP, de praktijkmeting de de laboratoriummeting NEDC heeft vervangen. Hoe gaat de nieuwe test precies in zijn werk?


Vriend en vijand zijn het erover eens dat uitstoot- en verbruiksmetingen op de rollenbank niet bepaald representatief zijn voor de alledaagse werkelijkheid. Toch moeten we het ermee doen; er is geen alternatief. De basis voor de verbruiksstaatjes in de folders en prijslijsten blijft vooralsnog de verouderde meetcyclus NEDC. Maar niet getreurd: achter de schermen wordt stapsgewijs een nieuwe meetprocedure ingevoerd, de WLTP. In die nieuwe procedure is naast laboratoriumtests plaats ingeruimd voor praktijkmetingen op de openbare weg, in het Engels de Real Driving Emission-test, afgekort tot RDE. Sterker nog: de metingen op de weg zijn sinds september 2017 een verplicht onderdeel bij de typegoedkeuring van compleet nieuwe modellen. En vanaf september volgend jaar krijgen alle nieuw te verkopen auto's ermee te maken. Het idee achter de RDE-test is om te kijken of de op de rollenbank gemeten waarden in de praktijk haalbaar zijn. Op deze manier moet het gapende gat tussen rollenbank en openbare weg, zoals dat de afgelopen jaren door verschillende instituten werd gemeten, teruggedrongen worden.

NOx eerst
Voor de typegoedkeuring telt bij de RDE-test in eerste instantie alleen de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) mee. De schadelijke NOx zijn het minst makkelijk uit het uitlaatgas te verwijderen. Daardoor breekt menig fabrikant van diesels er zich het hoofd over. CO2-metingen (dus ook het brandstofverbruik) zal de RDE-test vooralsnog niet gebruikt worden, die waarden worden volgens de WLTP op de rollenbank bepaald.
Bij de huidige Euro 6-norm ligt de uitstootgrens voor NOx, gemeten volgens de NEDC-methode, op 80 mg/km en dat getal blijft bij de WLTP gehandhaafd, ook al zal de rollenbankcyclus van de WLTP door een iets realistischer verloop voor dezelfde auto tot een hogere uitstootwaarde leiden. Bij de RDE-tests mag echter met een conformiteitsfactor gewerkt worden. Het punt is namelijk dat een relatief compact mobiel meetsysteem (PEMS, Portable Emissions Measurement System) dat bij een praktijktest wordt gebruikt, minder nauwkeurig is dan een grote laboratoriumopstelling. Daar komt bij dat de PEMS vóór de meting wel gekalibreerd kan worden, maar er tijdens de rit niet meer gecontroleerd kan worden of het meetsysteem nog naar behoren functioneert.

Conformiteitsfactor
Die conformiteitsfactor is in eerste instantie op 2,1 gesteld (oftewel een overschrijding van 110 % ten opzichte van de Euro 6-norm die op de rollenbank gemeten wordt). Zodoende mag er tijdens de meting gemiddeld 80 mg/km x 2,1 = 168 mg/km aan NOx uitgestoten worden. Een tweede stap wordt gezet in januari 2020 voor nieuwe modellen, voor nieuwe auto's een jaar later. Dan wordt de conformiteitsfactor verlaagd van 2,1 naar 1,5, wat tijdens de praktijktest een NOx-limiet van 120 mg/km betekent. Overigens hadden milieu-lobbyclubs liever gezien dat de factor van meet af aan al op 1,5 gezet zou worden, maar onder invloed van de auto-industrie is dat niet doorgegaan.

Huiswerk
Het gaat er bij de RDE-test voor de NOx-uitstoot trouwens niet om een zo laag mogelijke waarde te scoren. Zolang de waarde onder de limiet zit, is het goed. Het is dus niet zoals bij CO2, waar een fabrikant er alles aan gelegen is om zo laag mogelijk uit te komen omdat iedere gram meetelt (zoals in Nederland bijvoorbeeld in de hoogte van de BPM). Dat wil niet zeggen dat het bij de RDE-test nergens over gaat. Wordt er gemiddeld meer dan 168 mg/km (en straks 120 mg) geregistreerd, dan hoeft de auto niet meer aan de rollenbanktest te beginnen. De fabrikant zal dan zijn huiswerk opnieuw moeten doen: terug naar de ontwikkelingsafdeling.

Het meetapparaat
Toen ruim twee jaar geleden Dieselgate losbarstte, verschenen er in de media ter illustratie regelmatig foto's van auto's met een heel groot en zwaar meetapparaat, meestal kofferbakvullend of nog groter. Inmiddels zijn de leveranciers van mobiele uitstootmeters (PEMS) zo ver dat ze compactere meetsystemen hebben die net als een fietsendrager op de trekhaak gemonteerd kunnen worden en tussen de 100 en 150 kg wegen. Dat is nog steeds niet niks. Onlangs waren we bij BMW om over het onderwerp te praten en daar vinden ze die 100 tot 150 kg nog altijd veel te veel. Maar goed, het scheelt al voor de aerodynamica dat de kofferbakklep niet meer open hoeft te staan.
Met een PEMS kunnen gelijktijdig verschillende stoffen gemeten worden: stikstofoxiden (NOx), koolmonoxide (CO), koolstofdioxide (CO2) en fijnstofdeeltjes (Pm). Onverbrande koolwaterstoffen (HC) zijn daar niet bij. Een mobiele uitstootmeter mag voor zijn werkzaamheden namelijk geen energie van de auto vragen (dat zou de meting te veel beïnvloeden), maar moet over een eigen accu beschikken. De analyse van uitlaatgas op koolwaterstoffen vraagt echter zoveel energie dat het praktisch niet lukt in een auto; hiervoor blijft een laboratoriumopstelling noodzakelijk.

Uitdaging in de stad

Zowel bij BMW als bij Bosch weten ze ons te vertellen dat de grootste uitdaging om de emissiewaarden binnen de perken te houden in de stadscyclus ligt. Bij een bezoek aan het ontwikkelingscentrum van Bosch krijgen we de gelegenheid voor een eerste korte kennismaking met een auto die een PEMS op de trekhaak heeft. En inderdaad zien we de meters in dynamisch verkeer binnen de bebouwde kom het verst uitslaan. Wanneer we in de buiten- en snelweggedeeltes van de test met minder snelheidsfluctuaties te maken hebben, daalt de NOx-uitstoot aanzienlijk. Uiteindelijk weten we een gemiddelde onder de 80 mg/km te scoren. Zelfs zonder de conformiteitsfactor is de limiet haalbaar. Maar de eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de motor in onze auto nog geen serieproduct is. Het geeft echter wel aan waar de struikelblokken c.q. uitdagingen liggen in de RDE-test. De meerijdende Bosch-ingenieur weet te melden dat je je als constructeur voor de rollenbanktest weinig zorgen meer hoeft te maken wanneer je bij de RDE-test onder de limiet zit, een stelling die bij BMW beaamd wordt. Wij zijn benieuwd of de nieuwe auto's die straks een typegoedkeuring met RDE-test hebben, bij onafhankelijke instituten voortaan wel keurig onder de limiet zitten …

Testroute
De RDE-test is niet zomaar een willekeurig blokje om. Aan de route en duur worden enkele eisen gesteld volgens de EU-verordeningen 2016/427 en 2016/646. Zo moet de test anderhalf tot twee uur duren, waarvan 34 procent van de tijd in stadsverkeer, 33 procent op buitenwegen en de resterende 33 procent op de snelweg plaatsvindt. Met inachtneming van de ter plaatsen geldende verkeersregels ligt de maximumsnelheid voor het gedeelte in stadsverkeer op 60 km/h, op de buitenweg moet er tussen de 60 tot 90 km/h gereden worden en op de snelweg tussen de 90 en 145 km/h (en ten minste 5 minuten boven de 100 km/h). Elk van de secties moet minimaal 16 kilometer lang zijn. Daarnaast mag het hoogteverschil tussen begin- en eindpunt niet meer dan 100 meter bedragen. Op deze manier zou zo'n 95 procent van de in Europa voorkomende rijomstandigheden met de RDE-test afgedekt moeten zijn. Het staat de fabrikanten vrij om zelf een route uit te zetten, zolang die maar aan alle eisen voldoet. Die route kan dus net zo goed in de buurt liggen van Göteborg of Stuttgart als van Turijn. Voorwaarde is wel dat de test uitgevoerd wordt onder toezicht van een onafhankelijk keuringsorgaan, zoals de RDW. Voor wie er prijs op stelt: de RDE-getallen zul je niet in de folder tegenkomen, maar je kunt het bij je auto horende RDE-keuringsrapport wel gratis opvragen bij de fabrikant.

Van NEDC naar WLTP
De huidige meetcyclus (de NEDC, wat staat voor de New European Driving Cycle) voldoet niet meer. Hoog tijd dus voor wat anders. Dat is de WLTP, wat staat voor Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicle Test Procedure, waartoe de RDE-test behoort. Bij de WLTP hoort ook een nieuwe rollenbank-meetcyclus, de WLTC (met de c van cyclus). Het snelheidsverloop van de WLTC is natuurgetrouwer dan bij de NEDC (al kan het nog altijd een stuk realistischer). Verder is de te rijden afstand groter, worden de omstandigheden en meetvoorwaarden nauwkeuriger omschreven en zijn de marges een stuk kleiner. De door de fabrikant opgegeven uitstoot- en verbruikscijfers moeten hierdoor dichter bij de werkelijkheid komen te liggen. Alle nieuwe modellen moeten vanaf deze maand (september 2017) voor de typegoedkeuring de WLTP ondergaan, bestaande modellen moeten vanaf september volgend jaar aan de WLTP-regels voldoen. Uitgezonderd zijn modellen in de laatste fase van hun levenscyclus: die mogen nog tot september 2019 worden verkocht met hun bestaande NEDC-typegoedkeuring. Het betekent dat we dus nog niet van de NEDC af zijn.
De CO2-uitstoot moet voorlopig nog gewoon gecommuniceerd worden op basis van meting volgens de NEDC-procedure. Dit om te voorkomen dat er appels met peren vergeleken worden. De gemiddelde opgegeven CO2-uitstoot van alle door een fabrikant in een jaar in Europa verkochte auto's (ook wel het vlootgemiddelde genoemd) mag sinds 2015 niet meer dan 130 g/km bedragen. De fabrikant die daar boven zit, moet financieel flink bloeden. Vanaf 2020 wordt die grens van 130 g/km teruggebracht naar 95 g/km. Let wel: die 130 en 95 g/km zijn bedacht op basis van de NEDC-test. Voor het vlootgemiddelde zullen auto's dan ook tot en met 2020 volgens de NEDC gemeten worden, naast de inmiddels verplichte WLTP-metingen. Dit levert voor dezelfde auto dus zowel NEDC- als WLTP-getallen op. Uit de NEDC- en WLTP-datasets van 2020 zal een conversiefactor bepaald worden. Met deze factor kan de 95 g/km volgens de NEDC omgerekend kunnen worden naar een nieuw getal volgens WLTP, wat dan vanaf 2021 de nieuwe norm voor het vlootgemiddelde wordt. Waar de NOx-limiet in de WLTP dus dezelfde zal blijven als in de NEDC (80 mg/km), zal het CO2-doel wel iets hoger uitvallen. Bij BMW verwachten ze een verschil van 20 tot 25 procent bovenop de 95 g/km.

Hoe zat het ook weer?
Elk nieuw autotype dat een fabrikant in d EU wil verkopen, moet eerst door een keuringsinstantie, zoals de RDW, worden goedgekeurd. Daar horen onder meer allerlei tests bij. De uitkomsten gelden vervolgens als de eigenschappen van dit type auto. Als de uitkomsten binnen de wettelijke normen blijven, wordt het nieuwe model toegelaten tot de markt.

Euro 6
In Europees verband gelden sinds 1992 voor autofabrikanten wettelijke normen waaraan de uitstoot van hun nieuwe modellen moet voldoen. Van tijd tot tijd worden die normen aangescherpt. Sinds september 2014 is de zesde aanscherping van kracht, vandaar Euro 6.
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #49 Gepost op: 22 januari 2018, 15:26:10 »
Duitsland dreigt Audi met intrekken typegoedkeuring A8
Auteur: jaapiyo, gepost 22-01-2018 om 11:44

bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/duitsland-dreigt-audi-met-intrekken-typegoedkeuring-a8-106063#post-106063



Ambtenaren zijn helemaal klaar met de boksbeugel.


Je kan de reden waarschijnlijk zelf wel verzinnen: sjoemelsoftware. In een artikel getiteld UNFASSBAR
Audi baut immer noch Betrugssoftware ein vertaalt kwaliteitspublicatie Bild am Sonntag waarschijnlijk het sentiment van iedereen.http://www.bild.de/bild-plus/geld/wirtschaft/audi/baut-immer-noch-betrugssoftware-ein-54541412,view=conversionToLogin.bild.html

Het gaat in dit geval om de nieuwste generatie V6 diesels van het merk. Kennelijk zijn deze motoren, die op papier voldoen aan de Euro-6 norm, nog steeds voorzien van software die in een testsituatie voor gunstigere uitstootwaardes zorgt. Het Duitse Ministerie van Transport heeft een en ander inmiddels bevestigd.

Volgens het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) moeten 127.000 auto’s (A4, A5, A6, A7, Q5 en Q7) terug naar de dealer waarvan 77.600 stuks in Duitsland. Het is duidelijk dat de gemoederen inmiddels hoog oplopen: de KBA zou zelfs gedreigd hebben de typegoedkeuring van de nieuwe Audi A8 in te trekken. Eerder bezorgden V6 diesels Audi ook al problemen met broertje Porsche. De voormalig sportwagenfabrikant wilde zelfs 200 miljoen zien van de boksbeugel. Het zal toch niet dat Audi de interne concurrent nu weer sjoemeldiesels in de maag gesplitst heeft?

Audi doet ondertussen of haar neus bloed. In reactie op het bericht hebben ze aangegeven dat ze onder de indruk waren dat deze auto’s al meegenomen waren in de terugroepactie die vorig jaar juli werd uitgevaardigd. Alleen wel een beetje raar dat ze in de tussentijd dan door zijn gegaan met het bouwen en verkopen van de sjoemelauto’s…
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2018, 15:28:59 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline Rainier155

  • *****
  • Berichten: 518
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Alfa onderdelen te koop
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #50 Gepost op: 22 januari 2018, 19:00:50 »
Audi verkoopt tenminste nog auto's.....
Alfa Romeo verkoopt niks vergeleken met de Duitse merken waar Ome Sergio Marchionne zo graag mee wil concureren.
Alfa heeft in Nederland sinds 2004 tot 2017 slechts 17.424 auto's verkocht in totaal. BMW en Audi doen er in die periode ieder 200.000. Mercedes met zijn stink taxi's gewoon 95.000. :)

Sjoemeldiesels of niet, de Duitse merken zijn in elk opzicht beter. Kwestie van tijd voordat FCA een keer overgenomen wordt of uit elkaar valt en de diverse merken verkocht worden aan andere autofabrikanten.



Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2498
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #51 Gepost op: 23 januari 2018, 07:58:06 »
 Applaus Rainier

Je durft het iig wel te zeggen.    -niet- mee eens,  maar je zet `m scherp weg  Deuh
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline katuut

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4182
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Bekijk profiel
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #52 Gepost op: 23 januari 2018, 08:09:30 »
Het is dat, of keihard failliet gaan.


Last hebbend van detaildiarree

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #53 Gepost op: 29 januari 2018, 20:05:44 »
Serieus: VW wil graag extra geld stoppen in diesels
Auteur: jaapiyo, gepost 31-01-2018 om 18:58



Du spinnst aber!?!


Je moet het Volkswagen nageven: het zijn wel volhouders. Met dieselgate en dieselgaskamergate nog vers in het geheugen zou je verwachten dat er binnen het concern inmiddels een boete staat op het uitten van de termen ‘diesel’ en ‘TDI’.

Als Günther zijn collega Hermann in de fabriekshal vraagt of Hermanns nieuwe Golf een TSI-tje onder de kap heeft, moet Hermann zich zodoende in gekke bochten wringen. ‘Nee, het is een euhm…hij loopt op…Achternaam van Rudolf!’, hoor je hem dan zeggen. Hilariteit.

Tenminste, zo zou je je een en ander wellicht voorstellen. Maar niks is minder waar. In de week waarin Volkswagen enorm onder vuur is komen te liggen vanwege proeven op mens en dier, geeft topman Matthias Müller tegenover de zender N-TV doodleuk aan dat Volkswagen voorlopig van plan is lekker door te gaan met investeren in diesel.

Citaat
Ik kan me heel goed voorstellen dat onze klanten opnieuw hun vraagtekens stellen rondom dit thema. Desalniettemin zullen wij voorlopig blijven investeren in dieseltechnologie.

Let wel, dit is dus dezelfde man die na het uitlekken van de inmiddels beruchte mens- en dierproeven deze kwalificeerde als ‘onethisch en weerzinwekkend’. Strict genomen kunnen die twee dingen weliswaar naast elkaar bestaan, maar toch wringt dit ergens wel een beetje.

Naast zijn standpunt over diesels had Müller ook nog wat toe te voegen aan het vertrek van Dr. Thomas Steg bij Volkswagen. Steg is als hoogste PR-functionaris van Volkswagen gestruikeld over het recente schandaal en Müller heeft aangegeven Steg te respecteren vanwege zijn beslissing ontslag te nemen. Maar waarom lag dit dossier überhaupt op het bureau van Steg en niet bij de afdeling Research & Development? De CEO heeft naar eigen zeggen geen idee:

Citaat
Het is mij eerlijk gezegd ook niet geheel duidelijk waarom de proeven zijn uitgevoerd onder de paraplu van de PR-afdeling in plaats de afdeling Research & Development. Dat zullen we moeten onderzoeken.

Dat laatste lijkt ons een strak plan.

Image-Credit: Rokende Rabbit via VWvortex http://www.vwvortex.com/

Volkswagen moet in Nederland nog 34.000 sjoemeldiesels repareren




Foto: AFP
Gepubliceerd: 29 januari 2018 16:29
Laatste update: 29 januari 2018 18:04
 
Volkswagen heeft ruim 71.000 van de bijna 105.000 ‘sjoemeldiesels’ in Nederland gerepareerd. Ruim twee jaar na ‘dieselgate’ ligt het percentage onder de 70, lager dan het Europese gemiddelde.
Europa-breed voldoet nog altijd ruim een kwart niet aan de regels, blijkt uit cijfers van de Europese Commissie.


EU-commissaris Vera Jourová (Consumentenrechten) had van de Duitse autofabrikant geëist dat de hersteloperatie van met software gemanipuleerde dieselauto’s nog in 2017 zou zijn afgerond. Toen dat niet lukte, beloofde het concern vorige maand meer haast te maken met het terughalen van de auto’s.

Ook bij andere merken van de Volkswagen-groep moeten nog veel Nederlandse voertuigen worden teruggeroepen. Van de bijna 22.000 Skoda’s is iets meer dan de helft in de garage geweest.

Bij Audi en Seat is dat respectievelijk ruim 61 en 76 procent. Over Porsche zijn geen cijfers beschikbaar.

EU-commissaris Elzbieta Bienkowska (Interne Markt) had vorig jaar geopperd de nog niet herstelde auto’s in 2018 van de weg te halen. ''Commissie en lidstaten moeten dit probleem veel ernstiger nemen'', vindt Kathleen Van Brempt, voorzitter van de commissie van het Europees Parlement die het schandaal onderzocht.

Apen
''Op de ethiek van Volkswagen moeten we niet echt rekenen, nu ook duidelijk is geworden dat de groep de impact van uitlaatgassen niet enkel op apen, maar ook op mensen heeft getest in het labo'', aldus de Belgische sociaaldemocraat. ''De lidstaten moeten beseffen dat ook in de echte wereld mensen nog steeds blootgesteld worden aan uitstootniveaus die gewoon illegaal zijn.''

Door: ANP

'Autofabrikanten deden ook mensproeven met uitlaatgassen'




Foto: ANP
Gepubliceerd: 29 januari 2018 03:40
Laatste update: 29 januari 2018 12:24
 
Niet alleen met apen, ook met mensen zijn proeven gedaan met het inhaleren van uitlaatgassen. Dat blijkt uit een rapport van de Europese Onderzoeksvereniging voor Milieu en Gezondheid in de Transportsector (EUGT).
Het rapport is in handen van de Süddeutsche Zeitung en de Stuttgarter Zeitung.

Tussen 2012 en 2015 zou er een korte termijn-inhalatieonderzoek naar stikstofdioxide bij gezonde mensen zijn gedaan. De EUGT werd in 2007 opgericht door Volkswagen, Daimler, BMW en auto-onderdelenfabrikant Bosch.

Volgens het rapport onderzocht Volkswagen in 2014 hoe gezonde mensen reageerden op de inademing van stikstofdioxide. Stikstofdioxide is het vervuilende element in de uitlaatgassen dat de autofabrikant in onderzoeken heeft gemanipuleerd om de wettelijke limieten voor dieselvoertuigen te halen. In werkelijkheid werden die limieten vaak overschreden.

De conclusie van het onderzoek was dat het inhaleren geen effect had en ook niet zorgde voor irritatie aan de luchtwegen.

'Grote vergissing'
Volkswagen meldt dat het onderzoek een grote vergissing is geweest. De ondernemingsraad van het autobedrijf roept op tot een gedetailleerd onderzoek naar de zaak.

Autofabrikant Daimler distantieerde zich van de testen op mensen. "We zijn erdoor geschokt en veroordelen de experimenten zo sterk mogelijk." Volgens Daimler is de aanpak van het EUGT tegen "onze waarden en ethische beginselen".

Ook de Duitse autoriteiten veroordelen de onderzoeksmethoden. ''Deze testen op apen en zelfs op mensen zijn ethisch niet te rechtvaardigen'', zei regeringswoordvoerder Steffen Seibert. ''Dit roept kritische vragen op over degenen die erachter zitten.''

Apen
BMW, Volkswagen en Daimler raakten eerder deze week ook in opspraak doordat de EUGT apen uitlaatgassen liet inademen van een Volkswagen Beetle. De test maakte in 2014 onderdeel uit van een studie die moest aantonen dat moderne dieselauto's minder vervuilend zijn dan oudere auto's. Daarvoor bood Volkswagen zaterdag excuses aan.


bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/rivm-schrikt-niet-van-proefpersonen/

RIVM SCHRIKT NIET VAN PROEFPERSONEN
'GEEN VERGASSINGSOPERATIE'

Jan Lemkes

29 JANUARI 2018 17:03



Eerder vandaag werd bekend dat verschillende Duitse autofabrikanten een onderzoek naar de gevolgen van uitlaatgassen hebben laten uitvoeren waarbij proefpersonen zijn gebruikt. Het leidde tot een storm aan reacties, maar volgens het RIVM is de verontwaardiging niet helemaal terecht.

"Dit soort onderzoek, waarbij proefpersonen worden ingezet om een bepaalde concentatie schadelijke stoffen te inhaleren, is niet ongebruikelijk", vertelt prof. dr. Flemming Cassee van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu in gesprek met AutoWeek. "Om te beginnen worden we allemaal dagelijks blootgesteld aan NO2, gewoon door op straat te lopen. De concentraties die bij zo'n proef worden gebruikt zijn weliswaar wat hoger dan dat, maar dat heeft ook te maken met de tijd waarin zo'n onderzoek wordt uitgevoerd. Als je bijvoorbeeld wilt onderzoeken wat de gevolgen zijn van 24 uur blootstelling, kun je de proefpersonen ook binnen twee uur aan diezelfde hoeveelheid blootstellen. Dat maakt het nog geen vergassingsoperatie." Het 'goede' nieuws van vanmorgen was dat er bij de proefpersonen 'geen ontstekingsreactie' is vastgesteld. Ook dat kan Cassee verklaren: "Het betekent niet automatisch dat er helemaal geen effecten zijn waar te nemen, maar doorgaans is zo'n ontstekingsreactie wel het eerste wat zich aandient."

Volgens Cassee worden proeven als deze niet alleen in Europa ingezet voor de gevolgen van stikstofdioxide, maar bijvoorbeeld ook door het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) en bij ozon en andere schadelijke stoffen. Proefpersonen worden betaald voor zo'n onderzoek, al mag het bedrag niet van doorslaggevend belang zijn in de besluitvorming. "Wel ligt het voor de hand dat studenten zich eerder laten verleiden tot deelname aan zo'n onderzoek dan mensen die een vaste baan hebben', merkt de inhalatietoxicoloog nog op.


Topman Volkswagen vindt uitlaatgastesten op mensen onaanvaardbaar


Foto: ANP
Gepubliceerd: 29 januari 2018 22:12
Laatste update: 29 januari 2018 22:12
 
VW-topman Matthias Müller heeft omstreden proeven met dieseluitlaatgassen op mensen onaanvaardbaar genoemd.
De methoden die in de VS werden toegepast waren verkeerd, ze waren onethisch en walgelijk, zei Müller maandagavond in Brussel. "Het spijt me dat Volkswagen betrokken was bij deze operaties. Er zijn dingen die simpelweg niet kunnen'', voegde hij eraan toe.


Autofabrikant Daimler distantieerde zich eerder op maandag van de testen op mensen. "We zijn erdoor geschokt en veroordelen de experimenten zo sterk mogelijk." Volgens Daimler is de aanpak van het EUGT tegen "onze waarden en ethische beginselen".

Ook de Duitse autoriteiten veroordelen de onderzoeksmethoden. ''Deze testen op apen en zelfs op mensen zijn ethisch niet te rechtvaardigen'', zei regeringswoordvoerder Steffen Seibert. ''Dit roept kritische vragen op over degenen die erachter zitten.''

Goedgekeurd
De proeven met uitlaatgassen die Volkswagen heeft laten uitvoeren op 25 mensen, waren goedgekeurd door het ethisch comité van de medische faculteit van de universiteit van Aken, meldde de zender NDR op gezag van de leider van het betrokken instituut.

De tests zouden moeten aantonen dat de belasting van dieselverontreinigende stoffen aanzienlijk is gedaald dankzij moderne emissiebeheersing.

Onderzocht werd in 2014 hoe gezonde mensen reageerden op de inademing van stikstofdioxide. Dit is het vervuilende element in de uitlaatgassen dat de autofabrikant in onderzoeken heeft gemanipuleerd om de wettelijke limieten voor dieselvoertuigen te halen. In werkelijkheid werden die limieten vaak overschreden.

Niet ongebruikelijk
De proeven met uitlaatgassen die Volkswagen heeft laten uitvoeren op 25 mensen, zijn niet ongebruikelijk. Dat stelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.

"Dit soort onderzoek, waarbij proefpersonen worden ingezet om een bepaalde concentratie schadelijke stoffen te inhaleren, is niet ongebruikelijk", zegt inhalatietoxicoloog Flemming Cassee van het RIVM.

Apen
BMW, Volkswagen en Daimler raakten eerder deze week ook in opspraak doordat de EUGT apen uitlaatgassen liet inademen van een Volkswagen Beetle. De test maakte in 2014 onderdeel uit van een studie die moest aantonen dat moderne dieselauto's minder vervuilend zijn dan oudere auto's. Daarvoor bood Volkswagen zaterdag excuses aan.


Porsche roept bijna 55.000 Macans terug



De Porsche Macan S Diesel moet terug naar de garage voor een software-update. Dit is een uitvloeisel van de sjoemelsoftware-affaire, die ook andere VW-merken trof.

Erik Kouwenhoven 29-01-18, 19:50 Laatste update: 20:17

bron: https://www.ad.nl/auto/porsche-roept-bijna-55-000-macans-terug~a86d4a2c/
De terugroepactie betreft Macans met een 3.0 liter dieselmotor van Audi. Porsche bouwt zelf geen dieselmotoren. In heel Europa gaat het om ongeveer 52.500 Macans met de zescilinder dieselkrachtbron.

Dieselgate
Het is niet meer de eerste keer dat Porsche z’n Macan moet aanpassen. Het merk had eerder al problemen met de sensor voor de airbag en de bevestiging van de voorste stabilisatorstang. Dit euvel kon tot plots overstuur leiden, waardoor auto's in een slip konden raken. Ook moest de Macan al een keer eerder terug in verband met sjoemel-software.

Geen kosten
De Macan is het kleinere broertje van de Cayenne. Hoeveel auto’s in Nederland zijn getroffen, is niet bekend. Wat er precies aangepast moet worden, is ook niet bekendgemaakt. Wel dat het gaat om een uitvloeisel van de sjoemelsoftware-affaire en dat aan de terugroepactie geen kosten verbonden zijn.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 20:35:56 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #54 Gepost op: 02 februari 2018, 23:43:36 »
Amerikaanse Justitie wil boete en terugroepactie auto's Fiat
Foto: ANP
Gepubliceerd: 02 februari 2018 23:21
Laatste update: 02 februari 2018 23:21

bron: https://www.nu.nl/economie/5116664/amerikaanse-justitie-wil-boete-en-terugroepactie-autos-fiat.html


 
De Amerikaanse Justitie is bereid om te schikken met Fiat Chrysler in het sjoemelsoftwareschandaal.
 Daarvoor moet het autobedrijf dan zo'n 104.000 dieselwagens terugroepen naar de garage en nog een ''substantiële'' boete betalen.


Hoeveel geld de openbare aanklagers precies willen zien, is nog niet duidelijk.

Het gaat om sportieve terreinwagens van Jeep en RAM waarin Fiat in het verleden sjoemelsoftware installeerde om zo de werkelijke uitstoot van de voertuigen te verbloemen. De beschuldigingen aan het adres van Fiat werden vorig jaar al door milieutoezichthouder EPA naar buiten gebracht. Het Italiaans-Amerikaanse concern heeft echter altijd ontkend iets verkeerd gedaan te hebben.

De autowereld is al sinds september 2015 in de ban van het dieselschandaal. Toen bleek dat Volkswagen jaren had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen auto's. De kwestie heeft al geleid tot vele miljarden aan boetes voor het Duitse concern.
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2018, 23:45:21 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #55 Gepost op: 18 februari 2018, 18:17:20 »
Duitsland Milieuzone
Duitse rechter: verbod op diesel in steden is toegestaan



bron: https://www.autobahn.eu/7572/duitse-rechter-verbod-op-diesel-in-steden-is-toegestaan/

Bij milieutypes en andere voorstanders van het weren van De Gewone Man Met Een Dieselauto kunnen de flessen bietensap ontkurkt worden: de federale Duitse rechter besloot zojuist dat dieselwerende milieuzones volstrekt gelegitimeerd zijn.

De zaak, aangespannen door de Deutsche Umwelthilfe (een organisatie met het mooie acronym DUH), scharnierde op de vraag of Duitse deelstaten eigenhandig regels mogen invoeren die lokale milieuzones dwarsboomt. Het ging hier specifiek om Stuttgart en Düsseldorf, wier deelstaten (Baden-Würtemberg en Nordrhein-Westfalen) tegen de lokale regelgeving in het geweer kwamen.

De Duitse variant van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (het Bundesgericht) bepaalt nu dat steden wel degelijk autonomie hebben om hun milieuzones zo in te richten zoals zij dit wensen. Een verbod van bepaalde dieselvoertuigen in bepaalde gebieden kan derhalve gewoon gehandhaafd blijven, danwel ingevoerd worden. Want diesel voer je aan weerloze aapjes, niet aan onschuldige burgers.

Aardig is wel dat de Duitse rechter steden carte blanche geeft, terwijl hun Nederlandse evenknie juist beperkender optreedt.
https://www.autobahn.eu/5944/rechter-laat-oude-benzineauto-s-weer-rotterdam-in/

H. Feitsma | 27.02.2018 | 12:59


Opmerkingen van VW-aap en Hitler vormen geen probleem
, oordeelt rechter de poging van VAG om Amerikaanse dieselemissie-rechtszitting te vertragen, zijn afgewezen
 

bron: https://www.autoblog.com/2018/02/20/vw-diesel-trial-virginia-monkeys-hitler/



REUTERS
20 februari 2018 om 18:55 uur


FAIRFAX, Virginia - Een rechter in Virginia van Virginia verwierp dinsdag een verzoek van de Amerikaanse eenheid van Volkswagen AG om verschillende onderzoeken van het bedrijf over overtollige emissies uit te stellen vanwege "opruiende" opmerkingen van een advocaat die auto vertegenwoordigt eigenaren waarvan zij vrezen, zullen de jury benadelen.

Fairfax County Circuit Court Judge Bruce White zei na een hoorzitting dat hij zou doorgaan met een 26 februari proef met een Noord-Carolina man die een 2014 diesel Jetta kocht.

Volkswagen zei dat publiciteit van een Netflix-documentaire die het bedrijf openbaarde, gezamenlijk 2014-tests had gesponsord die apen blootstelden aan giftige dieseldampen die de kansen op een eerlijk proces konden schaden.

Rechter White zei dat hij tevreden was dat een eerlijk panel plaats zou kunnen nemen voor de verwachte proefperiode van drie weken. "De juryleden weten niet veel over deze zaken," zei White in het algemeen over spraakmakende zaken.

De Duitse autofabrikant wordt aangeklaagd door sommige consumenten nadat het in september 2015 heeft toegegeven dat ze dieseltests voor dieselemissies hebben bedrogen, wat de grootste bedrijfscrisis in haar geschiedenis heeft veroorzaakt.

Bijna alle Amerikaanse eigenaren van getroffen auto's zijn overeengekomen om deel te nemen aan een schikking van $ 25 miljard in 2016 in de Verenigde Staten die claims van hen, milieubeschermers, Amerikaanse staten en dealers hebben behandeld. Ongeveer 2.000 eigenaren hebben zich echter afgemeld en de meeste streven naar gerechtelijke aanspraken op zoek naar aanvullende compensatie.

Volkswagen of America had White gevraagd om die rechtszaak voor minstens zes maanden uit te stellen nadat een advocaat van meer dan 300 Amerikaanse VW-dieselbezitters, Michael Melkersen, een interview gaf in de Netflix-documentaire waarin hij verwees naar het bedrijf dat dieselrook rook op apen.

In het Netflix-interview bekritiseerde Melkersen de tests en voegde daaraan toe: "Men kan niet nalaten in de geschiedenis terug te denken aan een andere reeks gebeurtenissen waarbij personen werden vergast door een persoon die daadwerkelijk bij de opening van de allereerste Volkswagen-fabriek was", een duidelijke referentie aan Nazi-leider Adolf Hitler en de Holocaust.

In zijn wettelijke indiening betoogden de advocaten van VW dat deze opmerkingen een eerlijk proces zouden verhinderen.

Volkswagen-advocaten zeiden dat "voorstrategische publiciteit (het bedrijf) rechtstreeks met Hitler en de Holocaust in verband heeft gebracht", wat volgens hen niet relevant was voor een rechtszaak over claims van consumentenfraude.

Melkersen zei eerder dat het "een andere tactiek was om de (dag van afrekening van) Volkswagen uit te stellen."

In antwoord op de uitspraak van rechter White zei een woordvoerster van VW dat het bedrijf er "naar uitziet om tijdens het komende proces te laten zien dat de eiser geen schade heeft geleden en dat zijn eisen voor compensatie extravagant en ongegrond zijn."

Rapportage door David Shepardson


'Daimler gebruikt sjoemelsoftware bij tests'

bron: https://www.nu.nl/economie/5139680/daimler-gebruikt-sjoemelsoftware-bij-tests.html



Foto: Daimler AG
Gepubliceerd: 18 februari 2018 16:28
Laatste update: 18 februari 2018 16:38


 
Amerikaanse onderzoekers hebben naar verluidt bewijzen gevonden dat ook autofabrikant Daimler sjoemelsoftware gebruikte waarmee emissietesten beïnvloed konden worden. Dat schrijft het Duitse blad Bild am Sonntag op basis van vertrouwelijke documenten.

Volgens Bild am Sonntag zou er in bepaalde auto's van het concern onder meer technologie zijn aangetroffen die de apparatuur om schoner te rijden na 26 kilometer uitschakelt.

Een woordvoerder van Daimler weigerde inhoudelijk commentaar te geven. Hij benadrukte daarbij dat de autoriteiten tot nu toe nog geen officiële klacht hebben ingediend.

Het moederbedrijf van Mercedes-Benz is een van de autofabrikanten die extra onder een vergrootglas liggen sinds in 2015 aan het licht kwam dat Volkswagen op grote schaal geknoeid heeft met uitstootgegevens. Zowel in Duitsland als in de Verenigde Staten lopen er onderzoeken naar Daimler.

Vorig jaar heeft het bedrijf wel al miljoenen Europese dieselwagens teruggeroepen naar de garage voor bepaalde aanpassingen. Dat was volgens Daimler echter om "bestuurders van dieselauto's gerust te stellen en het vertrouwen in dieseltechnologie te versterken.''

Volkswagen reserveerde eerder vele miljarden euro's voor de nasleep van het schandaal. Miljoenen dieselauto's van het concern bleken voorzien van technologie die ervoor zorgde dat ze in testsituaties veel milieuvriendelijker leken dan zij in de dagelijkse praktijk waren.

Door: ANP


FCA vanaf 2022 dieselvrij
26 FEBRUARI 2018 16:56

bron: https://www.autoedizione.nl/fca-vanaf-2020-dieselvrij/



Evenals enkele andere autoproducenten, is volgens de Financial Times https://www.ft.com/ FCA van plan om de diesel voor personenauto’s geheel in de ban te doen. Vanaf 2022 moet dit punt definitief bereikt zijn. Het is een bevestiging van Marchionne’s eerdere aankondiging, dat ook kleinere auto’s van Fiat voortaan als kleine hybrides (48v), in plaats van als diesel van de band zullen rollen. Fiat heeft jarenlang veel gepresteerd op het gebied van de diesel. De diesels uit Lingotto staan goed bekend op het gebied van betrouwbaarheid, kracht en een verminderde uitstoot. Het grote dieselschandaal van VAG heeft echter het afscheid van deze brandstof bespoedigd, ook voor FCA.

Nog maar een paar jaar geleden hadden de meeste producenten nog het volste vertrouwen in de diesel. Fiat Powertrain investeerde zelfs in de ontwikkeling van een compacter en schoner blok onder de bekende 1.3 MultiJet. Marchionne zei destijds nog dat de dieseltechniek nog lang niet uitontwikkeld was. Maar de vraag neemt vandaag de dag sterk terug (-8% in 2017). Strengere normen maken het voor fabrikanten moeilijk om nog op rendabele wijze diesels te ontwikkelen. Alleen voor de bedrijfswagensector zullen er na 2020 nog diesels beschikbaar zijn bij FCA.
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2018, 14:13:15 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #56 Gepost op: 06 maart 2018, 01:26:19 »
Oude dieselauto's mogen vanaf 2019 centrum Arnhem niet meer in



Foto: ANP
Gepubliceerd: 06 maart 2018 00:13
Laatste update: 06 maart 2018 00:21   


Arnhem is vanaf 2019 de stad met de strengste milieuzone voor personenauto's van Nederland. Dieselauto's van voor 2004 mogen niet meer in het centrum van de Gelderse hoofdstad rijden en dieselauto's van voor 2006 alleen als ze aan bepaalde Europese eisen voldoen.


Maandagavond stemde een raadsmeerderheid voor een motie van GroenLinks om de milieuzone in te voeren. Vorig najaar stelde het college van Burgemeester en Wethouders al een strenge milieuzone voor, maar toen wilde de raad eerst nader onderzoek naar de luchtkwaliteit in Arnhem.

Dat onderzoek van ingenieursbureau RoyalHaskoning wees vorige week uit dat de lucht in Arnhem ongezond is en dat het invoeren van een milieuzone een goede manier zou zijn om daar iets aan te doen.

Verantwoordelijk wethouder Geert Ritsema noemde de invoering van de milieuzone maandagavond "een overwinning van het gezonde verstand".

Hij beloofde dat het college later in het jaar met een voorstel komt om nog meer maatregelen voor schone lucht in Arnhem te nemen. Gedacht wordt aan emissievrije stadsdistributie, volledig elektrisch openbaar vervoer en transferia aan de randen van de stad.

Regels

De PvdA wilde liever op dit voorstel wachten, omdat nu onder andere niet duidelijk is wat de milieuzone betekent voor mensen die afhankelijk zijn van een auto en die een oude diesel hebben.

De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) is niet blij met de milieuzones, omdat elke stad zijn eigen regels bepaalt. "We zijn tegen, maar als het dan toch moet laat er dan één landelijk systeem komen'', vindt de KNAC.

Arnhem is na Amsterdam, Utrecht en Rotterdam de vierde stad met een milieuzone voor personenauto's en ook de strengste.

Luchtvervuiling nog erger dan gedacht: "Kan zo niet verder, we hebben een urgentieplan nodig"
13-01-18, 04.50u - kv - Bron: Belga



 1 © BELGA

De luchtvervuiling in Vlaanderen is erger dan gedacht. Dat blijkt uit een nieuw luchtkwaliteits­model. Tot in de kleinere gemeenten worden de ­Europese normen voor stikstofdioxide overschreden, schrijven de Mediahuiskranten vandaag. "We hebben een urgentieplan voor gezonde lucht nodig", reageert milieuorganisatie Greenpeace.

Officiële metingen toonden eerder al aan dat in twee Antwerpse meetstations de Europese grenswaarde van 40 microgram per kubieke meter werd overschreden. Vlaanderen moest daarom eind vorig jaar een plan met maatregelen voorleggen aan ­Europa. Maar uit een nieuw luchtkwaliteitsmodel dat de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito) ontwikkelde in opdracht van de Vlaamse ­Milieumaatschappij, blijkt nu dat er zowat in elke Vlaamse gemeente zones zijn waar we in het rood gaan.

"De nieuwe kaarten houden ook rekening met street canyons, smalle straten met bebouwing waardoor de vuile lucht blijft hangen", zegt Frans Fierens, luchtspecialist van de VMM en directeur van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel). De enige manier om de lucht snel weer wat properder te krijgen, is massaal diesel bannen, zegt de luchtspecialist.

Hoge prijs
"De prijs die we met onze gezondheid betalen voor het vele autoverkeer en in het bijzonder dieselverkeer is nog hoger dan gedacht. Zowat elke Vlaming, in de stad of op het platteland, ademt erg ongezonde lucht in", zegt Joeri Thijs, expert luchtkwaliteit bij Greenpeace België.

"De officiële cijfers van onze overheden over luchtvervuiling houden geen rekening met nauwe en ingesloten straten met druk verkeer. Op de nieuwe kaart zien we dat de lucht in die druk gefrequenteerde 'street-canyons' in steden én gemeenten vaak erg ongezond is. In bijna elke Vlaamse stad of gemeente zijn er overschrijdingen van de Europese norm", zegt Thijs.

Urgentieplan nodig
Volgens Thijs kan dit "zo niet langer verder". "Hier is een urgentieplan voor gezonde lucht nodig, dat de afbouw van diesel en bedrijfswagens radicaal versnelt en ons eindelijk op weg zet naar een duurzame mobiliteit en gezonde lucht."

Er blijft voor Greenpeace ook nood aan bijkomende officiële meetpunten van luchtkwaliteit, en met name stikstofdioxide, in stedelijke gebieden met veel verkeer. "Momenteel zijn er in Vlaanderen te weinig meetpunten dicht bij druk verkeer en daardoor zijn de officiële cijfers waar Vlaams minister Schauvliege steeds naar verwijst veel te rooskleurig."




Topman Volkswagen verwacht nieuwe opleving verkoop dieselauto's



Foto: AFP
Gepubliceerd: 06 maart 2018 11:53
Laatste update: 06 maart 2018 12:31   


Matthias Müller, de topman van Volkswagen, verwacht dat de verkoop van dieselauto's binnenkort een nieuwe opleving zal doormaken.

Volgens de CEO van het Duitse concern zullen mensen die eerder een dieselauto bezaten, zich realiseren dat het een "erg comfortabel rijconcept" was, aldus persbureau Bloomberg dinsdag.

Volgens Müller zijn dieselauto's ook schoner voor het milieu. Wanneer mensen zich dat realiseren, is er geen reden meer om niet een diesel te kopen, aldus de topman van het bedrijf dat nog steeds de gevolgen van het dieselschandaal voelt. 

Volkswagen heeft tot nu toe ruim 25 miljard euro aan voorzieningen opzij moeten leggen voor boetes, schikkingen, reparaties en juridische kosten die samenhangen met het dieselschandaal. Ook lopen er nog allerlei zaken over de fraude die Volkswagen pleegde met emissietesten.

Populariteit
De populariteit van de dieselauto heeft te lijden gehad onder het schandaal. Er worden minder dieselauto's verkocht en onlangs kregen Duitse steden groen licht om een rijverbod voor dieselauto's op te leggen.

In tegenstelling tot Volkswagen houden andere autofabrikanten er rekening mee dat de technologie zijn langste tijd heeft gehad. Toyota heeft nieuwe dieseluitvoeringen geschrapt en Ford Motor verwacht dat er binnen enkele jaren geen nieuwe dieselauto's meer komen voor sommige segmenten.

Door: NU.nl
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2018, 15:35:35 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2498
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #57 Gepost op: 06 maart 2018, 06:31:32 »
'oude' Dieselauto`s als in de titel hierboven: is een relatief begrip vergeleken met de oosterburen ( Duitsland )  maar ik zeg niets, ik mag nu nog door Arnhem ;)
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2018, 06:34:05 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 864
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #58 Gepost op: 06 maart 2018, 08:16:28 »
Ik werk in centrum Arnhem en ik heb een diesel van 2004, dus ik mag er nog net in. Mijn auto is alleen verre van standaard...
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Pjotr 156

  • ******
  • Berichten: 12272
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #59 Gepost op: 10 maart 2018, 13:40:13 »
er is weer een diesel minder op de weg dus de lucht word weer wat schoner  :P  ???

of toch niet helemaal https://nos.nl/artikel/2187392-minder-diesels-lijkt-te-leiden-tot-meer-co2-uitstoot.html