Auteur Topic: DIESELGATE draait door  (gelezen 9662 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline northernstar

  • ****
  • Berichten: 372
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #60 Gepost op: 10 maart 2018, 19:43:11 »
Mag nog tot 2019 ja. als hij van voor 2005 is, krijg je dus een verbod. Mijn JTDm is van 2005, maar heb niks in Arnhem of welke stad dan ook te zoeken gelukkig.
Waar ik wel van baal is de nog hogere belasting die we moeten gaan betalen en dat de waarde van je geliefde en gekoesterde en vertroetelde JTD opeens geen ene drol meer is door deze grappen. Wat dus betekent: Doorrijden tot ie er bij neervalt. Met mijn 245k op de teller en 15k per jaar kan dat nog even duren fruyt1

Ik werk in centrum Arnhem en ik heb een diesel van 2004, dus ik mag er nog net in. Mijn auto is alleen verre van standaard...
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2018, 19:46:02 door northernstar »
AR156C#1745 - mijn PP

Alfasud 1.2 - Guilletta 1.6 - Alfasud 1.5TI - Alfetta 2.0A - 33 1.5 - 75 2.0TS - 33 1.3  - 90 2.5V6 - 33 1.7SW - 164 3.0V6 - 155 1.7 - 145 TS L - 156 1.9 JTD.  147 1.6 88Kw 147 JTDm

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #61 Gepost op: 11 maart 2018, 19:39:00 »
De Volkswagens zijn nog altijd veel te vies
Sjoemeldiesels Volkswagen-eigenaren kunnen met een update af van hun sjoemeldiesels. Maar schoon is de auto daarmee niet . Bovendien zijn er andere rare uitstootverschijnselen.

 Carola Houtekamer
 15 februari 2018



Het nieuws in het kort:
  • Ook na de softwareupdate die Volkswagen-diesels krijgen om ‘schoon’ te worden, blijft de auto een sjoemeldiesel. In sommige gevallen is de uitstoot van schadelijke stoffen zefs hoger dan voor de update.
  • Dat blijkt uit tests die onderzoeksinstituut TNO en goedkeuringsinstantie RDW uitvoerden. Ondanks de vreemde resultaten liet de RDW na dat te vermelden in de beoordeling van de softwareupdate.

Het is alsof het dieselschandaal er nooit is geweest. Je rijdt je Volkswagen naar de garage, levert ’m af voor een beurt en voilà: bij het ophalen heb je geen sjoemeldiesel meer.

Je auto heeft een ‘update’ gekregen: nieuwe software van Volkswagen waardoor de auto geen verschil meer ziet tussen een test en rijden op de weg. Dat was de truc waarmee het dieselschandaal begon.

Met de update voldoet de auto weer aan alle wettelijke eisen, vindt de Duitse wegautoriteit KBA, en de Nederlandse RDW vindt dat ook. Prestaties en verbruik van de motor veranderen niet, de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden gaat omlaag. Gauw halen dus! Volgens importeur Pon is de update al in bijna 113.000 van de 165.619 betrokken auto’s in Nederland geïnstalleerd.

Maar waarom zou je? De fix levert vrijwel niks op. De auto’s zijn nog steeds te vies en vertonen raar gedrag als de motor warm is of de buitenlucht koud. De onderzoekers van TNO en RDW die de update moesten beoordelen, hebben vooral heel veel bevindingen moeten negeren om tot een positief oordeel te komen.

Dat blijkt uit correspondentie tussen de goedkeuringsinstantie en TNO. RDW moest van de Tweede Kamer uitzoeken wat de gevolgen van die update zijn voor automobilist en milieu – een open vraag. Het schakelde daarvoor onderzoeksinstituut TNO in. Stichting Volkswagen Car Claim, die opkomt voor gedupeerde autobezitters, vroeg de correspondentie tussen de twee partijen op met beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.

De mailwisselingen laten zien dat het positieve oordeel alleen mogelijk is doordat de RDW de opdracht van de Tweede Kamer heel beperkt opvatte en alle gekke vondsten onbesproken liet. Al snel horen de onderzoekers van importeur Pon dat de uitstoot van stikstofoxiden maar beperkt omlaag gaat door die update. Gaan ze zelf testen, dan vinden ze onverklaarbare uitstootverschijnselen. Soms is de uitstoot van stikstofoxiden zelfs hóger dan voor de update. Dit krijgt geen aandacht in het rapport. En zelfs na de update blijven de auto’s soms tot vijf keer de toegestane limiet aan stikstofoxiden uitstoten, wat ook niet expliciet wordt vermeld. Een testauto doet het een dag na de update helemaal niet meer.


Testresultaten weggelaten

Maakt de software het dieselschandaal ongedaan? De auto heeft inderdaad geen speciale teststand meer. En de NOx-uitstoot gaat er, meestal, íets van omlaag. Maar of de auto op orde is? Bestuurslid Guido van Woerkom van de claimstichting: „Ik heb het allemaal met ongelooflijk veel verbazing gelezen. De vraag was of auto’s met die update aan wettelijke normen voldoen. Er is daarop bijzonder marginaal getoetst. Onwelgevallige testresultaten zijn weggelaten, tegenargumenten zijn niet gehoord. Ik denk dat de Kamer onjuist is geïnformeerd.”

Van Woerkom heeft een belang, hij wil aantonen dat eigenaren ook met update schade lijden. „Maar voor het milieu en de volksgezondheid is dit ook helemaal niet goed. Waarom dringt de overheid niet aan op échte maatregelen aan de motor zelf, die wel werken?”


Het begint met een motie. In april 2016 vragen Kamerleden Jaco Geurts (CDA) en Stientje van Veldhoven (D66), nu staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, om een onderzoek naar de update van Volkswagen. Autobezitters klagen dat hun motor aan vermogen verliest en minder zuinig wordt, sommigen melden technische problemen. En er is twijfel of de auto’s er wel echt zo veel schoner van worden. De Kamer wil een second opinion „waarbij onderzocht en gecontroleerd wordt wat de consequenties zijn voor automobilist en milieu”.

RDW gaat samen met TNO aan het werk. De onderzoekers testen twee auto’s van Volkswagen onder allerlei omstandigheden. Eind 2016 komt de conclusie: de update is oké.

‘Technisch te inhoudelijk’

Maar daar gaan opvallende mails aan vooraf. TNO mailt: „Het lijkt een enigszins instabiel beeld [...]. Het ziet ernaar uit dat de NOx-emissies afhankelijk zijn van de omgevingstemperatuur, in ieder geval na de update.” RDW rept over een testrit met warme motor waarbij drie keer zoveel NOx vrijkomt als met een koude motor, „terwijl je een lagere waarde zou verwachten met opgewarmde katalysator”. Die observaties belanden niet in het rapport. Het feit dat een auto bij een testrit zo’n vijf keer de maximale toegestane hoeveelheid NOx per kilometer uitstoot, aangeduid als conformity factor 5, behoeft volgens de RDW ook geen speciale vermelding. „Het moet niet technisch te inhoudelijk worden.”


Dan is er de check of de update zorgt voor prestatieverlies. In de media zijn daar volop verhalen over. Dat stellen de onderzoekers vast middels een ‘administratieve audit’. Zelf meten doen ze niet. Op 19 september 2016 reist een delegatie een dag af naar Wolfsburg om de testresultaten te bekijken van Volkswagen en de onafhankelijke testbedrijven daar. Ook de KBA is erbij.

Die audit vinden ze bij TNO nogal mager. In een mail van TNO gaat het over „een zeer summier beeld” dat de KBA schetste. Nog een mail van TNO: „Mijn collega [...] heeft het rapport beoordeeld en mist vooral de feiten van KBA en VW [...]. Ik denk dat het goed is om te benadrukken dat wij inzage in de resultaten hebben gehad maar geen resultaten op papier hebben meegekregen.” De RDW schrijft daarop: „Het geheel van een administratieve audit wordt door TNO m.i. onderschat; we auditeren vaker administratief, is toch ook voor uitvoering van onze toezichttaak meer dan voldoende?”


De ruwe testresultaten belanden wel in de second opinion. Maar aan de afwijkingen en aan het feit dat de auto’s nog steeds te vies zijn, wordt geen aandacht besteed. Vier Kamerleden vinden het onderzoek te mager en vragen in een tweede motie om meer onderzoek.

Waarom was de RDW niet streng over álle rare uitstootverschijnselen? De dienst laat weten dat andere trucs met uitstoot, zoals afhankelijkheid van temperatuur, in Europa niet illegaal zijn. „We zijn gebonden aan de wettelijke mogelijkheden.” Had de RDW niet drastischere maatregelen van Volkswagen kunnen eisen? RDW: „Nee. Alleen de KBA die de typegoedkeuring heeft afgegeven kan dat. Zo is dat in Europa geregeld.” En dat de auto’s op de weg nog steeds veel te vies zijn? „Daar vinden we zeker wat van. En daarom heeft de RDW in Europa hard aangedrongen op nieuwe praktijktests.”

Kamerlid Jaco Geurts (CDA) vroeg in 2016 om de second opinion. Zijn partijgenoot Maurits von Martels, die nu dit dossier heeft, reageert op het artikel: „Juist de second opinion is zo belangrijk voor mensen met een sjoemeldiesel. Nu blijkt de update onder de maat te zijn, waardoor consumenten nog steeds niet weten waar ze aan toe zijn. Dat vinden wij zeer kwalijk. Het CDA zal daarom een debat aanvragen voor opheldering met de minister en de staatssecretaris over deze kwestie.”

Volkswagen verwijst intussen zelfverzekerd naar de second opinion in correspondentie. Uit een e-mail aan een gedupeerde autobezitter: „De conclusie van dat onderzoek is dat Volkswagen AG en het KBA hun verantwoordelijkheid nemen en zeer zorgvuldig te werk zijn gegaan.”

Correctie (16 februari 2018): in een eerdere versie van het nieuwsblok bovenaan dit artikel stond dat TNO en RDW samen een conclusie trokken in het onderzoeksrapport. Dat is incorrect: de verantwoordelijkheid lag bij de RDW, TNO was slechts ingehuurd voor ondersteuning. Dat is hierboven aangepast.



'MEER TERUGROEPACTIES OM SJOEMELDIESELS'
NOG 200.000 AUDI's OP DE TESTLIJST



ANP AUTONIEUWS

9 MAART 2018 15:04

bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/meer-terugroepacties-om-sjoemeldiesels/

Er zullen meer auto's terug naar de garage worden geroepen in de nasleep van de affaire met sjoemeldiesels. Dat zei Audi-topman Rupert Stadler tijdens een bijeenkomst. De Duitse toezichthouder is nog altijd bezig met diepgravend onderzoek naar de kwestie rondom Volkswagen. Voor ruim 200.000 voertuigen staan nog tests op de rol.
Audi is onderdeel van Volkswagen. Die autobouwer meldde vorig jaar dat bij circa 850.000 auto's met een zes- of achtcilinder motor mogelijk sprake was van gesjoemel met de uitstootwaarden. Tot nog toe zijn zes onrechtmatigheden ontdekt. Dit betreft circa 156.000 auto's

De reparatiekosten vallen voor de Audi's die terug naar de garage moeten, relatief mee. Het is vooral de imagoschade die Stadler dwarszit, omdat het erop kan lijken dat de fabrikant zijn zaakjes nog niet op orde heeft. Dit speelt concurrenten BMW en Mercedes-Benz mogelijk in de kaart.


'EU-landen lopen miljarden aan belasting mis door sjoemeldiesels'



Foto: ANP

Gepubliceerd: 11 maart 2018 13:00
Laatste update: 11 maart 2018 16:59   

Landen in Europese Unie zijn miljarden euro's aan belasting misgelopen door het dieselschandaal. De verliezen bedroegen tussen 2010 en 2016 iets meer dan 46 miljard euro.

De Duitse partij De Groenen, die zitting heeft in het Europees Parlement, deed hiernaar onderzoek in Europa.

In Duitsland, Nederland en in andere landen hangt de motorrijtuigenbelasting af van de uitstoot van klimaatschadelijke koolstofdioxide (CO2). Omdat uitlaatemissies vaak te laag waren, zijn volgens de studie miljarden aan de staat ontsnapt, meldt de Duitse krant Am Sonntag.

In 2016 liepen elf landen iets minder dan 11,3 miljard euro mis. Tussen 2010 en 2016 bedroegen de fiscale verliezen iets meer dan 46 miljard euro. Duitsland verloor daarbij een goede vier miljard euro.

"Het uitlaatgasschandaal ontpopt zich als een echt belastingprobleem", zegt de woordvoerder van De Groenen. "De fraude van autofabrikanten is niet alleen schadelijk voor de gezondheid en het milieu, maar ook voor de overheidsfinanciën", aldus de woordvoerder.

Nieuwe testen
De studie richtte zich op de belastingimpact van de sjoemeldiesels in Duitsland, Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Die landen waren goed voor meer dan 60 procent van de totale voertuigregistraties in alle EU-landen.

Vanaf september 2018 gelden nieuwe emissietests in de EU. Voertuigen worden dan ook getest onder echte wegomstandigheden.


'Fiat Chrysler wil in 2022 stoppen met productie van auto's op diesel'



Foto: AFP
Gepubliceerd: 25 februari 2018 15:55
Laatste update: 25 februari 2018 20:21   

bron: https://www.nu.nl/auto/5150426/fiat-chrysler-wil-in-2022-stoppen-met-productie-van-autos-diesel.html

Fiat Chrysler wil uiterlijk in 2022 stoppen met het maken van auto's die op diesel rijden. De Financial Times meldt dit op basis van ingewijden bij de Amerikaans-Italiaanse autofabrikant.

Fiat Chrysler wil op 1 juni zijn plannen ontvouwen om binnen vier jaar diesel geheel uit te faseren bij al zijn merken, zo melden de bronnen.

Het autoconcern dat onder meer de merken Jeep, Fiat Dodge, Chrysler, Maserati en Alfa Romeo bezit, wilde zelf niet reageren op de berichten uit de Britse zakenkrant.

Vorig jaar maakte de Japanse autogigant Toyota al bekend geen nieuwe dieselmodellen meer te maken. Porsche, onderdeel van het Volkswagen-concern, kondigde vorige week eveneens aan te stoppen met dieselauto's.

Diesel was ooit de belangrijkste brandstof in Europa. Mede vanwege het 'dieselschandaal' bij verschillende autofabrikanten is dit aan het veranderen. De verkoop van dieselauto's in Europa liep vorig jaar volgens een analyse van Jato Dynamics met bijna 8 procent terug. Daarmee is het marktaandeel van de brandstof nog 43,7 procent.

Door: ANP
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2018, 20:00:48 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 864
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #62 Gepost op: 11 maart 2018, 23:25:02 »
Mag nog tot 2019 ja. als hij van voor 2005 is, krijg je dus een verbod. Mijn JTDm is van 2005, maar heb niks in Arnhem of welke stad dan ook te zoeken gelukkig.
Waar ik wel van baal is de nog hogere belasting die we moeten gaan betalen en dat de waarde van je geliefde en gekoesterde en vertroetelde JTD opeens geen ene drol meer is door deze grappen. Wat dus betekent: Doorrijden tot ie er bij neervalt. Met mijn 245k op de teller en 15k per jaar kan dat nog even duren fruyt1


Gelukkig gaat het om diesels van voor 2004, aldus de media. Maargoed, wanneer trekken ze die grens omhoog?
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #63 Gepost op: 20 maart 2018, 14:25:55 »
Pictet Asset Mgmt.NL

bron: https://twitter.com/PictetAM_NL

 

18% van de uitstoot van broeikasgassen wordt veroorzaakt door de landbouw. Dat is meer dan de totale transportsector. Is het produceren van vlees in een lab een toekomstige oplossing? http://bit.ly/vegetarischvlees … #labvlees #duurzaamvlees #uitstoot




Prijzen Duitse dieselauto’s dalen als een malle

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 23-03-2018 om 13:03

Prijzen Duitse dieselauto's dalen als een malle




Tja, dat was te verwachten.


Nu de dieseldiscussie wederom stevig aan het pieken is, beginnen de effecten zich langzaam maar zeker te uiten. Nadat de Duitse milieuorganisatie DUH eerder een belangrijke rechtszaak had gewonnen, zagen we de afgelopen dagen allerlei items voorbij vliegen die direct te verbinden zijn aan de uitspraak van de rechter. Inmiddels blijkt het onderwerp steden en staten te hebben gepasseerd, om regelrecht naar de nek van de dieselauto’s zelf te grijpen.

Dankzij de ogenschijnlijk onvermijdelijke dieselban die een groot aantal steden in zal voeren, zit de waarde van dieselauto’s in een flinke daling. Sterker nog, na een rondvraag van het Duitse onderzoeksbureau ZDK onder 1.800 autobedrijven, blijkt dat tweedehands auto’s ondertussen ruim de helft minder waard zijn dan de catalogusprijs. Een ander onderzoek, van een Duitse universiteit, spreekt zelfs van een waardedaling van 2.000 euro op gebruikte auto’s sinds de heisa is begonnen. Daarbij schijnt er voor praktisch iedere dieselauto, zelfs waarvan de motoren aan de Euro 6-norm voldoen, geen koper meer te vinden te zijn.

De waardedaling van gebruikte Duitse dieselauto’s zou zelfs dusdanig heftig zijn dat Volkswagen en Audi dealers voor hun toekomst moeten gaan vrezen. Dit terwijl de dealers allerlei manieren hebben verzonnen om het kopen van een dieselauto toch aantrekkelijk te maken. Echter zijn het juist deze regelingen, waarbij bijvoorbeeld garanties worden gegeven bij inruil van een dieselauto, die nu een enorm gevaar vormen. Door de onvoorziene waardedaling moeten de dealers de verliezen zelf incasseren, wat op grote schaal kan leiden tot een opdoeking van de zaak. (Bron: Auto Bild)


LOONT NIET MEER DE MODELLEN GESCHIKT TE MAKEN VOOR DE WLTP
'DRIE BMW-MODELLEN IN MEI UIT PRODUCTIE'

NICK AUGUSTEIJN
23 MAART 2018 14:04

bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/drie-bmw-modellen-in-mei-uit-productie/



BMW staakt over twee maanden de productie voor Europa van de X5, X6 en de vorige 6-Serie. De modellen zitten aan het einde van de modelcyclus, waardoor het weinig zin heeft deze nog om te bouwen voor de WLTP-cyclus en de bijbehorende RDE-proeven.

Dat meldt het Duitse Automobilwoche. Vanaf 1 september 2018 gaat de Euro 6-uitstootnorm in. De bijbehorende WLTP zal voortaan uit een praktijkonderdeel bestaan, de zogenaamde 'Real Driving Emissions-test.'https://www.autoweek.nl/nieuws/achtergrond-alles-over-de-wltp/

Naast de productiestop zal BMW ook tijdelijk de bouw van sommige versies van de 7-serie, X1 en X2 staken. Ook bij Mini staat een productiestop gepland. De pauzes bij BMW en Mini zullen, afhankelijk van het model en productievolume, weken of zelfs maanden in beslag nemen, zo tekenen de Duitsers op uit de mond van de woordvoerder. Volgens AutoBild heeft BMW problemen de partikelfilters voor direct ingespoten benzinemotoren. Om die reden zal het merk de rest van het jaar geen 7-serie met benzinemotoren meer bouwen. De andere getroffen benzineauto's van BMW zijn volgens het blad de X2 20i, M3 en M550i xDrive. Van de M3 was al bekend dat deze uit productie genomen zou worden. De nieuwe BMW X3 was het eerste model van het merk dat af-fabriek van een filter voorzien was.

Volvo past zo'n filter al sinds eind 2017 toe op de XC40, XC60 en de 90-serie. Ook de Volkwagen Tiguan 1.4 TSI en de Peugeot 308 zijn ermee uitgerust, aldus de berichtgeving. Opel begint nog deze maand het monteren van filters op de Astra, terwijl Seat wacht tot modeljaar 2019. Fiat Chrysler, Ford en Porsche zullen stapsgewijs de partikelfilters gaan toepassen, meldt het blad.

Overigens is het filter niet wettelijk verplicht. Bovendien claimt Audi tegenover AutoBild dat de Euro 6d-uitstootnormen ook zonder filter behaald kunnen worden. Uit tests van ADAC bleek dat de Euro 6b-norm weliswaar door de meeste benzine-modellen gehaald werd, maar dat de Euro 6c-norm voor auto's met direct ingespoten motoren voor problemen zorgde. Dit vanwege de minder gelijkmatige verdeling tussen brandstof en zuurstof in het mengsel bij directe inspuiting.

Eerder hebben Volkswagen en Renault-Nissan al gewaarschuwd voor financiële consequenties van de invoering van de WLTP. Carlos Ghosn sloot vorige maand prijsverhogingen als gevolg van de nieuwe technologie niet uit.


NIEUWE INVALLEN BIJ VOLKSWAGEN
DERTIEN KANTOREN ONDERZOCHT

ANP AUTONIEUWS

20 MAART 2018 09:35
bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/nieuwe-invallen-bij-volkswagen/



De Duitse autoriteiten hebben begin maart invallen gedaan bij het hoofdkantoor van autoconcern Volkswagen in Wolfsburg. Volgens zakenblad WirtschaftsWoche zou het gaan om nieuw onderzoek naar vermeende marktmanipulatie rond het dieselschandaal bij Volkswagen.

Naar verluidt werden dertien kantoren onderzocht door justitie, waarbij documenten en computerbestanden in beslag werden genomen. Deze informatie zal de komende weken onderzocht worden. Volkswagen wilde enkel bevestigen dat er invallen zijn geweest. In september 2015 kwam aan het licht dat Volkswagen had gesjoemeld met de uitstootwaarden van dieselauto's. In verband met die zaak zijn in het verleden al meerdere huiszoekingen geweest bij het bedrijf.

In het nieuwe onderzoek zou het gaan om een verklaring die Volkswagen eind 2015 had gepubliceerd, waarin valse mededelingen zouden zijn gedaan over de omvang van het dieselschandaal. Daarmee zouden beleggers dus verkeerd ingelicht zijn. Het schandaal heeft Volkswagen al vele miljarden gekost.



Grootste Duitse deelstaat heeft Scheisse aan milieulobby
Auteur: jaapiyo, gepost 19-03-2018 om 15:05 22 Reacties



bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/grootste-duitse-deelstaat-heeft-scheisse-aan-milieulobby-107906#post-107906

De aan Nederland grenzende kolenpot vindt diesels top.


Onlangs maakte enorme opschudding zich meester over het grootste land van de EU. Milieugekkies wonnen een rechtszaak, waardoor steden waar de luchtkwaliteit abominabel is de vrijheid/plicht krijgen bepaalde auto’s (lees: diesels) uit hun grondgebied te weren. Maar liefst zeventig Duitse steden hebben te kampen met een grotere luchtvervuiling dan toegestaan is volgens moderne wetten.

Een van de steden die ‘het bokkie’ zou zijn is Düsseldorf, dat op een dikke 100 kilometer ligt van Eindhoven. Je kan er bijvoorbeeld naar het vliegveld gaan, of de Königsallee bezoeken om dikke bakken te spotten. Düsseldorf ligt in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen (NRW), dat met achttien miljoen inwoners de grootste Duitse deelstaat is.

In NRW zijn ze van oudsher echter niet vies van een beetje uitstoot als dat ten goede komt aan de economie. Daarom heeft Minister-President Armin Laschet aangegeven dat hij een zogeheten dieselban niet zal toestaan binnen zijn deelstaat. Kijk, harde uitspraken die ingaan tegen de wet, daar houden we van.

Het zal je niet verbazen dat de Deutsche Umwelthilfe (DUH), de partij van boomknuffelaars waar het allemaal om begonnen is, nu dreigt Armin voor de rechter te slepen. No duh. We zijn alvast benieuwd hoe het verhaal verder zal gaan…

foto: Chroomblauwe Merc op de Königsallee in Dusseldorf via autojunk.nl
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2018, 03:10:49 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #64 Gepost op: 27 maart 2018, 21:21:08 »
MOGELIJK GROOTSTE SCHADECLAIM UIT BRITSE GESCHIEDENIS
VOLKSWAGEN-DIESELSCHANDAALZITTING VAN START IN VK

NICK AUGUSTEIJN
27 MAART 2018 15:55



bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/volkswagen-dieselschandaal-zitting-van-start-in-vk/


In het Verenigd Koninkrijk vindt vanaf vandaag bij het hooggerechtshof een hoorzitting plaats in de zaak die meer dan 50.000 Britse Volkswagen-eigenaren hebben aangespannen tegen het Duitse merk.

Dat melden verschillende media. Het hof moet de komende drie dagen bepalen of de verschillende claims als een massaclaim kunnen worden behandeld. De rechter zal bij een positieve uitkomst ook de deadline bepalen voor Volkswagen-eigenaren om zich aan te sluiten bij de collectieve schadeclaim die advocaten bij het merk willen neerleggen. Het kan de grootste schadeclaim uit de Britse geschiedenis worden. Schikkingen met klanten in de Verenigde Staten kostten Volkswagen eerder al 25 miljard dollar, omgerekend meer dan 20 miljard euro.

Het Britse advocatenkantoor Slater and Gordon zet in op misleiding door Volkswagen en het "beschadigen van het consumentenvertrouwen". Het kantoor vertegenwoordigt meer dan 40.000 autobezitters. Uit eigen onderzoek onder 11.600 eigenaren die gehoor gaven aan een terugroepactie van Volkswagen bleek bovendien dat meer dan 50 procent spijt had van deze beslissing. Eén op de tien klaagde over vermogensverlies op hoge snelheid. Daarnaast waren er volgens Slater and Gordon klachten over een hoger brandstofverbruik en een stotterende motor. Het kantoor nodigt Audi-, Seat-, Skoda- en Volkswagen-bezitters uit zich bij de collectieve schadeclaim aan te sluiten.



VW Faces EU Scrutiny Over Luxembourg Tax Affairs


https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-27/vw-is-said-to-face-eu-scrutiny-over-luxembourg-tax-affairs




De competition unite van de Europese Commissie onderzoekt of de autofabrikant, die in een apart schandaal over dieselemissies is verwikkeld, mogelijk heeft geprofiteerd van een oneerlijke belastingovereenkomst van het Groothertogdom, volgens de persoon die op voorwaarde van anonimiteit sprak, omdat het proces niet publiek is. De voorlopige vraag is onderdeel van een bredere aanpak van belastingverdragen met voorkeursbehandeling die enkele van 's werelds grootste bedrijven hebben lastiggevallen.


Rechtbank oordeelt: VW moet gemanipuleerde diesel van klant omruilen voor nieuwe auto

bron: https://www.ad.nl/auto/rechtbank-oordeelt-vw-moet-gemanipuleerde-diesel-van-klant-omruilen-voor-nieuwe-auto~a0f48cbc/



De arrondissementsrechtbank van Hamburg heeft een Volkswagen-dealer in Hamburg veroordeeld tot het terugnemen van een dieselauto met gemanipuleerde uitlaatemissies. De klant heeft volgens de uitspraak recht op een nieuwe auto.

Erik Kouwenhoven 17-03-18, 05:00

Volgens de Duitse omroep NDR, die met het nieuws naar buiten kwam, kan de uitspraak grote invloed hebben op vergelijkbare aanhangige zaken. ,,Mijn cliënt heeft op zoveel manieren gelijk gehad, dit is nog niet eerder voorgekomen”, aldus de advocaat van de eiser.

Slijtage
Volgens de NDR heeft de man drie jaar geleden een nieuwe Volkswagen Tiguan gekocht. Toen de manipulatie met valse emissies uitkwam, liet hij de software veranderen. Ondanks de update oordeelde de rechtbank toch dat de koper mocht verwachten dat zijn nieuwe auto zou voldoen aan de beloofde uitlaatemissies. Bovendien is het mogelijk dat de auto door de nieuwe software sneller is gaan slijten.

Meer druk

Volgens de NDR is de uitspraak nog niet definitief. De dealer zou in beroep kunnen gaan. Maar de Verkeersclub Duitsland verklaarde dat hiermee de druk op VW en andere fabrikanten flink wordt verhoogd. Volgens de Duitse milieu-organisatie Bund is het inmiddels wel duidelijk dat bedrogen autobezitters aanspraak kunnen maken op schadeloosstelling. Volkswagen is niet onder de indruk en noemde het vonnis ‘een van de vele’. Andere rechtbanken hadden volgens VW uiteindelijk ook geoordeeld in het voordeel van de automaker.

300.000 afgedankte Volkswagens in woestijn VS door emissieschandaal


In de woestijn bij Victorville, Californië staan 300.000 Volkswagens gestald. De automaker moest de wagens terugkopen van de eigenaren door het emissieschandaal.

Gepubliceerd op 29 maart 2018 15:28



https://www.nu.nl/232474/video/300000-afgedankte-volkswagens-in-woestijn-vs-door-emissieschandaal.html?redirect=1

https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-emissions-storage/vw-storing-around-300000-diesels-at-37-facilities-around-u-s-idUSKBN1H50GQ

« Laatst bewerkt op: 29 maart 2018, 17:48:59 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #65 Gepost op: 04 april 2018, 04:01:30 »
NOX TERUG IN Z'N HOK
DIESELEMISSIE IN DE PRAKTIJK



Cornelis Kit

31 MAART 2018 13:24

bron : https://www.autoweek.nl/nieuws/dieselemissie-in-de-praktijk/

Sinds Dieselgate heeft de uitstoot van stikstofoxiden extra aandacht en met de invoering van nieuwe meetprocedures ligt die uitstoot ook duidelijker aan banden. Met welke oplossingen reageert de auto-industrie?

Dieselgate draait in zijn geheel om de NOx-uitstoot van auto's met een dieselmotor en dan met name het uitlaatgasnabehandelingstraject; praktijkmetingen leverden vele malen hogere waarden op dan wat tijdens de typegoedkeuring werd gemeten op de rollenbank. De oorzaak lag in gesjoemel met NOx-reductiesystemen, die werden voor de gek gehouden. Dat gat tussen werkelijkheid en rollenbank moet voortaan een stuk kleiner worden doordat bij de nieuwe procedure voor typegoedkeuring, die sinds 1 september 2017 van kracht is, ook een praktijktest uitgevoerd moet worden, de RDE-test (Real Driving Emissions).

Met het opzetten van deze RDE-test is overigens al in 2011 (dus ver voor Dieselgate) aangevangen. Nu wordt deze test gefaseerd ingevoerd. Sinds 1 september 2017 moeten alle nieuwe autotypen de RDE-test ondergaan, waarbij onder andere de NOx-uitstoot gemeten wordt. Voor álle nieuw te verkopen auto's (dus ook de bestaande modellen) moet vanaf 1 september 2019 met de RDE-test de NOx-uitstoot bepaald worden. De auto-industrie is druk bezig om zijn auto's klaar te maken voor deze nieuwe tests. Bij Bosch en Mercedes-Benz kijken we hoe dat aangepakt wordt.



Uitdaging in stadsverkeer
Uit voorlopige testgegevens die we bij Bosch en Mercedes-Benz hebben gezien, blijkt dat de grootste NOx-uitdaging ligt in het rijden in stadsverkeer, want daar is de NOx-productie het hoogst. Op buiten- en snelwegen is dat beduidend minder en lijkt de conformiteitsfactor niet nodig, de testresultaten pieken dan rond de 50 mg/km, keurig onder de rollenbanklimiet van 80 mg/km. Dat het tijdens de RDE-test mogelijk is om binnen de gestelde grens van 168 mg/km te blijven, is inmiddels realiteit. De nieuwe Mercedes-Benz CLS is van na 1 september 2017 en heeft (gezien het feit dat hij met twee dieselmotoren in de prijslijst staat) de RDE-test met goed gevolg afgelegd. De Mercedes-Benz S 400d is nog net voor 1 september 2017 gecertificeerd omdat hij dan nog geen RDE-test hoefde te ondergaan. Desalniettemin is de motor voorzien van alle maatregelen die ook te vinden zijn bij de dieselversies van de Mercedes CLS.

Net als veel andere autofabrikanten hebben ze bij Mercedes aan twee fronten strijd gevoerd: motorinwendig en in het uitlaattraject. Het eerste is om de productie van schadelijke stoffen zoveel mogelijk binnen de perken te houden, het tweede is om dat wat er dan toch nog uit de motor komt, zoveel mogelijk om te zetten in onschadelijke gassen en dampen.

Reinigingsproces
Onverbrande koolwaterstoffen (CH) en koolmonoxide (CO) zijn relatief eenvoudig onschadelijk te maken door ze in een DOC (dieseloxidatiekatalysator) met extra toegevoegde zuurstof om te zetten in onschadelijk CO2 en H2O. Schadelijk bijeffect is echter dat NO (stikstofmonoxide) met zuurstof omgezet wordt in het nog schadelijkere NO2 (stikstofdioxide). Echter heeft ieder nadeel z'n voordeel: NO2 is een welkom hulpmiddel om het roetfilter (ook een onderdeel van het uitlaatgasnabehandelingstraject) te reinigen. Vandaar dat het uitlaatgas eerste door de DOC stroomt en daarna pas door het roetfilter. De koolstofdeeltjes in het roetfilter reageren met zuurstof tot CO2 en met de zuurstofcomponent van NO2 tot CO2 en NO. Dan zitten we nog met de rest van het NO2 en NO. Deze worden samen met AdBlue (een onschadelijke ammoniakoplossing (NH2) in de SCR (Selective Catalytic Reduction) omgezet tot het onschadelijke N2 (stikstof, het hoofdbestanddeel van lucht) en H2O (water). Althans zo zou het in de ideale wereld moeten zijn. De katalysatoren werken echter pas wanneer ze op temperatuur zijn (zo'n xxx ˚C). Vandaar dat ze zo dicht mogelijk tegen de motor aangebouwd zitten. Bij Mercedes zien we de DOC al helemaal tegen de turbo aan zitten (die op zijn beurt geïntegreerd wordt met het uitlaatspruitstuk). Om de vermenging van AdBlue in het uitlaatgas te verbeteren, heeft Mercedes-Benz veel aandacht besteed aan de injectie van AdBlue en een speciale AdBlue-verdamper aan het uitlaatkanaal toegevoegd. Het dieselfilter en de SCR zitten bij de nieuwe zescilinder diesels in de S en de CLS samengebouwd in één behuizing, waarbij het filteroppervlak overigens al voorzien is van een katalytische-laag, alles om de NOx zo effectief mogelijk te lijf te gaan.

Beter voorkomen dan genezen
Omdat voorkomen beter is dan genezen, is er ook veel aandacht besteed aan het in de kiem smoren van de NOx-productie. NOx ontstaan bij hogere temperaturen (zoals die optreden bij het verbrandingsproces in dieselmotoren) uit een reactie van stikstof en zuurstof uit de aangezogen (of door de turbo naar binnen geblazen) verse lucht. De grote uitdaging is dus te zorgen dat de piektemperaturen zoveel mogelijk teruggebracht worden. Dit wordt voor een deel gerealiseerd door uitlaatgas (wat niet meer reageert in het verbrandingsproces) opnieuw in de motor te voeren, uitlaatgasrecirculatie heet dit (EGR, exhaust gas recirculation). Tegenwoordig gebeurt dit zowel op hoge druk (direct na de motor nog voor de katalysator) en als lage druk (na de nabehandeling). Aansturing van de te recirculeren uitlaatgasstroom gebeurt met kleppen en tussen uit- en inlaatkanaal wordt het uitlaatgas gekoeld. Doordat de EGR-systemen stroomafwaarts zitten (het lagedruk-systeem nog verder dan het hogedruk-systeem) is er een kleine vertraging voordat het uitlaatgas weer aan de motor toegevoerd kan worden. Bij Mercedes ondervangen ze dit probleem door onder bepaalde omstandigheden direct nadat de uitlaatklep gesloten is, deze alsnog eventjes (gelijktijdig met de inlaatklep, maar wel een stuk korter) open te zetten wanneer de zuiger weer naar beneden gaat. Op deze manier wordt er direct uitlaatgas binnen gezogen, weliswaar niet gekoeld maar wel inert genoeg om niet meer met het verbrandingsproces mee te reageren. Hiertoe hebben de nokken op de uitlaatnokkenas een extra profiel gekregen waar naar toe geschakeld kan worden door de nokkenas iets te verschuiven. Dit werkt volgens het Camtronic-principe dat Mercedes ook heeft laten zien voor het verstellen van de inlaatnokkenas van benzinemotoren en lijkt erg op het systeem dat ze bij Volkswagen gebruiken om cilinders uit te schakelen.

Daarnaast is om het verbrandingsproces verder te optimaliseren de vorm van de verbrandingsruimte in de zuiger verder geoptimaliseerd en wordt voor een fijnere verneveling van de dieselolie (en daarmee een betere verbranding met minder ongewenste bijproducten) gewerkt met hogere inspuitdrukken.



PEMS in de praktijk
Bij Bosch zijn we zelf de weg opgegaan met een rijdend proefproject. Uitgangspunt voor dat rijdende proefproject is een standaard Volkswagen Golf 2.0 TDI (150 pk). Aan het fysieke deel van het uitlaatgasnabehandelingstraject is niets veranderd, het gaat bij de aanpassingen puur om aanpassingen aan de motor en de software met als doel de productie van NOx terug te dringen. Zo is met een krukas met een kortere slag de cilinderinhoud teruggebracht tot iets meer dan 1,6 liter, wat ook een positieve invloed heeft op trillingen en vibraties. Verder is er een turbo gemonteerd met lichter lopende lagers, een kleiner turbinewiel (minder massatraagheid) en een groter compressorwiel (uit aluminium). Dit alles voor sneller oppakken bij plotselinge vollast. Ook de injectoren zijn vervangen en bevatten nu sensoren die aangeven wanneer de injector weer dicht is en er daardoor meer informatie is voor een nauwkeurige injectoraansturing. Tenslotte is de software aangepast, een belangrijk deel van de strategie is er op gericht het uitlaatgasnabehandelingstraject op temperatuur te houden. Het zijn relatief goedkope ingrepen waarmee in eerste instantie geprobeerd wordt om de motor zelf zo min mogelijk schadelijke stoffen te laten produceren zodat ook wanneer de nabehandelingssystemen nog niet op temperatuur zijn er aan de emissie-eisen voldaan kan worden.

In theorie klinkt het allemaal heel logisch. In de praktijk blijkt ook het prima te werken. Op een gevarieerde route rondom het testcomplex van Bosch in het Duitse Boxberg valt er op de rijeigenschappen van de aangepaste Golf niets aan te merken. De motor reageert vlot op het gaspedaal en hoewel we met vier grote mannen aan boord zitten en een PEMS-systeem op de trekhaak hebben, is er altijd meer dan genoeg kracht aanwezig om in het heuvellandschap vlot te versnellen. Een uitdraai van wat het PEMS tijdens de rit heeft geregistreerd laat zien dat we in de bebouwde kom weliswaar de meeste NOx uitstoten, maar dat we uiteindelijk keurig onder de 80 mg/km zijn gebleven, een conversiefactor van 2,1 lijkt hier niet nodig. Hoewel de Bosch-Golf een experimenteel voertuig is, is de techniek al behoorlijk dicht bij de consument. De injectoren met sluitingssensoren worden inmiddels al bij BMW gebruikt, de overige aanpassingen zullen volgens Bosch in de komende periode bij diverse autofabrikanten opduiken.


'Dieselgate' impacted climate as well as human health

bron: https://phys.org/news/2018-04-dieselgate-impacted-climate-human-health.html



met google vertaald:

'Dieselgate' had invloed op het klimaat en op de gezondheid van de mens

3 april 2018, Institute of Physics

'Dieselgate' had invloed op het klimaat en op de gezondheid van de mens

Krediet: Institute of Physics

Verbeterde dieseltechnologie, gecombineerd met over het algemeen een lager brandstofverbruik, heeft geleid tot de wijdverbreide overtuiging dat dieselvoertuigen milieuvriendelijker zijn dan benzinemotoren.

Maar een nieuwe studie toont aan dat dieselauto's met 'manipulatieapparatuur' mogelijk geen milieuvoordeel hebben boven benzineauto's.

In het onderzoek werd de impact op de weg van Volkswagen (VW) -auto's op de weg vergeleken met de resultaten van laboratoriumtests.

Terwijl eerdere studies hebben gekeken naar de gezondheidseffecten van hoge stikstofoxide (NOx) -emissies van dieselauto's met manipulatie-instrumenten, is dit onderzoek gepubliceerd in Environmental Research Letters het eerste onderzoek naar het effect op klimaatverandering.

Het had twee belangrijke bevindingen. Hieruit bleek dat, afhankelijk van de rijomstandigheden, dieselvoertuigen met manipulatie-inrichtingen na verloop van tijd extra temperatuurschokken kunnen veroorzaken.

Ten tweede ontdekte zij dat het klimaatvoordeel van "schone diesel" kan verdwijnen als de voertuigen beschikken over manipulatie-instrumenten.

Dr. Katsumasa Tanaka, van het National Institute for Environmental Studies in Japan, is de hoofdauteur. Hij zei: "De potentiële impact is aanzienlijk, we kennen VW-gestuurde voertuigen om labtests door te brengen en tegelijkertijd de respectieve emissienormen op de weg te overtreden, om de rijprestaties en het brandstofverbruik te verbeteren." Wereldwijd kregen 11 miljoen VW-voertuigen goedkeuring in het lab tests door te vertrouwen op cheat-software, dat is 40 procent van de VW-personenauto's die in de EU worden verkocht tussen 2009 en 2015. "

Het onderzoeksteam vergeleek de emissiegegevens van twee Defeat Device-uitgeruste VW-dieselvoertuigen - een in 'compliance' of laboratoriummodus, de ander in niet-naleving of 'real world driving' modus.

Vervolgens hebben ze klimaatmodellering gebruikt om de temperatuurrespons op de emissies van voertuigen over een en 15 jaar te simuleren; de veronderstelde levensduur van een voertuig.

Zij vonden dat de klimaateffecten veroorzaakt door de niet-conforme voertuigen meer dan een jaar meer complexe veranderingen vertoonden dan die getoond in de laboratoriumtests. Dit is het gevolg van overmatige NOx-emissies van rijden op de weg, die zich manifesteren als concurrerende klimaateffecten over verschillende tijdschema's.

Dr. Marianne T. Lund, een co-auteur van het CICERO Centrum voor Internationaal Klimaatonderzoek in Noorwegen, zei: "Het beeld is complex. De effecten van emissie op de weg tonen zich eerst als een sterke kortetermijnopwarming. ozon (O3) reageert op overtollige NOx Op middellange termijn daalt de opwarming als gevolg van een verlaging van de methaanconcentratie en het verval van de ozonrespons op korte termijn.

"Maar dit wordt gevolgd door een langetermijnverwarming veroorzaakt door koolstofdioxide-emissies, omdat het methaankoelingseffect verdwijnt."

De resultaten tonen aan dat de extra klimaateffecten van de niet-conforme voertuigen, weergegeven als het verschil tussen de impact van de on-road en laboratoriumresultaten over 15 jaar, afhankelijk zijn van het tijdschema en de onderliggende rijpatronen.

De niet-conforme dieselvoertuigen produceren op korte termijn grotere gevolgen voor het opwarming van het klimaat dan compatibele dieselvoertuigen met gelijke kenmerken, maar creëren op de middellange termijn kleinere effecten.

Toch zijn de verschillen in de langetermijn temperatuurveranderingen, bepaald door de verschillen in CO2 en niet beïnvloed door NOx, niet doorslaggevend met betrekking tot de richting van verandering.

De kwestie van 'schone diesel' die een milieuvoordeel biedt, wordt ook beïnvloed door manipulatie-instrumenten, evenals door de tijdschaal en rijomstandigheden.

Dr. Tanaka legt uit: "Emissies van dieselvoertuigen in de compliantiemodus laten een kleiner klimaateffect zien (zes tot 20 procent minder) dan vergelijkbare benzinevoertuigen, maar als we kijken naar de resultaten van dieselvoertuigen in de niet-conformiteitsmodus, vinden we een licht grotere opwarming op lange termijn onder stedelijke rijomstandigheden, in tegenstelling tot een kleinere opwarming op langere termijn onder rijomstandigheden op de snelweg, wat betekent dat de aanwezigheid van manipulatie-instrumenten de legitimiteit van argumenten voor 'schone diesel' ondermijnt.

Hij concludeerde: "Onze studie ondersteunt de richting van nieuwe emissieregelgeving die meer gegevens vereist over activiteiten op de weg." Het ontwerpen van een beleid van de volgende generatie om uitlaatgassen van dieselvoertuigen aan te pakken vereist input vanuit verschillende perspectieven, evenals een interdisciplinair discours.

"De gevolgen voor het klimaat moeten worden aangepakt als een van de centrale vraagstukken, samen met: de menselijke gezondheid, het klimaatbeleid, motortechnieken, regelgevingsmechanismen, legitimiteit en ethiek om de beleidsvorming in verband met de uitlaatgassen van dieselvoertuigen te informeren.

Meer informatie: Katsumasa Tanaka et al. Klimaateffecten van niet-conforme Volkswagen-dieselauto's, Environmental Research Letters (2018). DOI: 10.1088 / 1748-9326 / aab18c
Referentie van een tijdschrift: Environmental Research Letters

Geleverd door: Institute of Physics


OVERWINNING VOOR AUTO- EN OLIEBEDRIJVEN

TRUMP DRAAIT MILIEUREGELS AUTOSECTOR TERUG



bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/trump-draait-milieuregels-autosector-terug/





ANP FOTO'S
door FRANK JACOBS
2 APRIL 2018 21:48


De Amerikaanse president Donald Trump is van plan milieuregels voor de autosector die onder zijn voorganger Barack Obama zijn ingesteld deels terug te draaien. De aankondiging is een overwinning voor de auto- en oliebedrijven.
Het gaat om regels voor personenauto's en lichte pick-uptrucks die tussen 2022 en 2025 worden gebouwd. Obama wilde dat auto's zuiniger zouden worden en minder brandstof zouden verbruiken. Daarmee moest de uitstoot van broeikasgassen worden teruggebracht.

Overheidsorganisatie Environmental Protection Agency (EPA), die sinds de komst van Trump onder leiding staat van Scott Pruitt, heeft aangekondigd de regels aan te passen. "De beslissing van de EPA onder Obama was fout", zo liet Republikein Pruitt weten. De regelgeving zou politiek gekleurd zijn en gebaseerd op onjuiste aannames.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2018, 01:15:44 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #66 Gepost op: 09 april 2018, 15:36:30 »
Volkswagen Scandal Reaches All the Way to the Top, Lawsuits Say

https://www.nytimes.com/2016/07/20/business/international/volkswagen-ny-attorney-general-emissions-scandal.html



De aanklacht van de staat New York verbindt de president van Volkswagen, Matthias Müller, voor het eerst met het schandaal.

Volkswagen diesel emissie fraude onderzoek door Duitse overheid wordt uitgebreid met bestuurshoofd Matthias Müller.

https://www.ft.com/content/b69c0df4-7ece-3a23-b51c-a7904383cbfc

MÜLLER DOET MOGELIJK STAP OPZIJ
VOLKSWAGEN WERKT AAN WISSELING WACHT

NU.NL/ANP AUTONIEUWS
10 APRIL 2018 15:00

Volkswagen is voornemens aanpassingen door te voeren in de managementstructuur. Matthias Müller, de topman van het bedrijf, doet daarbij mogelijk een stap opzij.

Volkswagen AG meldt vandaag de managementstructuur te willen wijzigen. Er wordt niet alleen overwogen een andere taakverdeling binnen de raad van bestuur te organiseren, daarnaast wordt ook gehint naar mogelijk een nieuwe voorzitter.

Matthias Müller, de huidige CEO, staat volgens de berichtgeving 'niet onwelwillend' tegenover een andere rol en hoopt aan het proces te kunnen bijdragen.

Müller kwam in september 2015 aan het hoofd te staan van Volkswagen na het opstappen van Martin Winterkorn als gevolg van dieselgate.

Zakenkrant Handelsblatt schrrijft op basis van bronnen bij het concern dat Müller plaatsmaakt voor Herbert Diess, de huidige chef van het merk Volkswagen.

Volkswagen zelf was niet bereikbaar voor commentaar. Eerder gaf de automaker wel prijs dat er enkele wijzigingen in de top zouden worden doorgevoerd. Voorzitter Hans Dieter Pötsch zou momenteel met het bestuur en de toezichthouders bij Volkswagen om tafel zitten om over de wijzigingen van structuur te praten.


Zoveel Nederlanders sterven aan uitstoot leugens
Auteur: jaapiyo, gepost 18-09-2017 om 13:02

bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/zoveel-nederlanders-sterven-aan-diesel-uitstoot-102376

http://www.iiasa.ac.at/web/home/about/news/170918-diesel-nox.html



Niet alleen bont, maar ook diesel rijden is moord.


Oostenrijkse onderzoekstoko The International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA) heeft het op zich genomen eens uit te rekenen hoeveel doden er eigenlijk vallen door de uitstoot van diesels. Samen met een universiteit uit Zweden en de Noorse KNMI pakten ze hun veiligheidsbrillen en stofjassen erbij om wat noest meetwerk uit te voeren naar aanleiding van een eerder onderzoek van kwaliteitspublicatie Nature. Nature berekende eerder al wat de gezondheidsschade is van NOx-uitstoot in een aantal grote auto-markten, maar IIASA wilde weten hoe het nou precies zit in de verschillende Europese landen.

We weten immers al dat luchtvervuiling niet goed voor ons is, maar als je een cijfer hoort dat er in de huidige 28 EU-landen, Zwitserland en Noorwegen in totaal 425.000 doden vallen ten gevolge van deze vervuiling denk je in eerste instantie wellicht ‘ja, zal wel’. Het getal is zo groot dat je je er moeilijk iets bij voor kan stellen. Dat er in Nederland 180 doden vallen per jaar (op basis van 2013) doordat voertuigen méér uitstoten dan op papier heeft gevoelsmatig al een hele andere lading. Maar hoe zijn deze cijfers opgebouwd?

Wel, van de 425.000 doden berekent IIASA http://www.iiasa.ac.at/web/home/about/news/170918-diesel-nox.html ons voor dat daar 10.000 direct kunnen worden toegeschreven aan de NOx-uitstoot van diesels in busjes, personenwagens en ‘light commercial vehicles’. De helft daarvan komt volgens IIASA op het conto van het feit dat de daadwerkelijke uitstoot van deze vervoersmiddelen hoger ligt dan de fabrieksopgave. Auto’s op benzine hebben een veel lagere NOx-emissie. Volgens onderzoeker Jens Borken-Kleefeld zou het zo’n 7.500 doden per jaar schelen in ‘Europa’ als diesels dezelfde uitstoot zouden hebben als auto’s op benzine (oftewel, als er gewoon geen diesels zouden zijn).

Hieronder staat de obligate tabel met resultaten. In de tweede kolom staat het aantal doden (per land) ten gevolge van de totale NOx uitstoot. In de derde kolom staat het aantal doden dat er zou zijn gevallen als fabrikanten hun opgaves zouden halen. In de vijfde kolom staat de keiharde resultante van deze twee cijfers: de doden die vallen omdat de uitstoot hoger is dan beloofd.



De vraag is wat we met deze cijfers moeten, los van gaten schieten in de onderzoeksmethode en Diederik Stapelesque cijfers (de helft hier, drievierde daar, 10.000, 5.000…). Gezien de klaarblijkelijke politieke onwil van de EU om Volkswagen keihard aan te pakken voor dieselgate lijkt de fabrikanten aanklagen vanwege dood door schuld geen realistische optie. Maar misschien is met opgeheven vingertje naar je buurman lopen als die vanavond terugkomt van het werk in zijn diesel-leasebak een goed idee?

30 doden per dag in Europa, goedkoop rond tuffen op diesel moet wat mensenlevens kosten anders wordt het natuurlijk te duur. Denk hierbij aan uitlaat systemen die emissies reduceren, zo'n €1500 per dieselvoertuig.

https://www.welt.de/gesundheit/plus173817381/Gefaehrliche-Stickoxide-Was-Diesel-Abgase-mit-Herzinfarkten-zu-tun-haben.html
Met Duitse video uitleg. Applaus



https://cleantechnica.com/2018/04/09/german-government-mulling-joint-fund-with-auto-manufacturers-to-retrofit-diesel-cars/
Duitse overheid peinst over een gezamenlijk fonds met alle autofabrikanten om dieselauto's te retrofitten.

https://www.welt.de/wirtschaft/article175246676/Autoindustrie-Bundesregierung-prueft-Milliardenfonds-fuer-Diesel-Nachruestungen.html

https://english.sta.si/2501864/slovenian-vw-customers-file-class-action-over-dieselgate-scandal

https://www.kfz-betrieb.vogel.de/dieselgate-tausende-slowenen-verklagen-vw-a-703077/

https://www.telegraph.co.uk/business/2018/03/29/london-court-set-give-go-ahead-dieselgate-lawsuit-60000-volkswagen/


Dieselgate – 35 million manipulated cars on our streets and still no action



https://www.euractiv.com/section/air-pollution/opinion/dieselgate-35-million-manipulated-cars-on-our-streets-and-still-no-action/




Pkw = Personenkraftwagen (auto's)
LNF = Leichte Nutzfahrzeuge (vracht en bestelwagens tot 3.5 ton)
SNF = Schwere Nutzfahrzeuge (vrachtwagen 3.5 ton en meer)

Uitstoot NO2 is sinds 2000 in 15 jaar ruim vertienvoudigd dankzij personenwagens en bestelvoertuigen met een diesel. Terwijl uitstoot van benzine versies, en bussen en vrachtwagens terugliep of gelijk bleef.

Dit is kortweg schandalig!

Citaat
"Precisely because the Dieselgate scandal is not a purely German problem, the Commission has to free itself from its self-imposed shackles and defend itself against the clientelism of the KBA and the German government. Specifically by acknowledging the hypocrisy of the software updates that were agreed at the Berlin diesel summit and by presenting a guidance note for hardware upgrades, specifying which manipulated cars can and should be retrofitted."

Miljoenen diesels moeten ge-retrofit worden met NOx en fijnstof emissie reductie-systemen, dat wordt nog een feestje voor de volksgezondheid en het milieu.

https://www.welt.de/wirtschaft/article175246676/Autoindustrie-Bundesregierung-prueft-Milliardenfonds-fuer-Diesel-Nachruestungen.html



EUROPESE DIESELVERKOOP ZAKT IN
OVERZICHT: AANDEEL DIESEL PER AUTOMERK

Jan Lemkes

5 APRIL 2018 10:02



Het dieselthema blijft de gemoederen in Europa bezighouden. De brandstof raakt door dreigende milieuzones en andere maatregelen steeds meer uit de gratie, maar tegelijkertijd hebben autofabrikanten de brandstof nodig om de gemiddelde CO2-uitstoot naar beneden te krijgen. Dat belang is niet voor elke fabrikant even groot.

De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto's in Europa is in 2017 voor het eerst in jaren hoger uitgevallen dan in 2016. In Nederland is diezelfde trend gezien het inzakken van de plug-in-verkoop niet zo verwonderlijk, maar over heel Europa zorgt het wel voor de nodige opgetrokken wenkbrauwen. Ongetwijfeld speelt de populariteit van SUV's een rol in deze tendens. Diesel wordt hiermee steeds belangrijker om de doelstellingen op het gebied van CO2-uitstoot te halen. In 2021 moet de gemiddelde uitstoot van het aanbod van een merk onder de 95 gram per kilometer uitkomen, en juist zuinige diesels dragen in Europa in belangrijke mate bij aan het halen van dat doel.

Cijfers van Jato Dynamics laten glashelder zien welke automerken het meest afhankelijk zijn van de inmiddels zo 'gehate' brandstofsoort. Land Rover staat fier bovenaan, met een aandeel van 94 procent in de totale verkopen over 2017. Jeep volgt, Volvo staat met 78 procent op een opmerkelijke derde plek. Mercedes volgt met 67 procent, BMW zit op datzelfde aandeel, Audi komt uit op 59 procent en Peugeot en Renault zakken met 49 procent net onder de helft van de totale verkopen. Nissan doet het met 47 procent nog iets beter en heeft natuurlijk een stevige voet tussen de EV-deur als vluchtroute. Volkswagen maakt de top-10 compleet, met een dieselaandeel dat volgens Jato op 46 procent uitkomt. Ondertussen zakt de vraag naar diesels stevig in, meldt Automotive News. In 2017 werden er 7,9 procent minder dieselauto's verkocht dan in 2016, waarmee het totale marktaandeel van de brandstofsoort in Europa op 43,8 procent uitkwam. In 2011 was dat nog 54,9 procent. De grote onzekerheid rondom de toekomst van de zelfontbrander speelt een grote rol in de terugloop van de vraag. Met name Duitse consumenten weten niet of ze over enkele maanden of jaren nog hun woonplaats in mogen rijden, wat onder meer BMW en Volkswagen al dwong tot het geven van garanties op dit gebied.

Volgens voorspellingen van PA Consulting, eveneens boven water getoverd door Automotive News Europe, is Toyota de fabrikant die de beste papieren heeft om zijn CO2-doelstellingen voor 2021 te halen. Het jarenlange hybride-offensief van de Japanners werpt de komende jaren zijn vruchten af en met een dieselaandeel van niet meer dan 7 procent is Toyota niet bepaald afhankelijk van diesel als manier om de CO2-uitstoot terug te brengen. Renault-Nissan en Volvo liggen eveneens op koers om hun specifieke doelstelling te halen. Opmerkelijk is dat dat ook voor Jaguar Land Rover geldt, al komt dat vooral door de veel minder ambitieuze doelstelling voor deze kleinere fabrikant: 132 gram per kilometer. Alle andere fabrikanten halen de doelstelling volgens de analisten van PA op basis van de huidige voorspellingen niet, wat zal resulteren in boetes.

Merk2017 dieselverkoop2016 dieselverkoop
Land Rover   94%   96%
Jeep    80%   81%
Volvo    78%   83%
Mercedes    67%   70%
BMW    67%   73%
Audi    59%   68%
Peugeot    49%   52%
Renault    49%   54%
Nissan    47%   50%
Volkswagen    46%   51%
Ford    44%   46%
Citroën    43%   50%
Skoda    41%   45%
Kia    40%   48%
Dacia    39%   45%
Fiat    36%   36%
Hyundai    32%   42%
Seat    30%   36%
MINI    29%   37%
Opel/Vauxhall   28%   32%
Mazda    26%   33%
Honda    26%   38%
Mitsubishi    23%   30%
Suzuki    8%   14%
Toyota    7%   14%

Er is slechts 1 merk dat evenveel en niet minder diesels verkocht in 2017 en dat is Fiat.
Diesel is dood. Merken die 50% of meer diesels verkochten zullen zwaar inzetten op hybride en EV om emissie normen in de toekomst te blijven halen.


Audi SQ5 mag niet verkocht worden in Europa?
Auteur: willeme, gepost 08-04-2018 om 20:58 33 Reacties
Audi AQ5


Het houdt niet op, niet vanzelf.

Audi was er vroeg bij met de vorige SQ5. De combinatie van een performance-variant van een middelgrote crossover bleek een goede. De vorige SQ5 was in Nederland best populair. In Nederland was de auto alleen leverbaar met een 3.0 Biturbodiesel, maar in sommige landen was ook de 3-liter compressormotor leverbaar. Bij de nieuwe SQ5 is er enkel keuze uit een 3.0 V6 met turbo die we kennen van de S4.

Mocht je geïnteresseerd zijn in een Audi SQ5, dan hebben we slecht nieuws voor je. Je kan enkel voorraadexemplaren bemachtigen. Althans, als je woonachtig ben in Engeland. Daar heeft Audi UK zoveel mogelijk productieplaatsen voor 2018 besteld. Dan kunnen klanten via die manier nog aan een nieuwe SQ5 komen, aldus een Audi-offcial in een interview met Autocar. De ware reden blijkt te zijn dat de SQ5 niet aan de WLTP gaat voldoen (oftewel, teveel gaat uitstoten). De WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) is de opvolger van de oude NEDC en moet een eerlijk beeld geven over het verbruik en de uitstoot van een auto.

Omdat de WLTP (die ingaat vanaf september 2018) gebaseerd is op daadwerkelijk verbruik en niet zozeer theoretisch verbruik, wordt dat slikken voor sommige fabrikanten. Met name voor auto’s die op papier redelijk zuinig en schoon zijn, maar waar het in de praktijk gewoon hopeloos mee gesteld is. Voor BMW was deze regeling de oorzaak om de M3 dan uit productie te nemen. De M4 wordt aangepast om wel aan de WLTP-eisen te voldoen. Of de SQ5 nog leverbaar blijft in Nederland, is onbekend.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2018, 18:10:33 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 864
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #67 Gepost op: 09 april 2018, 16:42:32 »
En ons aller Fiat gooit tegen de regels in nog ff opnieuw een diesel in een stokoud model:

https://www.autoweek.nl/nieuws/fiat-punto-weer-met-dieselmotor-te-krijgen/
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline dickamerica

  • ****
  • Berichten: 155
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Italiaveloce
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #68 Gepost op: 10 april 2018, 10:25:01 »
Logisch

De schappen moeten leeg!

Zoals het er nu naar uitziet zijn we gedoemd als dieselaars vrees ik..
AR156C#2342 - mijn PP

Dickamerica
www.italiaveloce.nl
Rijswijk zh
Nulzesdrieachtviertweezeszeszeseen

Offline Van Binsbergen

  • ****
  • Berichten: 476
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #69 Gepost op: 13 april 2018, 09:48:42 »
En ons aller Fiat gooit tegen de regels in nog ff opnieuw een diesel in een stokoud model:

https://www.autoweek.nl/nieuws/fiat-punto-weer-met-dieselmotor-te-krijgen/

Hoezo tegen de regels in? ::) Dit blok voldoet namelijk aan de geldende Euro 6-norm.

En tja, gedoemd als dieselaars... Als de overheid écht het beste met het milieu voor zou hebben gehad, zou men allang de accijnzen op benzine fors verlaagd hebben. Maar zolang het zoveel voordeliger is om met een hoog jaarkilometrage diesel te rijden blijf ik gewoon dieselen.

Laat ze ook eens de goedkope vluchten aanpakken. Vliegtuigen stoten enorm veel CO2 en allerhande andere schadelijke stoffen uit, maar je kunt gewoon voor een tientje of 3 naar Barcelona vliegen. ::) En wat te denken van de scheepvaart, waar men allerhande giftige stoffen door de diesel heen mengt om ze op die wijze te kunnen verbranden op de open zee? Wordt niets mee gedaan! Het is een grote hypocriete bende, allemaal bedoeld om de kosten (lees: opbrengsten voor de schatkist) weer bij de automobilist neer te kunnen leggen. De auto's van tegenwoordig zijn veel schoner dan pakweg 10 of 20 jaar geleden en toen hoorde je er niemand over. Die hele hype is pas van de laatste jaren.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2018, 09:54:00 door Van Binsbergen »
Nu: Giulietta 2.0 JTDm TCT 170 pk Distinctive (2013)
Gehad: MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011) | 156 2.5 V6 24V Distinctive (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 864
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #70 Gepost op: 13 april 2018, 15:32:22 »
De ongeschreven groenlinks/milieudefensie-regels.

Nee hoor, het is hoog tijd om diesels te gaan bannen. Vieze moordende troep is het. En vooral die klootviolen die katalysators en roetfilters verwijderen. Aanpakken die handel.

Ik kan het niet meer aanzien, ik ga nog ff een rondje in m'n JTD maken...
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #71 Gepost op: 16 april 2018, 15:03:55 »
Duitse overheid peinst over een gezamenlijk fonds met alle autofabrikanten om dieselauto's te retrofitten.


https://cleantechnica.com/2018/04/09/german-government-mulling-joint-fund-with-auto-manufacturers-to-retrofit-diesel-cars/


https://www.welt.de/wirtschaft/article175246676/Autoindustrie-Bundesregierung-prueft-Milliardenfonds-fuer-Diesel-Nachruestungen.html


 Dieseldemonisering
Jaguar Land Rover ontslaat 1.000 man vanwege slechte dieselverkoop




Jaguar Land Rover heeft bevestigd dat het 1.000 man op straat gaat zetten. De aanleiding hiervoor is de teruglopende verkoop van dieselauto's doordat de belastingen hoger en hoger worden en de politiek steeds harder ingrijpt.

De Engelse autofabrikant gaf aan dat de contracten van alle gedetacheerde werknemers niet verlengd zullen worden. Ook worden er 360 man van de fabriek in  Solihull naar die in Castle Bromwich verplaatst.

Hiermee is Jaguar Land Rover de eerste partij die openbaar maakt dat ze mensen moeten ontslaan door de steeds toenemende haat voor diesels. Het is ook niet heel vreemd aangezien de verkopen van het merk in eigen land voor 90% uit diesel bestaat. Verspreid over de rest van de wereld neemt de zelfontbrander 45% voor zijn rekening.  De verkoop van Jaguars daalde in Engeland alleen al met 26% en Land Rover moest het dit jaar met 20% minder doen.

Eerder dit jaar kondigde JLR al aan dat ze minder gingen produceren in hun Halewood fabriek vlakbij Liverpool. Daar worden de Range Rover Evoque en de Discovery Sport gemaakt. Ook hierbij werd de vinger gewezen naar politiek (brexit) en de dieselhaat.

Gelukkig laat Land Rover zien dat ze snappen hoe het anders kan door een elektrische motor V8 in een Defender te lepelen. Een auto die voorheen voornamelijk op diesel reedt.

D. Wilman | 16.04.2018 | 15:25


Extra heffing op vuile diesels jaar uitgesteld om ICT-problemen fiscus




Foto: Autoweek
Gepubliceerd: 16 april 2018 14:30
Laatste update: 16 april 2018 14:37   


Bezitters van vervuilende dieselauto's gaan niet zoals eerder gemeld vanaf 2019 meer belasting betalen, maar pas een jaar later.


Het uitstel is een gevolg van ICT-problemen bij de Belastingdienst, bevestigen ingewijden na een bericht van De Telegraaf.

Eigenaren van oudere diesels die niet zijn uitgerust met een roetfilter, zouden vanaf volgend jaar 15 procent meer motorrijtuigenbelasting gaan betalen.

Dat die verhoging een jaar later ingaat dan gepland, staat in een halfjaarbericht over de stand van zaken bij de Belastingdienst van staatssecretaris Menno Snel van Financiën.



Achtergrond
'Er is een hetze tegen dieselauto's ontstaan'




Foto: Ralph Olma
Gepubliceerd: 14 april 2018 10:00
Laatste update: 16 april 2018 14:34   


Er gaat bijna geen week voorbij zonder dat diesel negatief in het nieuws komt. Toch zien veel fabrikanten nog een toekomst voor de brandstof, zo ook Audi. De Nederlander Bram Schot, sinds vorig jaar lid van de raad van bestuur van het merk, vertelt aan NU.nl waarom dat zo is.

Het probleem rondom diesel schuilt volgens Schot op dit moment vooral in de manier waarop de discussie rondom de motoren gevoerd is. "Er is een hetze ontstaan, meningen kregen overhand op de feiten."

Volgens de Nederlander zal de terugval van diesel zich beperken tot bepaalde landen en autotypes. "De grootste teruggang in diesels zit in de kleine auto's."

Audi is onderdeel van de Volkswagen Groep, het bedrijf dat dat de uitstootgegevens van dieselauto's manipuleerde met illegale software en zo een kleine drie jaar geleden de aanleiding voor het dieselschandaal vormde.

Opleving
Tijdens de Auto Salon van Genève vorige maand voorspelde toenmalig Volkswagen-topman Matthias Müller desondanks een ‘renaissance’ van de diesel. Volgens Müller zullen mensen zich weldra realiseren hoe goed dieselmotoren eigenlijk waren, en ernaar terug verlangen.

"Zodra de gedachte dat diesels milieuvriendelijk zijn gemeengoed wordt, zal er geen reden zijn er geen te kopen", aldus Müller in gesprek met Bloomberg. Vrijdag werd Müller opgevolgd door Herbert Diess.

"Ook ik ben ervan overtuigd dat de diesel binnen twee jaar een revival beleeft", zegt Schot. "Het enige waar ik het niet met Müller over eens ben, is dat ik denk dat het nog sneller zal gaan."

Volgens het lid van de raad van bestuur van Audi zijn dieselauto’s hard nodig om de Europese CO2-emissienorm voor 2025 te halen.

"We denken ook dat in 2025 diesel nog steeds een heel prominente rol heeft. Laat tegen die tijd 30 procent [van de modellen, red] elektrisch zijn, dan is nog steeds 70 procent dat niet. En dat zijn echt niet alleen maar benzinemotoren."


Verwarring
Schot onderstreept het belang van heldere regelgeving op nationaal en zelfs lokaal niveau, vooral ingegeven door de recente uitspraak van de federale administratieve rechtbank over het toestaan van rijverboden voor dieselauto's door Duitse steden.

"Op dit moment zie je ook hier in Duitse steden dat de inrijverboden te vaag zijn gedefinieerd. Elke burgemeester kan dat invullen zoals hij wil." Dit werkt volgens Schot verwarring in de hand.

"Onlangs sprak ik een klant die zei, 'ik woon in Düsseldorf maar ik werk in Bochum, wat gebeurt er nou als die twee burgemeesters twee verschillende regelingen invoeren? Moet ik mijn autokeuze dan bepalen op basis van Bochum of Düsseldorf? En wat gebeurt er als er een nieuwe burgemeester komt en ik wil nog jaren met mijn auto doen?' Dat is allemaal best lastig, en dan zit je met een elektrische auto natuurlijk aan de veilige kant."



Marge
Ook Audi zet in op de ontwikkeling van deels en volledig elektrische auto's. Volgens Schot is dat niet simpelweg een kwestie van het besteden van ontwikkelingsgeld, aangezien modellen met een andere aandrijflijn de komende jaren een nog altijd maar een beperkt aandeel in het aanbod zullen hebben.

"Je investeert enorm in nieuwe technologie en eigenlijk wil je ook dat die technologie betaald wordt, maar dan moet er bereidheid zijn aan de kant van de klanten. Dat is best nog lastig; in Nederland wordt het overgrote deel van de EV’s door bedrijven gekocht. De particulier moet over de streep worden getrokken."

Aangezien Audi een model als de volledig elektrische e-tron "niet voor de etalage" zal bouwen, verwacht Schot dat de marge op dergelijke auto’s in het begin dus minderzal  zijn dan die op Audi’s met een conventionele aandrijflijn.

"Er komt een moment, of dat nou 2021, -22 of -23 is, dat de marges op brandstofauto's en EV's elkaar kruisen."



Audi maakt op dit moment kilometers met e-tron testauto's, zoals bovenstaand exemplaar
« Laatst bewerkt op: 17 april 2018, 00:20:18 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline Jazzy

  • *
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #72 Gepost op: 17 april 2018, 12:01:35 »
Goed nieuws voor alle jtd'ers onder ons, nog een jaartje rijden zonder 15% meer wegenbelasting te betalen!

Offline katuut

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4182
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Bekijk profiel
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #73 Gepost op: 17 april 2018, 19:35:04 »
Nogmaals het verzoek om maximaal 1 artikel per posting te zetten!

Dit zoals we vorig jaar overeengekomen zijn.


Dank
Last hebbend van detaildiarree

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2498
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #74 Gepost op: 18 april 2018, 12:44:51 »
Toevallig te lezen op A week, maar wanneer houd het op?



https://www.autoweek.nl/nieuws/invallen-bij-porsche-om-dieselschandaal/

Volkswagen zorgt er eigenhandig voor dat de dagwaarde van een ballpen straks hoger is als een Diesel auto.

Stel dat ik een E-motor retrofit op het rechter achterwiel van mijn auto, 28v.   2x optima yellowtop erbij.  Stukje software ernaast die ervoor zorgt dat ik 100 km ondersteuning heb van mijn Diesel. 

Hoe lastig gaat de type goedkeuring zijn; dat ga ik mij langzaam afvragen.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2018, 12:45:11 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm