Auteur Topic: DIESELGATE draait door  (gelezen 11594 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline dekkersj

  • *
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #105 Gepost op: 07 augustus 2018, 21:28:28 »
Wat ik me dan weer afvraag, hoe worden die getallen bepaald? Zijn dat berekeningen of echt metingen? Over dat dieselverhaal, niet de fijnstof van banden.

Groet, Jacco

Alfa Romeo 156 2.0 16V TS (932B21__)
Winter: RAVENOL HVT High Viscosity Turbo Oil SAE 5W-50
Zomer: RSS SAE 10W-60 en HVS High Viscosity Synto Oil SAE 10W-60

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 910
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #106 Gepost op: 07 augustus 2018, 22:40:03 »
Waarschijnlijk een onderzoek ala Diederik Stapel, gesponsord door Milieudefensie. Begrijp me goed, ik geef best veel om het milieu, maar de hypocrisie en de koppige onwetendheid vieren hoogtij.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline dekkersj

  • *
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #107 Gepost op: 07 augustus 2018, 22:47:16 »
Ja, dat denk ik ook. Als het echt om het milieu zou gaan, zouden er heel andere dingen besloten moeten worden. Volgens mij is het een berekening met een verborgen agenda.

Groet,
Jacco
Alfa Romeo 156 2.0 16V TS (932B21__)
Winter: RAVENOL HVT High Viscosity Turbo Oil SAE 5W-50
Zomer: RSS SAE 10W-60 en HVS High Viscosity Synto Oil SAE 10W-60

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2538
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #108 Gepost op: 08 augustus 2018, 06:32:02 »
Maar het signaal is wel duidelijk. Men probeert een probleem onder de spotlight te zetten; en daarna worden ze zelf blind van het felle licht; en gaan elkaar allemaal napraten. 

Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Jobo_156

  • Global Moderators
  • *
  • Berichten: 8213
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Bekijk profiel
    • Urban Impressions
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #109 Gepost op: 08 augustus 2018, 08:10:42 »
rijdt een golf6 benzine iets met een turbo-ish-achtigs (ik kan t ding met de 2,4 iig niet vangen) Echter die auto van haar roet verschrikkelijk bij stevig poken, echt zwart 'diesellike', wasdadan wat daaruit waait?

Olie :)
Onverbrande benzine :)
Stukjes zuiger

Het blijft VAG v6tech1 flippy1
Portfolio

Huidig: Lancia Delta 1.4 tjet Platino 2011

Gehad:
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999
Lancia Y -1996
AR 75 1.8 -1986

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1353
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #110 Gepost op: 08 augustus 2018, 14:56:11 »
Olie :)
Onverbrande benzine :)
Stukjes zuiger

Het blijft VAG v6tech1 flippy1

Onverbrande benzine zou kunnen, de rest herken ik wel als ik t zie... Applaus

OT, dat bandenverhaal is inderdaad 'zo kort door de bocht dat t bijna rechtdoor is' maar tis inderdaad wel iets om over na te denken. Remblokken zouden ook meedoen aan het fijnstof verhaal hoorde ik laatst?

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 910
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #111 Gepost op: 08 augustus 2018, 23:14:33 »
Koeienscheten ook  ZZZ

Fijnstof is natuurlijk maar 1 ding, er komt veel meer ongezonde troep uit voertuigen. Ook bij de productie en recycling ervan. Kennelijk vinden de milieuclubs het tijd dat er een zondebok wordt aangewezen, daarmee hebben ze de focus weer even te pakken en overheden en multinationals vinden het allang prima zodat andere zaken door kunnen gaan. Zolang het gros van de vervuiling niet wordt aangepakt kan de economie gewoon doordraaien.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline shoppy

  • Beheerder
  • *
  • Berichten: 6929
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • Bekijk profiel
    • De Winkel Advies & Support
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #112 Gepost op: 09 augustus 2018, 09:10:52 »
Daarom moet ik ook altijd zo lachen als ze het er over hebben om vanaf 20?? alleen nog maar elektrische auto's op de weg te hebben.
Dat zou namelijk schoner zijn.
Er is echter nog steeds geen oplossing voor de penlites die in die dingen zitten en ook daarvan zijn de grondstoffen beperkt.

Gaat dezelfde weg als de kerncentrales, zouden véééél schoner zijn dan de kolencentrales. Maar ja, waar ga je met die fluorescerende vaatjes heen he? "Ach, dat zien we wel, laten we daar eens een commissie voor instellen". Dat was ruim 50 jaar geleden.
Inmiddels zijn we wat , met lichtgevende vaten gevulde, zoutmijnen verder en tevens wat kleine onbeduidende rampjes. Hebben we een paar jaar geen spinazie uit Tjernobil kunnen eten en was Japan bijna in de zee gezakt.

De commissie is er nog altijd 'druk' mee bezig hoor. Het woordje 'druk' natuurlijk even tussen quotes omdat we niet precies weten waarmee en omdat het over onderbetaalde ambtenaren gaat die ongetwijfeld een deel van hun werktijd stakend op het Malieveld hebben moeten doorbrengen.

Maar aangezien we allemaal volledig vertrouwen hebben in onze bestuurders en ze dan ook nog nooit hebben kunnen betrappen op enig onwaar woord kunnen we toch wel verwachten dat ze 'binnenkort' met een lumineuze oplossing komen (helaas ook hier weer de onvermijdelijke quotes).

Lumineus?? Echt grappig.

#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 910
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #113 Gepost op: 09 augustus 2018, 09:51:36 »
 :rofl:

Het is vreemd inderdaad, dat de milieuclubs hun lobby zo specifiek ergens op richten en dat overheden ook de andere kant op kijken als het gaat om de toekomst van het elektrisch rijden. Gelukkig zijn er wat de batterijenkwestie betreft wel wat mogelijkheden. Overal ter wereld zijn universiteiten met een wedloop bezig om schone, goedkope en vooral kleine batterijen met voldoende range te ontwikkelen. Wordt veel onderzoek naar gedaan.

Maargoed, blijft nog steeds jammer dat er eveneens overal ter wereld kolencentrales staan te braken om die superschone batterijen op te laden. Hebben die centrales eigenlijk een roetfilter?
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline shoppy

  • Beheerder
  • *
  • Berichten: 6929
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • Bekijk profiel
    • De Winkel Advies & Support
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #114 Gepost op: 09 augustus 2018, 17:45:44 »
:rofl:

Het is vreemd inderdaad, dat de milieuclubs hun lobby zo specifiek ergens op richten en dat overheden ook de andere kant op kijken als het gaat om de toekomst van het elektrisch rijden. Gelukkig zijn er wat de batterijenkwestie betreft wel wat mogelijkheden. Overal ter wereld zijn universiteiten met een wedloop bezig om schone, goedkope en vooral kleine batterijen met voldoende range te ontwikkelen. Wordt veel onderzoek naar gedaan.

Maargoed, blijft nog steeds jammer dat er eveneens overal ter wereld kolencentrales staan te braken om die superschone batterijen op te laden. Hebben die centrales eigenlijk een roetfilter?

Nee, wel een EGR
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 914
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #115 Gepost op: 16 augustus 2018, 16:59:07 »
GEEN INVLOED OP AL GEREGISTREERDE MODELLEN
ZWITSERLAND WEERT DIESEL-PORSCHES, -AUDI's EN -MERCEDESSEN

LARS KRIJGSMAN AUTONIEUWS
16 AUGUSTUS 2018 08:12

bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/zwitserland-weert-diesel-porsches-en-mercedessen/




De Zwitserse federale wegbeheerder zet een streep door nieuwe registraties van een drietal dieselauto's. Zowel de Porsche Macan, de Porsche Cayenne als de Mercedes-Benz Vito is bij de 'blokkade' betrokken.
Het Bundesamt für Strassen (ASTRA), de federale wegbeheerder, schrijft in een verklaring dat het met ingang van 17 augustus van drie dieselauto's geen exemplaren meer op kenteken zet. Het gaat om auto's die volgens de Zwitserse autoriteiten waren voorzien van software die de daadwerkelijke emissiewaarden maskeerden.

Het gaat om de vorige generatie van de Porsche Cayenne S Diesel, de van een 385 pk sterke 4,2-liter diesel-V8 voorziene grote broer van de Macan. Overigens blijft laatstgenoemde ook niet buiten schot. De inmiddels niet meer leverbare Macan S Diesel, met een 258 pk en 580 Nm sterke 3,0-liter V6-diesel onder de kap wordt eveneens niet meer op kenteken gezet. Ook de Mercedes-Benz Vito met 88 pk (109 CDI) en 113 pk (111 CDI) sterke 1.6-diesels - niet leverbaar in de V-klasse - mag in Zwitserland niet meer op kenteken worden gezet. Let wel, het gaat hier dus ook om geïmporteerde exemplaren. Als de auto's al zijn aangepast, mogen ze het land wél binnenkomen.

Exemplaren die al op kenteken zijn gezet, mogen gewoon blijven rondrijden. Wel moeten ze een technische aanpassing ondergaan om aan de uitstootnormen te voldoen, aldus ASTRA.

UPDATE:

Ook de Audi A6 en A7 van de vorige generaties mogen niet meer worden geïmporteerd. Het gaat om exemplaren met de 3.0 TDI in de neus.

“Niet-gefixte sjoemeldiesels worden van de weg gehaald”



https://www.autoblog.nl/nieuws/niet-gefixte-sjoemeldiesels-worden-van-de-weg-gehaald-113475#post-113475


'Topman Herbert Diess Volkswagen wist van bestaan sjoemelsoftware dieselauto's'
Foto: AFP

Gepubliceerd: 18 augustus 2018 16:55


Herbert Diess
   
Uit documenten van het Duitse Openbaar Ministerie (OM) blijkt dat de huidige Volkswagen-topman Herbert Diess op de hoogte was van het bestaan van sjoemelsoftware in dieselauto’s voordat het schandaal aan het licht kwam in het najaar van 2015.

https://www.nu.nl/volkswagen-schandaal/5420165/topman-volkswagen-wist-van-bestaan-sjoemelsoftware-dieselautos.html

HEINZ-JAKOB NEUSSER ERUIT
'VOLKSWAGEN ONTSLAAT TOPBESTUURDER'

ANP AUTONIEUWS
19 AUGUSTUS 2018 13:47



Volkswagen heeft naar verluidt een topbestuurder de laan uit gestuurd vanwege het sjoemelsoftwareschandaal. Volgens de Duitse krant Bild wordt Heinz-Jakob Neusser van de loonlijst gehaald. Saillant detail is dat Neusser al sinds september 2015 met betaald verlof is.

https://www.autoweek.nl/nieuws/volkswagen-ontslaat-topbestuurder/
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2018, 15:01:22 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 914
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #116 Gepost op: 11 september 2018, 17:19:13 »
'PROBLEMEN NIET TIJDIG GEMELD'
'AANDEELHOUDERS VOLKSWAGEN WILLEN 9,2 MILJARD'


JAN LEMKES
7 SEPTEMBER 2018 16:03
bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/aandeelhouders-volkswagen-willen-92-miljard/



Wie dacht dat het dieselschandaal nu wel op z'n einde loopt, heeft het mis. Het volgende hoofdstuk komt uit de hoek van de aandeelhouders, die 9,2 miljard euro schadevergoeding zouden eisen.

Het bedrag is tot stand gekomen door 1.670 claims van aandeelhouders bij elkaar te voegen, meldt Reuters. Zij zouden van mening zijn dat Volkswagen hen voortijdig had moeten informeren over de omvang van het aanstaande schandaal, voordat de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) aan de bel trok en het te laat was. Het aandeel Volkswagen verloor toen in korte tijd 37 procent van z'n waarde en het schandaal kostte Volkswagen tot nu toe 27,4 miljard euro aan boetes en andere sancties.

Hoewel Volkswagen de ongeregeldheden zelf al lange tijd geleden heeft erkend, ontkent het dat er onterecht informatie is achtergehouden. Het merk zou de openbaarmaking van de problemen door de EPA niet hebben zien aankomen, omdat het juist met de autoriteiten in gesprek was om de kwestie onderhands te regelen. Bij andere automakers zouden vergelijkbare kwesties ook op die manier zijn opgelost. De benadeelde investeerders stellen daartegenover dat een aantal mensen binnen het concern al langer op de hoogte was van de ongeregeldheden en daarmee verplicht om de zaak tijdig aan de belanghebbenden bekend te maken.


In antwoord op :

Hoe kan dat nou? Er zijn al sinds jaar en dag diesels en veel ook. Ik heb een tijdje een BX 1.9 D gereden. Zonder EGR, roetfilter of katalysator. Zou die generatie nou zoveel minder uitstoten dan hedendaagse, met milieumaatregelen volgepropte en veel minder verbruikende, zeer efficiënte diesels?

Kort antwoord: Ja. Alles hangt van de juiste afstelling van moderne diesels af. Is de diesels op hoge efficiëntie afgesteld produceert hij veel vermogen bij een laag verbruik maar ook veel NOx.


Diesels waren vroeger traag en luidruchtig. Ze produceerden veel roet maar weinig NOx.
Met de komst van de turbo-diesel werden diesels veel krachtiger.
Common-rail inspuit techniek was ook een grote stap vooruit en maakte diesels stiller, met een breder regelbereik en meer aanpassingsvermogen.
De hogere efficiëntie door drukvulling gaat echter gepaard met hogere laaddrukken, hogere verbrandingstemperaturen en meer NOx productie.
Om de giftige NOx-uitstoot omlaag te krijgen gebruikt men de uitlaatgasrecirculatie. Exhaust gas recirculation (EGR) is een NOx(= stikstofoxide en stikstofdioxide)-reductiemethode.
 
EGR is super belangrijk voor NOx reductie.

Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot, doordat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx-reductiekatalysator: NOx-trap of ureum-SCR.

bron: Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie

Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt opgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er geen geld in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden. Het inlaatsysteem kan wel op den duur zwaar vervuild raken met roetaanslag.

Voor NOx reductie heb je naast EGR een NOx-trap of SCR nodig.
De NOx-trap is een driewegkatalysator die eerst op temperatuur moet komen voor hij goed werkt.
De SCR is een secundaire katalytische reductie waarvoor circa 4% ureumoplossing in de uitlaat wordt gespoten. Tot 90% NOx reductie is met een SCR-systeem mogelijk, hiervoor moet een apart tankje met Ad-Blue gevuld zijn.

Voor reductie van de roetdeeltjes heb je een roetfilter nodig. Deze filters kunnen bij een hoge temperatuur regenereren. Soms is roetfilter-regeneratie een issue bv. bij veel korte ritten.
Lees meer over roetfilters hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter

Er is veel beloofd door autofabrikanten, in de praktijk kwam hier weinig van terecht. Vooral Euro5 diesels zijn extreem smerig.

Een gemiddelde Euro 3 norm diesel stoot in de praktijk   1,6 x   de afgesproken hoeveelheden NOx uit.     803 mg NOx/km
Een gemiddelde Euro 4 norm diesel stoot in de praktijk   2,7 x   de afgesproken hoeveelheden NOx uit.     674 mg NOx/km
Een gemiddelde Euro 5 norm diesel stoot in de praktijk       5 x   de afgesproken hoeveelheden NOx uit.     907 mg NOx/km
Een gemiddelde Euro 6 norm diesel stoot in de praktijk       7 x   de afgesproken hoeveelheden NOx uit.     507 mg NOx/km





WINTERKORN TE LAAT IN ACTIE VOLGENS RECHTER
VOLKSWAGEN-BAAS LIET BEDRIJF DOORSJOEMELEN



https://www.autoweek.nl/nieuws/volkswagen-baas-liet-bedrijf-doorsjoemelen/

Oud-Volkswagen-topman Martin Winterkorn heeft te laat actie ondernomen tegen het sjoemelen met uitstoot-testen van dieselwagens. Dat heeft een Duitse rechter gezegd tijdens de tweede dag van de behandeling van een zaak waarin aandeelhouders miljarden euro's schadevergoeding eisen van de automaker.

Rechter Christian Jäde verwees ook het verweer van VW naar de prullenbak dat geen openheid van zaken was gegeven omdat een eventuele boete de beurskoers toch niet in beweging zou zetten.


https://www.nu.nl/auto/5458700/bmw-stopt-met-levering-dieselautos-verenigde-staten.html

BMW schrapt dieselmotoren uit het aanbod in de Verenigde Staten. In plaats daarvan zet het merk in op plug-inhybride techniek en benzinemotoren.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2018, 12:57:24 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline Alenko1983

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 94
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #117 Gepost op: 11 september 2018, 21:15:04 »

Een diesel was vroeger nou niet echt een plezier om in te rijden.
Ik weet nog dat ik een XM 2.1 D had en in de bergen werd ingehaald door auto's met caravans, schaamrood op de kaken kan ik je zeggen.
Wat een feest was de inruil op een XM 2.1 TD



 ;D


Offline katuut

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4196
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Bekijk profiel
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #118 Gepost op: 12 september 2018, 19:25:20 »
1 artikel per bericht svp
Last hebbend van detaildiarree

Offline amazinged

  • ******
  • Berichten: 1770
  • Geslacht: Man
  • Op gas moet je koken, maar vooral ook rijden!
    • Bekijk profiel
    • auto aankoopkeuringen en diagnose
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #119 Gepost op: 13 september 2018, 00:01:58 »

Kort antwoord: Ja. Alles hangt van de juiste afstelling van moderne diesels af. Is de diesels op hoge efficiëntie afgesteld produceert hij veel vermogen bij een laag verbruik maar ook veel NOx.


Diesels waren vroeger traag en luidruchtig. Ze produceerden veel roet maar weinig NOx.
Met de komst van de turbo-diesel werden diesels veel krachtiger.
Common-rail inspuit techniek was ook een grote stap vooruit en maakte diesels stiller, met een breder regelbereik en meer aanpassingsvermogen.
De hogere efficiëntie door drukvulling gaat echter gepaard met hogere laaddrukken, hogere verbrandingstemperaturen en meer NOx productie.
Om de giftige NOx-uitstoot omlaag te krijgen gebruikt men de uitlaatgasrecirculatie. Exhaust gas recirculation (EGR) is een NOx(= stikstofoxide en stikstofdioxide)-reductiemethode.
 
EGR is super belangrijk voor NOx reductie.

Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot, doordat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx-reductiekatalysator: NOx-trap of ureum-SCR.

bron: Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie

Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt opgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er geen geld in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden. Het inlaatsysteem kan wel op den duur zwaar vervuild raken met roetaanslag.



En daar benoem je precies de VALKUIL van de EGR!

Lagere uitlaatgastemperatuur , zo was dat ja! Die wordt ook nog eens bereikt door de inspuiting later te laten plaatsvinden ten tijde van een geopende EGR.

Zoals je al vermeldde, een 30% lager percentage in de uitlaatgassen.

Wist je alleen dat door de later inspuiting, de lagere verbranding-temperatuur en de zuurstof-armere lucht, HET RENDEMENT van de motor ten tijde van openstaande EGR drastisch verslechtert!

En dat je dus netto heel wat meer uitlaatgassen produceert, en CO2 .......en de rest.

Waarheid van het verhaal is : 30% minder bruto uitstoot NOX ...........

Netto ten tijd van openstaande EGR tot wel 25% meer uitlaatgassen in totaal .

Netto onder aan de streep dus een hoger verbruik en nauwelijks significante daling van NOX, wél toename andere gassen.

Op termijn nog veel ongunstiger, door al die dichtgeslibde motoren, inlaattrajecten, regenererende roetfilters ( wel eens gemeten wat daar uit komt als je erachter rijdt? ) . Omdat 'de winst van de opgelegde systemen' gemeten werd 'toen alles nog fris en fruitig was' en functioneerde zoals berekend. Daar is in de praktijk veelal weinig van over door alle roet-aanslag in inlaat-spruitstukken, EGR- & swirl-kleppen, inlaat-kleppen, turbo-verstellingen, druk-sensoren, catalysatoren en uitlaat-tegendruk-kleppen.

Voor de fabrikanten van de al die toeters en bellen zoals EGR-kleppen, de roetfilters en alles aan regelingen eromheen wel weer prima voor de portemonnee natuurlijk.

Zolang de ambtenaren die erover informeren, de minsterie's die erover gaan en beslissen, er geen kaas van hebben gegeten, levert alles 'met milieu erin' meer op aan geld, dan aan winst voor natuur of gezondheid !
« Laatst bewerkt op: 13 september 2018, 00:08:04 door amazinged »
156SW 1.8TS LPI G3 | 164 TS 1995 LPI G3 |166 2.4JTD 10V Massimo Eigen Mapping | 166 2.4JTD 20V