Auteur Topic: DIESELGATE draait door  (gelezen 13052 keer)

Offline shoppy

• Beheerder
  • *
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #100 Gepost op: 07 augustus 2018, 09:00:04 »
Hoe kan dat nou? Er zijn al sinds jaar en dag diesels en veel ook. Ik heb een tijdje een BX 1.9 D gereden. Zonder EGR, roetfilter of katalysator. Zou die generatie nou zoveel minder uitstoten dan hedendaagse, met milieumaatregelen volgepropte en veel minder verbruikende, zeer efficiënte diesels?

Waarschijnlijk gaat het om het feit dat er tegenwoordig veel meer diesels zijn dan vroeger.
Met de betaalbare komst van de turbo diesels is ook het gebruik toegenomen.
Een diesel was vroeger nou niet echt een plezier om in te rijden.
Ik weet nog dat ik een XM 2.1 D had en in de bergen werd ingehaald door auto's met caravans, schaamrood op de kaken kan ik je zeggen.
Wat een feest was de inruil op een XM 2.1 TD

Maar ik begin zo langzamerhand de indruk te krijgen dat in dit hele dieselverhaal andere 'krachten' bezig zijn.
Er zit volgens mij veel meer achter dan die sjoemeltroep.
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline Martijn_vK

« Reactie #101 Gepost op: 07 augustus 2018, 10:29:47 »
Ja, vroegah was diesel voor de veelrijder die hem op de snelweg naar 120 bracht en verder weinig aan acceleratie deed. De turbodiesel, zeker in de goedkopere auto's en al helemaal met common rail, was voor een veel breder publiek aantrekkelijk. Maar toch verklaart dat voor mij nog steeds die uitstootverschillen niet. Nederland is vanouds niet zo'n dieselland maar Frankrijk en Italië zijn dat wel. Jarenlang ruim 80% van de nieuwe auto's een diesel. Ben benieuwd naar zo'n dergelijk overzicht van die landen. Het kan er bij mij gewoon niet in dat dieseluitstoot een probleem is van de laatste paar jaar. Zeker door al die milieumaatregelen die ons door de strot zijn gedrukt. Ik ben het met je eens dat er waarschijnlijk meer 'krachten' druk aan het uitoefenen zijn.

Hoe het ook zij, de komst van de turbo naar reguliere benzinemotoren is voor mij wel reden om ook aan benzine te denken als ik een ander hok mocht uitzoeken. En dan bedoel ik natuurlijk niet de driepittertjes van deze wereld...
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
« Reactie #102 Gepost op: 07 augustus 2018, 11:48:29 »
Ja, vroegah was diesel voor de veelrijder die hem op de snelweg naar 120 bracht en verder weinig aan acceleratie deed. De turbodiesel, zeker in de goedkopere auto's en al helemaal met common rail, was voor een veel breder publiek aantrekkelijk. Maar toch verklaart dat voor mij nog steeds die uitstootverschillen niet. Nederland is vanouds niet zo'n dieselland maar Frankrijk en Italië zijn dat wel. Jarenlang ruim 80% van de nieuwe auto's een diesel. Ben benieuwd naar zo'n dergelijk overzicht van die landen. Het kan er bij mij gewoon niet in dat dieseluitstoot een probleem is van de laatste paar jaar. Zeker door al die milieumaatregelen die ons door de strot zijn gedrukt. Ik ben het met je eens dat er waarschijnlijk meer 'krachten' druk aan het uitoefenen zijn.
....

Dit dus.Exact. België idem trouwens, daar reed ook relatief veel diesel rond, vnl vanwege het gunstigere mrbklimaat ivt NL.

Overigens; zo af en toe doe ik wel eens een klein stoplichtsprintje tegen collega's mocht zo eens uitkomen, een ervan (een dame nota bene) rijdt een golf6 benzine iets met een turbo-ish-achtigs (ik kan t ding met de 2,4 iig niet vangen) Echter die auto van haar roet verschrikkelijk bij stevig poken, echt zwart 'diesellike', wasdadan wat daaruit waait? En, wordt die uitstoot niet ten onrechte bijgeschreven op t conto van de toch al gedoemde diesel?
Maw hebben we over 5 jaar niet zoiets van nou zijn alle diesel weggejorist en nou is die uitstootmeting nog steeds skyhigh...?

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Alfafa

« Reactie #103 Gepost op: 07 augustus 2018, 17:37:02 »
Turbo lag is just fore play !

Everybody loves Alfa, You gotta Love Alfa......it's the LAW ...

ex Alfa 156 SW 2.4 JTD 20V Nero Mettalico
Alfa 159 SW Ti TBI Rosso Competizione
------

Offline Martijn_vK

« Reactie #104 Gepost op: 07 augustus 2018, 21:14:10 »
Een Post van andere inslag....

Wel het fijnstof verhaal...

https://www.amt.nl/techniek/artikel/2018/08/komt-fijnstof-vooral-uit-de-uitlaat-of-juist-van-de-banden-10159763

Wel een beetje kort door de bocht, maar dat is wel ff een vinger op de zere plek. Het gaat natuurlijk over de modernste diesels. Onze euro 3 en euro 4 frietpannen stoten beduidend meer uit en na het weghalen van kats natuurlijk nog meer. Maar ik wist echt niet dat banden oproken zoveel fijnstof oplevert.

Offline dekkersj

• *
« Reactie #105 Gepost op: 07 augustus 2018, 21:28:28 »
Wat ik me dan weer afvraag, hoe worden die getallen bepaald? Zijn dat berekeningen of echt metingen? Over dat dieselverhaal, niet de fijnstof van banden.

Groet, Jacco

Alfa Romeo 156 2.0 16V TS (932B21__)
Winter: RAVENOL HVT High Viscosity Turbo Oil SAE 5W-50
Zomer: RSS SAE 10W-60 en HVS High Viscosity Synto Oil SAE 10W-60

Offline Martijn_vK

« Reactie #106 Gepost op: 07 augustus 2018, 22:40:03 »
Waarschijnlijk een onderzoek ala Diederik Stapel, gesponsord door Milieudefensie. Begrijp me goed, ik geef best veel om het milieu, maar de hypocrisie en de koppige onwetendheid vieren hoogtij.

Offline dekkersj

• *
« Reactie #107 Gepost op: 07 augustus 2018, 22:47:16 »
Ja, dat denk ik ook. Als het echt om het milieu zou gaan, zouden er heel andere dingen besloten moeten worden. Volgens mij is het een berekening met een verborgen agenda.

Groet,
Jacco
Alfa Romeo 156 2.0 16V TS (932B21__)
Winter: RAVENOL HVT High Viscosity Turbo Oil SAE 5W-50
Zomer: RSS SAE 10W-60 en HVS High Viscosity Synto Oil SAE 10W-60

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #108 Gepost op: 08 augustus 2018, 06:32:02 »
Maar het signaal is wel duidelijk. Men probeert een probleem onder de spotlight te zetten; en daarna worden ze zelf blind van het felle licht; en gaan elkaar allemaal napraten. 

Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Jobo_156

• Global Moderators
  • *
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
« Reactie #109 Gepost op: 08 augustus 2018, 08:10:42 »
rijdt een golf6 benzine iets met een turbo-ish-achtigs (ik kan t ding met de 2,4 iig niet vangen) Echter die auto van haar roet verschrikkelijk bij stevig poken, echt zwart 'diesellike', wasdadan wat daaruit waait?

Olie :)
Onverbrande benzine :)
Stukjes zuiger

Het blijft VAG v6tech1 flippy1
Portfolio

Huidig: Lancia Delta 1.4 tjet Platino 2011

Gehad:
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999
Lancia Y -1996
AR 75 1.8 -1986

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
« Reactie #110 Gepost op: 08 augustus 2018, 14:56:11 »
Olie :)
Onverbrande benzine :)
Stukjes zuiger

Het blijft VAG v6tech1 flippy1

Onverbrande benzine zou kunnen, de rest herken ik wel als ik t zie... Applaus

OT, dat bandenverhaal is inderdaad 'zo kort door de bocht dat t bijna rechtdoor is' maar tis inderdaad wel iets om over na te denken. Remblokken zouden ook meedoen aan het fijnstof verhaal hoorde ik laatst?

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Martijn_vK

« Reactie #111 Gepost op: 08 augustus 2018, 23:14:33 »
Koeienscheten ook  ZZZ

Fijnstof is natuurlijk maar 1 ding, er komt veel meer ongezonde troep uit voertuigen. Ook bij de productie en recycling ervan. Kennelijk vinden de milieuclubs het tijd dat er een zondebok wordt aangewezen, daarmee hebben ze de focus weer even te pakken en overheden en multinationals vinden het allang prima zodat andere zaken door kunnen gaan. Zolang het gros van de vervuiling niet wordt aangepakt kan de economie gewoon doordraaien.

Offline shoppy

• Beheerder
  • *
  • Hou het netjes
« Reactie #112 Gepost op: 09 augustus 2018, 09:10:52 »
Daarom moet ik ook altijd zo lachen als ze het er over hebben om vanaf 20?? alleen nog maar elektrische auto's op de weg te hebben.
Dat zou namelijk schoner zijn.
Er is echter nog steeds geen oplossing voor de penlites die in die dingen zitten en ook daarvan zijn de grondstoffen beperkt.

Gaat dezelfde weg als de kerncentrales, zouden véééél schoner zijn dan de kolencentrales. Maar ja, waar ga je met die fluorescerende vaatjes heen he? "Ach, dat zien we wel, laten we daar eens een commissie voor instellen". Dat was ruim 50 jaar geleden.
Inmiddels zijn we wat , met lichtgevende vaten gevulde, zoutmijnen verder en tevens wat kleine onbeduidende rampjes. Hebben we een paar jaar geen spinazie uit Tjernobil kunnen eten en was Japan bijna in de zee gezakt.

De commissie is er nog altijd 'druk' mee bezig hoor. Het woordje 'druk' natuurlijk even tussen quotes omdat we niet precies weten waarmee en omdat het over onderbetaalde ambtenaren gaat die ongetwijfeld een deel van hun werktijd stakend op het Malieveld hebben moeten doorbrengen.

Maar aangezien we allemaal volledig vertrouwen hebben in onze bestuurders en ze dan ook nog nooit hebben kunnen betrappen op enig onwaar woord kunnen we toch wel verwachten dat ze 'binnenkort' met een lumineuze oplossing komen (helaas ook hier weer de onvermijdelijke quotes).

Lumineus?? Echt grappig.

#Lidnr. 1130
Huidige:

ex-Bella's
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline Martijn_vK

« Reactie #113 Gepost op: 09 augustus 2018, 09:51:36 »
 :rofl:

Het is vreemd inderdaad, dat de milieuclubs hun lobby zo specifiek ergens op richten en dat overheden ook de andere kant op kijken als het gaat om de toekomst van het elektrisch rijden. Gelukkig zijn er wat de batterijenkwestie betreft wel wat mogelijkheden. Overal ter wereld zijn universiteiten met een wedloop bezig om schone, goedkope en vooral kleine batterijen met voldoende range te ontwikkelen. Wordt veel onderzoek naar gedaan.

Maargoed, blijft nog steeds jammer dat er eveneens overal ter wereld kolencentrales staan te braken om die superschone batterijen op te laden. Hebben die centrales eigenlijk een roetfilter?

Offline shoppy

• Beheerder
  • *
  • Hou het netjes
« Reactie #114 Gepost op: 09 augustus 2018, 17:45:44 »
:rofl:

Het is vreemd inderdaad, dat de milieuclubs hun lobby zo specifiek ergens op richten en dat overheden ook de andere kant op kijken als het gaat om de toekomst van het elektrisch rijden. Gelukkig zijn er wat de batterijenkwestie betreft wel wat mogelijkheden. Overal ter wereld zijn universiteiten met een wedloop bezig om schone, goedkope en vooral kleine batterijen met voldoende range te ontwikkelen. Wordt veel onderzoek naar gedaan.

Maargoed, blijft nog steeds jammer dat er eveneens overal ter wereld kolencentrales staan te braken om die superschone batterijen op te laden. Hebben die centrales eigenlijk een roetfilter?

Nee, wel een EGR
#Lidnr. 1130
Huidige:

ex-Bella's
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline 405T16

• Grand Theft Auto
« Reactie #115 Gepost op: 16 augustus 2018, 16:59:07 »
GEEN INVLOED OP AL GEREGISTREERDE MODELLEN
ZWITSERLAND WEERT DIESEL-PORSCHES, -AUDI's EN -MERCEDESSEN

LARS KRIJGSMAN AUTONIEUWS
16 AUGUSTUS 2018 08:12

bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/zwitserland-weert-diesel-porsches-en-mercedessen/

De Zwitserse federale wegbeheerder zet een streep door nieuwe registraties van een drietal dieselauto's. Zowel de Porsche Macan, de Porsche Cayenne als de Mercedes-Benz Vito is bij de 'blokkade' betrokken.
Het Bundesamt für Strassen (ASTRA), de federale wegbeheerder, schrijft in een verklaring dat het met ingang van 17 augustus van drie dieselauto's geen exemplaren meer op kenteken zet. Het gaat om auto's die volgens de Zwitserse autoriteiten waren voorzien van software die de daadwerkelijke emissiewaarden maskeerden.

Het gaat om de vorige generatie van de Porsche Cayenne S Diesel, de van een 385 pk sterke 4,2-liter diesel-V8 voorziene grote broer van de Macan. Overigens blijft laatstgenoemde ook niet buiten schot. De inmiddels niet meer leverbare Macan S Diesel, met een 258 pk en 580 Nm sterke 3,0-liter V6-diesel onder de kap wordt eveneens niet meer op kenteken gezet. Ook de Mercedes-Benz Vito met 88 pk (109 CDI) en 113 pk (111 CDI) sterke 1.6-diesels - niet leverbaar in de V-klasse - mag in Zwitserland niet meer op kenteken worden gezet. Let wel, het gaat hier dus ook om geïmporteerde exemplaren. Als de auto's al zijn aangepast, mogen ze het land wél binnenkomen.

Exemplaren die al op kenteken zijn gezet, mogen gewoon blijven rondrijden. Wel moeten ze een technische aanpassing ondergaan om aan de uitstootnormen te voldoen, aldus ASTRA.

UPDATE:

Ook de Audi A6 en A7 van de vorige generaties mogen niet meer worden geïmporteerd. Het gaat om exemplaren met de 3.0 TDI in de neus.

“Niet-gefixte sjoemeldiesels worden van de weg gehaald”

https://www.autoblog.nl/nieuws/niet-gefixte-sjoemeldiesels-worden-van-de-weg-gehaald-113475#post-113475

'Topman Herbert Diess Volkswagen wist van bestaan sjoemelsoftware dieselauto's'
Foto: AFP

Gepubliceerd: 18 augustus 2018 16:55

Herbert Diess

Uit documenten van het Duitse Openbaar Ministerie (OM) blijkt dat de huidige Volkswagen-topman Herbert Diess op de hoogte was van het bestaan van sjoemelsoftware in dieselauto’s voordat het schandaal aan het licht kwam in het najaar van 2015.

https://www.nu.nl/volkswagen-schandaal/5420165/topman-volkswagen-wist-van-bestaan-sjoemelsoftware-dieselautos.html

HEINZ-JAKOB NEUSSER ERUIT
'VOLKSWAGEN ONTSLAAT TOPBESTUURDER'

ANP AUTONIEUWS
19 AUGUSTUS 2018 13:47

Volkswagen heeft naar verluidt een topbestuurder de laan uit gestuurd vanwege het sjoemelsoftwareschandaal. Volgens de Duitse krant Bild wordt Heinz-Jakob Neusser van de loonlijst gehaald. Saillant detail is dat Neusser al sinds september 2015 met betaald verlof is.

https://www.autoweek.nl/nieuws/volkswagen-ontslaat-topbestuurder/
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2018, 15:01:22 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

• Grand Theft Auto
« Reactie #116 Gepost op: 11 september 2018, 17:19:13 »
'PROBLEMEN NIET TIJDIG GEMELD'
'AANDEELHOUDERS VOLKSWAGEN WILLEN 9,2 MILJARD'

JAN LEMKES
7 SEPTEMBER 2018 16:03
bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/aandeelhouders-volkswagen-willen-92-miljard/

Wie dacht dat het dieselschandaal nu wel op z'n einde loopt, heeft het mis. Het volgende hoofdstuk komt uit de hoek van de aandeelhouders, die 9,2 miljard euro schadevergoeding zouden eisen.

Het bedrag is tot stand gekomen door 1.670 claims van aandeelhouders bij elkaar te voegen, meldt Reuters. Zij zouden van mening zijn dat Volkswagen hen voortijdig had moeten informeren over de omvang van het aanstaande schandaal, voordat de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) aan de bel trok en het te laat was. Het aandeel Volkswagen verloor toen in korte tijd 37 procent van z'n waarde en het schandaal kostte Volkswagen tot nu toe 27,4 miljard euro aan boetes en andere sancties.

Hoewel Volkswagen de ongeregeldheden zelf al lange tijd geleden heeft erkend, ontkent het dat er onterecht informatie is achtergehouden. Het merk zou de openbaarmaking van de problemen door de EPA niet hebben zien aankomen, omdat het juist met de autoriteiten in gesprek was om de kwestie onderhands te regelen. Bij andere automakers zouden vergelijkbare kwesties ook op die manier zijn opgelost. De benadeelde investeerders stellen daartegenover dat een aantal mensen binnen het concern al langer op de hoogte was van de ongeregeldheden en daarmee verplicht om de zaak tijdig aan de belanghebbenden bekend te maken.

In antwoord op :

Hoe kan dat nou? Er zijn al sinds jaar en dag diesels en veel ook. Ik heb een tijdje een BX 1.9 D gereden. Zonder EGR, roetfilter of katalysator. Zou die generatie nou zoveel minder uitstoten dan hedendaagse, met milieumaatregelen volgepropte en veel minder verbruikende, zeer efficiënte diesels?

Kort antwoord: Ja. Alles hangt van de juiste afstelling van moderne diesels af. Is de diesels op hoge efficiëntie afgesteld produceert hij veel vermogen bij een laag verbruik maar ook veel NOx.

Diesels waren vroeger traag en luidruchtig. Ze produceerden veel roet maar weinig NOx.
Met de komst van de turbo-diesel werden diesels veel krachtiger.
Common-rail inspuit techniek was ook een grote stap vooruit en maakte diesels stiller, met een breder regelbereik en meer aanpassingsvermogen.
De hogere efficiëntie door drukvulling gaat echter gepaard met hogere laaddrukken, hogere verbrandingstemperaturen en meer NOx productie.
Om de giftige NOx-uitstoot omlaag te krijgen gebruikt men de uitlaatgasrecirculatie. Exhaust gas recirculation (EGR) is een NOx(= stikstofoxide en stikstofdioxide)-reductiemethode.

EGR is super belangrijk voor NOx reductie.

Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot, doordat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx-reductiekatalysator: NOx-trap of ureum-SCR.

bron: Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie

Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt opgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er geen geld in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden. Het inlaatsysteem kan wel op den duur zwaar vervuild raken met roetaanslag.

Voor NOx reductie heb je naast EGR een NOx-trap of SCR nodig.
De NOx-trap is een driewegkatalysator die eerst op temperatuur moet komen voor hij goed werkt.
De SCR is een secundaire katalytische reductie waarvoor circa 4% ureumoplossing in de uitlaat wordt gespoten. Tot 90% NOx reductie is met een SCR-systeem mogelijk, hiervoor moet een apart tankje met Ad-Blue gevuld zijn.

Voor reductie van de roetdeeltjes heb je een roetfilter nodig. Deze filters kunnen bij een hoge temperatuur regenereren. Soms is roetfilter-regeneratie een issue bv. bij veel korte ritten.
Lees meer over roetfilters hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter

Er is veel beloofd door autofabrikanten, in de praktijk kwam hier weinig van terecht. Vooral Euro5 diesels zijn extreem smerig.

Een gemiddelde Euro 3 norm diesel stoot in de praktijk   1,6 x   de afgesproken hoeveelheden NOx uit.     803 mg NOx/km
Een gemiddelde Euro 4 norm diesel stoot in de praktijk   2,7 x   de afgesproken hoeveelheden NOx uit.     674 mg NOx/km
Een gemiddelde Euro 5 norm diesel stoot in de praktijk       5 x   de afgesproken hoeveelheden NOx uit.     907 mg NOx/km
Een gemiddelde Euro 6 norm diesel stoot in de praktijk       7 x   de afgesproken hoeveelheden NOx uit.     507 mg NOx/km

WINTERKORN TE LAAT IN ACTIE VOLGENS RECHTER
VOLKSWAGEN-BAAS LIET BEDRIJF DOORSJOEMELEN

https://www.autoweek.nl/nieuws/volkswagen-baas-liet-bedrijf-doorsjoemelen/

Oud-Volkswagen-topman Martin Winterkorn heeft te laat actie ondernomen tegen het sjoemelen met uitstoot-testen van dieselwagens. Dat heeft een Duitse rechter gezegd tijdens de tweede dag van de behandeling van een zaak waarin aandeelhouders miljarden euro's schadevergoeding eisen van de automaker.

Rechter Christian Jäde verwees ook het verweer van VW naar de prullenbak dat geen openheid van zaken was gegeven omdat een eventuele boete de beurskoers toch niet in beweging zou zetten.

https://www.nu.nl/auto/5458700/bmw-stopt-met-levering-dieselautos-verenigde-staten.html

BMW schrapt dieselmotoren uit het aanbod in de Verenigde Staten. In plaats daarvan zet het merk in op plug-inhybride techniek en benzinemotoren.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2018, 12:57:24 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #117 Gepost op: 11 september 2018, 21:15:04 »

Een diesel was vroeger nou niet echt een plezier om in te rijden.
Ik weet nog dat ik een XM 2.1 D had en in de bergen werd ingehaald door auto's met caravans, schaamrood op de kaken kan ik je zeggen.
Wat een feest was de inruil op een XM 2.1 TD

;D

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #118 Gepost op: 12 september 2018, 19:25:20 »
1 artikel per bericht svp
Last hebbend van detaildiarree

Offline amazinged

• Op gas moet je koken, maar vooral ook rijden!
    • auto aankoopkeuringen en diagnose
« Reactie #119 Gepost op: 13 september 2018, 00:01:58 »

Kort antwoord: Ja. Alles hangt van de juiste afstelling van moderne diesels af. Is de diesels op hoge efficiëntie afgesteld produceert hij veel vermogen bij een laag verbruik maar ook veel NOx.

Diesels waren vroeger traag en luidruchtig. Ze produceerden veel roet maar weinig NOx.
Met de komst van de turbo-diesel werden diesels veel krachtiger.
Common-rail inspuit techniek was ook een grote stap vooruit en maakte diesels stiller, met een breder regelbereik en meer aanpassingsvermogen.
De hogere efficiëntie door drukvulling gaat echter gepaard met hogere laaddrukken, hogere verbrandingstemperaturen en meer NOx productie.
Om de giftige NOx-uitstoot omlaag te krijgen gebruikt men de uitlaatgasrecirculatie. Exhaust gas recirculation (EGR) is een NOx(= stikstofoxide en stikstofdioxide)-reductiemethode.

EGR is super belangrijk voor NOx reductie.

Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot, doordat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx-reductiekatalysator: NOx-trap of ureum-SCR.

bron: Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie

Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt opgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er geen geld in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden. Het inlaatsysteem kan wel op den duur zwaar vervuild raken met roetaanslag.

En daar benoem je precies de VALKUIL van de EGR!

Lagere uitlaatgastemperatuur , zo was dat ja! Die wordt ook nog eens bereikt door de inspuiting later te laten plaatsvinden ten tijde van een geopende EGR.

Zoals je al vermeldde, een 30% lager percentage in de uitlaatgassen.

Wist je alleen dat door de later inspuiting, de lagere verbranding-temperatuur en de zuurstof-armere lucht, HET RENDEMENT van de motor ten tijde van openstaande EGR drastisch verslechtert!

En dat je dus netto heel wat meer uitlaatgassen produceert, en CO2 .......en de rest.

Waarheid van het verhaal is : 30% minder bruto uitstoot NOX ...........

Netto ten tijd van openstaande EGR tot wel 25% meer uitlaatgassen in totaal .

Netto onder aan de streep dus een hoger verbruik en nauwelijks significante daling van NOX, wél toename andere gassen.

Op termijn nog veel ongunstiger, door al die dichtgeslibde motoren, inlaattrajecten, regenererende roetfilters ( wel eens gemeten wat daar uit komt als je erachter rijdt? ) . Omdat 'de winst van de opgelegde systemen' gemeten werd 'toen alles nog fris en fruitig was' en functioneerde zoals berekend. Daar is in de praktijk veelal weinig van over door alle roet-aanslag in inlaat-spruitstukken, EGR- & swirl-kleppen, inlaat-kleppen, turbo-verstellingen, druk-sensoren, catalysatoren en uitlaat-tegendruk-kleppen.

Voor de fabrikanten van de al die toeters en bellen zoals EGR-kleppen, de roetfilters en alles aan regelingen eromheen wel weer prima voor de portemonnee natuurlijk.

Zolang de ambtenaren die erover informeren, de minsterie's die erover gaan en beslissen, er geen kaas van hebben gegeten, levert alles 'met milieu erin' meer op aan geld, dan aan winst voor natuur of gezondheid !
« Laatst bewerkt op: 13 september 2018, 00:08:04 door amazinged »
156SW 1.8TS LPI G3 | 164 TS 1995 LPI G3 |166 2.4JTD 10V Massimo Eigen Mapping | 166 2.4JTD 20V

Offline 405T16

• Grand Theft Auto
« Reactie #120 Gepost op: 23 september 2018, 18:32:37 »
Precies, ben het met je eens.
Enkel de opmerking over ambtenaren is niet correct.

Het zijn tenslotte de fabrikanten en hun ingenieurs die bepalen wat de uitstoot van een personendiesel is onder welke omstandigheden.
Dat steevast voor maximale efficiëntie gekozen wordt met bijgaand "Dreckschleudern"  terwijl het wel schoon kan zoals Bosch nu ineens bewijst, dan is wel duidelijk dat het enkel om het geld ging en dat volksgezondheid bijzaak was.

Helaas is er nu weinig veranderd en verbeterd. De oplossingen van VAG zijn schijnoplossingen, hun diesels zijn nog even vies, en de nieuwe emissie-normen zijn voor een overgangsfase weer afgezwakt.
Ik ben dan ook blij dat Porsche zo verstandig wordt en definitief met diesels stopt.

Onderzoek naar kartelvorming BMW, Daimler en Volkswagen

De Europese Commissie is een diepgaand kartelonderzoek begonnen naar de Duitse autofabrikanten BMW, Daimler en Volkswagen in verband met het onthouden van uitstoottechnologie aan consumenten.

bron: https://www.ad.nl/auto/onderzoek-naar-kartelvorming-bmw-daimler-en-volkswagen~ad5edb73/

Erik Kouwenhoven 18-09-18, 16:45

De drie fabrikanten worden door Brussel ervan verdacht onderling afspraken gemaakt te hebben rond uitstoottechnologie. Daarbij werd mogelijk afgesproken elkaar niet te beconcurreren bij de ontwikkeling en introductie van technologie voor het verminderen van uitstoot.

Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) stelt dat als dit kartel wordt bewezen, consumenten daardoor niet de mogelijkheid kregen om minder vervuilende auto's te kopen, terwijl de bedrijven de technologie wel beschikbaar hadden. In oktober vorig jaar deden inspecteurs van de Europese Commissie invallen bij BMW, Daimler, Volkswagen en VW-dochters Audi en Porsche in verband met de zaak.

Volgens het Duitse blad Der Spiegel maken Volkswagen, Audi, Porsche, BMW en Daimler al meer dan twintig jaar onderling geheime en vergaande afspraken om de concurrentie te beperken. Die beschuldiging uitte het weekblad een jaar geleden al. Als de beschuldigingen gegrond blijken, dan is het kartel het grootste in de Duitse geschiedenis.

Porsche stopt definitief met diesel;
https://www.autoblog.nl/nieuws/bevestigd-porsche-stopt-voor-goed-met-de-diesel-114972#post-114972

Diesel-updates voor euro5 en euro6 diesels, wie gaat dat betalen? De fabrikant, de consument of beide.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10355105/dieselauto-s-zorgen-voor-politieke-machtsstrijd-in-duitsland

Vrijdag 28 september is er een nieuwe diesel-top is Duitsland waar de Duitse overheid zich gaat uitspreken over de te volgen oplossingsstrategie: Nachrüsten oder wass? Achteraf met emissie reductie systemen aanpassen of inruilen?

De fabrikanten willen heel graag met kortingen de diesels inruilen voor een nieuwe diesel, ze hebben immers vliegvelden vol onverkoopbare nieuwe diesels in voorraad staan, de vraag is grotendeels geïmplodeerd.
Duitsland is enorm verdeeld en consumenten en burgers voelen zich belazerd, wantrouwen nu de overheid.
Oberschutzengel (beschermengeltje) Scheuer heeft iedereen bij de neus.

https://www.focus.de/auto/news/abgas-skandal/umwelt-lobby-ausgetrickst-warum-scheuers-diesel-deal-fuer-autobesitzer-die-beste-loesung-ist_id_9652533.html

Bas van Putten laat ook een vieze wind: (stinkt niet alleen naar spruitjes).
Verder opvallend hoe Nederland onwetend is over de diepe verdeeldheid in Duitsland over het dieselgate schandaal en wat te doen met de "Dreckschleuder diesels", updaten of vervangen.
https://www.autoweek.nl/column/bas-van-putten/heksenjacht-op-diesel/

Floortje Vink durft er wel over te schrijven:
https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/internationaal/22867-duitsland-werkt-aan-oplossing-sjoemeldiesel-compensatie

ICCT: ook Euro-6 diesels veel vervuilender dan norm
https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/internationaal/20924-alle-diesels-blijken-in-de-praktijk-veel-vervuilender

In België vieren ze drie jaar dieselgate met taart:
https://nl.metrotime.be/2018/09/20/news/negen-organisaties-brengen-taart-naar-automobielfederatie-voor-drie-jaar-dieselgate-2/
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2018, 17:46:01 door 405T16 »

Offline 405T16

• Grand Theft Auto
« Reactie #121 Gepost op: 08 november 2018, 23:32:26 »
Rijverbod voor diesels nu ook in Keulen en Bonn

VANDAAG, 15:38 AANGEPAST OM 16:56 BUITENLAND
EPA
GESCHREVEN DOOR
Kees van Dam
verslaggever

bron: https://nos.nl/artikel/2258417-rijverbod-voor-diesels-nu-ook-in-keulen-en-bonn.html

Keulen en Bonn hebben vanaf april volgend jaar een rijverbod voor diesels ouder dan 2015. Dat heeft de rechter in Keulen besloten. In Keulen gaat het om een zone in de binnenstad, en ook in Bonn mogen vervuilende diesels bepaalde straten niet meer in.

Bij metingen in negen straten in het centrum van Keulen was in zeven daarvan een te hoge stikstofwaarde vastgesteld. Een omvangrijk rijverbod in Keulen was volgens de rechter de enige oplossing, omdat daar al sinds 2010 op veel plekken de Europese normen worden overschreden.

Kort na de uitspraak liet de milieuminister van de deelstaat Noordrijn-Westfalen weten dat ze overweegt in beroep te gaan tegen het dieselverbod in Keulen. Volgens Ursula Heinen-Esser zal het verbod grote gevolgen hebben voor de inwoners en het transport in de stad.

Lange rij
Keulen en Bonn zijn de laatste in een lange rij van Duitse steden waar een rijverbod is ingevoerd of wordt overwogen. Hamburg en München waren dit jaar de eerste.

In Stuttgart geldt vanaf 1 januari 2019 een rijverbod en dat wordt mogelijk in 2020 uitgebreid. Ook Aken (per 1 januari), Berlijn (volgend jaar zomer) en Mainz (per 1 september) krijgen een rijverbod.

Frankfurt heeft het grootste rijverbod. In een ruim gebied rondom het oude centrum zijn vanaf 1 februari 2019 oudere diesels niet meer welkom. Vanaf 1 september geldt het verbod ook voor jongere diesels. In totaal rijden er in Duitsland 11,2 miljoen diesels rond die volgens de normen 'te vervuilend' zijn.

Compensatie
De Duitse regering heeft voorgesteld dat autofabrikanten eigenaren van diesels compenseren in vijftien steden, als zij hun auto omruilen voor een schonere. Het gaat om de vijftien meest vervuilde steden: Hamburg, München, Stuttgart, Keulen, Reutlingen, Düren, Limburg an der Lahn, Düsseldorf, Kiel, Heilbronn, Backnang, Darmstadt, Bochum, Ludwigsburg en Frankfurt. De omruilpremie is gemiddeld 6000 euro.

Over de mogelijkheid van het ombouwen van dieselmotoren hebben de regering en de autobranche vanmiddag, na lang onderhandelen, een voorlopige overeenstemming bereikt. Berlijn wilde dat de fabrikanten de kosten daarvoor betalen. Die kunnen oplopen tot 10.000 euro.

Volkswagen en Daimler (Mercedes) hebben nu toegezegd tot 3000 euro te willen bijdragen. BMW, dat tot nu toe elke financiële bijdrage had afgewezen, zegt dieselrijders die willen ombouwen wél tegemoet te willen komen maar laat nog in het midden op welke manier.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2018, 17:49:31 door 405T16 »

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
« Reactie #122 Gepost op: 08 november 2018, 23:56:30 »
Voor de euro 4 en 5 nog geen problemen! Tites zijn wel misleidend

Offline 405T16

• Grand Theft Auto
« Reactie #123 Gepost op: 09 november 2018, 17:48:35 »
Vanaf 1 september 2019 geldt het verbod in Frankfurt ook voor jongere diesels. In totaal rijden er in Duitsland 11,2 miljoen diesels rond die volgens de normen 'te vervuilend' zijn.

Heb ik nog even voor je in het rood gezet.  :police:

VOLKSWAGEN, BMW EN DAIMLER BETALEN PER DIESELAUTO
DUITSE AUTOMAKERS AKKOORD OVER DIESELBIJDRAGE

ANPAUTONIEUWS
9 NOVEMBER 2018 09:44

Volkswagen, Daimler en BMW gaan meebetalen aan het terugdringen van de uitstoot door hun dieselauto's. De drie grote automakers van Duitsland zijn bereid per voertuig een bedrag tot € 3.000 te betalen voor de milieumaatregelen. Dat maakte de Duitse minister van Transport Andreas Scheuer bekend.

Volkswagen en Daimler hebben onder meer beloofd te betalen voor aanpassingen aan oudere dieselvoertuigen, die zo minder vervuilend moeten worden. BMW is dat niet van plan, maar wil net als de andere concerns de portemonnee trekken tegen vervuiling. Daarbij wordt gedacht aan een hogere inruilpremie voor oudere diesels.

De Duitse regering eist al langer een bijdrage van de autogiganten voor de aanpassing van hun diesels. Die zijn nodig om veel dieselrijders in Duitsland mobiel te houden. Zij kunnen met hun huidige wagens steeds meer steden niet in, omdat die diesels verbieden ten behoeve van de luchtkwaliteit.

Een rechter verplichtte Keulen en Bonn donderdag nog zo'n verbod in te stellen, omdat de steden anders niet aan hun milieunormen voldoen. Dat verbod moet in april van kracht zijn.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2018, 01:26:12 door 405T16 »

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
« Reactie #124 Gepost op: 09 november 2018, 19:30:09 »
Jongere diesels: alles ouder dan euro 3 wordt geweerd. 4 en 5 migen gewoon jog