Auteur Topic: DIESELGATE draait door  (gelezen 18182 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1072
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #125 Gepost op: 10 november 2018, 01:43:12 »
Diesels van Euro 5 of minder worden verboden in Frankfurt


Frankfurt heeft al een soort toegangsbeperking met zijn Umweltzone en wil het verkeer nu nog meer beperken door tussen februari en september 2019 alle diesels behalve die van de Euro 6-homologatie stapsgewijs uit de stad te bannen.

https://www.autogids.be/autonieuws/ecologie/frankfurt-dieselverbod-euro6-2019.html

Diesels van Euro 5 of minder worden verboden in Frankfurt #1



In Hamburg mogen diesels die de Euro 6-uitstootnorm niet halen niet meer op twee belangrijke verkeersassen van de stad rijden en vanaf januari 2019 mogen diesels die niet minstens Euro 5-conform zijn de hele stad niet meer in. Frankfurt volgt in februari 2019 dat voorbeeld door diesels van voor 2011 (start van Euro 5) te verbannen uit de Europese bankhoofdstad. In september 2019 verstrengt de stad nog en worden alle diesels verboden tenzij ze de Euro 6-norm halen. Het gaat dan over alle diesels die voor 1 september 2015 voor het eerst zijn ingeschreven. Controles gebeuren via het blauwe vignet, als dat tegen dan al beschikbaar is, of op basis van de voertuigdocumenten. Boetes gaan van 20 tot 160 euro.

https://www.hessenschau.de/wirtschaft/was-diesel-fahrer-in-frankfurt-jetzt-wissen-muessen,diesel-fahrverbot-frankfurt-100.html

Urteil über Fahrverbot
Was Diesel-Fahrer in Frankfurt jetzt wissen müssen


Welche Dieselautos sind betroffen?
Ab dem 1. Februar 2019 dürfen in einer noch festzulegenden Zone keine Diesel mehr mit Euro-4-Motoren und älter fahren. Auch Benziner der Klassen Euro 1 und 2 sind betroffen. Ab dem 1. September 2019 gilt dies dann auch für Diesel der Klasse Euro 5.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2018, 01:50:57 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline ScriptMania

  • ******
  • Berichten: 13281
  • Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #126 Gepost op: 10 november 2018, 05:22:18 »
Dan ga je toch gewoon niet naar Duitsland, problem solved [emoji38]

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1072
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #127 Gepost op: 15 november 2018, 01:36:45 »
Meer dieselbans in Duitsland: nu ook op snelweg A40




DOSSIER: EMISSIEFRAUDE

De A40 loopt dwars door de steden Essen en Gelsenkirchen (Foto: Automotive) Volgend jaar worden oude diesel- en benzine-auto's verboden op de snelweg A40, die dwars door de steden Gelsenkirchen en Essen loopt.

Duitse milieubelangengroep DUH blijft steden voor de rechter slepen om een verbod op oudere diesels af te dwingen. In veel steden hebben zij al hun gelijk gehaald.

Nu heeft de rechtbank van Gelsenkirchen uitspraak gedaan over een deel van het Ruhrgebied rond Essen en Gelsenkirchen. Per 1 juli moeten de steden diesels verbieden die niet voldoen aan de Euro-5 of -6 norm. Ook benzineauto's die niet voldoen aan de Euro-3 norm mogen hier niet meer rijden. Vanaf 1 september wordt het dieselverbod uitgebreid naar Euro-5.

De A40, die dwars door beide steden loopt, valt ook onder de milieuzone. Het is voor het eerst dat ook een snelweg wordt afgesloten voor oudere diesel- en benzine-auto's. 


Ook Parijs gaat voor de bijl: oudere diesels geband



Parijs doet er alles aan om binnen de kortste keren een museum te zijn. Nadat de middenklasse werd weggepest, moeten nu ook diesels het veld ruimen.

Dus u dacht lekker met een oude Peugeot-diesel voor een appel en een ei naar Parijs te rijden? Lekker Franse hitjes uit vervlogen tijden luisteren en uitzien naar een romantisch verblijf. Helaas, dat gaat niet door. Diesel zijn weldra verboden in de Franse hoofdstad. Om onduidelijke redenen bejubelt de Parijse burgemeester Anne Hidalgo dat als een Sieg für die Bürger overwinning voor de burger.

Concreet wordt het voor diesels van voor 2001 verboden om vanaf juli 2019 de agglomeratie Parijs binnen te rijden. Dat betekent dus dat niet alleen het centrum verboden terrein is, nee, alles binnen de super-périphérique parisienne is ontoegankelijk. Sla dus op de A86 rondom Parijs niet af richting de hoofdstad met een diesel. Wellicht voor de tijd nog even een bezoekje brengen.

In ieder geval heeft verder doorrijden naar het zuiden ook niet zoveel zin. Franse emissieregels voor fossiele aandrijflijnen zijn al bijzonder streng en dat heeft navolging van Spanje gekregen. Hoe zuidelijker hoe trager, dus de deadlines liggen wat verder weg, wat het nieuws overigens niet beter maakt: 'Spain is considering a ban on sales of diesel and gasoline cars beginning in 2040 to counter climate change'. Nog dit jaar wordt over dit regeringsvoorstel in het parlement gestemd. Dat is niet de opmaat voor strengere emissieregels, het is de stap daarna. Dus ook Spanje zal nog strenger gaan letten op de emissies uit uw auto.

Volgend jaar melden we dat auto's van voor 2020 niet langer worden toegelaten op openbare wegen in de Europese Unie.

Tags: Ca pue de merde, FR, Diesel, Parijs, Spanje
W.J. Hilderink | 14.11.2018 | 17:24

bron: https://www.autobahn.eu/11164/ook-parijs-gaat-voor-de-bijl-oudere-diesels-geband/
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2019, 01:57:57 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1072
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #128 Gepost op: 21 december 2018, 13:06:29 »
Elke diesel kost ons 15.000 euro door giftig uitlaatgas en fijnstof

Iedere dieselauto berokkent de samenleving door giftige uitlaatgassen en fijnstof bijna 15.000 euro aan gezondheidskosten. Dat becijferen Milieudefensie en Oxford University.

David Bremmer en Marcia Nieuwenhuis 20-12-18, 06:00

bron: https://www.ad.nl/auto/elke-diesel-kost-ons-15-000-euro-door-giftige-uitlaatgas-en-fijnstof~af2e07a9/


Uitlaatgassen van diesel- en benzineauto's kosten de samenleving tientallen miljarden euro's.


Dat auto's slecht voor de gezondheid zijn is al lang bekend. Jaarlijks sterven tussen de 6.700 tot 12.900 mensen prematuur door het decennia lang inademen van vervuilde lucht. Die zorgen voor talloze longkankergevallen, COPD en hartziekten. Bijna 7.000 volwassen en 12.400 kinderen krijgen ieder jaar chronische bronchitis.

Britse wetenschappers van de universiteit van Oxford en die van Bath hebben nu berekend wat al die vieze lucht de samenleving kost. De vervuiling ontstaat doordat stikstofdioxide en fijnstof via de uitlaat de lucht in geblazen wordt. Fijnstof ontstaat verder door slijtage van banden, remmen en de weg.

De onderzoekers komen tot hun schatting door de medische kosten van luchtvervuiling gerelateerde ziekten zoals COPD op te tellen. Ook is aan verloren en door ziekten kwalitatief mindere levensjaren een geldbedrag verbonden.


De ruim 9 miljoen personenwagens en bestelauto's zorgen voor enorme luchtvervuiling, met name de dieselauto's. Ook vrachtwagens en bussen zorgen voor vieze lucht.


Op initiatief van Milieudefensie zijn de uitkomsten vervolgens aangepast aan Nederland. De resultaten liegen er niet om: de ruim 9 miljoen in Nederland rondrijdende auto’s en bestelwagens leveren de maatschappij 50 miljard euro gezondheidsschade op.

Per auto betreft het 4.000 euro over de hele levensduur: veertien jaar voor een personenwagen, tien jaar voor een bestelauto.

Bovengenoemd bedrag is een gemiddelde, met name diesels stoten véél meer giftige dampen uit. Iedere dieselwagen kost de maatschappij liefst 14.700 euro. Ze zijn daarmee verantwoordelijk voor driekwart van de gezondheidskosten, 37,3 miljard euro in totaal.

Benzineauto's leveren ‘slechts’ 1.600 euro schade op, elektrisch auto's zijn met 900 euro per voertuig de beste keus voor de samenleving. Bestelwagens kosten zelfs 16.800 euro. Van alle 8,3 miljoen personenwagens rijden er 1,3 miljoen (16 procent) op vervuilende diesel, van de bestelwagens, vrachtwagens en bussen echter ruim 95 procent.

Ons onderzoek maakt inzichte­lijk hoeveel gezond­heids­scha­de auto's opleveren

-Christian Brand, Oxford University


Werkelijke uitstoot
Volgens onderzoeker Christian Brand van Oxford University zijn de Nederlandse uitkomsten vergelijkbaar met de Britse. ,,De meeste mensen weten dat auto's schadelijke stoffen uitstoten, maar ze realiseren zich niet hoe zorgelijk dat is,” vertelt Brand vanuit Groot-Brittannië. ,,Ons onderzoek maakt dat inzichtelijk.”

Hij legt uit dat in het onderzoek de werkelijke uitstoot is meegenomen en niet de in lab-testen gemeten emissies. Die komen veel lager uit en bleken in 2015 bovendien gemanipuleerd door autofabrikanten als Volkswagen. ,,De werkelijke vervuiling is veel groter.”

De schatting is conservatief, niet alle gezondheidskosten zijn meegenomen. Ook schade aan ecosystemen en de gevolgen van Britse en Nederlandse uitstoot in het buitenland zijn niet verdisconteerd. Lucht trekt zich immers niets van grenzen aan. Schade aan monumentale panden is eveneens niet meegerekend.


Luchtvervuiling in beeld gebracht

Gezondheidswinst

Longarts Hans in 't Veen is content met het onderzoek. ,,Auto's vormen een belangrijke bijdrage aan de luchtvervuiling in Nederland, samen met luchtvaart, scheepvaart en intensieve veehouderij. Iedere verlaging van de uitstoot van giftige uitlaatgassen en fijnstof betekent gezondheidswinst.”

De overheid doet te weinig aan het schoner maken van de lucht

Anne Knol, Milieudefensie

Volgens Milieudefensie blijft de overheid te weinig oog houden voor vieze lucht. Zo hanteert Nederland de lagere EU-normen voor luchtvervuiling en niet de strengere eisen van Wereldgezondheidsorganisatie WHO. ,,De overheid investeert vooral in méér auto’s en wegen,” zegt Anne Knol, campagneleider verkeer.

De belangenclub pleit voor duurzamer vervoer, dat beschikbaar is voor iedereen, zoals een goede OV en fietsinfrastructuur. ,,Sommige mensen zijn afhankelijk van hun auto om ergens te kunnen komen, die moet je een duurzaam alternatief bieden. Wie toch vervuilt, zal eerlijk moeten betalen voor die vervuiling in plaats van de kosten af te wentelen op de maatschappij. Bijvoorbeeld door te betalen voor de kilometers die je rijdt.’’

Milieudefensie stelt dat zelfs forse auto- en brandstofbelastingen de kosten niet dekken die auto's meebrengen.


Bewoners van huizen langs de Amsterdamse ringweg A10 protesteren in 2011 tegen het opheffen van de 80-kilometerzones. © FBF.NL Fotografie

Publieke opinie draait
Longarts In ‘t Veen, specialist in het Rotterdamse Franciscus Gasthuis, ziet de publieke opinie gelukkig langzaam keren. ,,Mede door Milieudefensie, credits voor hen,” zegt de specialist die eind vorig jaar in een brandbrief aan de Tweede Kamer maatregelen vroeg tegen vieze lucht, samen met 170 longartsen. 


https://www.medicalfacts.nl/2017/12/13/169-longartsen-sturen-brandbrief-over-nederlandse-luchtkwaliteit-aan-tweede-kamer/

,,Helaas blijft er een groep Nederlanders met enorme oogkleppen op, die het probleem niet wil zien.”

Ook Britse onderzoeker Brand ziet steeds meer aandacht voor het belang van schone lucht. ,,Luchtvervuiling geldt tegenwoordig als een ernstig maatschappelijk probleem, zeker sinds Dieselgate. Het is een beetje zoals roken in de jaren ‘80 en ‘90. Talloze lokale overheden komen nu met zero emissiezones en verbieden oudere vieze diesels.”

Zelf is hij zich door het onderzoek ook bewuster van het probleem. ,,Ik ben eigenaar van een dieselbusje, dat is de ergste categorie. De volgende keer koop ik een elektrische.”
« Laatst bewerkt op: 21 december 2018, 13:37:05 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1072
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #129 Gepost op: 08 januari 2019, 02:15:56 »
DUITSE DEELSTAAT BADEN-WÜRTTEMBERG KLAAGT VOLKSWAGEN AAN



JAN LEMKES AUTONIEUWS
7 januari 2019 09:04

bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/duitse-deelstaat-baden-wurttemberg-klaagt-volkswagen-aan/


Volkswagen is nog steeds niet af van aanklachten die een gevolg zijn van het in 2015 losgebroken dieselschandaal. Nu is het de Duitse deelstaat Baden-Württemberg die met een aanklacht komt, vanwege de eigen vloot diesels uit de Volkswagen-stal.

Het gaat Baden-Württemberg, de regio waarin onder meer Stuttgart zich bevindt, niet eens zozeer om de extra bijdrage aan de luchtvervuiling die Volkswagen-diesels in de betreffende deelstaat wellicht hebben geleverd. De deelstaat zit Volkswagen vooral achterna vanwege de eigen vloot van Volkswagen-diesels. Volgens de Frankfurter Allgemeine betreft het 1.400 dieselauto’s die in de afgelopen jaren door de deelstaat zijn aangeschaft voor onder meer politiewerk.

Zoals wij allen inmiddels weten, liggen diesels zeker in Duitsland niet meer zo lekker in de markt. Onder meer door de dreiging van zeer strikte milieuzones, waarbij ook actuele diesels het soms moeten ontgelden, zijn diesels nog los van de overlast van de eigenlijke rijbeperkingen rap minder waard geworden. Baden-Württemberg zou van mening zijn dat de belastingbetaler daarmee nodeloos met kosten is opgescheept en sleept Volkswagen daarom voor het gerecht. De bestuurslaag eist een schadevergoeding in de ‘lage tweecijferige miljoenen’, maar noemt geen exact bedrag. Volkswagen wijst alle aantijgingen van de hand en benadrukt dat alle betreffende auto’s gewoon werken, veilig zijn en aan de eisen voldoen.

De aanklacht van Baden-Württemberg werd vorig jaar overigens al aangekondigd.


OPRUIMKOSTEN TOT MINSTENS 2020
DIESELSCHANDAAL KOST VW NOG MILJARDEN


ANP AUTONIEUWS
23 december 2018 20:29

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dieselschandaal-kost-vw-nog-miljarden/

Het wegwerken van de schade door het schandaal met de sjoemeldiesels kost Volkswagen dit jaar 5,5 miljard euro en volgend jaar 2 miljard euro. Dat zegt financieel topman van VW, Frank Witter, in een interview met de Duitse zakenkrant Börsen Zeitung. In 2020 voorziet hij nog 1 miljard euro aan opruimkosten.

Sinds 2015, toen het schandaal losbarstte, heeft de Duitse autofabrikant al 27 miljard euro uitgegeven aan boetes, reparaties en schikkingen in rechtszaken die waren aangespannen door zowel investeerders als consumenten. Witter zegt dat VW nog altijd hard moet werken om het verloren vertrouwen te herwinnen.

Volkswagen moest in september 2015 toegeven dat het bedrijf met behulp van illegale software had vals gespeeld bij emissietesten. Daardoor leken dieselauto's schoner dan ze waren.

N.B. Bij de artikel op autoweek zijn de reacties uitgezet. Heel vreemd.  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2019, 20:09:16 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1072
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #130 Gepost op: 15 januari 2019, 19:03:43 »
01 FEBRUARI 2019 11:53 NIEUWS INTERNATIONAAL

Laatste update: 18 maart 2019 09:54
'Dieselfraude: Duitsers maken zich op voor
massaclaim tegen VW'

DOSSIER: EMISSIEFRAUDE


Nieuwe VW's staan klaar voor aflevering (Foto: Shutterstock) Ruim 400 duizend VW-dieselrijders hebben zich verenigd in een gezamenlijke eis tegen Volkswagen.

Meer dan 401 duizend Duitsers hebben zich al aangemeld voor een massale claim tegen Volkswagen wegens de dieselfraude, meldt Automobilwoche. Het aantal kan nog verder groeien. De claimers eisen een schadevergoeding.

Eind november heeft de Verbraucherzentrale Bundesverband (VZBV) in Berlijn een register opengesteld voor mensen die gezamenlijk een eis tot schadevergoeding willen indienen. Het aanmelden is vrij, het register controleert niet of de aanmelders ook werkelijk een recht tot claimen hebben.

De VZBV wil in de loop van dit jaar samen met de ADAC (Duitse ANWB) namens de verenigde dieselrijders een zaak aanspannen tot schadevergoeding. Schade is onder meer geleden door de lagere inruilprijzen van diesels, maar ook doordat VW de consumenten een ander product heeft verkocht dan was afgesproken.

Al eerder probeerden consumenten een vergoeding te krijgen van Volkswagen, wegens de schade die zij geleden hebben door aanschaf van een sjoemeldiesel van VW. De Duitse autofabrikant heeft individuele schadevergoedingen in de EU tot nog toe steeds afgewezen. In de VS en Canada, waar het consumentenrecht anders is geregeld, sloot VW al eerder een schikking met de dieselrijders. VZBV en ADAC hopen daar nu in Duitsland ook op, meldt Automobilwoche.



FCA moet sjoemelaantijging afbetalen met 800 miljoen dollar
12 JANUARI 2019 15:39





Twee jaar geleden startte de Amerikaanse overheid ook een onderzoek naar FCA als het gaat om emissiecijfers en hoe de fabrikant deze tot stand brengt. Wijlen Sergio Marchionne speelde toen direct open kaart en stelde dat de firma niet bewust bezig is met het toepassen van software dat voor lagere uitkomsten zorgt. Een mega aanklacht van 4 miljard dollar werd daarom al snel uit de wereld geholpen. Geen praktijken zoals bij VAG dus. In dezelfde periode probeerde ook de Duitse overheid herhaaldelijk de Italiaans-Amerikaanse autobouwer in het beklaagdenbankje te krijgen. Toch komt al die tijd er weinig bovendrijven, als het gaat om fraude. In Wolfsburg was er een stuk meer gaande.

In totaal moet er door Fiat Chrysler Automobiles toch 800 miljoen dollar overgemaakt worden volgens het EPA (Environmental Protection Agency). Boetes en vergoedingen (garanties) moeten er worden betaald. De zogenaamde milieuschade ten koste van de burger moeten worden uitgekeerd aan het EPA, het U.S. Department of Justice (DOJ), California Air Recources Board (CARB) (305 miljoen in totaal). Ook het California Attorney-General (13,5 miljoen) en die van andere staten ontvangen het nodige (72,5 miljoen), evenals de overheidsinstantie Customs and Border Protection (6 miljoen). Daarbij komt ook nog de betaling van 19 miljoen door FCA aan de staat Californië. Ook moet de groep bijdragen aan de installatie van 200.000 katalysatoren reeds verkochte auto’s en zal het 100.000 auto’s terugroepen voor een update van de software op 3.0 V6 diesels van de merken Ram en Jeep. Eigenaren van deze modellen ontvangen zelfs een vergoeding van gemiddeld 2800 dollar.

Daar bovenop komt ook een reuze terugroepactie van FCA voor zo’n 1,6 miljoen auto’s met een Japanse airbag van het reeds failliete Takata. Meerdere autofabrikanten in de wereld kregen hiermee te maken. Omdat deze airbags spontaan konden exploderen zijn er wereldwijd 23 slachtoffers gevallen en vele gewonden. Geen daarvan reeds overigens een auto dat geproduceerd is door FCA.

Gelukkig gaan voor FCA de zaken goed in Amerika en zijn de bovengenoemde lasten nog dragelijk te noemen. Het management van Lingotto en Auburn Hills zegt tevreden te zijn met de overeenkomst naar aanleiding van de emissies-affaire al was het omdat de eis aanvankelijk veel grotere vormen aannam. Verder erkent men dat deze gang van zaken het vertrouwen van de consument kan hebben geschaad.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2019, 17:30:00 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1072
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #131 Gepost op: 07 februari 2019, 18:44:40 »

Dieselgate verwezenlijkt 'grootste angst' Volkswagen
"Onze grootste angsten zijn uitgekomen", schreef Volkswagen-topman eerder al aan Audi-collega over gevolgen sjoemelsoftware.



© Volkswagen

21 JANUARI 2019

De aanhoudende nasleep van de dieselgate-affaire raakt meer en meer topbestuurders van autofabrikanten. In de VS zijn verse aanklachten ingediend tegen 4 topbestuurders van Volkswagen-dochterbedrijf Audi. Intern zag de autofabrikant de ramp al wel aankomen. Jaren terug werden enkele automodellen al geweigerd voor certificering als Audi niet kon bewijzen dat er geen sprake was van de vermoedelijke fraude met dieseluitstoot.

"Onze grootste angsten zijn bewaarheid geworden", schreef topmanager Oliver Schmidt van de Volkswagen Group in 2015 al. "We hebben dringend hulp nodig met onze argumentatie", aldus de boodschap aan Audi-topman Stefan Knirsch. Laatstgenoemde is één van de vier Audi-executives die nu zijn aangeklaagd in de VS, maar vooralsnog niet gearresteerd. Zij worden beschuldigd van samenzwering met als doel het bedriegen (of correcter: het oplichten) van de Verenigde Staten, schrijft Ars Technica. Daarbij is fraude gepleegd en is de Amerikaanse Clean Air Act moedwillig geschonden.

Sjoemelsoftware
De aanklacht tegen de vier topbestuurders van Volkswagens dochterbedrijf Audi geeft meer details over de opzet en het verloop van de gepleegde fraude. Het ontwikkelen en gebruiken van de zogeheten sjoemelsoftware zorgde ervoor dat bepaalde dieselauto's konden detecteren (aan hun rijgedrag) wanneer ze werden onderworpen aan milieutests. De wagens stelden hun vermogen dan bij en gaven zo minder uitstoot dan normaal. Hierdoor kwamen de auto's door de verplichte controles heen, terwijl ze eigenlijk dus teveel vervuiling gaven.

De crux voor Audi's ingenieurs was dat ze moesten voldoen aan strenge wetgeving voor dieseluitstoot terwijl ze ook wilden voldoen aan interne eisen van het bedrijf. Dat omvatte enerzijds de capaciteit van een interne tank met een speciale vloeistof (AdBlue) die wordt geïnjecteerd in de dieseluitstoot om de hoeveelheid uitgestoten stikstofoxide te verminderen. Doel was om de AdBlue-voorraad te vervangen (of eigenlijk dus aan te vullen) bij een servicebeurt op de 10.000 mijl aan gereden afstand.

Milieu versus kofferbak en stereo
Anderzijds was er het designdoel om wagens met grote kofferbakruimte en een high-end geluidsinstallatie te maken. De benodigde omvang van de AdBlue-tank, om ónder de milieunormen te blijven én om de 10.000 mijl te halen, conflicteerde met de wens van kofferbakruimte en geluidsinstallatie.

Topmanagers van de autofabrikant hebben toen besloten om middels software de milieuwetgeving te schenden als offer voor de verkoopgerichte ontwerpdoelen. De sjoemelsoftware heeft bij detectie van testrijden de hoeveelheid geïnjecteerde AdBlue-vloeistof aangepast; naar een hogere hoeveelheid dan bij regulier rijgedrag. De eerste verdenking van deze softwaregedreven fraude is in 2014 opgedoken in de VS, nadat er bij Audi in 2010, 2012 en 2013 al interne bezwaren waren gemaakt.

IAV GMBH ‘ASSISTEERDE’ VOLKSWAGEN (handelde in opdracht van)
DUITSE TOELEVERANCIER ERKENT DIESELGATE-SCHULD

JAN LEMKES AUTONIEUWS
19 december 2018 10:14

bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/duitse-toeleverancier-erkent-dieselgate-schuld/

IAV GmbH, een Duitse toeleverancier voor de auto-industrie, is naar verluidt akkoord met het bekennen van schuld in het zich nog immer voortslepende dieselschandaal bij Volkswagen.

IAV staat voor Ingenieurgesellschaft Auto und Verkehr en houdt zich onder meer bezig met het onwikkelen van motormanagementsystemen. Het bedrijf is voor 50 procent eigendom van Volkswagen.

Volgens persbureau Reuters is de Duitse onderneming akkoord gegaan met een deal waarbij wordt erkend dat zij mede schuldig is aan het gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren. IAV moet daarom een boete betalen van 35 miljoen dollar.


EUROPESE REKENKAMER WAARSCHUWT
'NIEUW DIESELGATE IS MOGELIJK ONDANKS AANGEPASTE WET'

ANP AUTONIEUWS
7 februari 2019 14:30

bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-dieselgate-is-mogelijk-ondanks-aangepaste-wet/



De Europese Rekenkamer waarschuwt dat een nieuw Dieselgate mogelijk is. Fabrikanten zouden nieuwe manieren kunnen vinden om de aangepaste tests waarmee de uitstoot van auto's worden gemeten te omzeilen, aldus de rekenmeesters. De betere wetgeving die is aangenomen, betekent niet dat alles nu in orde is.

De controleurs wijzen er daarnaast op dat het toezicht dan wel is versterkt, maar dat de uitvoering afhankelijk is van de lidstaten. Het Europees Parlement heeft vastgesteld dat die eerder nogal laks waren met het toezicht.

Verder is de nieuwe testmethode die de reële uitstoot op de weg meet zo duur dat onafhankelijke partijen er mogelijk geen brood in zien.

Onder meer het Volkswagen-concern verbloemde emissies met sjoemelsoftware, zo bleek in 2015. Veel regels die sindsdien zijn aangenomen, zijn nog niet van kracht, waardoor de rekenkamer het moeilijk vindt om te beoordelen of de problemen zijn opgelost.

'Duurt jaren voor de luchtkwaliteit is verbeterd'
Toch is veel wel duidelijk. "Gezien het grote aantal zeer vervuilende auto's dat al op de weg is, kan het vele jaren duren voordat de luchtkwaliteit in de binnensteden is verbeterd", aldus Rekenkamer-lid Samo Jereb.

Hoewel meer dan tien miljoen voertuigen zijn teruggeroepen, heeft dat volgens hem maar weinig invloed gehad op de uitstoot van stikstofoxiden. Dat had bij de aanvankelijk voorgestelde limiet veel meer kunnen zijn, maar die is uiteindelijk ongeveer een derde hoger uitgevallen.

Het zal dus nog wel enige tijd duren voordat de verbeteringen zichtbaar zijn, besluiten de controleurs.

GL-Europarlementariër spreekt schande van luchtkwaliteit
GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout vindt het een schandaal dat stedelingen in Europa nog steeds lijden onder slechte luchtkwaliteit. "Dieselgate is ongetwijfeld één van de grootste industriële en gezondheidsschandalen van de afgelopen tien jaar."

"De EU-regeringen, en vooral de Duitse regering, zouden ook moeten onderhandelen over EU-wijde rechtszaken voor schadevergoedingen. De kopers van vieze dieselauto's hebben recht op compensatie."


Volkswagen sjoemelt met fix voor sjoemelsoftware
Auteur: willeme, gepost 24-12-2018 om 12:02

https://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-sjoemelt-met-fix-voor-sjoemelsoftware-118460



« Laatst bewerkt op: 07 april 2019, 17:09:24 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1072
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #132 Gepost op: 18 februari 2019, 02:31:04 »
Al meer dan 400.000 Duitse dieselrijders bij schadeclaim dieselgate

Meer dan 401.000 Duitse bezitters van een Volkswagen-diesel of één van haar zustermerken hebben zich al aangesloten bij de gezamenlijke schadeclaim wegens waardevermindering van hun auto door dieselgate. Die stand is al drie maanden na het op gang brengen van de ‘class action’ bereikt, blijkt uit gegevens van de overheidsdienst die de klachten registreert. Wanneer de rechtszaak […]

REDACTIE AUTOMOBIEL MANAGEMENT  5 februari 2019 12:53

bron: https://www.automobielmanagement.nl/auto-milieu/2019/02/05/al-meer-dan-400-000-duitse-dieselrijders-bij-schadeclaim-dieselgate/?gdpr=accept



Meer dan 401.000 Duitse bezitters van een Volkswagen-diesel of één van haar zustermerken hebben zich al aangesloten bij de gezamenlijke schadeclaim wegens waardevermindering van hun auto door dieselgate.

Die stand is al drie maanden na het op gang brengen van de ‘class action’ bereikt, blijkt uit gegevens van de overheidsdienst die de klachten registreert. Wanneer de rechtszaak daadwerkelijk van start gaat is nog altijd niet bekend.

De gezamenlijke claim is ingediend door de consumentenbond Bundesverband der Verbraucherzentralen die hoopt door gezamenlijk optreden de benadeelde dieselbezitters een sterkere positie te bezorgen. ‘’Het hoge aantal ingeschreven betekent dat onze klacht een belangrijk instrument is voor de getroffenen,’’ zegt voorzitter Klaus Müller. Bezitters van een dieselauto kunnen zich nog tot aan het begin van de mondelinge behandeling van de zaak aansluiten, meldt hij. Advocaten van de bond willen in ieder geval de al toegewezen claims in de Verenigde Staten aandragen. De consumentenorganisatie neemt zelf de kosten van de rechtszaak voor haar rekening als de claim niet mocht worden toegewezen. Ook in andere landen, waaronder Nederland, worden soortgelijke zaken al gevoerd of zijn ze in voorbereiding.

PORSCHE OFFICIEEL VERDACHT VAN DIESELFRAUDE

ANPAUTONIEUWS
18 februari 2019 12:29

Justitie in Duitsland verdenkt Porsche nu officieel van gesjoemel met dieselmotoren. Openbare aanklagers in Stuttgart zijn een onderzoek naar het Volkswagen-onderdeel begonnen. Autoriteiten deden in april al een inval bij vestigingen van het merk.

Die acties in het voorjaar waren gericht tegen drie medewerkers van Porsche, onder wie een directielid. Zij werden verdacht van bedrog en misleiding.

Moederbedrijf Volkswagen was de spil in een groot dieselschandaal dat in 2015 aan het licht kwam. Het Duitse autoconcern bleek uitstootwaardes van dieselmotoren te hebben gemanipuleerd bij emissietests. Volkswagen trok al tientallen miljarden uit voor schikkingen, boetes en schadevergoedingen als gevolg van het schandaal.

Porsche is al eens eerder onderzocht wegens het dieselschandaal. In het najaar van 2016 riep het merk dieselauto's van het type Macan terug. Een jaar later werd de Cayenne met 3,0-liter dieselmotor verboden door de Duitse verkeersminister.



https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/porsche-officieel-verdacht-van-dieselfraude/
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2019, 20:47:29 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1072
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #133 Gepost op: 24 februari 2019, 01:22:26 »
RECORDAANTAL VOERTUIGEN VERKOCHT
VOLKSWAGEN VOERT WINST OP TOT RUIM 12 MILJARD

ANP AUTONIEUWS
22 februari 2019 22:06

Volkswagen heeft zijn winst afgelopen jaar opgekrikt tot ruim 12 miljard euro. Het autoconcern voorspelt voor 2019 daarbij nog hogere marges en verkopen. Maar de Duitsers waarschuwen tegelijkertijd voor aanhoudende tegenwind.

"We moeten onze inspanningen verdubbelen om onze ambitieuze doelstellingen in het nieuwe fiscale jaar te halen'', aldus topman Herbert Diess. Wel denkt de autobaas dat Volkswagens offensief op het gebied van elektrische auto's in een stroomversnelling zal raken als nieuwe modellen in de handel komen.

Het resultaat na belastingen was vorig jaar 6 procent hoger dan in 2017. Er ging verder een totale omzet in de boeken van bijna 236 miljard euro, wat neerkomt op een stijging met een kleine 3 procent. Volkswagen rekent voor 2019 op een omzetplus van zo'n 5 procent en een groei van de operationele marge tussen 6,5 en 7,5 procent.

De Volkswagen Groep heeft in 2018 dan ook een recordaantal voertuigen verkocht, ondanks de voor de branche lastige nieuwe verplichte emissietesten (WLTP) in Europa. De wereldwijde verkoop van de autogroep kwam vorig jaar uit op ruim 10,8 miljoen voertuigen, een stijging van bijna 1 procent vergeleken met 2017.

De laatste tijd zijn er evenwel zorgen bijgekomen. Recente cijfers wijzen bijvoorbeeld op een brede neergang van de autoverkopen in China. En eerder deze week bevestigde Volkswagen dat de hogere importtarieven, waar de VS mee dreigen, de Duitsers mogelijk miljarden kunnen gaan kosten.

Ook blijft het in 2015 aan het licht gekomen dieselschandaal Volkswagen achtervolgen. Het Duitse Bundesgerichtshof heeft de sjoemelsoftware in auto's van het bedrijf bestempeld als een materiële fout. Voor Volkswagen kan dit slecht nieuws betekenen, omdat partijen met schadeclaims door dit oordeel een betere kans hebben gekregen om hun zaak te winnen. De onderneming trok eerder al tientallen miljarden uit voor schikkingen, boetes en schadevergoedingen als gevolg van het schandaal.


Commentaar, VAG dat door vele politici uit de wind is gehouden na jaren gewetenloos bedrog met gifgas producerende "Clean" diesels en vervalste verbruikscijfers is er bijna weer helemaal bovenop gesjoemeld.
Alle herstel reparaties zijn eindeloos getraineerd, klanten veelal niet schadeloos gesteld, diesels niet nachgerüsted.
De politiek eindeloos beterschap belovend gaat het bedriegen gewoon door.



Opel moet 100.000 diesels terugroepen vanwege sjoemelsoftware
MA 15 OKTOBER, 16:53 BUITENLAND, ECONOMIE



EPA

De Duitse overheid heeft autobouwer Opel opgedragen om zo'n 100.000 dieselauto's terug te roepen. Eerder vandaag deden inspecteurs een inval bij twee vestigingen van de autoproducent op verdenking van het manipuleren van testresultaten van de dieselauto's.

In de afgelopen jaren kwamen grote Duitse autobouwers als Mercedes, Audi en Volkswagen om dezelfde reden onder vuur te liggen. Opel valt sinds vorig jaar onder het Franse PSA-concern waar ook onder meer Peugeot en Citroën deel van uitmaken.

Uitstoot kunstmatig verlaagd
Door de ingebouwde sjoemelsoftware in dieselauto's lijkt de uitstoot van schadelijke stoffen lager dan hij in werkelijkheid is. Eind 2015 werd deze sjoemelsoftware al aangetroffen bij Opel. Begin 2016 eiste de Duitse rijksdienst voor het wegverkeer dat Opel uit eigen beweging de bezitters van de gemanipuleerde diesels een servicebeurt zou aanbieden waarbij de software moest worden geüpdatet.

Begin dit jaar werd een nieuw gebrek vastgesteld in de software, waarna actie werd geëist van Opel. De autofabrikant is echter in gebreke gebleven bij de uitvoering van de servicebeurten, zegt de rijksdienst nu. Bijna twee jaar later is bij 70 procent van de betrokken types, Cascada, Insignia en Zafira, de software aangepast. Daarom eist de rijksdienst dat de terugroepactie heel snel wordt voltooid.


Volkswagen slaat slag in rechtszaak dieselgate

bron: https://www.automobielmanagement.nl/auto-economie-buitenland/2019/02/20/volkswagen-slaat-slag-in-rechtszaak-dieselgate/

Het Oberlandesgericht in Braunschweig heeft een eis van een bezitter van een VW-dieselauto om de koopprijs van zijn auto terug te betalen wegens dieselgate in hoger beroep verworpen.

De eiser gaat in hoger beroep.

Miljoenenboete voor BMW, maar ze sjoemelen niet

https://www.autoblog.nl/nieuws/miljoenenboete-voor-bmw-maar-ze-sjoemelen-niet-121053#post-121053

Dat is de conclusie van het Duitse Openbaar Ministerie.

De Duitse rechter heeft BMW een geldboete van 8,5 miljoen euro opgelegd in nasleep van een zaak die al maanden speelt. Duizenden BMW’s (7965 auto's) met een dieselmotor brachten meer NOx in de lucht dan uit emissietests bleek. De Duitse autofabrikant moest door het stof, want al gauw werd gedacht aan sjoemelsoftware om gunstiger uit tests te komen.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2019, 18:26:13 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline katuut

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4254
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #134 Gepost op: 04 maart 2019, 20:31:34 »
Last hebbend van detaildiarree

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1072
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #135 Gepost op: 14 maart 2019, 20:25:30 »
AUTOMATISERING KOST WERKPLEKKEN
VOLKSWAGEN GROUP SCHRAPT TOT 7.000 ARBEIDSPLAATSEN

NU.NL AUTONIEUWS
13 maart 2019 09:43



Bij de Volkswagen Group verdwijnen de komende vier jaar tussen de 5.000 en 7.000 banen als gevolg van automatisering. Door werknemers die met pensioen gaan niet te vervangen, hoopt het bedrijf gedwongen ontslagen te voorkomen.

Tegelijkertijd moeten er 2.000 banen bij komen op de Technical Development-afdeling, zo meldt Volkswagen op woensdag. Deze afdeling houdt zich bezig met de ontwikkeling van software en elektronica.

Het verlies van arbeidsplaatsen is het gevolg van investeringen in digitalisering en automatisering. Volkswagen maakt hiervoor 4,6 miljard euro vrij. Dit moet onder andere de administratieve rompslomp bij het bedrijf terugdringen.

Het Duitse concern is al langere tijd bezig de bedrijfsvoering efficiënter te maken, om zo de winstgevendheid te verhogen. Volkswagen wil daarom de investeringen in de toekomstbestendigheid van het bedrijf tot aan 2023 verdubbelen naar 19 miljard euro.
De op woensdag aangekondigde maatregelen moeten bijdragen aan extra inkomsten van 5,9 miljard euro per jaar vanaf 2023.

Commentaar: De sjoemelende autofabrikant die jaren de werkgelegenheidstroefkaart getrokken heeft om onder strafmaatregelen, boetes en dure hersteloperaties met hardwarematige dieselaanpassingen uit te komen gaat alsnog medewerkers ontslaan.
Het blijft zo een fop-instantie die iedereen bij neus blijft nemen.


https://www.autoblog.com/2019/03/14/vw-sec-lawsuit-failure-disclose-emissions-cheating/

VW zou kunnen worden geconfronteerd met een SEC rechtszaak over het niet onthullen van vals spelen met emissies.
VW gaf illegale activiteiten toe aan toezichthouders, maar informeerde beleggers niet.

https://www.autoblog.com/2019/03/14/jaguar-land-rover-recall-44000-vehicles-diesel-emissions/

Jaguar Land Rover roept 44.000 voertuigen terug na buitensporige dieselemissies.
U.K.-testbureau van de overheid ontdekte de hoge CO2-niveaus.

https://www.autoblog.com/2019/03/13/fca-recall-900000-vehicles-emissions/

FCA zal bijna 900.000 voertuigen terug roepen die niet voldoen aan de emissienormen.
Dit betreft katalysatoren en er kunnen meer auto's bij betrokken zijn.

« Laatst bewerkt op: 14 maart 2019, 22:37:48 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1072
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #136 Gepost op: 20 maart 2019, 01:25:42 »
Amerikaanse beurswaakhond vervolgt Volkswagen én Winterkorn


De Securities and Exchange Commission, de Amerikaanse beurswaakhond, stelt een vervolging in tegen zowel de Volkswagen Groep als haar voormalige CEO Martin Winterkorn. De SEC beschuldigt VW van fraude tegen investeerders ‘door het uiten van misleidende beweringen over de milieugevolgen van haar auto’s’.

REDACTIE AUTOMOBIEL MANAGEMENT 18 maart 2019 12:16



Volgens de Amerikaanse autoriteiten heeft VW van 2007 tot 2015 op massale schaal fraude gepleegd door schuldpapier uit te geven én tegelijk meer dan een half miljoen als schone diesel omschreven auto’s te verkopen terwijl de leidinggevenden wisten van de omvang van het gesjoemel. De auto’s stootten 40 keer meer schadelijke stikstofoxide uit dan onder de Amerikaanse regels was toegestaan. De SEC noemt Winterkorn, die in 2015 na het bekend worden van dieselgate aftrad, als mede beschuldigde in de aanklacht.

De SEC becijfert dat de VW Groep meer dan 13 miljard dollar aan obligaties en ander schuldpapier uitgaf op de Amerikaanse markt ‘in een tijd waarin de hoogste directeuren wisten dat meer dan een half miljoen auto’s in de VS de wettelijke emissie-eisen grotelijks overschreden wat de onderneming blootstelde aan enorme financiële en reputatie-schade.’ De Volkswagen Groep heeft daarmee valse verklaringen afgelegd tegenover investeerders en de banken die de schuldpapieren uitzetten. VW wordt er daarbij ook nog van beschuldigd dat het bewijsmateriaal heeft vernietigd en onderzoekers om de tuin probeerde te leiden met valse software-oplossingen.


HOOGTE BEDRAG VOORLOPIG ONBEKEND
VS WIL VERGOEDING VAN MOEDERBEDRIJF VOLKSWAGEN




ANP AUTONIEUWS
19 maart 2019 14:38
Volkswagen heeft er in de nasleep van het dieselschandaal een nieuwe claim bij. Deze keer komt hij uit de Amerikaanse hoek.

De Amerikaanse overheid, die een aandeelhouder is van de moedermaatschappij van Volkswagen, wil namelijk een vergoeding voor het dieselschandaal.
De VS vindt dat het moederbedrijf eerder aan de bel had moeten trekken toen het erachter kwam dat er gesjoemeld werd, leert het op dinsdag gepubliceerde jaarverslag van Porsche SE, de moedermaatschappij van VW en Porsche.

De Amerikaanse overheid heeft zo'n 41.000 preferente aandelen van Porsche SE. De twee autobedrijven hadden altijd een nauwe relatie. Zo is de eerste Volkswagen ontworpen door de oprichter van Porsche. De hoogte van de vergoeding die de Amerikanen eisen, is niet bekend.

Meerdere aandeelhouders van Porsche eisen een vergoeding vanwege het dieselschandaal. De claims hebben gezamenlijk een waarde van zo'n 1 miljard euro.

ONDERLINGE AFSPRAKEN
BRUSSEL TIKT DUITSE AUTOMAKERS OP DE VINGERS



ANP AUTONIEUWS
5 april 2019 12:36
De Europese Commissie tikt BMW, Daimler en Volkswagen op de vingers. De Duitse automakers hebben zich schuldig gemaakt aan het maken van onderlinge afspraken over uitstoottechnologie, zo concludeert Brussel na onderzoek.

BMW, Daimler en Volkswagen zouden in de periode 2006 tot en met 2014 hebben beloofd elkaar niet te beconcurreren met de ontwikkeling en introductie van technologie voor het verminderen van uitstoot. Volgens Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) waren consumenten daarvan de dupe, omdat zij niet konden kiezen voor minder vervuilende voertuigen, terwijl daarvoor wel de techniek bestond.

Over een eventuele strafmaat is nog niets bekend. De commissie geeft de automakers nu de kans met hun kant van het verhaal te komen. Het onderzoek naar de automakers staat los van andere onderzoeken door autoriteiten, onder meer naar het gebruik van sjoemelsoftware om emissietesten te manipuleren.

Wat meer inzichtelijk:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/04/05/eu-duitse-autobouwers-maakten-illegale-afspraken-over-uitstootbeperking-a3955916
« Laatst bewerkt op: 07 april 2019, 19:08:30 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1072
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #137 Gepost op: 07 april 2019, 16:29:26 »
WAARSCHIJNLIJK MEER DAN EEN MILJARD
BMW TREFT FORSE VOORZIENING VOOR EU-CLAIM




ANP AUTONIEUWS
6 april 2019 11:20

BMW treft een voorziening van waarschijnlijk meer dan 1 miljard euro vanwege de claim van de Europese Commissie over onderlinge afspraken rond uitstoottechnologie met Volkswagen en Daimler. BMW zegt de aanklacht met alle middelen te zullen aanvechten.

Volgens de commissie hebben BMW, Daimler en Volkswagen tussen 2006 en 2014 beloofd elkaar niet te zullen beconcurreren met de ontwikkeling en introductie van technologie voor het verminderen van uitstoot. Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) zei dat consumenten daarvan de dupe waren, omdat zij niet konden kiezen voor minder vervuilende voertuigen, terwijl daarvoor wel de techniek bestond.

Over een eventuele strafmaat van Brussel is nog niets bekend, maar BMW houdt rekening met een aanzienlijke boete die een negatieve impact zal hebben op de financiële resultaten in het eerste kwartaal.

Het onderzoek naar de automakers staat los van andere onderzoeken door autoriteiten, onder meer naar het gebruik van sjoemelsoftware om emissietesten te manipuleren.


LEZERSREACTIES Autoweek


Juul Snoek Tesla Econoline

Het gaat hier in de kern natuurlijk niet om het feit of je wel of niet van Duitse auto's houdt, of je wel of niet van zogenaamde premium-auto's houdt, of het nou om vorig jaar gaat of om een aantal jaren geleden, het gaat hier om gemaakte afspraken die tot doel hadden om technologieën op het gebied van emissie-eisen te vertragen dan wel tegen te houden, en dat alles uit geldelijk gewin. De maatschappelijke verantwoordelijkheid die zulke grote bedrijven hebben, naast uiteraard hun financiele doelen, wordt niet genomen. Ik veronderstel dat een boete bedoeld is om deze grote bedrijven ervan te doordringen dat het ontlopen van deze verantwoordelijkheid niet meer van deze tijd is en dat ze daarmee hun klanten met onnodige kosten hebben opgezadeld en de samenleving met onnodige (extra) vervuiling. Het zijn mooie merken, dus ik hoop dat dit ook een culturele verandering binnen deze bedrijven teweeg zal brengen.



FW Ta 183 Huckebein I

Het ging m.n. over de afspraak om slechts kleine Ad-Blue tankjes te monteren, tezamen met software die de uitlaatgasreiniging vrijwel altijd uit liet staan (onder het mom van motorbescherming). Het lachwekkende was dat diezelfde auto's vaak voor de VS wel met grotere Ad-Blue tanks werden geleverd. Men was nl. bang dat Duitse automobilisten geen zin in zo'n diesel zouden hebben als ze veel vaker Ad-Blue moesten tanken (nu kon dat bij een beurt). Daimler en VW verwachten overigens geen boete omdat ze de boel zelf aan de EC hebben verraden.....
« Laatst bewerkt op: 07 april 2019, 17:32:24 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1072
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #138 Gepost op: 13 april 2019, 17:23:10 »
Openbaar Ministerie van Braunschweig:
VOORMALIG-TOPMAN VOLKSWAGEN AANGEKLAAGD ivm DIESELSCHANDAAL



ANP AUTONIEUWS
15 april 2019 13:56

De Duitse justitie heeft voormalig Volkswagen-topman Martin Winterkorn aangeklaagd vanwege ernstige fraude en schending van mededingingsregels. Winterkorn maakt deel uit van een groep van vijf personen die wordt aangeklaagd door het Openbaar Ministerie van de stad Braunschweig.

De aanklacht hangt samen met het omvangrijke dieselschandaal bij Volkswagen. Daarbij werd gesjoemeld met de software in miljoenen auto's die daardoor schoner uit tests kwamen dan ze in de praktijk zijn. Winterkorn stapte in september 2015 op bij Volkswagen, kort nadat het schandaal naar buiten was gekomen. De zaak heeft het bedrijf vele miljarden aan onder meer boetes en schikkingen gekost.

Volgens de aanklagers wist de 71-jarige Winterkorn al sinds mei 2014 van het gesjoemel met de uitstootwaarden. Hij wordt ervan beticht deze informatie doelbewust achter te hebben gehouden. Winterkorn heeft ook al een aanklacht aan zijn broek hangen van Amerikaanse autoriteiten. De andere vier personen die worden aangeklaagd vervulden ook leidinggevende functies bij Volkswagen. Hun identiteit werd niet bekendgemaakt.

Daimler - de dieselaffaire keert terug

In de motoren van bepaalde Daimler-auto's is er nog steeds een onbekend manipulatie-instrument, hoe dan ook, de Federal Motor Transport Authority (KBA) lanceert een hoorzitting tegen het bedrijf op verdenking van een ontoelaatbare stopzetting van het emissiecontrolesysteem. Dit betreft 60.000 GLK 220 CDI-auto's, die een emissienorm van 5 hebben. Daimler had geprobeerd de detectie te verdoezelen. Pittig - omdat de groep had verklaard dat er geen manipulatie-apparaten meer zijn.

In het dieselschandaal is naast VW, vooral Daimler in de focus van de onderzoekers. Er zijn al verschillende huiszoekingen geweest en bij bijna 800.000 voertuigen heeft Daimler al een software-update gemaakt. Daimler heeft in het verleden beschuldigingen van opzettelijk valsspelen ontkend. VW heeft ertegen toegegeven en wil nu volledig op e-cars rijden. De Wolfsburg willen volgens de nieuwste verklaringen Giga-batterijen bouwen met een capaciteit van minimaal 1 gigawattuur.

https://www.finanzen.net/nachricht/aktien/daimler-die-diesel-affaere-meldet-sich-zurueck-7371509


Kabinet stemt in met tweede milieuzone
Auteur: 720s, gepost 12-04-2019 om 17:45

Milieuzone
Dieselrijders moeten extra op hun hoede zijn.




Voordat iedereen massaal elektrisch kan rijden, worden er in stadscentra de nodige maatregelen toegepast om in ieder geval auto’s op diesel op te laten krassen. De eerste maatregel is de milieuzone, waar oude(re) auto’s met een dieselmotor gewoon het centrum niet meer in mogen. Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur, wilde dit al een tijdje, nu is het officieel.

Het betekent dat gemeenten zelf mogen bepalen of auto’s volgens de Euro 2- of Euro 3-norm worden geweigerd. In het eerste geval betekent het auto’s van ouder dan 2001, de Euro 3-norm betekent dieselauto’s van voor 2006. Vanaf 1 januari 2020 gaan beide milieuzones van start. Om te voorkomen dat dieselrijders wanhopig bij binnenkomst van een stad de leeftijd van hun autopapieren drie keer checken, moeten ook de borden verduidelijkt worden.

Van Veldhoven wil dat de zones nogmaals opschuiven in 2025. Dan mogen gemeenten dus ook de ‘Euro 4-norm of nieuwer’ hanteren. Dan mogen auto’s ouder dan 2009 ophoepelen uit het centrum. Zoals altijd gelden al deze maatregelen niet voor benzine-auto’s. Daarmee mag je vrolijk nog elk centrum binnenrijden. (via AD)

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/breaking-amsterdam-wil-benzine-en-dieselautos-in-2030-verbieden/
“Een bizar plan waarmee Amsterdam zich volledig buiten de realiteit zet", reageert Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging.
Zie onderstaand wat andere steden al doen op een eerder termijn.

Steden met (gepland) verbod op brandstofauto’s
– Athene (2025, diesel)
– Brussel (2030, diesel)
– Madrid (benzineauto’s van voor 2000, diesel van voor 2006)
– Mexico-Stad (2025, diesel)
– Milaan (diesel)
– Parijs (2025, diesel. Benzineauto’s van voor 1997)
– Rome (2024)
– Duitse steden hebben sinds de uitspraak van de rechter in februari 2018 de mogelijkheid om gebiedsverboden voor diesels in te stellen
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 00:21:05 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1072
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #139 Gepost op: 28 april 2019, 23:49:01 »
https://www.autozeitung.de/diesel-skandal-test-frontal-21-117580.html

Mercedes: beschuldigingen van fraude in het dieselschandaal
Nieuw vermoeden van manipulatie bij Mercedes-diesels
 door AUTO ZEITUNG 15.04.2019

Bij Mercedesz zijn er in april 2019 nieuwe fraudegeschillen in het dieselschandaal. Het vermoeden: de manipulatie van uitlaatgassen in ongeveer 60.000 dieselauto's.


Foto: BauerStock / AUTO ZEITUNG
 
inhoud:

April 2019: nieuwe beschuldigingen van fraude tegen Mercedes in het dieselschandaal
Februari 2019: fijne procedure tegen Mercedes geïnitieerd Welke modellen worden beïnvloed?
Maart 2017: Mercedes verdedigt zichzelf tegen aantijgingen van KBA
Juli 2017: Dieselschandaal bij Daimler: 1 miljoen voertuigen getroffen


In het dieselschandaal controleert het Federal Motor Vehicle Office nieuwe fraudegeschillen tegen Mercedes. De bewering: in ongeveer 60.000 SUV is de grenswaarde voor stikstofoxide gemanipuleerd met behulp van computersoftware.

Bij Mercedes zijn er nieuwe fraudegeschillen in het dieselschandaal in april 2019. Het vermoeden: de manipulatie van uitlaatgassen in ongeveer 60.000 dieselauto's. Concreet zijn de waarden voor het model Mercedes-Benz GLK 220 CDI met de emissienorm Euro 5 verlaagd met behulp van een computerprogramma - maar alleen op de testbank en niet in het dagelijkse verkeer. De overtredende softwarefunctie activeert waarschijnlijk een speciale temperatuurregeling, die het koelvloeistofcircuit kunstmatig kouder houdt en de opwarming van de motorolie vertraagt. Het resultaat: de stikstofoxideniveaus bleven op de testbank op een lager niveau, onder de wettelijke limiet in de nieuwe Europese testcyclus (NEDC). Bij wegverkeer wordt de functie dan uitgeschakeld. Het resultaat: de limiet van 180 milligram per kilometer kan onder bepaalde omstandigheden worden overschreden, zoals bergop rijden of vollast.

Het Kraftfahr-Bundesamt (KBA) heeft reeds een formele hoorzitting tegen Mercedes geopend op verdenking van een ander "ontoelaatbaar afsluitmiddel". De autoriteit zou al in het najaar van 2018 zijn gekomen over de verdachte softwarefunctie in de motor met de code OM 651, verdere emissiemetingen in een model zouden dan het vermoeden hebben onderbouwd. Daimler onthield zich aanvankelijk van het beoordelen van de zaak, maar bevestigde dat zij in deze zaak een KBA-hoorzitting had gehoord en zou in april willen reageren op de in de zaak gevraagde mening. Het bedrijf benadrukt 'volledig samenwerken' met de KBA. Meer over: EU voor nog strengere limieten


 
APRIL 2019: NIEUWE FRAUDE TEGEN MERCEDES IN DIESELSKANDAL
Tegen Mercedes (Daimler) loopt sinds februari 2019 een prima procedure. In het dieselschandaal onderzoekt de officier van justitie van Stuttgart of het hoofd van de groep de toezichthoudende taken heeft geschonden en dus mogelijk een bestuursdelict heeft begaan. Vanwege de overtreding van toezichthoudende taken moest Volkswagen in het dieselschandaal al een boete betalen ter grootte van een miljard euro. Audi kreeg een boete van 800 miljoen. Een boete is in afwachting van Porsche en Bosch. Al in de lente van 2017 werden strafrechtelijke onderzoeken ingesteld op verdenking van fraude en criminele reclame tegen individuele werknemers van de Daimler Group. Achtergrond van het onderzoek is het vermeende gebruik van illegale manipulatie-instrumenten bij de uitlaatgasreiniging van dieselvoertuigen. In de zomer van 2017 is de fabrikant begonnen met het verbeteren van meer dan drie miljoen dieselvoertuigen in heel Europa. De campagne was onderdeel van een "toekomstplan voor dieselmotoren", dat het bestuur op dinsdag 18 juli 2017 heeft besloten. Het betrof bijna alle voertuigen van de emissienormen Euro 5 en 6 in Europa. Het toekomstplan moet het vertrouwen in aandrijftechnologie versterken. "We zijn ervan overtuigd dat de diesel een integraal onderdeel blijft uitmaken van het voortstuwingssysteem, niet in de laatste plaats vanwege de lage CO2-uitstoot", benadrukte CEO Dieter Zetsche. "Süddeutsche Zeitung", WDR en NDR hadden gemeld dat meer dan een miljoen Daimler-voertuigen konden worden geprogrammeerd met software die uitlaatemissies manipuleert. Beïnvloed zijn twee motorklassen, die afzonderlijk moeten worden onderzocht door de Federal Motor Transport Authority (KBA).

 
FEBRUARI 2019: SANCTIEPROCEDURE TEGEN MERCEDES INGESCHREVEN
De openbare aanklager onderzoekt sinds maart 2017 vanwege mogelijke uitlaatfraude. Mercedes zou tussen 2008 en 2016 motoren hebben geïnstalleerd met de code OM 642 en OM 651, die naar verluidt ongeautoriseerde manipulatie-apparaten zouden hebben. Een richtlijn conform uitlaatgasmeting volgens de NEDC-cyclus die tot op heden wettelijk is voorgeschreven, vervalst door het gebruik van dergelijke manipulatie-instrumenten. De goedkeuring van de betreffende motoren zou daarom niet mogelijk zijn geweest. Daimler verdedigt zich tegen de beschuldigingen van het manipuleren van de sanering van dieselvoertuigen op illegale wijze en gestrest te hebben voldaan aan de wet. De kwestie is - net als bij andere fabrikanten - een zogenaamde thermische venster omlaag reguleert het uitlaatgas na verwerking in bepaalde temperatuurgebieden. Net als andere fabrikanten, had Daimler met de KBA overeengekomen om bepaalde voertuigen te herinneren vrijwillig om de technologie aan te passen en de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden. Het aantal van ongeveer 270.000 compacte en V-klasse voertuigen die al worden verbeterd, zal nu worden verhoogd tot meer dan drie miljoen. De Beierse autofabrikant BMW en Audi had al aangekondigd technisch retrofit de helft voor hun toegestane Duitsland Euro 5 diesel af te wenden dreigende diesel rijverboden.


Volkswagen - Positieve verrassing
De autoconstructeur kondigde een daling van de bedrijfswinst met 8,2% aan over het eerste kwartaal, wat een stuk beter was dan verwacht. Als gevolg van het dieselschandaal boekte de groep voor €1 miljard extra kosten.

Zonder deze 'uitzonderlijke' lasten zou de bedrijfswinst met 15% zijn gegroeid, maar dit was dan weer inclusief €400 miljoen op de herwaardering van derivaten (indekking op munten). De groep herbevestigde de jaardoelen, namelijk een omzetgroei van 5% (+3,1% in het eerste kwartaal) en een courante bedrijfsmarge van 6,7 à 7,5% (8,1% over het eerste kwartaal).

Volkswagen



Volkswagen heeft ronduit beroerd gepresteerd de afgelopen tien jaar. Per saldo hebben beleggers precies niets verdiend. Dan is het dividend zelfs meegerekend. BMW en Renault hebben het in diezelfde periode beduidend beter gedaan.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2019, 02:00:46 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1072
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #140 Gepost op: 07 mei 2019, 19:22:32 »
Boete van honderden miljoenen euro’s voor Porsche
Auteur: RubenPriest, gepost 07-05-2019 om 14:51





En dat kan uiteraard met maar één ding te maken hebben.

Zijn de airbags van een Cayenne niet goed? Heeft een zeurende Amerikaan zijn gelijk gekregen op basis van een langslepende rechtszaak? Nee, na het zien van de titel en het plaatje wist je al meteen waar dit mee te maken heeft: een nieuwe bladzijde in het hoofdstuk dieselschandaal.

Justitie in Duitsland heeft Porsche een boete opgelegd van 535 miljoen euro. Dit is naar aanleiding van het feit dat er een verband is gevonden tussen afwijkingen van wettelijke voorschriften voor bepaalde Porsche-voertuigen.

In een statement laat Porsche weten kennis te hebben genomen van de boete en zegt niet in beroep te gaan tegen de uitspraak. Dit betekent dat de autofabrikant de pittige boete gaat betalen en daarmee is voor de Duitsers de zaak afgedaan. Als laatste verdedigt Porsche zich door te stellen dat het merk zelf nooit diesels heeft ontwikkeld. Daarmee wijst de fabrikant naar Volkswagen stalgenoot Audi, waar het dieselschandaal mee begon met de ontwikkeling van grote diesels.

https://www.vierenzestig.nl/29099/porsche-presenteert-audi-dieselgate-rekening-200-miljoen/

reactie Porsche AG:
Porsche AG has never developed and produced diesel engines. Concluding the proceedings is another important step towards ending the diesel topic. In the fall of 2018, Porsche announced its complete withdrawal from diesel and is fully focused on the development of cutting-edge gasoline engines, high-performance hybrid powertrains and electric mobility.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2019, 02:03:12 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • ******
  • Berichten: 1072
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #141 Gepost op: Gisteren om 03:31:39 »
PLANEET
VERVUILING
"Dieselgate": de expertise die Renault impliceert

Gericht door een onderzoek naar "verergerd bedrog", gebruikte de Franse fabrikant een systeem voor verontreinigingsbeheersing dat niet onder de 50 km / h werkte.

Door Stéphane Mandard Geplaatst op 13 mei 2019 om 11h09 - Bijgewerkt op 13 mei 2019 om 17h11


Showroom met nieuwe voertuigen. Renault Captur. Didier MAILLAC / REA / Didier MAILLAC / REA

Dit is een nieuwe klap voor de Renault Group. Een deskundigenrapport in opdracht van de rechters die belast zijn met het "dieselgate" -bestand brengt zeer gênante feiten voor de Franse fabrikant. Vermoedelijk, zoals Volkswagen, PSA en Fiat-Chrysler, om de motoren van zijn dieselvoertuigen te hebben gemanipuleerd om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx), een zeer giftig gas, tijdens het testen te verminderen. goedkeuring, de diamantmarkering is onderworpen aan gerechtelijk onderzoek voor "verergerd bedrog". Teneinde te worden toevertrouwd aan de volksgezondheidspool van het tribunal de grande instance van Parijs, zou het onderzoek kunnen worden versneld na de aflevering van een langverwacht rapport waartoe Le Monde toegang had.

In oktober 2017 bevalen de onderzoeksmagistraten het Hoger Instituut voor Automotive en Transport (ISAT) om een ​​reeks aanvullende tests uit te voeren om de hypothese van de aanwezigheid van frauduleuze apparaten te bevestigen. Een testcampagne werd uitgevoerd op twee modellen van het merk: Captur en Clio IV. De conclusies van ISAT zijn ondubbelzinnig over "het bestaan ​​van een wijziging van de ontsmettingsinrichtingen die de aanpassing aan de procedure van homologatie mogelijk maken op een manier die afwijkt van de werkelijke gebruiksomstandigheden" .


"Geen zuivering" onder 50 km / h
Om verder te gaan, hebben de experts van ISAT, een instituut dat verbonden is aan de Universiteit van Bourgondië, de mechanismen van deze aanpassing bestudeerd. Ze merken op dat de twee reductiesystemen van Renault, de zogenaamde "EGR" -klep en de NOx-val, niet werken onder bepaalde voorwaarden. De EGR-klep "houdt op operationeel te zijn" bij temperaturen onder een drempelwaarde die kan worden bereikt in de winter of boven een drempel die vaak kan worden overschreden in normale, niet-winterse omstandigheden.

Wat de NO x- trap betreft, deze werkt "met een lage frequentie over een breed bereik van veelgebruikte snelheden" en voert geen "geen zuivering" uit onder 50 km / h. Met andere woorden, deze systemen zijn grotendeels ondoeltreffend in de stad waar bevolkingsgroepen in het bijzonder worden blootgesteld aan NO x- releases. Een aanzienlijk risico voor de volksgezondheid aangezien geschat wordt dat stikstofoxiden en fijne deeltjes elk jaar verantwoordelijk zijn voor 48.000 vroegtijdige sterfgevallen in Frankrijk.
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI