Auteur Topic: Aandrijfas 159 op herhaling?  (gelezen 551 keer)

Mattinus

• Gast
Aandrijfas 159 op herhaling?
« Gepost op: 14 juli 2017, 16:09:23 »
Beste mede alfisti,

Ik ben nieuw op dit forum, maar was voorheen actief op het inmiddels niet meer bereikbare Alfaforum als Mattinus.

Sinds een jaar of twee in het bezit van een AR 159 uit 2009 2.0 jtdm 170, met ca. 250000km. Afgelopen jaar is mijn aandrijfas rechtsvoor reeds 3x in 1 jaar (2x garantie) vervangen..

Op dit moment zit de laatst vervangen as (volledige as origineel Alfa) er zo'n 10000km onder.
Echter, in de 1e versnelling met halfgas, rond de 2000rpm voel ik de auto 'wiebelen'. Indien je van daaruit volgas geeft houdt de wiebel snel op, al stijgt het nog even iets mee in de toeren.
Indien je volgas vanuit stilstand optrekt is er geen wiebeling merkbaar. De wiebeling treedt niet altijd op (75% wel).
Ik heb het idee dat er ook een lichte trilling bij is gekomen bij het uitrollen in de versnelling en bij het accelereren in de 2e, 3e, 4e en 6e versnelling. De garage heeft de auto gecontroleerd maar kan zogezegd niets vinden aan speling e.d..

Zelf denk ik dat de as wederom langzaamaan aan stukgaan is -wegens ervaringen met symptomen uit verleden, waarbij ik me kapotpieker over de vraag wat de bovenliggende oorzaak kan zijn? Is het de bak, ophanging of versnellingsbak?

Alle advies is welkom, waarvoor uiteraard alvast dank.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2017, 17:06:47 door Mattinus »