Algemeen > Stel jezelf en je 147 (project) voor

147 JTD-Performance

(1/10) > >>

JS JTD:
Omdat dit forum tegenwoordig ook een 147 "afdeling" heeft, dacht ik, laat ik mijn project ook hier eens neerzetten.
Een aantal van jullie zullen het wellicht al kennen van de andere fora, ja, het gaat hier dus nog steeds over dezelfde 147, we kunnen het onderhand een youngtimer noemen met een leeftijd van 11 jaartjes. ;)
Huidige status is dat er ongeveer 290 pk en 550 Nm in het blok zit, bij een kmstand van ruim 250k.

Het nieuwe doel is: 302 pk (de insiders weten waarom, of niet Allerd  ;D)

Enfin, even een samenvatting van wat er allemaal aangepast is, want als alles in detail wordt besproken dan wordt het een heeeel lang topic.

Eind 2010 ruilde ik mijn 147 JTD 8v in voor een 5-deurs 147 JTDm 16v uit 2006. Ik had al direct grootste plannen wat betreft de prestaties.  Dat moest van het niveau GTA worden (240-250pk), maar inmiddels is dat doel iets naar boven bijgesteld. :)





TURBO
De basis van het vermogen ligt bij de turbo, de standaard GT1749v moest plaats maken voor een GTB2056v. Een nieuwere generatie Garrett turbo die ondanks zijn grootte nagenoeg even snel opspoelt als de standaard turbo maar daarnaast moeiteloos een turbodruk van 2 bar kan geven.

 

Met deze turbo heb ik uiteindelijk 272 pk gehaald bij een turbodruk van 2 bar. Later heb ik de turbo geupgrade door een 56mm compressorwiel met grotere "trim" te plaatsen.  Het mooie was dat er qua respons niets werd ingeleverd tov het originele 56mm wiel, maar ik wel veilig 0.2 bar meer turbodruk kon maken [2.2 bar dus]. Deze zit er tot op de dag van vandaag op.




INLAAT
Om efficiënt gebruik te kunnen maken van de hoge turbodruk hebben we natuurlijk een goede intercooler nodig. De originele voldoet bij alleen chiptuning al niet meer, laat staan bij een setup als de mijne. Dus had ik een mooie intercooler voorin de neus geplaatst:


Enkele jaren later heb ik een maatje groter geinstalleerd, dit was het maximale dat ik zonder drastische aanpassingen gemonteerd kreeg:


Het luchtfilter. Ik ben geen voorstander van sportluchtfilters vanwege de interne vervuiling die het met zich meebrengt, het thema uitwassen van je filter vind ik even kansloos. Daarnaast is de ruimte in een 147 nogal krap om een mooie luchtfilter met koude lucht aanvoer kwijt te kunnen.
Dus tot nu toe had ik altijd het standaard luchtfilterhuis dat op zich goed beviel. Enige wat me daaraan dwars zat is de zeer kleine inlaatbuis die standaard zelfs maar 46mm is op het smalste punt. Dus heb ik een nagedacht over een aanpassing en deze doorgevoerd:

Doorlaat is nu gemaakt met een 76mm buis.


Dit zit er nu op, inmiddels heb ik een volledig nieuw luchtfilterhuis ontworpen. Deze is op een paar details na klaar voor montage:


Met de nieuwe turbo paste de inlaatslang van het luchtfilter naar turbo niet meer. Hiervoor heb ik een nieuwe slang samengesteld uit losse delen waarbij de carterontluchting is behouden en de luchtmassameter is vervangen door een groter 80mm exemplaar:


Ook het inlaatspruitstuk is aangepast. Het euro 4 model met swirlkleppen heeft plaatsgemaakt voor een euro 3 zonder kleppen en met een grotere inlaat. De EGR ingang is verwijderd en er is een buis tegenaan gelast, waarbij ook de doorlaat is vergroot.



UITLAAT
Belangrijker nog dan de inlaat, is een goed uitlaatsysteem bij een turbomotor. 
Dus is dat een volledig maatwerk systeem geworden in 63.5mm, met alleen een absorptiedemper midden onder de auto (op de plaats van de kat).



Ook met het uitlaatspruitstuk heb ik geëxperimenteerd, eerst met een standaard gemodificeerd exemplaar:


Vervolgens met een volledig handgemaakt equal length spruitstuk, goed voor topvermogen:


En tot slot met mijn eigen ontwerp, met grote doorlaat maar laag volume. Hiermee heb ik de beste balans tussen gasrespons en topvermogen.


WATER/METHANOL INJECTIE
Voor extra koeling en vermogen heb ik tevens water/methanol injectie toegepast.
Het is een coolingmist systeem met solenoid, drukschakelaar, vlotterschakelaar en super atomizing nozzle.
Het helpt om de uitlaatgastemperatuur binnen de perken te houden, maar zorgt ook voor flinke roetpluimen. ;)






AANDRIJFLIJN
Qua koppelingen en vliegwielen zijn er nogal wat variaties de revue gepasseerd. In de afgelopen 6 jaar heb ik 5 maal gewisseld, uiteindelijk heb ik nu een set de het koppelgeweld echt goed aankan, namelijk een Stage 4 met Feramic plaat in combinatie met een origineel dubbelmassa vliegwiel. Qua comfort is dit ook zeer acceptabel.



De zwakke schakel van de transmissie is het differentieel. Dus deze is uitgewisseld voor een Q2 sperdifferentieel, bijkomend voordeel is de enorme grip die nu in bochten voor handen is. Een upgrade die wat mij betreft iedere euro waard is!



WEGLIGGING
In eerste instantie rondom Eibach Pro veren (-30mm) met Eibach dempers, later heb ik de dempers vervangen door Koni FSD’s. Die zijn nog steeds sportief, maar missen net de harde kantjes die de Eibach’s hebben.


Verder heb ik nieuwe bovenste draagarmen met camber correctie bussen van Toon a.k.a. bullettooth. Na het uitlijnen staat de wielvlucht mooi binnen de spec, dat stuurt wel zo lekker en voorkomt overmatige bandenslijtage.


REMMEN
Om al het pk geweld ook tot stoppen te brengen, moet er ook aan de remmen gedacht worden.
Brembo 305mm klauwen van een 159, inclusief CNC brackets met dank aan Toon en Serge (H&S).
De schijven zijn van Brembo, GT sport warmtebehandeld 305mm. (GTA)



RESULTATEN
Na tientallen softwareversies en verschillende testbankruns is dit het resultaat:


Echter,  deze grafiek is alweer achterhaald omdat het koppel tussen 2000 en 3000 rpm nu aanzienlijk hoger is gelegd.

Hoe rijdt dat? Nou zo:

/> />
Een promovideo die ik enkele jaren terug heb laten maken:

/>

shoppy:
Ik kende je project natuurlijk allang maar het blijft waanzinnig leuk alles weer even te lezen.

Bij mij gaat dan alles weer kriebelen want loop er al lange tijd over na te denken om de 2.0TS Spider van een turbo te voorzien.

JS JTD:
Thanks John!

Leuk idee, een turbo op een 2.0 TS!
Komt wel aardig wat bij kijken om een turbo upgrade te doen op een motor die niet af fabriek met turbo is geleverd. Vandaar dat er dan vaak wordt uitgeweken naar een mechanisch aangedreven compressor.
Maar alles kan, en met een uitlaatgasturbo zijn de grootste vermogenswinsten te boeken!

aytac:

--- Citaat van: shoppy op 19 augustus 2017, 08:56:22 ---Ik kende je project natuurlijk allang maar het blijft waanzinnig leuk alles weer even te lezen.

--- Einde van citaat ---

+1

Blijf het jammer vinden dat ik 'maar' op 220-230 pk ben blijven steken met behalve de uitlaat grotendeels dezelfde upgrades heb en dat op een euro 4, 2.4jtd 20v die al begint met 35-40 pk meer op een 1.9 16v jtd (beide standaard) :(

ej156sw:
Mooi project. Ben benieuwd hoe je de 300+ grens gaat slechten.


--- Citaat van: aytac op 20 augustus 2017, 01:12:40 ---+1

Blijf het jammer vinden dat ik 'maar' op 220-230 pk ben blijven steken met behalve de uitlaat grotendeels dezelfde upgrades heb en dat op een euro 4, 2.4jtd 20v die al begint met 35-40 pk meer op een 1.9 16v jtd (beide standaard) :(

--- Einde van citaat ---
Vind ik ook vreemd. Ik zit daar met (bijna) dezelfde upgrades wel overheen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie