Auteur Topic: Opkalefateren van de 2.4 20v sw  (gelezen 11388 keer)

Offline Martijn_vK

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #60 Gepost op: 10 december 2017, 11:36:13 »
Netjes hoor, die dreunmatjes! Wordt het zo beter dan origineel, denk je?
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 10 december 2017, 19:16:05 »
'Beter' weet ik niet, heb mn best gedaan de matjes zo goed als mogelijk het profiel van de bodem te laten volgen zodat er niks tussen kan lopen.
Zonder had welicht ook gekund (preventief verwijderd om te zien wat eronder zat).
Spul kostte 20 eu meen ik, voor dat geld kon t wel weer in originele staat gebracht worden, wie weet wat voor nare resonantie je anders hebt straks...

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 11 december 2017, 20:50:51 »
Gisteren en vandaag wat werk gemaakt van de stoelen, dwz van de stoelverwarming. De 2.4 had af-fabriek 'stof met stoelverwarming' (wat aan de bestuurderskant niet werkte)
Die stoel dus ontleed gisteren om te kijken waar m dat in zat met het oog op het overbouwen van de verwarming naar de TI's mocht ik het werkend krijgen.

Je moet bijna technische hogeschool gehad hebben om zo'n stoel te separeren trouwens wat een hoop delen, maar uiteindelijk had ik m in het zicht; het verwarmingsmatje mét afgebroken draden...
Omdat die draden precies achter de zitting onder de stoffen bekleding duiken zijn ze in de loop der jaren afgetorst door het vele bewegen van de zitting, en daarbij vreselijk uitgehard. Lijkt wel draad met massieve kern..
Tevens ontdekt dat ook de rugleuning mee verwarmd wordt, iets wat ik niet wist..

Matjes an sich zien er reparabel uit, zijn zelfklevend geweest en kon ik met weinig moeite los trekken van de schuimzitting en -leuning. Terugplaatsen met een lijmspray oid lijkt me wel mogelijk.

Echter vanavond de TI stoel uitgebouwd en eea vergeleken. Zoals t er nu uitziet wordt overbouwen van de verwarming geen suc6, al was het maar omdat ik de aan/uit schakelaar al nergens netjes kwijt kan op de afdekkap.

Nog eens ff over kauwen... :-\

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline shoppy

• Beheerder
  • *
  • Hou het netjes
    • Bekijk profiel
    • De Winkel Advies & Support
« Reactie #63 Gepost op: 11 december 2017, 22:07:24 »
Komt wel.
Probeer eens met je wijsvinger onder je neus heen en weer te wrijven, deed Wiki de Viking ook en die kwam altijd met de meest briljante ideeën.

Succes
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline Martijn_vK

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 11 december 2017, 23:15:33 »
Ik zit met hetzelfde probleem wbt de stoelverwarming. De originele overhevelen zal inderdaad een lastige klus zijn, om tal van redenen. Je moet de Ti-stoel óók uit elkaar trekken en zie het allemaal maar weer zo netjes terug te monteren. Daarnaast is de zitting natuurlijk een stuk korter vanwege het uitschuifdeel. Misschien beter om dan voor een qua formaat passend setje aftermarket te gaan. Die zijn meestal nog met meerdere standen regelbaar ook, itt origineel.

Bij mij was de stoelverwarming al sinds het prille begin kaduuk, dus ik mis er ook niks aan. Wel leuk dat de stekker van de stoelverwarming aan de autokant past op de stekker van de rugleuning-verstelling aan de Ti-stoelkant. Hoef je ook niet in bedrading te knippen.

Offline katuut

• Crew
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Bekijk profiel
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #65 Gepost op: 11 december 2017, 23:37:12 »
Die matjes zijn universeel ook goed te koop
Last hebbend van detaildiarree

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 12 december 2017, 17:31:30 »
Ik zie het inderdaad vnl niet zitten om de stoelen uit elkaar te trekken, zie het maar weer netjes terug in elkaar te krijgen later... :-\

Los daarvan is het niet echt mogelijk om de schakelaar netjes weg te zetten ergens, moet ik eerst daar weer wat op verzinnen, al met al lijkt de berg al maar groter te worden zeg maar..En ja ook dat matje voor de zitting zal te groot zijn zoals Martijn ook al zegt.

Vorig jaar (of inmiddels 2 jaar geleden?) de voorstoelen van mijn giuliaatje opnieuw overtrokken met skai hoezen vanwege vergaande slijtage van de originele (die mochten dus stuk voor de demontage, niks voorzichtig doen om ze te hergebruiken v6tech1).

Uiteraard zat hier niks op of aan waar ook maar een stekker aan kon, maar gewoon recht toe recht aan op maat gemaakte hoezen erover trekken, maar kanonne wat een werkje!  >:(

Als Ti stoelen nou voor t oprapen lagen voor een paar tientjes had ik t misschien nog wel geavontuurd.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 12 december 2017, 22:19:04 »
Vanavond de mat er terug in gelegd, ingelijmd stukje is nog niet helemaal naar mn zin maar wel al beter dan een gat erin uiteraard.

Verder de middenconsole weer opgebouwd met hier en daar een piefje uit de Ti. Paneeltje met een kras vervangen enzo. Luxe probleem. 8)

Wel gezien dat de vloermat effe wat terug in model moet trekken; dat afspuiten met de hogedruk en vervolgens een paar weken ophangen om te drogen haalt de vorm er wat uit. flippy1

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 12 december 2017, 22:25:57 »
Foto op deze manier lijkt het net een SUV/  Stelvio  kwa ruimte ;)
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 13 december 2017, 08:50:24 »
Foto op deze manier lijkt het net een SUV/  Stelvio  kwa ruimte ;)
Er is ook best wat ruimte in een 156sw als je al die onzinnigheden weglaat (stoelen banken etc...) Applaus

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: 18 december 2017, 22:23:06 »
Inmiddels zijn we weer wat verder.

Afgelopen dagen de thermostaat vernieuwd, wilde ook meteen de radiator vervangen door die van de sloper maar bij demontage bleek dat de 2.4 rad nog erg goed was (en een org Alfa/valeo exemplaar terwijl de vervanger een merkloze imi was), maw zonde om te vervangen.
Dus dat heb ik achterwege gelaten.
Wel de steunbalk waar ie op staat uitgewisseld met t veel nettere 1.9 exemplaar (eindelijk eens iets wat voor beide auto's identiek is! :yes!) en wat plekjes bijgewerkt op de balken. Uiteraard weer een paar bouten afgedraaid, t begint al een aardige verzameling te worden zo.. :-X

Nu het luchtfilterhuis lekker toegankelijk was (t lag op de werkbank, veel makkelijker wordt het niet!  flippy1) ook daar maar direct het K&N filter element (afkomstig uit mn tijdelijke 1.9) in gefreubeld.
Eerst schoongemaakt en opnieuw in-geolied. Hoef ik daar de komende 100K km niet meer bij te wezen...

Verder is inmiddels het ruitenwissermechanisme overhauled. Speling eraf gehaald (asjes wat afgedraaid, nieuwe messing busjes) en alles lekker in het vet gezet, ook weer een zorg minder.

Inmiddels is het origineel xenon gearriveerd hier (nogmaals dank Martijn, t was gezellig!) en bekeken. Gaat goedkomen, wat opfriswerk aan de kappen.

Vanavond nog even de nieuwe voorschokkers geschuurd, ontvet en in het zwembadbodemblauwe rustoleum gekwast, heb de indruk dat dat spul nogal wat beter tegen slecht weer nattigheid pekel etc kan dan het affabriek verfje wat doorgaans op ondersteldelen zit.

Als ze droog zijn kan ik beginnen met het uitwisselen van het onderstel.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 20 december 2017, 22:20:50 »
Inmiddels de Ti voorstoelen, A- en B- stijl bekleding gemonteerd evenals het Ti stuur.

Vanavond t apparaat weer eens gestart en van de 4-kolommer gereden, om m op de 2-kolommer te plaatsen>onderstel time! :ok:

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline katuut

• Crew
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Bekijk profiel
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #72 Gepost op: 20 december 2017, 22:39:54 »
Lekkerrrrr
Last hebbend van detaildiarree

Offline Miagiulia

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: 21 december 2017, 21:26:25 »
Donders Frank.
Dit projectje is weer lekker leesvoer voor de liefhebber waarvoor dank.
147 GTA Bianco Nuvola
Giulia Nuova Super (TS motor) :-)
GT1300 Junior '75 >> TE KOOP <<
GT1300 Junior '67

Offline Martijn_vK

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: 21 december 2017, 21:35:38 »
Goed bezig! Het gaat hard zo. Ik ben echt benieuwd hoe de auto eruit gaat zien straks  jayzen1

Was gezellig inderdaad fRank!  Zo'n Corsendonkje gaat er ook wel in  ;D
« Laatst bewerkt op: 21 december 2017, 21:36:29 door Martijn_vK »