Auteur Topic: Opkalefateren van de 2.4 20v sw  (gelezen 14275 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline peetje155

  • *****
  • Berichten: 701
  • Geslacht: Man
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #50 Gepost op: 01 december 2017, 01:07:55 »

Is dat geen kit Frank? Of anders nieuwe paddestoelsoort? Haha.
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1686
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #51 Gepost op: 01 december 2017, 08:23:13 »
je wilde toch een witte auto?
Zorgt de Alfa zelf voor een wit kleurtje, is het ook niet goed ;-)
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1363
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #52 Gepost op: 01 december 2017, 15:11:55 »
Humor heren!:-) Nee is een soort poederachtige aanslag, denk wellicht residu van wegenzout oid via schoenen ooit in de auto gekomen? Je veegt t met je vinger zo weg maar vraag me af waar t vandaan komt.

Trouwens,'roestige bodemplaat' theorietje: veel 156's hebben een krokante bodem zoals we weten. Bij anderen is bijna geen roest te zien zoals de mijne (gelukkig, lucky me!)
Zou dit verband kunnen houden met het wel of niet gebruiken van de airco?

Die bij mijn 2.4 is al kapot van vóór dat ik m heb en navraag destijds bij de verkoper gaf aan dat ook hij er niet om maalde dat ie niet werkte (maw dus al lang stuk?)
Hij heeft de auto bijna 8 jaar gehad en nergens ook maar een stickertje of ander teken(rekening oid) van airco- onderhoud of controle.

Stel nu dat de airco er al na pakweg 5 jaar mee is gestopt, dan zou die inmiddels zo'n 8,5 bijna 9 jaar niet meer werken.

Zou dit van invloed zijn op de staat van de bodemplaat van binnenuit (weet ik veel, stukje luchtfietserij: met airco heb je, zonder dat je t weet, condensvorming op de bodem want afgedekt door die isolatiemat en wél indirect contact met de buitenluchttemperatuur in al die jaren via de stalen bodemplaat.
Die bitumen plaatjes zitten 9 vd 10x maar zo-zo op zn plek tenslotte en volgen niet netjes de vorm van de bodemplaat dus daar kan makkelijk vocht achter blijven en tussen kruipen...

Het verschil met de 2001 jtd sw die ik nu tijdelijk rijd is dusdanig groot (daar hebben we serieuze platen in moeten bakken voor de apk) dat t echt opvalt...
Km stand is vergelijkbaar, beide auto's zijn geen vertroetelde garageslapers geweest maar werkpaarden. Enige verschillen zijn 3 jaren in leeftijd EN een werkende airco bij de rotste van de 2...!

De 2001 is trouwens met t weer van de afgelopen dagen zeiknat binnen (idd eerst ontwasemfunctie vol aan om zicht te krijgen door de ruiten) terwijl de 2.4 dit never had... Maar die had dan ook geen werkende airco...! Oorzaak>gevolg of andersom??

Jullie een idee hierover?

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 955
  • Geslacht: Man
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #53 Gepost op: 01 december 2017, 15:35:52 »
Kan best zijn dat dat IETS met elkaar te maken heeft, maar ik geloof nooit dat een airco ook werkelijk zo veel invloed heeft. Bij mijn sloper deed de airco het wel en is geen roest te zien. Bij mijn daily doet de airco het ook maar wordt door mij alleen bij 30+ graden gebruikt. Geen idee wat vorige eigenaren ermee deden in beide auto's en weet ook nog niet of er roest onder de vloermat zit. Van buiten/onderen nog niks te zien iig.

Ik gebruik de airco niet omdat ik het niet fijn vind, maar ook omdat hij juist NA gebruik altijd zoveel vocht in het interieur geeft. Ellendig is ook de functie dat hij bij hoge luchtvochtigheid automatisch aangaat. Als je even niet oplet en hij staat wat langer aan, en je zet hem dan weer uit, slaan alle ruiten dicht van de heftige condensvorming. Moet je van ellende de airco weer aanzetten om weer wat te kunnen zien. Heb er zelfs wel eens over gedacht om het systeem eruit te schroeven en een kortere multiriem te zoeken (of een dummy pomp).
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1363
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #54 Gepost op: 01 december 2017, 20:54:01 »
Zo juist nog even bezig geweest; in afwachting van antiroest spulleke voor de bodem delen maar wat anders opgepakt; het vernieuwen van de bumpersteunen.

Had ik een paar maanden geleden al verse voor besteld, de transportlak eraf gestraald en in de antiroest gezet. Nah ff wisselen dacht ik...

NOT!
Linkerkant met de intercoolersteun als eerste (en enige voor vandaag). Al die beugeltjes en meuk waarmee de intercooler ophangt waren ook best aangetast dus ik meende die 'ff' te demonteren om te ontroesten en spuiten...

Ahum, dat blikken ding zit g@#&#P&@@T@TQ!!! achter de motorsteun vast! Nah die ook maar los dan, krik onder de bak voor wat support. Bouten eruit, nog niet los dat gekke blikje..
Kijken; ow daar zitten ook de aircoleidingen mee vast binnen in de motorruimte.. Nah accu eruit, accu bak er uit, die plastic klemmen los gewurmd, luchtpijp tussen lmm en turbo dr af,  uiteindelijk ook de bracket van het luchtfilterhuis nog los en toen met veel klooien jawel dat intercoolersteuntje...pfff.

Vond t voor vandaag wel weer even genoeg...

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1363
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #55 Gepost op: 03 december 2017, 22:08:55 »
Inmiddels is het beruchte steuntje gestraald en in de brunox gespoten. Hangt te drogen nu.
Bumpersteunen ff zwart gespoten nog, staat netter dan dat lichtgrijs van de amercoat.

Verder de bodem binnen helemaal ontvet en de laatst restjes bitumen weg gekrabt. Ook dat staat in de brunox (als test, kende het spul eigenlijk niet maar had een spuitbus op laten sturen om eens te kijken wat t doet, vooralsnog geeft dezelfde paarse kleur als Fertan dus vermoed ook hier een fosforoplossing)

Daarnet de rechterzijde aangepakt,dwz de bumpersteun verwijderd en vervangen door een nieuwe. Ging een stuk makkelijker, hier alleen een oliekoeler voor mn neus maar die hoefde niet los, alleen een steunbracket (waar uiteraard de tapeinden van afbraken) Wel opmerkelijk minder roest aan deze zijde van de auto. Ook de rand van de chassisbalk had hier geen vliegroest, links wel.

Paar plaatjes:

Zo kwam t ding er van onder...

Brunox @ work

Oud en nieuw

En gemonteerd.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1363
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #56 Gepost op: 06 december 2017, 14:25:58 »
Gisteren was het spulletje binnen wat ik op de vloer wilde smeren aan de binnenkant (rustoleum combicolour, goed ervaringen mee op de buitenkant van een ouwe alfetta sedan destijds) dus vlotjes aan de gang ermee.

Was uit een restpartij voa weinagh (beggars can't be choosers) waar de meer gangbare kleuren al weg waren uiteraard, dus t werd een niet alledaagse kleur.
Sterker nog t lijkt wel of t de bodem van een buitenzwembad is...;-) Andere mogelijkheden waren boerenschurengroen of goudkleurig... Dan toch maar blauw.

Verder niet veel gedaan, het intercoolersteuntje zit weer in de juiste positie maar vanwege het rubber in de motorsteun moet ik daar nog even wat aandacht aan besteden eer alles vastgedraaid kan worden (steun verdraaid onder invloed van dat rubber)


Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline w!ms

  • ***
  • Berichten: 114
  • Geslacht: Man
  • 156 V6, 147 GTA, 75 TS
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #57 Gepost op: 06 december 2017, 22:19:44 »
Azzurro Lemans, helemaal in stijl fRank!
Wat een werk maar je er van, petje af hoor.

groetz, w!ms

Offline dickamerica

  • ****
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • Italiaveloce
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #58 Gepost op: 07 december 2017, 23:05:49 »
Gek zat Allemaal fRankie!
Ik zeg goed bezag!
AR156C#2342 - mijn PP

Dickamerica
www.italiaveloce.nl
Rijswijk zh
Nulzesdrieachtviertweezeszeszeseen

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1363
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #59 Gepost op: 09 december 2017, 19:22:58 »
Gisteren de antidreun matjes erin geplakt, das echt een makkelijk werkje!

Ff passen hoe t moet komen te liggen en daarna even met de verfstripper wat voorwarmen. Dan beginnen aan 1 kant en vervolgens afwisselend even verwarmen en goed aandrukken in de lagere gedeeltes (NIET je klauw voor dat pistool houden!! Niet vragen hoe ik dat nu weet.,.auw)



Verder de intercoolerbracket+3/4evanderestvandeautowatikerdusvoorhadmoetenverwijderenomtdinguberhaupttekunnenverwijderen weer geplaatst.

Later meer, grtz, fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 955
  • Geslacht: Man
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #60 Gepost op: 10 december 2017, 11:36:13 »
Netjes hoor, die dreunmatjes! Wordt het zo beter dan origineel, denk je?
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1363
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #61 Gepost op: 10 december 2017, 19:16:05 »
'Beter' weet ik niet, heb mn best gedaan de matjes zo goed als mogelijk het profiel van de bodem te laten volgen zodat er niks tussen kan lopen.
Zonder had welicht ook gekund (preventief verwijderd om te zien wat eronder zat).
Spul kostte 20 eu meen ik, voor dat geld kon t wel weer in originele staat gebracht worden, wie weet wat voor nare resonantie je anders hebt straks...

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1363
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #62 Gepost op: 11 december 2017, 20:50:51 »
Gisteren en vandaag wat werk gemaakt van de stoelen, dwz van de stoelverwarming. De 2.4 had af-fabriek 'stof met stoelverwarming' (wat aan de bestuurderskant niet werkte)
Die stoel dus ontleed gisteren om te kijken waar m dat in zat met het oog op het overbouwen van de verwarming naar de TI's mocht ik het werkend krijgen.

Je moet bijna technische hogeschool gehad hebben om zo'n stoel te separeren trouwens wat een hoop delen, maar uiteindelijk had ik m in het zicht; het verwarmingsmatje mét afgebroken draden...
Omdat die draden precies achter de zitting onder de stoffen bekleding duiken zijn ze in de loop der jaren afgetorst door het vele bewegen van de zitting, en daarbij vreselijk uitgehard. Lijkt wel draad met massieve kern..
Tevens ontdekt dat ook de rugleuning mee verwarmd wordt, iets wat ik niet wist..

Matjes an sich zien er reparabel uit, zijn zelfklevend geweest en kon ik met weinig moeite los trekken van de schuimzitting en -leuning. Terugplaatsen met een lijmspray oid lijkt me wel mogelijk.

Echter vanavond de TI stoel uitgebouwd en eea vergeleken. Zoals t er nu uitziet wordt overbouwen van de verwarming geen suc6, al was het maar omdat ik de aan/uit schakelaar al nergens netjes kwijt kan op de afdekkap.

Nog eens ff over kauwen... :-\

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline shoppy

  • Beheerder
  • *
  • Berichten: 6958
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #63 Gepost op: 11 december 2017, 22:07:24 »
Komt wel.
Probeer eens met je wijsvinger onder je neus heen en weer te wrijven, deed Wiki de Viking ook en die kwam altijd met de meest briljante ideeën.

Succes
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 955
  • Geslacht: Man
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #64 Gepost op: 11 december 2017, 23:15:33 »
Ik zit met hetzelfde probleem wbt de stoelverwarming. De originele overhevelen zal inderdaad een lastige klus zijn, om tal van redenen. Je moet de Ti-stoel óók uit elkaar trekken en zie het allemaal maar weer zo netjes terug te monteren. Daarnaast is de zitting natuurlijk een stuk korter vanwege het uitschuifdeel. Misschien beter om dan voor een qua formaat passend setje aftermarket te gaan. Die zijn meestal nog met meerdere standen regelbaar ook, itt origineel.

Bij mij was de stoelverwarming al sinds het prille begin kaduuk, dus ik mis er ook niks aan. Wel leuk dat de stekker van de stoelverwarming aan de autokant past op de stekker van de rugleuning-verstelling aan de Ti-stoelkant. Hoef je ook niet in bedrading te knippen.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline katuut

  • Global Moderators
  • *
  • Berichten: 4206
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #65 Gepost op: 11 december 2017, 23:37:12 »
Die matjes zijn universeel ook goed te koop
Last hebbend van detaildiarree

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1363
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #66 Gepost op: 12 december 2017, 17:31:30 »
Ik zie het inderdaad vnl niet zitten om de stoelen uit elkaar te trekken, zie het maar weer netjes terug in elkaar te krijgen later... :-\

Los daarvan is het niet echt mogelijk om de schakelaar netjes weg te zetten ergens, moet ik eerst daar weer wat op verzinnen, al met al lijkt de berg al maar groter te worden zeg maar..En ja ook dat matje voor de zitting zal te groot zijn zoals Martijn ook al zegt.

Vorig jaar (of inmiddels 2 jaar geleden?) de voorstoelen van mijn giuliaatje opnieuw overtrokken met skai hoezen vanwege vergaande slijtage van de originele (die mochten dus stuk voor de demontage, niks voorzichtig doen om ze te hergebruiken v6tech1).

Uiteraard zat hier niks op of aan waar ook maar een stekker aan kon, maar gewoon recht toe recht aan op maat gemaakte hoezen erover trekken, maar kanonne wat een werkje!  >:(

Als Ti stoelen nou voor t oprapen lagen voor een paar tientjes had ik t misschien nog wel geavontuurd.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1363
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #67 Gepost op: 12 december 2017, 22:19:04 »
Vanavond de mat er terug in gelegd, ingelijmd stukje is nog niet helemaal naar mn zin maar wel al beter dan een gat erin uiteraard.

Verder de middenconsole weer opgebouwd met hier en daar een piefje uit de Ti. Paneeltje met een kras vervangen enzo. Luxe probleem. 8)

Wel gezien dat de vloermat effe wat terug in model moet trekken; dat afspuiten met de hogedruk en vervolgens een paar weken ophangen om te drogen haalt de vorm er wat uit. flippy1



Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2552
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #68 Gepost op: 12 december 2017, 22:25:57 »
Foto op deze manier lijkt het net een SUV/  Stelvio  kwa ruimte ;)
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1363
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #69 Gepost op: 13 december 2017, 08:50:24 »
Foto op deze manier lijkt het net een SUV/  Stelvio  kwa ruimte ;)
Er is ook best wat ruimte in een 156sw als je al die onzinnigheden weglaat (stoelen banken etc...) Applaus

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1363
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #70 Gepost op: 18 december 2017, 22:23:06 »
Inmiddels zijn we weer wat verder.

Afgelopen dagen de thermostaat vernieuwd, wilde ook meteen de radiator vervangen door die van de sloper maar bij demontage bleek dat de 2.4 rad nog erg goed was (en een org Alfa/valeo exemplaar terwijl de vervanger een merkloze imi was), maw zonde om te vervangen.
Dus dat heb ik achterwege gelaten.
Wel de steunbalk waar ie op staat uitgewisseld met t veel nettere 1.9 exemplaar (eindelijk eens iets wat voor beide auto's identiek is! :yes!) en wat plekjes bijgewerkt op de balken. Uiteraard weer een paar bouten afgedraaid, t begint al een aardige verzameling te worden zo.. :-X


Nu het luchtfilterhuis lekker toegankelijk was (t lag op de werkbank, veel makkelijker wordt het niet!  flippy1) ook daar maar direct het K&N filter element (afkomstig uit mn tijdelijke 1.9) in gefreubeld.
Eerst schoongemaakt en opnieuw in-geolied. Hoef ik daar de komende 100K km niet meer bij te wezen...


Verder is inmiddels het ruitenwissermechanisme overhauled. Speling eraf gehaald (asjes wat afgedraaid, nieuwe messing busjes) en alles lekker in het vet gezet, ook weer een zorg minder.


Inmiddels is het origineel xenon gearriveerd hier (nogmaals dank Martijn, t was gezellig!) en bekeken. Gaat goedkomen, wat opfriswerk aan de kappen.

Vanavond nog even de nieuwe voorschokkers geschuurd, ontvet en in het zwembadbodemblauwe rustoleum gekwast, heb de indruk dat dat spul nogal wat beter tegen slecht weer nattigheid pekel etc kan dan het affabriek verfje wat doorgaans op ondersteldelen zit.


Als ze droog zijn kan ik beginnen met het uitwisselen van het onderstel.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1363
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #71 Gepost op: 20 december 2017, 22:20:50 »
Inmiddels de Ti voorstoelen, A- en B- stijl bekleding gemonteerd evenals het Ti stuur.

Vanavond t apparaat weer eens gestart en van de 4-kolommer gereden, om m op de 2-kolommer te plaatsen>onderstel time! :ok:

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline katuut

  • Global Moderators
  • *
  • Berichten: 4206
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #72 Gepost op: 20 december 2017, 22:39:54 »
Lekkerrrrr
Last hebbend van detaildiarree

Offline Miagiulia

  • ***
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #73 Gepost op: 21 december 2017, 21:26:25 »
Donders Frank.
Dit projectje is weer lekker leesvoer voor de liefhebber waarvoor dank.
147 GTA Bianco Nuvola
156 SW Azzurro Nuvola "Pekelracer"
Giulia Nuova Super (TS motor) :-)
GT1300 Junior '75 >> TE KOOP <<
GT1300 Junior '67

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 955
  • Geslacht: Man
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #74 Gepost op: 21 december 2017, 21:35:38 »
Goed bezig! Het gaat hard zo. Ik ben echt benieuwd hoe de auto eruit gaat zien straks  jayzen1

Was gezellig inderdaad fRank!  Zo'n Corsendonkje gaat er ook wel in  ;D
« Laatst bewerkt op: 21 december 2017, 21:36:29 door Martijn_vK »
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978