Auteur Topic: Rammeltje in dashboard  (gelezen 383 keer)

Offline eaj

• **
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Rammeltje in dashboard
« Gepost op: 20 december 2017, 15:16:01 »
Beste Alfisten,

Ik heb eigenlijk al vanaf het eerste moment last van een licht rammeltje aan de bovenzijde van het dashboard.
Bij snelheden boven de 120 kilometer per uur resoneert er iets ter hoogte van de onderzijde van het voorraam, waarschijnlijk in het dashboard. Bij warm weer hoor ik het haast nooit.
Ik heb de radio er al eens uit gehaald om te kijken of er iets trilde maar helaas niets kunnen vinden.

Ik wel eens iets gelezen over clips onder de voorruit die mogelijk trillen. Komt iemand dit euvel bekend voor?

Groeten, Erik.
Alfa Romeo 159 SW 1.8 MPI
Alfa Romeo 147 1.6
Alfa Romeo 156 Berlina 1.8 TS

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
Re: Rammeltje in dashboard
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2017, 15:26:00 »
Beste Alfisten,

Ik heb eigenlijk al vanaf het eerste moment last van een licht rammeltje aan de bovenzijde van het dashboard.
Bij snelheden boven de 120 kilometer per uur resoneert er iets ter hoogte van de onderzijde van het voorraam, waarschijnlijk in het dashboard. Bij warm weer hoor ik het haast nooit.
Ik heb de radio er al eens uit gehaald om te kijken of er iets trilde maar helaas niets kunnen vinden.

Ik wel eens iets gelezen over clips onder de voorruit die mogelijk trillen. Komt iemand dit euvel bekend voor?

Groeten, Erik.
Dat kan idd een oorzaak zijn, bevestiging bovenkant dash aan het chassis.
Maar die kun je heel moeilijk aandraaien omdat de voorruit nogal in de weg zit.
Zonder voorruit is het zo gedaan, maar ja begin daar maar eens aan.

Offline eaj

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2017, 15:29:01 »
Haha, nou inderdaad, daar begin ik dus niet aan. Zal er aan denken als er onverhoopt toch een andere voorruit in moet  ;)
Alfa Romeo 147 1.6

Offline Martijn_vK

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2017, 15:39:25 »
De boutjes aan de bovenzijde van het dash zijn niet zo moeilijk hoor. Trek het banaanvormige lange luchtrooster er maar eens helemaal uit (zit op 5 of 6 punten geklikt en is zo los). Dan zie je in de spiegeling van de voorruit alle vier de boutjes zitten. Je kan ze vrij simpel bereiken met een kleine ratel, kort verlengstuk en inbusbitje.

Maar, meestal is dat niet het probleem van een rammeltje. Achter het dash hangt allerlei bedrading met stekkers etc en als er hier eentje van losligt of ergens tegenaan hangt kan dat gaan rammelen. Evengoed kunnen het de klepjes in het ventilatiesysteem zijn.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline eaj

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2017, 16:03:59 »
De boutjes aan de bovenzijde van het dash zijn niet zo moeilijk hoor. Trek het banaanvormige lange luchtrooster er maar eens helemaal uit (zit op 5 of 6 punten geklikt en is zo los). Dan zie je in de spiegeling van de voorruit alle vier de boutjes zitten. Je kan ze vrij simpel bereiken met een kleine ratel, kort verlengstuk en inbusbitje.

Maar, meestal is dat niet het probleem van een rammeltje. Achter het dash hangt allerlei bedrading met stekkers etc en als er hier eentje van losligt of ergens tegenaan hangt kan dat gaan rammelen. Evengoed kunnen het de klepjes in het ventilatiesysteem zijn.

Ik ga hier dit weekend even naar kijken! :ok:
Alfa Romeo 147 1.6

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2017, 16:42:07 »

Ik zie nu dat het om een 159 gaat, dacht een 156.

Offline Martijn_vK

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2017, 20:11:16 »
Oh! Ik dacht ook dat we het over een 156 hadden! Sorry!
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2017, 21:37:18 »
De 159`s nemen het forum over..  Wel wat aan de late kant..   v6tech1       

Ik heb ook wat kraakjes,   laatst 1 verholpen bij de R achterdeur, 2e zit bij mijn Interieur verlichting, die moet ik nog een keer loshalen, maar dat zeg ik al 3 jaar.   :P
Alfa 159  2.4 JTDm