Auteur Topic: Olie stuurbekrachtiging lekt  (gelezen 1443 keer)

Offline Rvharten

• Forumbezoeker
  • *
Olie stuurbekrachtiging lekt
« Gepost op: 07 januari 2018, 10:00:06 »
Beste mede forumlezers,
Het zal je maar gebeuren: op vakantie en een probleem met je alfa 159! Ik merkte tijdens het rijden plots een zingend geluid. Stuurbekrachtiging werkte minder.... Probleem komt door laag oliepeil van de vloeistof. Deze bijgevuld en hij reed weer beter. Echter, gisteren (na tijd stilstand) was peil weer laag. Weer bijgevuld, maar het loopt er nu in flinke hoeveelheid uit onder mijn blok bij voorwiel links. Iemand een idee? Pomp maakt geen geluid als voldoende vloeistof in reservoir zit. En als reservoir vol zit hoor ik ook geen rare geluiden en stuurt hij gewoon.

Offline brinkerik

• Geslacht: Man
  • Moi
Re: Olie stuurbekrachtiging lekt
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2018, 10:55:21 »
Balen.

Stuurhuis is wel 1 van de kwalen. 

Als je thuis kan komen,  proberen..  Anwb lidmaatschap wel een advies.  Ik kan niet inschatten of de lekkage toe gaat nemen, maar je stuurhuis blijft ook zonder stuur bekrachtinging ( of als voorbeeld multiriem )  gewoon mechanisch zijn werk doen zonder de bekrachtiging, maar best zwaar sturen ( hou je geen 100 +  km veilig vol )

Worden op diverse plekken stuurhuizen aan geboden, mij ervaring is dat deze gereviseerd zijn en dat ze altijd met statiegeld/ retour oude werken. Dus vanuit het buitenland bestellen wordt dan Complexer.

Toch een fijne vakantie toegewenst.

« Laatst bewerkt op: 07 januari 2018, 10:56:15 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Rvharten

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2018, 11:10:42 »
Dank voor jouw reactie. Stuurhuis zou dan toch geluid moeten maken als je stuurt? Net weer even gestart en bij 'sturen' hoor je geen vreemde geluiden. Ook pomp maakt geen raar geluid.

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2018, 11:58:40 »
Kan, maar hoeft niet.

Bij jouw is er denk ik 1 keerring kapot,  bij mij was het stuurhuis zelf ( tandheugel/tandwiel ) kapot. 

Ik ben bang dat jouw tandheugel ook niet helemaal fris meer is, dat is wel een gevoelig punt bij dit type stuurhuis ( orgineel van Duits fabrikaat) .

Het is niet extreem veel werk om te vervangen, maar wel zo weer 3 a 4 uur sleutelen.  Daarna frisse uitlijning nodig, dus met elkaar geen goedkope reparatie.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2018, 12:00:24 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Rvharten

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2018, 13:26:07 »
Lekt hij dan alleen 'veel' stuurbekrachtigingsolie als motor aan staat? Ik las ook de mogelijkheid van een filter in het reservoir wat los zou zitten? We gaan het morgen wel zien.

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2018, 20:27:04 »
Beste even door een lokalo laten beoordelen,  ik heb goeie ervaring met garages in het buitenland ;)
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline peetje155

« Reactie #6 Gepost op: 08 januari 2018, 23:51:19 »

Sorry, offtopic, iets aan de hand met de site? v6tech1
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline Rvharten

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2018, 18:46:03 »
Geen probleem, reservoir is kapot en iets mis met de stuurbekrachtiging blokken? Nooit van gehoord..... Wat kosten die?

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #8 Gepost op: 09 januari 2018, 21:26:06 »
Die "blokken" weet ik zo niet wat je mee bedoeld

maar dat tankje is niet verkeerd om te vervangen,  schijnt dat er ook een filter in zit.

even zoeken welke olie er in moet, er is ooit een 'update' geweest, naar een ander type olie dan die er std in zit.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Rvharten

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2018, 22:26:03 »
Ik denk dat mijn Italiaanse garage vrienden de hele stuurbekrachtiging willen vervangen. Vreemd...... Hij stuurde gewoon goed als er voldoende olie in zat. Ook geen rare geluiden. Auto wordt gerepatrieerd en ik laat hem bij mijn garage wel nakijken.
Bedankt voor alle reacties.

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #10 Gepost op: 09 januari 2018, 22:30:17 »
Daar zit je ook al snel aan.   
Stuurhuis + olie tankje is het complete stuur gedeelte.

Stuurhuis 400
Tankje     100
montage  4 uur
uitlijnen   100
dat is een grove indicatie wat het in NL zou kosten,  in Italie rekenen ze heel erg naar zich toe en betaal je idd vaak behoorlijk wat meer.
Alfa 159  2.4 JTDm