Auteur Topic: GT JTD uit 2006  (gelezen 2366 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Robot

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 51
GT JTD uit 2006
« Gepost op: 13 januari 2018, 22:00:00 »
Beste mensen, hierbij stel ik me maar even voor. Heb vandaag een GT JTD uit 2016 opgehaald. Eerste Alfa sinds anderhalf jaar iets anders. Voorheen heb ik verschillende 164’s gehad (TS, 12V en 24V) en een 166 JTD. Vond in de tijd van mijn 164’s de GT al heel mooi en heb er nu dus alsnog eentje. Ondanks twee dochters die achterin moeten, heb ik uiterlijk boven een praktischer meerdeurs auto verkozen.

Tijdens het proefritje heb ik helaas blijkbaar wat minder goed opgelet. Was waarschijnlijk te blij om weer in een Alfa te rijden... Het kraakt toch wat harder bij drempels dan ik me herinner, de temperatuur blijft steken op 70 graden en het tankklepje gaat niet electrisch open.
Ik ga ervan uit dat het tankklepje snel te fiksen is met een nieuw motortje? En bij m’n 164 TS heb ik indertijd zelf de thermostaat nog vervangen. Is dat ook eenvoudig bij de GT?

Aangezien ik voor al het andere onderhoud echt wel iemand anders nodig heb, weet iemand een goed en betaalbaar adres in de buurt van Leerdam?
Merci, Rob

Offline shoppy

  • Beheerder
  • *
  • Berichten: 6967
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2018, 09:43:45 »
Hoi Rob,

Welkom hier. Die kleine dingetjes zijn standaard op een Alfa, maar dat wist je natuurlijk allang, je hebt ervaring genoeg met dat maffe merk.

Er zitten hier heel veel gestoorden zoals jij die allemaal voor het uiterlijk kozen boven gezond verstand.
Maar wat een heerlijke auto's zijn het.
Zelf sta ik op het punt op van Zwolle naar Rockanje te rijden in een hok van 22 jaartjes jong met een linnen dakje.
Dus behoor ik tot hetzelfde stelletje als hierboven genoemd.

Veel plezier met je GT, je gaat er geen spijt van krijgen.

PS. Dat klepje moet je niet laten maken, scheelt enorm in de brandstofkosten  :rofl:
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1374
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2018, 10:04:14 »
....Zelf sta ik op het punt op van Zwolle naar Rockanje te rijden in een hok van 22 jaartjes jong met een linnen dakje.
....

Droog weer is open rijden. flippy1

@Rob, goed bezig, een GT is en blijft een mooie auto!  :thumbsup:
Krakende draagarmen is inderdaad een kwaal, ik heb zelf op mn 156 (zelfde onderstel) de bovenste draagarmen gemodificeerd met smeernippels. Af en toe een pufje vet erin houdt ze tot op heden 'stil' en spelingsvrij.

Thermostaat vervangen is goed zelf te doen, kan alleen niet garanderen dat ie lang gaat werken... (is zo'n andere typische kwaal)

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Robot

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 51
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2018, 16:16:54 »
Alweer 200km mee gereden vandaag. Gaat lekker. Temperatuur blijft rond de 70 graden staan. Zag vanmorgen dat er trouwens veel te veel olie in zit. Bijna cm boven max-streepje op de peilstok, bij koude motor. Geeft bij starten dan ook ‘maximum’ niveau aan, terwijl laatste twee blokjes leeg horen te zijn zag ik in het boekje. Heeft een teveel aan olie nog invloed op de temperatuur?
Merci, Rob

Offline peetje155

  • *****
  • Berichten: 713
  • Geslacht: Man
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2018, 16:38:01 »

1cm boven de max is echt teveel, en slecht voor je torretje. v6tech1
Weet niet wanneer de olie is ververst, maar anders zou ik zowiezo eerst 'n gedeelte olie aflaten.
Daarna zou ik de temp. bekijken, maar 70gr. hoeft niet eens abnormaal laag te zijn deze omstandigheden, bij mijn V6 nu ook rond de 70gr.
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 970
  • Geslacht: Man
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2018, 16:54:53 »
Dat ie op het metertje 70 graden aangeeft hoeft niet eens te betekenen dat hij ook echt te koud is. Metertjes kunnen erg afwijken. Lees hem maar eens uit bij warme motor.

Het olieniveau op het schermpje hoort toch gewoon max aan te geven als ie vol zit? Als er twee blokjes weg zijn zou je kunnen overwegen om hem wat bij te vullen als ook de peilstok onder max aangeeft. Een centimeter boven max op de peilstok is inderdaad niet best voor het blok.

Succes met je mooie Alfa!!
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Alfa737

  • Gast
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2018, 17:21:12 »
Je vroeg onderhoudsadressen.

Dan zijn er ruwweg drie mogelijkheden die zo verschillend zijn dat er zeker een bij je past:

GVA autotechniek in Culemborg

Van Neerijnen Utrecht

Baas De Meern


Heb je natuurlijk ook nog de officiële Alfa-dealer, Vireo Houten en ongetwijfeld vergeet ik nog hele goede adressen. :angel:

Zelf ben ik klant bij Van Neerijnen, een keuze die mij persoonlijk zeer bevalt.

Veel plezier met je GT!


Henri

Offline Robot

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 51
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2018, 18:55:36 »
Bedankt allemaal. Morgen eerst maar ergens olie laten verversen dan. En dan binnenkort afspraak maken voor distributiewissel.

Offline Robot

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 51
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2018, 19:04:55 »
Dit staat in instructieboekje:


Offline Van Binsbergen

  • ****
  • Berichten: 483
  • Geslacht: Man
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2018, 09:56:29 »
Lekkere Italiaanse logica weer ;D
Nu: Giulietta 2.0 JTDm TCT 170 pk Distinctive (2013)
Gehad: MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011) | 156 2.5 V6 24V Distinctive (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Offline Robot

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 51
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2018, 13:13:57 »
Even tussendoor. Alweer 700km gereden. De GT rijdt echt top! Olie op peil laten zetten. Op dashboard staat nog steeds Maximum aangegeven, dus het zal wel...
Volgende week complete distributie bij GVA in Culemborg. 

Offline Robot

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 51
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2018, 17:49:32 »
Terug van distributiewissel. Werd me verteld dat ze onder de motorafdekplaat een chipboxje aantroffen en lieten me tevens op een fotootje zien dat een van de stekkertjes van de injectoren met tie-wraps vastgezet was. Chipboxje mogelijk om te verhullen dat die aansluiting niet meer lekker werkt. Mooi is dat... Binnenkort die stekkertjes ook maar laten vervangen dan. En dan misschien dat boxje er weer tussenuit halen.

Voor de eerste keer goed het verbruik gemeten nav tanken: ik kom op een verbruik van 1 op 16,5. Best netjes vind ik.

En, vandaag m’n Yatour via Alieexpress ontvangen dus kan lekker spotify afspelen en handsfree bellen :)

Offline Robot

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 51
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2018, 09:51:45 »
In het technische gedeelte een topic aangemaakt met technische ongemakken: Technische Stoornissen.

Offline Robot

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 51
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #13 Gepost op: 02 februari 2018, 16:17:19 »
Weet iemand hoe ik het knopje van de tankvergrendelklep op de tunnelconsole netjes los kan halen?

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2562
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #14 Gepost op: 02 februari 2018, 21:10:19 »
Heb je misschien een foto van die console?
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Robot

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 51
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #15 Gepost op: 03 februari 2018, 19:06:15 »
Zo ziet het er uit in mijn GT (ja, ik moet even stofzuigen zie ik):


En zo ziet het eruit als het los is gehaald:

Offline peetje155

  • *****
  • Berichten: 713
  • Geslacht: Man
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #16 Gepost op: 03 februari 2018, 21:14:48 »

Kan niet anders als geklemd zitten, ws met 2 klemmetjes L+R, of dmv licht verschuiven van voor naar achter.
Zou voorzichtig met dun schroevertje op div.plekken ertussen wrikken.
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2562
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #17 Gepost op: 04 februari 2018, 07:21:44 »
Ik heb een 147 gehad, vandaar de vraag van de foto omdat ik mij niet meer kon plaatsen hoe het precies zat.

Maar, deze knoppen had ik niet bij mijn Auto,  heb wel eens het lampje van de sigaretten aansteker vervangen, dat ik dat nu nog weet beteken dat het niet heel vlekkeloos ging.. zegmaar.

Ik keek nog even bij Tuynder,  maar dat verschaft ook geen extra info over hoe het vast zit.



Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Robot

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 51
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #18 Gepost op: 04 februari 2018, 12:01:14 »
Losgekregen. Inderdaad voorzichtig met klein schroevendraaiertje. Bij het verder loshalen vlogen de ‘lampjes’ wel door m’n auto, dus het kan nog iets voorzichtiger dan dat ik deed...

Ik heb geen verstand van electriciteit, dus dit kan een heel stom idee zijn. Maar ik dacht kan ik niet gewoon direct een verbinding maken tussen dit knopje en het motortje van de tankvergrendeling? Dus zorgen dat er stroom naar het knopje gaat en vervolgens naar de tankvergrendeling. Dat het knopje zeg maar werkt zoals een snoerschakelaar van een schemerlamp.


Linksboven zit de knop van de tankdopvergrendeling.


Dit is de onderkant, waar de knop van de tankdopvergrendeling dus rechtsboven is.

Offline MartinPool

  • ******
  • Berichten: 1513
  • Geslacht: Man
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #19 Gepost op: 04 februari 2018, 13:57:44 »
Met een multimeter even doormeten, zo te zien een kleine druk knop.

Even de multimeter tussen de 12V en de draad die naar de motor gaat, hier een hoge weerstand bij indrukken knop, meetpen die op de draad naar motor gaat een stap terug zetten als je de sporen volgt op de printplaat en dit herhalen tot je 0 ohm hebt (ongeveer) en dan weet je waar je het zoeken moet.

Offline Robot

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 51
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #20 Gepost op: 18 februari 2018, 10:19:29 »
Met een multimeter even doormeten, zo te zien een kleine druk knop.

Even de multimeter tussen de 12V en de draad die naar de motor gaat, hier een hoge weerstand bij indrukken knop, meetpen die op de draad naar motor gaat een stap terug zetten als je de sporen volgt op de printplaat en dit herhalen tot je 0 ohm hebt (ongeveer) en dan weet je waar je het zoeken moet.
Heb een klein, zwart resetknopje besteld op Alieexpress. Mijn idee is nu om die tussen een directe aansluiting op motortje brandstofklep te zetten. Dat die bij ingedrukt houden net lang genoeg contact maakt om klep te openen.

Offline Robot

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 51
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #21 Gepost op: 18 februari 2018, 10:36:44 »
Iets anders, een soortement gewetensvraag. Woensdag vervangt garage EGR voor een nieuwe ivm weinig trekkracht onder 2000 toeren. Lijkt me eigenlijk iets dat ik zelf ook zou kunnen. Garagist is iemand die alles goed en netjes wil doen. Bijvoorbeeld distributie alleen incl waterpomp en nieuwe EGR ipv (laten) schoonmaken (wegprogrammeren is hij ook niet van). Rubbers in draagarmen vervangen is volgens hem ook niks.
Aan de ene kant vind ik dat prettig want lijkt me serieus en goed. Aan de andere kant lees ik natuurlijk alternatievere oplossingen op dit forum en elders. Tegelijkertijd vind ik het ook leuk om zelf kleine dingen te doen (gewoon mechanisch, beetje sleutelen, waar geen brug etc voor noodzakelijk is). Garage = alles goed laten doen, maar duurder (en minder leuk).
De vraag is nu, hoe belangrijk is het tegenwoordig nog om een Alfa door een Alfa-specialist te laten onderhouden?

Offline carlosjose

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 94
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #22 Gepost op: 18 februari 2018, 10:56:14 »
contacten al eens goed schoongemaakt? vooral het knopje zelf, niet de printplaat....
dat schakelaartje gaat niet werken......

Offline Robot

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 51
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #23 Gepost op: 19 februari 2018, 20:44:47 »
Ook al een ander compleet blokje geprobeerd. Hoor ook ddarmee wel ergens een relais klikken, maar doet het ook niet.

Offline MartinPool

  • ******
  • Berichten: 1513
  • Geslacht: Man
Re: GT JTD uit 2006
« Reactie #24 Gepost op: 19 februari 2018, 21:35:33 »
Dan had ik het relais eens doorgemeten : http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147-156-andamp-gt/340255-gt-fuel-flap-release.html