Technische stoornissen GT JTD

Auteur Topic: Technische stoornissen GT JTD  (gelezen 3088 keer)

Offline Robot

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2018, 15:28:47 »
Bedankt voor je snelle reactie. Hoe controleer ik dat/ hoe kan ik dat weten?

Offline MartinPool

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 31 januari 2018, 16:14:13 »
Werkt het 156 truukje misschien :

Deur met de sleutel openen, alle deuren openen, alle deuren sluiten, weer op slot met sleutel.
En het werkt weer.

Had ik laatst ook en dacht dat ik gek werd, dit truukje geprobeerd en het werkt weer als nooit te voren.

Offline Robot

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 31 januari 2018, 18:37:22 »
Werkt het 156 truukje misschien :

Deur met de sleutel openen, alle deuren openen, alle deuren sluiten, weer op slot met sleutel.
En het werkt weer.
Heb de truc geprobeerd, maar helpt niet...

Echter, het goede nieuws: handzenders werken wel! Het slechte nieuws: alleen als ik ze in het midden tegen de voorruit houdt, vlak boven het dashboard. Dat is onhandig. Het is hetzelfde bij beide handzenders. In beide ook al andere batterijtjes geprobeerd die ik nog had liggen. Zou denken dat de batterijtjes allemaal slecht zijn zodat het signaal niet sterk genoeg is? Wel vreemd dat beide handzenders op hetzelfde moment ermee stoppen. Kan het ook aan een ‘ding’ in de auto liggen dat het signaal moet ontvangen? Of een voor de hand liggend stekkertje dat los zit? Merci.

Offline Robot

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 01 februari 2018, 12:12:02 »
Bijzonder. Werkten vanmorgen natuurlijk weer gewoon. Op zich is dat fijn, alleen vind ik dit soort onverklaarbare storingen altijd een beetje spannend want geen idee wanneer dit - of iets anders - zich weer gaat voordoen. En dan op een moment dat het echt niet uitkomt.

Offline leonm

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 01 februari 2018, 16:13:58 »
Tja, als je een Alfa koopt kies je nu eenmaal automatisch voor S.H.I.T. (self healing italian technology)  flippy1

Offline Robot

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 14 februari 2018, 07:54:20 »
Twee weken verder en weer iets nieuws. De GT trekt ineens heel slecht op. Onder de 2000 toeren duurt het lang voordat er gang in komt, daar boven gaat het als een speer. Gisteren kon ik pas na drie pogingen en met heel veel moeite de helling van een parkeergarage op mijn werk nemen. Steeds viel hij halverwege stil en vervolgens uit. Wegrijden op een gewone, vlakke weg gaat wel. Ik heb niet direct het idee dat de koppeling kapot is (en hoop dat ook niet echt). Andere ideeën misschien?

Offline Bredabounce

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2018, 09:21:43 »
Rookt de auto overmatig? Bekijk de turboslang(en) eens (sissen)
of de vacuumslangetjes naar de verstelling (VNT) van de turbo.
Die laatste loopt bij een 156 vanuit (uit mijn hoofd rechterzijde van het blok naar de pierburgklep aan de voorkant (boven de radiator) en dan naar beneden richting de turbo.
Als daar scheurtjes in zitten werkt de verstelling van de turbo niet (goed) en heb je weinig vermogen onder de 2000rpm.
AR156C#2277
2005 Alfa Romeo 156 2.4JTD 20v SW Grigio Luce di Amalfi
2004 Alfa Romeo 156 2.4JTD 20v Grigio Metallico (sold)
2003 Alfa Romeo 156 1.9JTD 16v SW Grigio Kafla (crashed & sold)

Offline Martijn_vK

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2018, 11:06:15 »
Twee weken verder en weer iets nieuws. De GT trekt ineens heel slecht op. Onder de 2000 toeren duurt het lang voordat er gang in komt, daar boven gaat het als een speer. Gisteren kon ik pas na drie pogingen en met heel veel moeite de helling van een parkeergarage op mijn werk nemen. Steeds viel hij halverwege stil en vervolgens uit. Wegrijden op een gewone, vlakke weg gaat wel. Ik heb niet direct het idee dat de koppeling kapot is (en hoop dat ook niet echt). Andere ideeën misschien?

Dit klinkt heel erg als gare vacuumslangen van de turboverstelling. Soms is het heel lastig te zien, maar ik zou gewoon de hele bende even nalopen en als het allemaal hard is en er oud uit ziet alles vervangen.

Als het nog origineel is dan loopt er vanaf de vacuumpomp (ronde doosje aan de bakkant van de nokkenas) een dikke slang richting rembekrachtiger. Halverwege takt een dunnere slang af richting de vacuumverdeelbox achterop het blok. Daarvandaan gaat een slang richting smoorklep en een slang richting turbodrukregelaar (Pierburgklep). Die laatste is deels van staal en loopt over het blok heen boven het uitlaatspruitstuk. Daar wil het vaak misgaan vanwege hitte en dus uitdroging. Ook de slangen onder de turbodrukregelaar richting turbo hebben daar last van. Vooral de voorste slangen checken dus.

Ik neem tenminste aan dat die slangenbende hetzelfde is als bij een 156 16v/20v?
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Robot

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 14 februari 2018, 19:56:52 »
Bedankt voor de reacties. Ik heb niet het idee dat de GT overmatig rookt, maar vind dat lastig te zien door het kleine achterraampje en kleine spiegels.

Vwb de slangen. Die zien er volgens mij wel netjes uit en kan zo niet direct scheurtjes oid zien. Lijken ook wel goed vast te zitten. Zijn inderdaad wel veel slangen dus heb wat fotootjes gemaakt. Misschien kunnen jullie daarbij aangeven welke ik met name moet controleren. Maakt koude of warme motor nog uit? Is het met draaiende motor makkelijker om iets te zien/ horen/ voelen? Alvast bedankt weer.

De onderkant is steeds de voorkant van de auto.

Offline Robot

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 14 februari 2018, 20:20:32 »
En, omdat ik toch bezig was een fotootje van het poweboxje dat er op zit. Is iemand bekend met dit boxje?

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 14 februari 2018, 21:37:07 »
Die verstuiver kabel, waar die trekbandjes omheen zitten -->  even door solderen, want dat kan ook al 1 reden zijn van slecht lopen ( op 3 poten ) Heb ik ook bij de 16v gehad, met cilinder nr 2 of 3.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Martijn_vK

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 14 februari 2018, 22:38:29 »
Op foto 2 en 4 zie je het ronde vacuumpompje waar FGP op staat. Daar loopt 1 slang uit (richting rembekrachtiger). Die heeft halverwege een aftakking. Check dat hele slangensysteem maar eens. De andere slangen die je ziet zijn van het koelsysteem en de carterventilatie en zijn nu even niet interessant.

Je kan ook van de andere kant beginnen, dan vind je waarschijnlijk eerder het eventuele lek. Kijk dan voorop he blok, onder die verkleurde hitteschildjes. Daar zie je de turbo met het ronde vacuumblokje. Daar loopt een slangetje uit (als het goed is, ik zie hem niet op foto 2). Als je die volgt en vooral op de uiteinden kijkt waar ze op andere componenten aansluiten, kom je waarschijnlijk wel scheurtjes tegen.

Laat maar horen wat je bevindingen zijn!
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Bredabounce

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 15 februari 2018, 12:02:44 »
Ik heb de slangetjes ook een keer vervangen. Als vervangende slang heb ik een benzineslang gebruikt.
AR156C#2277
2005 Alfa Romeo 156 2.4JTD 20v SW Grigio Luce di Amalfi
2004 Alfa Romeo 156 2.4JTD 20v Grigio Metallico (sold)
2003 Alfa Romeo 156 1.9JTD 16v SW Grigio Kafla (crashed & sold)

Offline Robot

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 15 februari 2018, 13:07:19 »
Ook nog even contact gehad met garage. Daar ga ik zaterdagochtend even langs. Die hadden het over egr misschien. Dat ik geen lampje motorstoring heb zou door powerbox kunnen komen.

=>
Gisteren bij garage geweest. Op uitgekomen dat EGR wordt vervangen. Afgesproken dat hij dat doet, ook al lijkt het me niet een hele ingewikkelde klus. Gaat 330 Euro kosten.
Fouten die naar voren kwamen waren:
- Rempedaalsensor
- EGR
- Relais brandstofpomp

Motormanagementlampje ging pas branden ná bezoek aan garage, terwijl die volgens hem allang daarvoor had moeten branden.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2018, 09:02:41 door Robot »

Offline Robot

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 18 februari 2018, 09:05:51 »
Die verstuiver kabel, waar die trekbandjes omheen zitten -->  even door solderen, want dat kan ook al 1 reden zijn van slecht lopen ( op 3 poten ) Heb ik ook bij de 16v gehad, met cilinder nr 2 of 3.
Hoe zou ik die moeten solderen. Nieuwe stekker erop? Hoorde iets van reparatiesets, maar weet niet waar die besteld kunnen worden.