Auteur Topic: Alfa Romeo 156 SW 2.5l V6 24v Broject  (gelezen 15970 keer)

Offline Alfisti Adventures

• Forumbezoeker
  • *
  • Geslacht: Man
Alfa Romeo 156 SW 2.5l V6 24v Broject
« Gepost op: 24 januari 2018, 21:11:10 »
 :welcome: ondertussen een jaar bezig met het grondig opknappen van mijn 156 v6tech1
We pakken alles aan en door de omvang van het project heb ik sommige dingen op film vast gelegd. Ik doe dit om nog te kunnen achterhalen hoe en waar dingen ook alweer zaten. Toen kwam het idee om af en toe wat te posten op youtube. Mocht je zelf iets aan je 156 of 147 willen klussen en je komt er even niet uit... Kijk dan even één van mijn filmpjes ter ondersteuning :ok:. Ik ga echt alles na, van wielophanging tot versnellingsbak, geen bout of moer blijft onaangeraakt :yes!
Zie hieronder deel 1:

Stap één was het verwijderen van de motor. Ik heb de arme rakker gekocht met de weet dat ze vol op benzine in de uitlaat kotste. Na demontage kwam ik er achter dat alle katalysatoren volledig doorgebrand waren. Vervangen is enorm duur ook tweede hands is het niet de moeite waard om het origineel te laten. Rest mij natuurlijk maar één oplossing :angel: een volledig op maat gemaakt uitlaatsysteem. Hopelijk komen we zo boven de 200pk uit.

Om kosten te drukken heb ik de motor zelf uit elkaar gehaald. Die krukasbout is echt een nachtmerrie! uiteindelijk heb ik hem kapot moeten boren. Dat was nog niet het laatste wat ik tegen kwam, die krukas bleef me achtervolgen. Het motor revisiebedrijf meldde dat het vlak waar de oliepomptandwiel op geklemd zou moeten zitten volledig ingesleten was. Ik natuurlijk gelijk langs om te kijken. En ja hoor helemaal tot op het niet geharde metaal ingesleten. Ik heb echt geluk gehad dat die motor niet compleet vast was gelopen. Dus maar een reservemotor gekocht afkomstig van een 166. Prima krukas echt als nieuw. Ook de koppen, zuigers en cilinderbussen mee genomen naar het revisiebedrijf. Gelukkig had ik dat gedaan... de oorzaak van het benzine kotsen lag hem in een paar uitgesleten klepgeleiders. Nu wachten op de zuigerveren die ik besteld heb, dan kan het revisiebedrijf ook verder.... Zodra zij klaar zijn met het draaiende gedeelte zal ik de motor zelf opbouwen en ik beloof alles natuurlijk te filmen. fotograaf1

/>

Ondertussen ben ik natuurlijk niet stil gaan zitten. Ik heb het gehele onderstel vernieuwd en verbeterd door onder anderen een Eibach sportveren en stabilisatiestangen set aan te schaffen. Dat is ondertussen ook helemaal klaar maar niet zonder de nodige emotionele inzinkingen. Vooral het vervangen van de wiellagers is geen aanrader, de wiellagers zitten met zo een strakke passing over het fusee dat er altijd één kant van het lager blijft zitten. Dan komt het neer op heet stoken (kijk uit dat je het geharde vlak niet zacht maakt) en brute kracht om ze er af te krijgen. Het lagervlak is overigens zo hard dat je er geen boor of zaag doorheen krijgt... zo hard zelfs dat brute kracht slechts een krasje op het oppervlak achterlaat. Laat me trouwens niet beginnen over de ABS sensoren..... Die breken al  af als je er naar kijkt, slechts één heeft het overleefd en kon hergebruikt worden. De sportveren overigens, spreken voor zicht.. als je de juiste tools hebt kom je er relatief makkelijk uit. De stabilisatiestangen daar in tegen zijn wat lastiger, die zijn nooit bedoeld om vervangen te worden. De beugels zitten in elkaar geperst, ik heb ze aan de achterzijde met wat hameren losgekregen, voor heb ik uitgeboord. Met prima eind resultaat overigens. Voor het monteren van de voorste stabilisatorstang moet het gehele subframe er af. Zonder motor in de weg best goed te doen. Helaas heeft een of andere pannenkoek ooit (in de fabriek) de stuurhuis bout links voor scheef ingedraaid. dit had als gevolg dat het gehele gietstuk van het stuurhuis was gescheurd en daarmee na het losdraaien niks meer waard. Ook een nieuw stuurhuis (gereviseerd) moeten aanschaffen, dat was best een financiële domper. Dat geld had ik liever in een upgrade gestoken.

/>

/>

Nu dat de ophanging klaar is en de Busso V6 nu nog bij het revisie bedrijf ligt rest me maar één zware taak. Hij keek me al langer aan in de garage  :!nooooo iedere keer als ik er over struikelde werd ik er aan herinnerd. De automatische versnellingsbak  :-\ . Als ik er geen handleiding voor had gevonden was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen. Maar zoals ik eerder heb gezegd, geen bout blijft onaangeraakt in dit project ;) Voor mij is het de eerste keer dat ik aan een automaat werk. Het bevalt me prima en het valt allemaal reuze mee. Er zit me alleen één ding dwars, de aandrijfas kering.... één kant is goed te doen de ander.... ik heb er al drie kapot gemaakt >:( Ik zal niet stoppen tot ook dit gat gedicht is  v6tech1

/>

Nu lopen jullie gelijk met mij. Voor meer kijk op het project kun je de rest van de filmpjes op youtube bekijken. Ik zal proberen iedere week de voortgang op het forum te zetten. :ok:
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2018, 16:05:38 door Alfisti Adventures »

Offline shoppy

• Beheerder
  • *
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re: Alfa Romeo 156 SW 2.5l V6 24v Broject
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2018, 10:23:21 »
Welkom hier.

Erg leuk dat je het hier wil posten.
Hopelijk helpt het anderen!!
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2018, 11:24:26 »
Dankjewel :thumbsup: Ik vind het leuk om te delen en ik hoop jullie leuk om te volgen

Offline alfachirurg

• alfachirurg
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2018, 12:12:31 »
Bewonderingswaardig om te zien hoe veel tijd, energie en geld je in zo’n “hok” , sorry, stopt van 2001....hopelijk kom je als je klaar bent niet tot de ontdekking dat je bodem rot is  ;D

WWW.ALFACHIRURG.EU

Nu: Alfetta GTV6 1986, Alfasud TiQv 1.7i.e.1983, Ducati 888 strada, 33Qv 1e serie'86,
156 sportwagon 1.9JTDm facelift '03

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2018, 12:51:13 »
De bodem was inderdaad mijn eerste zorg. Gelukkig viel dat wel mee. Er zat een gat bij de kofferbak ruimte waar het sleepoog bevestigd zit. Verder de gebruikelijke spatbord steuntjes onder, die gewoon oploste in het water toen ik de wielkasten schoonmaakte  :D De auto is aan de onderkant helemaal ontroest, hersteld waar nodig en voorzien van een denitrol-laag. Dit kun je zien aan de bruine koperachtige laag die je soms voorbij ziet komen in mijn video's.

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2018, 13:31:13 »
Goed bezig!!!! :thumbsup:

Niet direct naar een 3.0 gegaan toen de originele 2.5 niet te redden bleek? Is een hele leuke upgrade weet ik en het werk blijft hetzelfde...

Mooi dat deze gered wordt!

Grtz,fRank

AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline peetje155

« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2018, 14:04:22 »

Hell of a job....hulde!
Kun je ms wel iets rustiger aan doen? flippy1
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2018, 14:52:57 »
Hell of a job....hulde!
Kun je ms wel iets rustiger aan doen? flippy1

Amen Dat wil ik ook wel maar ik wordt onder druk gezet door de vrouw :police:. Ze wil natuurlijk dat hij rijd. Maar ik vind het niks aan als hij af is, dan is de lol er wel van af..... Dan komt er weer een volgend project :-X

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2018, 15:03:26 »
Goed bezig!!!! :thumbsup:

Niet direct naar een 3.0 gegaan toen de originele 2.5 niet te redden bleek? Is een hele leuke upgrade weet ik en het werk blijft hetzelfde...

Mooi dat deze gered wordt!

Grtz,fRank

Daar heb ik inderdaad dagen van wakker gelegen... starend naar het plafond.... ga ik naar een 3.0l of blijf ik bij de 2.5l. Ik heb gekozen voor de 2.5l omdat deze aan het verdwijnen is en dan spreekt mijn gevoel. Ik denk namelijk dat Giuseppe Busso Notworthy de motor in deze vorm zo had bedoeld te ontwerpen, als een 2.5l.

Offline Martijn_vK

« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2018, 15:31:51 »
Mooi verhaal!! Wat een werk zeg!

Daar heb ik inderdaad dagen van wakker gelegen... starend naar het plafond.... ga ik naar een 3.0l of blijf ik bij de 2.5l. Ik heb gekozen voor de 2.5l omdat deze aan het verdwijnen is en dan spreekt mijn gevoel. Ik denk namelijk dat Giuseppe Busso Notworthy de motor in deze vorm zo had bedoeld te ontwerpen, als een 2.5l.

Busso had het blok ook in lengterichting bedacht  ;)
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2018, 15:38:21 »
Mooi verhaal!! Wat een werk zeg!

Busso had het blok ook in lengterichting bedacht  ;)

Amen

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2018, 21:13:29 »
En met 12kleppen. En in 1e instantie met carburateurs. Hahaha  ;)

Vind in een 156 een 3.0 24v wel veel fijner rijden dan een 2eneenhalf persoonlijk, zeker in combinatie met de bak van de 2.5.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2018, 21:27:48 »
En met 12kleppen. En in 1e instantie met carburateurs. Hahaha  ;)

Vind in een 156 een 3.0 24v wel veel fijner rijden dan een 2eneenhalf persoonlijk, zeker in combinatie met de bak van de 2.5.

Grtz,fRank

Ik heb een automaat :'(

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2018, 21:45:20 »
En nog wat foto's van de achterrem :P Alfa Rosso

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2018, 13:07:13 »
even een exclusief dingetje voor op het forum. Van dit projectje zal ik namelijk niets op youtube plaatsen.
In de tussentijd, ergens toen het nog lekker weer was, heb ik de motorkabelboom geheel doorgemeten, de tape/ribbelslang vernieuwd en de gebroken stekkertjes vervangen. dat waren er nogal wat... ook hier ging het niet vanzelf. Ik kwam er achter dat alle injector stekkertjes afgebroken waren en (je geloofd het niet) terug gekit :!nooooo . Ik heb toen ook een Excel-sheet gemaakt waarin precies staat welke pin naar welke unit gaat. Dus als je elektrische problemen hebt en je wil een kabeltje doormeten dan kun je de sheet gewoon bij mij opvragen. Geniet van de foto's :ok:

Offline peetje155

« Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2018, 16:13:00 »

Idee ms om sommige dingen op de WIKI te planten?

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2018, 16:29:55 »

Dat zal ik doen. Ik heb ook complete revisie handleidingen verzameld... is het toegestaan om die op het forum te plaatsen?

Offline peetje155

« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2018, 17:02:21 »
Dat zal ik doen. Ik heb ook complete revisie handleidingen verzameld... is het toegestaan om die op het forum te plaatsen?

Met toestemming van een moderator.... :yes!

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2018, 18:32:06 »

Goed Plan.      :ok:

Mooi Broject  :ok:

Bij de Youtube filmpjes;  ik vind het fijn als je ipv muziek de boel volpraat; met je ervaring en wat je aan het doen bent.  De muziek ik misschien leuk als achtergrond; maar heb zelf wel spotify zegmaar..     Als voorbeeld het kanaal op youtube van AvE; niet 100 punten serieus maar wel dikke techniek.

Groet, Erik
Alfa 159  2.4 JTDm

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2018, 18:54:05 »
Ondertussen de hydraulische pomp van de versnellingsbak ook aangepakt en gemonteerd. Bijna klaar met de bak :D
Sorry Erik, nog niet met commentaar. ;)

/>

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2018, 18:55:07 door Alfisti Adventures »

Offline ArjanB

• 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
« Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2018, 21:41:07 »
Wauw, wat een werk en wat documenteer je alles goed  :thumbsup:
Succes!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2018, 17:57:00 »
Net bezig geweest met het laatste versnellingsbak onderdeel v6tech1 Blijken de pakkingen voor de valve-body niet te kloppen... ::) wachten op de goede dus. Morgen ga ik naar het revisiebedrijf om de zuigerveren af te geven. Ik zal kijken of ik leuke foto's kan maken van de status waarin het motorblok nu verkeerd.

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 30 januari 2018, 22:01:01 »
Wauw, wat een werk en wat documenteer je alles goed  :thumbsup:
Succes!

Bedankt Arjan :D Wat een vette auto's heb je zeg!

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2018, 17:33:20 »
Zoals beloofd, foto's van de Busso V6 :P

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 16 februari 2018, 13:29:55 »
Vandaag ben ik weer aan de slag gegaan met heel iets anders. de remmen waren maar eens aan de beurt, aangezien ik hiervoor ooit de verkeerde reparatieset had gekocht was dat toen blijven liggen. De auto staat nu letterlijk zonder remmen op de parkeerplaats :-X wachten op problemen. De achterremmen zijn eerst aan de beurt. Ik heb er al ééntje helemaal af, de volgende zal ik filmen met wat internationaal commentaar erbij.