Auteur Topic: Alfa Romeo 156 SW 2.5l V6 24v Broject  (gelezen 25178 keer)

Offline scudetto

Re: Alfa Romeo 156 SW 2.5l V6 24v Broject
« Reactie #200 Gepost op: 29 juli 2020, 07:38:50 »
De naam van het bedrijf deed het ergste vermoeden  party  Alleen die haakse bocht... stroomt dat wel lekker?

Offline katuut

• Crew
  • *
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #201 Gepost op: 29 juli 2020, 08:15:32 »
Lekker bezig zeg!!

Zo’n buurvrouw hadden we vroeger ook. We hadden een vrijstaand huis (25 meter tussenafstand) en als ik voetbalde dan stuiterde de bal te hard (koekoek) Op een dag zat mijn vader wat stenen uit de oprit te vervangen met een moker toen ze weer door de bosjes stoof en bij mn vader op schoot lag (mn pa had een stevige functie en kon geen fout doen) mn maatje en ik lagen gierend van het lachen in de garage, mn buuffie een tijdlang niet weer gezien Hahaha
Last hebbend van detaildiarree

Offline alfachirurg

• alfachirurg
« Reactie #202 Gepost op: 29 juli 2020, 08:46:44 »
Erg mooi hoor,

Op de laatste foto zitten er onder de bitumen volgens mij toch echt wel roestblaasjes op de bodem tussen de handremkabel en beschermgoot van de brandstofleidingen....moet je “voor de grap” die pukkies maar eens open krabben.
WWW.ALFACHIRURG.EU

Nu: Alfetta GTV6 1986, Alfasud TiQv 1.7i.e.1983, Ducati 888 strada, 33Qv 1e serie'86,
159 SW jtdm grigio stromboli ‘10

Offline Alfisti Adventures

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #203 Gepost op: 29 juli 2020, 08:49:10 »
De naam van het bedrijf deed het ergste vermoeden  party  Alleen die haakse bocht... stroomt dat wel lekker?

Ik heb het tot nu niet in het echt gezien maar ik had in het begin mijn mening snel klaar liggen. Na wat langer nadenken begreep ik het ook wel. De originele uitlaat heeft zo goed als 90 graden bochten vanaf de spruitstukken, dat komt omdat de spruitstukken zo dicht bij de grond liggen dat het bijna niet anders kan. Dus zonder die 90 graden bocht kom je onder de bodemplaat uit en dat is ook niet wenselijk. Ik denk dat ik hoe dan ook voordeel heb met dit systeem aangezien de katalysatoren in de motorruimte vervangen zijn door spruitstukken zonder. Het geheel gaat vervolgens naar een sport katalysator toe, waar hiervoor ook twee kleine katalysatoren zaten.   

Al met al niet ideaal, ideaal was de Busso in de lengte richting  ::) maar we zullen zien wat het doet op de testbank :ok:

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #204 Gepost op: 29 juli 2020, 08:56:53 »
Erg mooi hoor,

Op de laatste foto zitten er onder de bitumen volgens mij toch echt wel roestblaasjes op de bodem tussen de handremkabel en beschermgoot van de brandstofleidingen....moet je “voor de grap” die pukkies maar eens open krabben.

Wij moeten sowieso een keer een afspraak maken  :yes! Ik ben erg onder de indruk hoe netjes jij je werk doet.

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #205 Gepost op: 30 juli 2020, 09:06:53 »
/>
Weer een filmpje, ik heb iets doms gedaan Deuh. In alle haast om de auto maar van zijn plek te krijgen heb ik te veel olie in de versnellingsbak gestopt. Ik dacht dat dit voor even geen kwaad kon maar hij is nu aan het lekken. Ik hoop niet bij de keerring maar als het een keerring is heb ik wel een voorkeur  :'(

Eerst even de overtollige olie er uit en dan de auto weer de lucht in om te kijken wat er aan de hand is ::)

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #206 Gepost op: 30 juli 2020, 14:34:03 »
'doe een stapje naar voren, doe een stapje terug'

Echt vervelend als zoiets gebeurd... haast is een slechte raadgever zeg ik als iemand die altijd onder tijdsdruk voor z'n werk nog ff een klusje moet afmaken  :!nooooo

klinkt wel bijzonder vet...
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2020, 14:35:09 door Fur »

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #207 Gepost op: 30 juli 2020, 22:34:54 »
Het mag ook wel eens meevallen. De lekkage werd veroorzaakt door een niet goed aangedraaide slangenklem. Het was dus stuurolie en geen bak olie. Dat was snel opgelost.

Maakt u zich geen zorgen het zit net zo hard tegen vandaag. Er zit ZEKER niet teveel bak olie in de versnellingsbak maar juist te weinig! Ik zat toch maar weer te speuren op internet  alfanerd1 en er blijkt 7,8l olie in te moeten gaan. Ik had maar 6l gekocht en 0,8l was er voor de stuurbekrachtiging gereserveerd (gek genoeg dezelfde olie). Nu doet de achteruit het niet en ik hoop dat het komt door tekort aan bakolie  :'(
We zullen het morgen zien.

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #208 Gepost op: 01 augustus 2020, 21:27:45 »
De pijlstok van de automatische versnellingsbak is onleesbaar omdat je de pijlstokhals ook gebruikt om de versnellingsbak bij te vullen. Ik wist echt niet meer wat er aan de hand was... zat er teveel in te weinig  ??? Maar gelukkig schakelt mijn brein in ieder geval wel door  forumpolitie1. Ik heb een benzineleiding gepakt en deze net zo diep in de pijlstokhals gestoken als de pijlstok er in zou gaan en daarna de benzineslang dicht geknepen. Dat creëert vacuüm en dan zie je werkelijk precies hoeveel vloeistof er in zit.

Er zat veel te weinig in. Maar het op pijl brengen had geen nut... Hij wil nog niet in zijn achteruit. Op internet zeggen ze dat een van de snelheidsmeters op de bak de oorzaak kan zijn. Als ik hem ontkoppel en de achteruit werkt nog niet dan ga ik het schakelbrein uitwisselen. Als dat niet helpt moet de hele bak er onderuit  :'(

Offline katuut

• Crew
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #209 Gepost op: 03 augustus 2020, 08:21:23 »
Zou je het niet moeten laten stromen? Zo’n bak werkt toch op oliedruk?
Last hebbend van detaildiarree

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #210 Gepost op: 03 augustus 2020, 15:50:08 »
@ Katuut; correct olie pijlen van een automaat doe je stationair in zijn P. Maar omdat ik bijvul wordt de vul hals ook nat en daarmee de pijlstok.

Maar! Ik ben dus een hele dag bezig geweest met het verwisselen van het schakelbrein. Eerst mijn lekbak brandschoon maken tot hij zo schoon was dat ik er zelfs uit durfde te drinken. Vervolgens de olie uit de bak laten lopen. De olie die ik had opgevangen heb ik voorzichtig terug in de originele fles gestopt. De olie had haar rode kleur al iets verloren, veel te snel naar mijn smaak maar ik vond geen metaal deeltjes of iets dergelijks dus dat was in orde.

Tijdens het uitlekken heb ik natuurlijk de halve motorruimte uit elkaar moeten halen. Het meest moeilijke is het luchtfilterhuis. Als je die wilt verwijderen zonder de koelvloeistof slangen los te halen  ::). Eindelijk de kap er af en het schakelbrein gedemonteerd.

Vervolgens naar de reserve bak toe om daar het schakelbrein te verwijderen. Netjes karton er onder gelegd tegen vlekken in de garage. Zo schoon mogelijk gewerkt, overal eerst goed langs geweest met de stofzuiger. Ook een bakje er onder gezet tegen het lekken want er kwam toch wat bak olie uit, met wat zand er in van het sleutelen. Ik denk bij mezelf  Nono ; "Ik moet echt goed oppassen dat ik deze smerige olie niet bij de goede olie doe" maar natuurlijk doe ik dat en heb ik vier liter bakolie verprutst Deuh.

Alles weer met chirurgische precisie teruggeplaatst en gemonteerd  v6tech1. Nieuwe pakkingen gebruikt, het geheel netjes op moment zoals de fabrikant voorschrijft en heel schoon werken.

vier liter bakolie gehaald en bijgevuld. Het moment was daar van P naar D, prima hij schakelt soepel vooruit  Applaus. van D naar N, ook correct. Van N naar R en ja hoor hij gaat zachtjes naar achteren, omdat mijn oprit schuin afloopt..... schiet mij maar lek, ik ging illegaal even wat rondjes rijden om er zeker van te zijn dat de bak goed "doorgespoeld was"maar dat mocht ook niet baten, achteruit wil ze niet :'(.

Glazig voor me uit kijkend flitsen de gevolgen van dit probleem door me heen. Dit was het moment geweest niets kon ons tegenhouden om voor de APK keuring te gaan. Zonder achteruit heeft het geen zin om de auto uit de schorsing te halen.....  wordt vervolgt.

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #211 Gepost op: 04 augustus 2020, 21:35:38 »
Diep in de technische handleidingen en hydrauliek schema's van de Aisin Warner 50-42LE (Versnellingsbak) heb ik gevonden dat koppeling C2 wordt gebruikt voor de achteruit  alfanerd1. Die zit in de C1/C2 trommel, jawel twee koppelingen in één trommel. De C1 koppeling die gebruikt wordt voor de achteruit is significant kleiner dan C2 die gebruikt wordt voor de D (drive). Omdat C1 veel minder wrijvingsoppervlak heeft en daarmee ook veel minder warmte kwijt kan is het logisch dat deze het eerder begeeft dan zijn grote broer C2.

Gelukkig zit de C1/C2 trommel aan het uiteinde van de bak.. dus die moet er uit te halen zijn zonder de hele versnellingsbak te demonteren!  Applaus. Op internet kon ik er niets over vinden.... ??? hoe dan ook ik ging het proberen, dus heb ik de reserve Busso op het bokje gezet en ben het maar eens gaan uitproberen  v6tech1

En mede Alfisti het lukt prima  Notworthy. Hij ging er makkelijk uit en medium weer goed in zonder problemen. Ik maakte me zorgen omdat de as die aan de C1/C2 trommel vast zit door de hele bak gaat. Letterlijk alles zit er aan vast, maar het werkt! De achteruit van de reserve bak deed het prima dus die C1/C2 trommel met de oude uitwisselen en dan moet het werken... toch :yes!

Het lukt echt prima je hebt letterlijk alle ruimte voor deze klus.... Wiel er af en je kunt er prima bij. Nu laat ik de vloeibare pakking uitharden en vul ik hem morgen bij om te testen. Als dit het niet is zet ik de auto even weg voor deze vakantie.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2020, 21:39:59 door Alfisti Adventures »

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
« Reactie #212 Gepost op: 04 augustus 2020, 22:17:15 »
Jij bent ook niet van het opgeven he... Notworthy

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Henry2910

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #213 Gepost op: Gisteren om 07:43:12 »
Met veel plezier volgt ik het verhaal van de 156; echt respect voor wat je allemaal voor elkaar krijgt!

Nog even over de versnellingsbak:

De C1 koppeling die gebruikt wordt voor de achteruit is significant kleiner dan C2 die gebruikt wordt voor de D (drive). Omdat C1 veel minder wrijvingsoppervlak heeft en daarmee ook veel minder warmte kwijt kan is het logisch dat deze het eerder begeeft dan zijn grote broer C2.

De koppeling voor de achteruit kan ook veel kleiner zijn, omdat je die, in vergelijking met die van de vooruit, heel weinig gebruikt. Alleen voor inparkeren of draaien. Ook zijn de krachten die er op komen vele malen kleiner, want je gaat (normaal gesproken) niet vol accelereren in z'n achteruit. Ik twijfel dan ook of het de koppeling zelf is; ik zou eerder denken aan de aansturing van de achteruit. Bij de Volvo 850 (ook een Aisin Warner automaat) gaat soms de positiesensor/schakelaar kapot en dan gaat hij ook niet meer in de versnelling.

Ik ben benieuwd en blijft het volgen. Succes en fijne vakantie!  :italoflag:

Oh ja: Bij de Volvo automaat is het olie peilen met stationair draaiende motor en op een vlakke vloer. Er zitten twee afleesmogelijkheden op: voor een warme bak (hoger niveau) en een koude bak (lager niveau). Het oliepeil schijnt nogal kritisch te zijn voor een goede werking van de bak.
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #214 Gepost op: Gisteren om 08:42:48 »
Met veel plezier volgt ik het verhaal van de 156; echt respect voor wat je allemaal voor elkaar krijgt!

Nog even over de versnellingsbak:

De koppeling voor de achteruit kan ook veel kleiner zijn, omdat je die, in vergelijking met die van de vooruit, heel weinig gebruikt. Alleen voor inparkeren of draaien. Ook zijn de krachten die er op komen vele malen kleiner, want je gaat (normaal gesproken) niet vol accelereren in z'n achteruit. Ik twijfel dan ook of het de koppeling zelf is; ik zou eerder denken aan de aansturing van de achteruit. Bij de Volvo 850 (ook een Aisin Warner automaat) gaat soms de positiesensor/schakelaar kapot en dan gaat hij ook niet meer in de versnelling.

Ik ben benieuwd en blijft het volgen. Succes en fijne vakantie!  :italoflag:

Oh ja: Bij de Volvo automaat is het olie peilen met stationair draaiende motor en op een vlakke vloer. Er zitten twee afleesmogelijkheden op: voor een warme bak (hoger niveau) en een koude bak (lager niveau). Het oliepeil schijnt nogal kritisch te zijn voor een goede werking van de bak.

Als de bak het vandaag niet doet dan kan ik de positie sensor ook wel even vervangen. Bedankt voor de tip :D