Olieverbruik V6

Auteur Topic: Olieverbruik V6  (gelezen 1134 keer)

Offline Anothergenius

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
Olieverbruik V6
« Gepost op: 11 februari 2018, 14:13:50 »
Alfisten,

In de afgelopen paar maanden zuipt mijn 2.5 V6 olie uit het niets.

ik heb op 1900km alweer 650ml olie mogen bijvullen (niet in 1x maar in delen).
Normaal had ik hier totaal geen last van, mij valt het wel op nu het kouder word en vriest is dit probleem.

Ik rij eigenlijk alleen maar snelweg (450 km in de week), rijd de auto de eerste 20km warm (80km/h) achter een vrachtwagen warm en dan gaat het gas pas open.

Even wat info over de auto,

156 2.5 V6 uit "98
195.xxx gelopen
olie die ik gebruik Castrol Edge 10W60 supercar, originele olie filter.
Ik zie ook olie in de einddemper zitten, maar geen blauwe rook als ik rijd.

Ik ga van de week weer olie verversen aangezien ik al 10k weer heb gereden met deze olie.

Kan dit puur liggen door het kouden weer? Of kan ik dalijk een revisie gaan uitvoeren Deuh
Alfa Romeo 146 2.0 TI
Alfa Romeo 156 2.5 V6
Alfa Romeo 156 2.5 V6

Offline peetje155

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Olieverbruik V6
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2018, 14:34:28 »

Wat mij benieuwt is wat het olieverbruik vóór díe afgelopen maanden is geweest.
De buiten temperaturen zullen geen invloed hebben op het olieverbruik.
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2018, 11:20:23 »
Kan nog lang goedgaan.   Het type olie wat jij verbruikt, zou ik wel 15.000 km durven laten zitten. Misschien moet je juist een keer de Autobahn op, even een beetje kietelen.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Alfisti Adventures

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2018, 13:32:17 »
Ik kan natuurlijk alleen praten uit eigen ervaring. Mijn 2.5 V6 heeft een iets hogere km stand en had hetzelfde. Uiteindelijk had ik zelfs benzine in de uitlaad en plofte die af en toe. Vlammetje uit de uitlaad fruyt1.

Uiteindelijk was de oorzaak van de problemen vrij duidelijk. Van meerdere kleppen waren de klepgeleiders uitgesleten. Niet een klein beetje ook. Op een gegeven moment zoveel dat de klepzetels en de kleppen zelf ook eenzijdig ingesleten waren... compressie verlies etc.
Ik vermoed dat dit rond de 2 ton bij iedere busso wel moet voorkomen. Laat een compressie test doen, dat moet niet al teveel kosten.

Nu puur theoretisch.. Ik heb er zelf namelijk niet op gelet en gewoon alles gelijk aangepakt voor de volgende 2 ton :angel: als je klepgeleiders zijn uitgesleten dan komen je hydraulische klepstoters niet meer voldoende op druk... de olie loopt dan langs de klep je uitlaat of inlaatkanaal in. In jou geval waarschijnlijk de uitlaad want je hebt geen last van blauwe rook. Dan moet die cilinder een ander geluid maken als de nok tegen de klepstoter aankomt. Zo kan je misschien door een schroevendraaier op je blok te zetten en het handvat op je oor, iedere cilinder al lopende na kijken.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2018, 13:33:10 door Alfisti Adventures »

Offline Anothergenius

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2018, 15:10:47 »
Kan nog lang goedgaan.   Het type olie wat jij verbruikt, zou ik wel 15.000 km durven laten zitten. Misschien moet je juist een keer de Autobahn op, even een beetje kietelen.

Ik gaf in mijn begin post al aan dat ik alleen maar snelweg rijd, als die warm is en s'nachts niemand op de weg is wil de 200 wel eens aangetikt worden. niet dagelijks een keer in de zoveel tijd dan Applaus.

Ik kan natuurlijk alleen praten uit eigen ervaring. Mijn 2.5 V6 heeft een iets hogere km stand en had hetzelfde. Uiteindelijk had ik zelfs benzine in de uitlaad en plofte die af en toe. Vlammetje uit de uitlaad fruyt1.

Uiteindelijk was de oorzaak van de problemen vrij duidelijk. Van meerdere kleppen waren de klepgeleiders uitgesleten. Niet een klein beetje ook. Op een gegeven moment zoveel dat de klepzetels en de kleppen zelf ook eenzijdig ingesleten waren... compressie verlies etc.
Ik vermoed dat dit rond de 2 ton bij iedere busso wel moet voorkomen. Laat een compressie test doen, dat moet niet al teveel kosten.

Nu puur theoretisch.. Ik heb er zelf namelijk niet op gelet en gewoon alles gelijk aangepakt voor de volgende 2 ton :angel: als je klepgeleiders zijn uitgesleten dan komen je hydraulische klepstoters niet meer voldoende op druk... de olie loopt dan langs de klep je uitlaat of inlaatkanaal in. In jou geval waarschijnlijk de uitlaad want je hebt geen last van blauwe rook. Dan moet die cilinder een ander geluid maken als de nok tegen de klepstoter aankomt. Zo kan je misschien door een schroevendraaier op je blok te zetten en het handvat op je oor, iedere cilinder al lopende na kijken.

Dankjewel voor je antwoord, ik zal sowieso een een compressie test laten uitvoeren. Als het dit is heb ik weer een mooi klusje voor de boeg!

Wat mij benieuwt is wat het olieverbruik vóór díe afgelopen maanden is geweest.
De buiten temperaturen zullen geen invloed hebben op het olieverbruik.
Na genoeg niks, het viel mij op toen de buiten temperatuur ook naar beneden ging de auto wel een slokje meer lusten.
Alfa Romeo 146 2.0 TI
Alfa Romeo 156 2.5 V6
Alfa Romeo 156 2.5 V6

Offline Alfisti Adventures

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2018, 15:38:58 »
Wat je ook kunt doen is het middenstuk van de uitlaat er onderuit halen. Dan kun je in de spruitstukken kijken en controleren uit welke er olie komt zetten. Dan weet je gelijk uit welke cilinderbank het probleem afkomstig is. Als je wederom geluk hebt komt het uit de voorste. De volgende stap is dan het spruitstuk demonteren en de poorten bekijken. Dan weet je het echt zeker. Als je dan toch bezig bent kun je de cilinder kop er meteen afhalen.

Het kan zo zijn dat de compressie test je niets verteld. Goed nieuws, je zuigerveren/zuigers, cilinderbussen en koppakking zijn het niet. Dat wil niet zeggen dat de klepgeleiders niet uitgesleten zijn, misschien is dat dan juist de resterende conclusie die je moet trekken.

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2018, 15:49:36 »
Ik gaf in mijn begin post al aan dat ik alleen maar snelweg rijd, als die warm is en s'nachts niemand op de weg is wil de 200 wel eens aangetikt worden. niet dagelijks een keer in de zoveel tijd dan Applaus.

Ik ken er genoeg die dagelijks snelweg rijden, maar de naald nooit boven de 120 laten kruipen..  genoemd 'het nieuwe rijden' 
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline MartinPool

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2018, 16:33:22 »
1. Compressie test --> Bougies eruit en meter erin draaien en starten maar. Alle cilinders moeten ongeveer dezelfde waarde aangeven.
2. Endoscoop loeren in de bougie gaten of je iets ziet.
3. Klepgeleiders controleren.

En als je niet zo veel merkt aan de power dan verdenk ik een klepgeleider.

Offline Anothergenius

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2018, 17:18:22 »
Oke top, bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga 2 maart een "sloop" 156 v6 kopen deze heeft enkel iets niet goed in de versnellingsbak.
Maar heb onderdelen nodig voor de mijne dus kan ik vandaar uit overzetten op mijne.

Kan ik me meteen ook richten op het olieverbruik en de mogelijkheden bekijken die zojuist genoemd zijn!

Wat betreft over het vermogens verlies, weet niet hoe dt exact zou moeten zijn maar zodra ik het gas in trap gaat hij als een speer en natuurlijk met het lekker brullend geluid. Ook als ik bijvoorbeeld in de 6de versnelling 80km/h rijd en ik moet versnellen naar de 120km/h gaat dat zonder moeite en vlot. fruyt1
Alfa Romeo 146 2.0 TI
Alfa Romeo 156 2.5 V6
Alfa Romeo 156 2.5 V6

Offline Tjerry_V6

• Nog steeds geen Radio
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2018, 18:06:33 »
Ik had bij 3 ton olieverbruik en Compressie verschillen. Niet door de koppen maar door de zuiger/olieschraapveren.

Dus geen zwarte bende bij de uitlaat.
Olie is zijn hele leven al Elf Competion 10W40. Daar blijft zelfs met korte ritten alles brandschoon mee

Tjerry
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Offline peetje155

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2018, 19:02:42 »
Ik had bij 3 ton olieverbruik en Compressie verschillen. Niet door de koppen maar door de zuiger/olieschraapveren.

Dus geen zwarte bende bij de uitlaat.
Olie is zijn hele leven al Elf Competion 10W40. Daar blijft zelfs met korte ritten alles brandschoon mee

Tjerry

Nooit geen 10W/60 overwogen? Minder lekkage langs de schraapveren.

Offline Tjerry_V6

• Nog steeds geen Radio
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2018, 19:09:41 »
10W40 is voorgeschreven. Alleen bij uitzonderderlijk sportief gebruik wordt de 10W60 voorgeschreven. En dat ga je op de straat niet redden zonder je rijbewijs op te offeren.

Tjerry
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2018, 20:38:27 »
controleer eerst de carterontluchting  even (pcv nog goed ?

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Bekijk profiel
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2018, 21:24:55 »
Als het zo plotseling komt, is er vaak een oorzaak te vinden
Last hebbend van detaildiarree

Offline peetje155

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2018, 22:08:19 »
10W40 is voorgeschreven. Alleen bij uitzonderderlijk sportief gebruik wordt de 10W60 voorgeschreven. En dat ga je op de straat niet redden zonder je rijbewijs op te offeren.

Tjerry

Bij overwegend sportief gebruik wordt 10W60 voorgeschreven.....dat is heel wat anders dan uitzonderlijk sportief gebruik. Deuh