Auteur Topic: 159 Q-tronic gedaver in 1ste en 2de versnelling  (gelezen 334 keer)

Offline Dimitry

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
159 Q-tronic gedaver in 1ste en 2de versnelling
« Gepost op: 03 maart 2018, 12:32:59 »
Beste Alfisti,

Ik heb sinds een maand een Alfa 159 1.9JTDm Q-tronic met 215.000 km op de teller. Het is een geweldige wagen om mee te rijden!!
Zodra de motor een klein beetje is opgewarmd (na ongeveer 5 min.) is er een gedaver hoor- en voelbaar in de aandrijving bij een hogere koppelvraag in 1ste en 2de versnelling. In hogere versnellingen is er niets van te merken. In eerste instantie leek het koppelings slip te zijn maar de koppeling is nog in orde. De motorsteunen zijn ook in goede staat. Nu heeft de garagist radiale speling vastgesteld op de het tussenlager van de lange aandrijfas (zie afbeelding in bijlage) alsook speling op de buitenste homokineet. De auto maakt ook een tikkend geluid bij het sturen naar rechts. Dit is ook vooral hoorbaar bij koude motor.
Kan de lange aandrijfas dit veroorzaken? Deze as (OEM nummer: 50507807) is enkel origineel te verkrijgen en kost 630 euro.  ???

« Laatst bewerkt op: 03 maart 2018, 13:35:16 door Dimitry »

Offline MartinPool

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: 159 Q-tronic gedaver in 1ste en 2de versnelling
« Reactie #1 Gepost op: 03 maart 2018, 12:34:35 »
Kan heel goed, had ik met de VW bus ook.

Offline Alfisti Adventures

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03 maart 2018, 13:15:38 »
Speling op de lange aandrijfas, kun je dat beter uitleggen ??? Misschien een foto? maar de homokineet maakt bij sturen inderdaad geluid als er speling op zit, beter om dat gewoon te laten vervangen :ok:

Offline Dimitry

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2018, 11:58:31 »
Bedankt voor de reacties!  :thumbsup: Weet er iemand of de tripod en de homokineet afzonderlijk vervangen kunnen worden zonder dat heel de as vernieuwd moet worden? Iemand een idee of deze slijtage delen hetzelfde zijn als bij een manuele versnellingsbak?

Offline Alfafa

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2018, 09:49:13 »
Als ik even wat tijd heb kan probeer ik even mee te kijken in de onderdeel nummers.

Wat ik je kan aanbevelen is.

Een nieuwe buitenste homokineet. > als deze dus tikt als je stuurt. Vervang deze enkel gewoon voor een Originele GKN.

Het tussen lager> die zit in een lagerblok en deze zit opgesloten in een plaatje.  Dit is wel te vervangen. Maar standaard is het geen vervangings artikel. Dus dat heeft niets met een tripoide te maken.

In de tripoide mag ook alleen speciaal dun vet. Of zoals ik hier heb begrepen op het forum.  Speciaal Synthetisch race CV-2 vet verdunt met synthetishe bakolie. (dit werkt uit eigen ervaring perfect ook met temperaturen van -15 graden)

Over de tripoide kan ik ook alleen maar origineel aanbevelen.
Maar ik ga er ook vanuit dat mijn Alfa met gemak 1000km op 160-170 km/h moet kunnen draaien (+/- 3000tpm met de diezel)

check even topic http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=115167.0
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2018, 09:49:57 door Alfafa »
Turbo lag is just fore play !

Everybody loves Alfa, You gotta Love Alfa......it's the LAW ...

ex Alfa 156 SW 2.4 JTD 20V Nero Mettalico
Alfa 159 SW Ti TBI Rosso Competizione
------

Offline Alfafa

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 07 maart 2018, 13:30:58 »
Turbo lag is just fore play !

Everybody loves Alfa, You gotta Love Alfa......it's the LAW ...

ex Alfa 156 SW 2.4 JTD 20V Nero Mettalico
Alfa 159 SW Ti TBI Rosso Competizione
------