Auteur Topic: Welke motor  (gelezen 1570 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Osenga

  • ******
  • Berichten: 1140
  • Geslacht: Man
  • lid #378
    • Bekijk profiel
Re: Welke motor
« Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2018, 13:16:09 »
Om op Martijn's opmerking terug te komen, ik denk je niet heel veel gaat winnen door een overstap op een 156 benzine. Een keer een dure operatie op je benzine 156 en het eventuele verschil verdampt. Tenzij je weet dat er grote kosten aankomen bij je JTD zou ik lekker door blijven tuffen. Ik rij zelf ook nog maar 8 - 9 duizend paar jaar met de JTD, zelden meer dan 20 km aan een stuk. Mijn ervaring is dat de JTD daar zeer goed tegen kan. Of dat met een benzine motor (4 cil) ook zo is betwijfel ik eerlijk gezegd.
2011 -          AR 156 2.4 20V JTD berlina (2004)
2004 - 2011: AR 1.9JTD (1999) Squadra MAX - Bleedvalve - WMI
2011 - 2016  AR 146 1.4 TS (2000)

Jeremy Clarkson: "You cannot be a true petrol-head until you've owned an Alfa"  - "Alfa's are for nice people"

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 864
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Welke motor
« Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2018, 14:13:35 »
Ik heb mijn diesel destijds ook o.a. verkocht omdat ik minder afstand ging afleggen. Woon-werk ging in fases terug van 130 km enkele reis naar 21 km. Rij nu zo'n 10k per jaar. Tijdje in allerlei ouder spul op benzine gereden en toen ik weer besloot een dikke Alfa te halen natuurlijk benzine overwogen. Uiteindelijk toch mijn eigen oude diesel weer teruggekocht omdat volgens de kostenberekening het geen biet uitmaakt. Benzine-156's slurpen zo veel dat je dat met mijn kilometrage zo weg kan strepen tegen de meerkosten aan MRB van de diesel. En dat is dan nog een 2.4 20v ook, die duurder is in de belasting en minder zuinig is dan een 1.9.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2018, 14:14:47 door Martijn_vK »
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1318
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
Re: Welke motor
« Reactie #17 Gepost op: 20 maart 2018, 15:23:37 »
Kleine bijdrage uit deze hoek:
Lekker houwe die diesel!

Benzine 156s voelen vaak traag aan als je een jtd gewend bent, sorry to say. Ofwel moet t een gta zijn (of, nog lekkerder bijten; een 3.0 met 2.5 versnellingsbak  flippy1)
Een jts liep ik met een grote boog omheen vnl vanwege het olie gedoe en de daarmee vaak gepaard gaande arremoei..

Anyway in willekeurige volgorde gereden hier:

-159 2.4jtd q4 (235pk/475Nm)
-159 1750tbi
-156 1.8 TS
-156 1.9 jtd 8v (2x)
-156 v6 3.0 (246pk)
-156 2.4 20v

En ook best wat meters met een 156 v6 2.5 gedaan (geen echte bottompower, de lol begint pas bij 4500/5000rpm en dán zuipt ie net zoveel als een met meer cilinderinhoud so why bother.. ;D) evenals een gechipte 159 3.2 q4 (vlot ding maar te log aanvoelend met zn *kuch* 1721kilo).

De dikgedrukte zijn de highlights, de bovenste 2 de uiteraard moderner aandoende maar met voor mij-scusi- minder alfa gevoel, eerder 'te degelijk/duits',fijne autobahnburners maar geen gooi- en smijtmateriaal zeg maar.

Rij nu naast mn 156 2.4 ook een fiat seicentootje (voor de hondenuitlaatactiviteiten) en daar heb je meer späss mee dan met een 1.8 16v 156 voor mn gevoel. Zuipt dan wel rond de 1:10 trouwens... :o


Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline shoppy

  • Beheerder
  • *
  • Berichten: 6894
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • Bekijk profiel
    • De Winkel Advies & Support
Re: Welke motor
« Reactie #18 Gepost op: 20 maart 2018, 16:24:20 »
Rij nu naast mn 156 2.4 ook een fiat seicentootje (voor de hondenuitlaatactiviteiten) en daar heb je meer späss mee dan met een 1.8 16v 156 voor mn gevoel. Zuipt dan wel rond de 1:10 trouwens... :o


Grtz,fRank

Die Seitjes zijn helemaal geweldig. Heb vóór de Spider nog een projectje gedaan met een Abarth uitvoering.
Plaatje bij het praatje (ding zat zelfs WMi op haha, ging als de brandweer)


#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Online ScriptMania

  • ******
  • Berichten: 13214
  • Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
Re: Welke motor
« Reactie #19 Gepost op: 20 maart 2018, 16:36:17 »
Geef mij maar een atmosferische motor stelletje dieselofielen (wink)

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 864
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Welke motor
« Reactie #20 Gepost op: 20 maart 2018, 16:39:23 »
Geef mij maar een atmosferische motor stelletje dieselofielen (wink)


Een atmosferische diesel is nou niet bepaald het fijnste wat de mensheid ooit voortgebracht heeft ;)

Behalve in een Giulia 105, dan is het gewoon cult.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Online ScriptMania

  • ******
  • Berichten: 13214
  • Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
Re: Welke motor
« Reactie #21 Gepost op: 20 maart 2018, 16:43:02 »
Een atmosferische diesel is nou niet bepaald het fijnste wat de mensheid ooit voortgebracht heeft ;)

Behalve in een Giulia 105, dan is het gewoon cult.
Ik dacht al dat die zou komen Martijn, ik bedoel natuurlijk een atmosferische  benzine motor ☺
 

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 864
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Welke motor
« Reactie #22 Gepost op: 20 maart 2018, 20:14:51 »
 Hahaha
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Online ScriptMania

  • ******
  • Berichten: 13214
  • Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
Re: Welke motor
« Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2018, 20:28:26 »

Offline Rick vS

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Welke motor
« Reactie #24 Gepost op: 20 maart 2018, 20:48:44 »
Mijn JTS was een zorgenkindje in alle eerlijkheid, maar nu alles oke is geniet ik wel met volle teugen, vanmiddag na de keuring weer effe stukje uitgeleefd op de A15, vooral tussen 120 en 170 versnelt hij echt super, pakt razend snel op en voelt gewoon zeker, in lange doordraai bochten voelt het super vertrouwd ook.

Maar in alle eerlijkheid en wetend wat ik nu weet was ik dan toch begonnen met een busso of zelfs wel een diesel.
"I lived with you for twenty years: how many deeds, events and men went by!
Today I remember them, each and everyone.
I still have, for Alfa, the tenderness of a first love.
The pure affection of a child for his mother."

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1318
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
Re: Welke motor
« Reactie #25 Gepost op: 21 maart 2018, 12:37:02 »
Mijn JTS was een zorgenkindje in alle eerlijkheid, maar nu alles oke is geniet ik wel met volle teugen, vanmiddag na de keuring weer effe stukje uitgeleefd op de A15, vooral tussen 120 en 170 versnelt hij echt super, pakt razend snel op en voelt gewoon zeker, in lange doordraai bochten voelt het super vertrouwd ook.

Maar in alle eerlijkheid en wetend wat ik nu weet was ik dan toch begonnen met een busso of zelfs wel een diesel.

Mjah alles is uiteraard relatief maar in de standaard 156 range kan er imo weinig op tegen de voorwaartse drang van een 2.4 20v 'op stoom' (in combi met t relatief lage gewicht uiteraard) Mn meisje met de gechipte 159 3.2 q4 bv rijdt mijn standaard 2.4tje niet los bij tussenacceleraties bv.. ;D

Dat je auto in lange doordraaiers vertrouwd aanvoelt is niet op conto van de motor toe te schrijven he... ;)

Off topic dan:

@shoppy; Mn seicento kwam toevallig voorbij voor t juiste bedrag toen ik bedacht had dat de witte sw na einde opknapbeurt maar wat langer netjes moest blijven en dus een hondenuitlaatautootje oid erbij moest zoeken (ding was voor fietsengeld, een gebruikte fiets dan zelfs)

Multi roze (een of andere dummy heeft m ooit opnieuw in de vernis geblazen OVER de roze verkleurde lak heen, dat ga je dus niet terug poetsen naar mooi egaal rosso...) verlaagd (rode veertjes geen idee wat), gele FK voorpootjes en - ik vermoed- een dikkere voorstabi, althans dat ding lijkt een stuk nieuwer dan de rest van t onderstel.
Donkergrijze 14" oz F1 wieltjes eronder, stoelen in 2-kleuren leer (rood/zwart) met abarth hoofdsteunen. Deurpanelen in alcantara en zo nog eea aan opsmuk.
Had net zo makkelijk een daihatsu cuore oid kunnen worden maar dit ding stond erg in de buurt voor genoemd wisselgeld.
Weet trouwens niet wat ze mogen gebruiken maar haal -enthousiast rijdend weliswaar- in de polder en op binnenwegen krap 1:11 en nee de tank is niet lek... Deuh

En on topic maar weer. flippy1

Grtz,fRank
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2018, 12:38:07 door frankalfa »
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 167
    • Bekijk profiel
Re: Welke motor
« Reactie #26 Gepost op: 15 april 2018, 20:08:01 »
Ik heb in het verleden zowel een 1.8 TS als een 2.0 TS gereden en naar mijn mening is de 2.0 JTS een véél fijnere motor. Een stuk meer koppel onderin en veel betere acceleratie bij ´tussensprints´, met een lekker grommetje. Overigens zou de 2.0 JTS 165 pk moeten hebben, maar reken er in de praktijk maar op dat dat ongeveer 145 is.

Een 1.8TS heeft 144 pk dus die betere acceleratie en tussensprints van een 145 pk 2.0JTS zullen mijn inziens voornamelijk tussen de oren zitten. Een frisse 1.8TS squadra of savali evt met een BMC inlaat zal een zwaardere 2.0 JTS achter zich laten.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2018, 22:15:36 door BrianL »

Offline Gais

  • ******
  • Berichten: 1032
  • ongenuanceerdedieselhater
    • Bekijk profiel
Re: Welke motor
« Reactie #27 Gepost op: 16 april 2018, 08:01:40 »
Als je naar een latere 156 kijkt (dus cf3) dan komt er ook echt geen 145pk uit de 1.8... Heb alle 4 pitters gehad, van de 1.6 cf2 naar de 2.0 JTS en de beste is een 2.0 TS 16v cf2. De 1.8 cf3 is trager dan een 1.6 cf2.

Ik zou zelf altijd voor de V6 gaan. Onderhoudskosten zijn vergelijkbaar, alleen het blok is veel beter dan welke TS of JTS. De GTA is echt een ander verhaal door de specifieke (zeldzame) onderdelen.
Klaar met frituren, koken doe je op gas.

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 167
    • Bekijk profiel
Re: Welke motor
« Reactie #28 Gepost op: 17 april 2018, 13:31:45 »
Als je naar een latere 156 kijkt (dus cf3) dan komt er ook echt geen 145pk uit de 1.8... Heb alle 4 pitters gehad, van de 1.6 cf2 naar de 2.0 JTS en de beste is een 2.0 TS 16v cf2. De 1.8 cf3 is trager dan een 1.6 cf2.

Ik zou zelf altijd voor de V6 gaan. Onderhoudskosten zijn vergelijkbaar, alleen het blok is veel beter dan welke TS of JTS. De GTA is echt een ander verhaal door de specifieke (zeldzame) onderdelen.

Klopt, de CF3 heeft geen 145 pk ivm de extra katalysator en het andere motor-programma. De laatste 156 1.8TS CF3 anders te programmeren en dan gechipt krijgt netjes 143 pk (https://www.squadra-tuning.nl/chiptuning/alfa-romeo/156/1-8-ts-16v-2/)

Wat u schrijft over de 120 pk 1.6 TS kan natuurlijk niet, een 1.8 TS is, met meer dan 20 pk meer, .... vlotter uiteraard. Mijn vorige 1.8 TS (CF2) op LPG begaf het bij 370.000 km op de koppakking dus het TS blok voldoet wat mij betreft wat betrouwbaarheid betreft. Een V6 is prachtig natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2018, 22:15:12 door BrianL »

Offline Arend

  • ****
  • Berichten: 421
  • Geslacht: Man
  • www.elfenwereld.nl
    • Bekijk profiel
    • www.elfenwereld.nl
Re: Welke motor
« Reactie #29 Gepost op: 08 mei 2018, 20:16:31 »
Na een 1.8 welke erg fijn was een 2.0JTS gehad, wat een drama bak. Nu een GTA en het kost wat maar die beleving en rijgenot is wat mij betreft ongeëvenaard.
Alfa 156 SW-GTA,  Motoren: Ducati ST 4 S / Honda 650/ BMW R75/5. Vorige Alfa`s: GT 2.0JTS, Alfa 156 SW, 1.8 squadra tuned, een 33 SW en een 155 1.8 / Arend