Auteur Topic: Welke motor  (gelezen 2005 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1363
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Welke motor
« Reactie #25 Gepost op: 21 maart 2018, 12:37:02 »
Mijn JTS was een zorgenkindje in alle eerlijkheid, maar nu alles oke is geniet ik wel met volle teugen, vanmiddag na de keuring weer effe stukje uitgeleefd op de A15, vooral tussen 120 en 170 versnelt hij echt super, pakt razend snel op en voelt gewoon zeker, in lange doordraai bochten voelt het super vertrouwd ook.

Maar in alle eerlijkheid en wetend wat ik nu weet was ik dan toch begonnen met een busso of zelfs wel een diesel.

Mjah alles is uiteraard relatief maar in de standaard 156 range kan er imo weinig op tegen de voorwaartse drang van een 2.4 20v 'op stoom' (in combi met t relatief lage gewicht uiteraard) Mn meisje met de gechipte 159 3.2 q4 bv rijdt mijn standaard 2.4tje niet los bij tussenacceleraties bv.. ;D

Dat je auto in lange doordraaiers vertrouwd aanvoelt is niet op conto van de motor toe te schrijven he... ;)

Off topic dan:

@shoppy; Mn seicento kwam toevallig voorbij voor t juiste bedrag toen ik bedacht had dat de witte sw na einde opknapbeurt maar wat langer netjes moest blijven en dus een hondenuitlaatautootje oid erbij moest zoeken (ding was voor fietsengeld, een gebruikte fiets dan zelfs)

Multi roze (een of andere dummy heeft m ooit opnieuw in de vernis geblazen OVER de roze verkleurde lak heen, dat ga je dus niet terug poetsen naar mooi egaal rosso...) verlaagd (rode veertjes geen idee wat), gele FK voorpootjes en - ik vermoed- een dikkere voorstabi, althans dat ding lijkt een stuk nieuwer dan de rest van t onderstel.
Donkergrijze 14" oz F1 wieltjes eronder, stoelen in 2-kleuren leer (rood/zwart) met abarth hoofdsteunen. Deurpanelen in alcantara en zo nog eea aan opsmuk.
Had net zo makkelijk een daihatsu cuore oid kunnen worden maar dit ding stond erg in de buurt voor genoemd wisselgeld.
Weet trouwens niet wat ze mogen gebruiken maar haal -enthousiast rijdend weliswaar- in de polder en op binnenwegen krap 1:11 en nee de tank is niet lek... Deuh

En on topic maar weer. flippy1

Grtz,fRank
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2018, 12:38:07 door frankalfa »
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 177
Re: Welke motor
« Reactie #26 Gepost op: 15 april 2018, 20:08:01 »
Ik heb in het verleden zowel een 1.8 TS als een 2.0 TS gereden en naar mijn mening is de 2.0 JTS een véél fijnere motor. Een stuk meer koppel onderin en veel betere acceleratie bij ´tussensprints´, met een lekker grommetje. Overigens zou de 2.0 JTS 165 pk moeten hebben, maar reken er in de praktijk maar op dat dat ongeveer 145 is.

Een 1.8TS heeft 144 pk dus die betere acceleratie en tussensprints van een 145 pk 2.0JTS zullen mijn inziens voornamelijk tussen de oren zitten. Een frisse 1.8TS squadra of savali evt met een BMC inlaat zal een zwaardere 2.0 JTS achter zich laten.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2018, 22:15:36 door BrianL »

Offline Gais

  • ******
  • Berichten: 1032
  • ongenuanceerdedieselhater
Re: Welke motor
« Reactie #27 Gepost op: 16 april 2018, 08:01:40 »
Als je naar een latere 156 kijkt (dus cf3) dan komt er ook echt geen 145pk uit de 1.8... Heb alle 4 pitters gehad, van de 1.6 cf2 naar de 2.0 JTS en de beste is een 2.0 TS 16v cf2. De 1.8 cf3 is trager dan een 1.6 cf2.

Ik zou zelf altijd voor de V6 gaan. Onderhoudskosten zijn vergelijkbaar, alleen het blok is veel beter dan welke TS of JTS. De GTA is echt een ander verhaal door de specifieke (zeldzame) onderdelen.
Klaar met frituren, koken doe je op gas.

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 177
Re: Welke motor
« Reactie #28 Gepost op: 17 april 2018, 13:31:45 »
Als je naar een latere 156 kijkt (dus cf3) dan komt er ook echt geen 145pk uit de 1.8... Heb alle 4 pitters gehad, van de 1.6 cf2 naar de 2.0 JTS en de beste is een 2.0 TS 16v cf2. De 1.8 cf3 is trager dan een 1.6 cf2.

Ik zou zelf altijd voor de V6 gaan. Onderhoudskosten zijn vergelijkbaar, alleen het blok is veel beter dan welke TS of JTS. De GTA is echt een ander verhaal door de specifieke (zeldzame) onderdelen.

Klopt, de CF3 heeft geen 145 pk ivm de extra katalysator en het andere motor-programma. De laatste 156 1.8TS CF3 anders te programmeren en dan gechipt krijgt netjes 143 pk (https://www.squadra-tuning.nl/chiptuning/alfa-romeo/156/1-8-ts-16v-2/)

Wat u schrijft over de 120 pk 1.6 TS kan natuurlijk niet, een 1.8 TS is, met meer dan 20 pk meer, .... vlotter uiteraard. Mijn vorige 1.8 TS (CF2) op LPG begaf het bij 370.000 km op de koppakking dus het TS blok voldoet wat mij betreft wat betrouwbaarheid betreft. Een V6 is prachtig natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2018, 22:15:12 door BrianL »

Offline Arend

  • ****
  • Berichten: 414
  • Geslacht: Man
  • www.elfenwereld.nl
    • www.elfenwereld.nl
Re: Welke motor
« Reactie #29 Gepost op: 08 mei 2018, 20:16:31 »
Na een 1.8 welke erg fijn was een 2.0JTS gehad, wat een drama bak. Nu een GTA en het kost wat maar die beleving en rijgenot is wat mij betreft ongeëvenaard.
Alfa 156 SW-GTA,  Motoren: Ducati ST 4 S / Honda 650/ BMW R75/5. Vorige Alfa`s: GT 2.0JTS, Alfa 156 SW, 1.8 squadra tuned, een 33 SW en een 155 1.8 / Arend

Offline n0sTRa

  • ******
  • Berichten: 3765
  • Geslacht: Man
  • lid nr. : #1371
Re: Welke motor
« Reactie #30 Gepost op: 21 mei 2018, 06:13:16 »
Mijn eerste Alfa was een 1.8TS, en moet zeggen dat het standaard nogal tegenvoel. Onder de 3000rpm was er niets beleving en er boven was het ook nog niet om naar huis over te schrijven.

Offline Alenko1983

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 104
Re: Welke motor
« Reactie #31 Gepost op: 21 mei 2018, 10:06:55 »
Ik had ooit een 156 1.8ts. Vond de atmosferische 1.8 te min voor deze auto(156).
Je kwam vooruit maar verder was het allemaal net niet. Moet erbij vermelden dat bij mij de nokkenasversteller
en de luchtmassameter niet helemaal 100% waren. Vooral de nokkenasversteller ratelde met koude start, volgens kenners aan einde van zijn latijn.
Deze heeft aardig impact op vermogenskromme vanaf een bepaald toerental.

De 2.5 V6 die ik momenteel bezit is daarintegen andere koek. Voor mijn gevoel heeft deze altijd vermogen, onderin of bovenin de toeren.. het maakt niets uit. Erg soepele vermogensopbouw. Wel wat nadelen; dorstig, geen supermakkelijke motor om aan te sleutelen.. Nou jah bougies/bobines vervangen is prima te doen. Distributieriem is iets spannender.  :)


« Laatst bewerkt op: 21 mei 2018, 10:08:56 door Alenko1983 »

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 177
Re: Welke motor
« Reactie #32 Gepost op: 22 mei 2018, 10:51:39 »
Ik had ooit een 156 1.8ts. Vond de atmosferische 1.8 te min voor deze auto(156).
Je kwam vooruit maar verder was het allemaal net niet. Moet erbij vermelden dat bij mij de nokkenasversteller
en de luchtmassameter niet helemaal 100% waren. Vooral de nokkenasversteller ratelde met koude start, volgens kenners aan einde van zijn latijn.
Deze heeft aardig impact op vermogenskromme vanaf een bepaald toerental.

Zonder goede LMM en zonder goed werkende nokkerasversteller blijft er wienig vermogen over bij de TS. De motor krijgt dan te weinig lucht of te weinig brandstof en wat er dan de motor-cilinders ingaat zal te laat naar binnenkomen. (de lmm regelt de mix lucht-brandstof en nokasversteller stelt cilinder inlaatklep af)

Het vermogen van het TS-blok zit tussen de 3,500 - 7,200 rpm. Als je de twinspark tuned in plaats van knijpt wordt het feller en wat pittiger maar een V6 blijft inderdaad wat anders, dat blijkt wel uit de 0-100 km/h tijden.

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2551
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Welke motor
« Reactie #33 Gepost op: 22 mei 2018, 20:12:32 »
Ik vond het heerlijk om met 210 op de teller richting de toerenbrenzer te rijden... Met m`n 146 twinspark  :italoflag:
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline MartinPool

  • ******
  • Berichten: 1511
  • Geslacht: Man
Re: Welke motor
« Reactie #34 Gepost op: 22 mei 2018, 20:34:34 »
M`n eerste, de 1.6 Boxer  jayzen1