Gloeibougies

Auteur Topic: Gloeibougies  (gelezen 529 keer)

Offline northernstar

• Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
Gloeibougies
« Gepost op: 23 maart 2018, 17:23:40 »
Zijn er restricties op de wiki foto handleidingen of is het gewoon niet meer up to date?
Was benieuwd naar gloeibougies vervangen, maar foto's werken niet
AR156C#1745 - mijn PP

Alfasud 1.2 - Guilletta 1.6 - Alfasud 1.5TI - Alfetta 2.0A - 33 1.5 - 75 2.0TS - 33 1.3  - 90 2.5V6 - 33 1.7SW - 164 3.0V6 - 155 1.7 - 145 TS L - 156 1.9 JTD.  147 1.6 88Kw 147 JTDm

Offline Oscar

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Gloeibougies
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2018, 09:23:08 »
Omdat er vast nog iemand komt kijken hoe die zijn gloeibougies moet vervangen (het is vanaf 2006 tenslotte verplicht dat ze werken voor de APK).
Hierbij hoe ik het heb gedaan:
- Begin met het bespuiten van de gloeibougies minstens 1 week voor je de gloeibougies wil losmaken met WD40. Ik heb gewoon een plasje op de bougies getracht te zetten. Hierna het liefste nog voldoende km's maken en zorgen dat de motor goed warm wordt zodat het er echt in kan kruipen. 1/2 dagen voor je de gloeibougies wil loshalen nog een keer goed in de wd40 zetten.
- Op het moment dat je het gaat doen wil je het liefste dat je motor warm is om de simpele reden dat het blok dan wat "uitzet" en er hopelijk wat minder weerstand is.
- Koop/ pak een goede momentsleutel (het liefst een kleine) en stel die in op max 30Nm. 
- Gezien het bij de 8V motoren wat lastiger gaat omdat ze achter op de motor zit neem minimaal 1 kruisstuk in je verlengstukken naar je moment sleutel toe.
- Gaan ze niet los bij 30Nm spuit het nog een keer goed in en probeer het later opnieuw. Liever de tijd nemen dan een afgebroken Gloeibougie want dan ben je echt ver van huis.
- Nieuwe gloeibougie monteren bij 8Nm (uit mijn hoofd, staat in de verpakking) en GEEN VET gebruiken. Want met enige vorm van smering ben je ze al snel harder aan het aandraaien en komen ze met zekerheid niet meer los in de toekomst.

- Aan de achterkant van de motor (rechts van de dieselfilter) zit een zwart kastje, hier zitten de weerstand van de gloeibougies meten. Geen weerstand = kapotte gloeibougie. Op deze manier hoef je ze niet allemaal te vervangen (tenzij je dat prettig vindt natuurlijk).

Zie ook dit mooie filmpje van NGK voor verduidelijking (ik heb om de reden dat ze er een filmpje van hebben gemaakt dus ook NGK gekocht):
/>
Succes!
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 09:24:46 door Oscar »