Auteur Topic: Auto trilt  (gelezen 2062 keer)

Offline Martijn_vK

• Geslacht: Man
Re: Auto trilt
« Reactie #25 Gepost op: 07 juni 2018, 16:00:36 »
Frank, ik heb een hele set andere wielen erop zitten nu. Geen steek verandering helaas.

Ik ga straks rijden met een vervangend setje.

Het is nog steeds  :-\
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2018, 16:02:37 door Martijn_vK »
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
« Reactie #26 Gepost op: 07 juni 2018, 16:53:06 »
Frank, ik heb een hele set andere wielen erop zitten nu. Geen steek verandering helaas.
Ja schijnbaar had je al 240 andere reacties inmiddels die ik gemist had... Deuh

Geen idee meer, kunnen ze iets met een finish balancer zien aan je auto? Dus balanceren vd wielen aan de auto, wellicht komt daar nog wat uit?

Owja was er ook nog niet iemand in dit draadje die t had over een slechte verstuiver? (wat me sterk lijkt als t ook bij gas los is trouwens) Maar het uitsluiten van mogelijke oorzaken brengt je uiteindelijk bij de oplossing..

Suc6 man, grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline JS JTD

• JTD-Performance
« Reactie #27 Gepost op: 08 juni 2018, 19:47:52 »
Martijn, ik heb eens zitten lezen.
Aangezien de trilling random is en niet afhankelijk van snelheid of toerental, denk ik aan de uitlaat. Als deze ergens metaal-metaal contact maakt met de carrosserie kan dit ook vervelende trillingen of resonanties opleveren. Ik heb het bij mijn auto nadat ik stuggere uitlaatrubbers had gemonteerd.
Omdat jij bezig bent geweest met de uitlaat, is het wellicht iets om na te gaan.
JTD-Performance.com

Offline Martijn_vK

« Reactie #28 Gepost op: 01 oktober 2018, 10:38:02 »
Even een lange verhandeling over de trilling die mijn auto parten speelt de laatste tijd. Heb er al eens eerder over geschreven en het ontstaan dateert van mei dit jaar, maar ik heb de oorzaak nog steeds niet gevonden. Hij is er meer niet dan wel gelukkig, maar neemt wel veel rijplezier weg. Het begint vaak na decellereren (gas los, ontkoppelen en/of remmen), vooral op de snelweg maar ook in stadsverkeer. Tussen de 60 en 110 het beste te voelen maar ook daarboven en onder af en toe aanwezig. Niet altijd hetzelfde gevoel, soms compleet trillingsvrij, soms geluid van trilling maar geen gevoel (woewoewoe), soms lichte trilling of zelfs vrij heftige trilling. Al die stadia zijn mogelijk. Vaak blijft het bij hetzelfde tot het verdwijnt, soms verandert het gaandeweg (wordt erger of minder erg). Na langere tijd dezelfde snelheid aanhouden verdwijnt het over het algemeen en dan kan ik kilometers rijden zonder gezeik. Totdat er weer zo'n hansworst opduikt op de linkerbaan waardoor ik van het gas af moet. Meestal begint het dan, maar ook lang niet altijd. Als hij trilt voel ik het soms heel duidelijk in het stuur, soms alleen in de stoel of door kraakjes in het interieur. Het is zo'n typische trilling die je voelt als je een krom wiel hebt, maar omdat het niet altijd aanwezig is kan het dat dus niet zijn. Bovendien een tijdje met een andere set wielen gereden en dan is het er ook. Wiellagers waren een grote kanshebber maar ik heb er twee vervangen (RV en RA), bood geen soelaas. LV is nog geen jaar geleden vervangen, LA is nog wel oud maar daar lijkt het niet vandaan te komen. Het lijkt ergens van voor te komen, maar ben er niet zeker van. Alle draagarmen voor vervangen, vierkant uitgelijnd, geen verbetering. Gevoelige punten voor een 20v zijn vliegwiel en aandrijfassen. Beide voel je in verrotte toestand vooral onder vollast, niet met decellereren. Bovendien trilt de auto ook bij ingetrapte koppeling exact hetzelfde als bij gaslos of volgas, wanneer het zich voordoet. Een motorsteun zou ook kunnen, maar wederom is de trilling dus niet toerentalafhankelijk. 900 toeren geeft dezelfde trilling als 4500 toeren. Snelheidsafhankelijk dus wel, maar wielen en onderstel zijn het niet. Het helpt bijvoorbeeld ook helemaal niks om tijdens het trillen te gaan sturen, remmen, door kuilen rijden oid, het gaat niet weg. Behalve door langere tijd gas te houden. Tijdens momenten dat de trilling het heftigste is en ik rij een lagere snelheid (70-80) dan lijkt de auto horizontaal van links naar rechts te trillen. Dus niet op en neer te hobbelen.

Dit heb ik al nagelopen:
  • Aandrijfassen. Trilling ontstond na vervangen ashoes. As is nog meermaals uit elkaar geweest, speling ruim binnen de marge. Montage correct. Zou moeten trillen onder vollast (eigen ervaring, meermaals) maar doet dat dus niet.
  • Vliegwiel. Is anderhalf jaar oud. Auto trilt niet toerentalafhankelijk. Is het dus niet.
  • Wiellagers. In mijn optiek was dit de grootste kanshebber. Kunnen gekke klachten veroorzaken. Drie van de vier recent waarvan 2 na ontstaan trilling vervangen. Vrijwel uitgesloten dus.
  • Draagarmen. Zijn vervangen na ontstaan trilling. Zat aardige speling op, nu niet meer. Uitgesloten.
  • Uitlijning. Is gedaan na ontstaan trilling. Geen verbetering.
  • Wielen. 2 hebben slag, maar zijn goed gebalanceerd. Ander setje wielen geprobeerd dus, maar trilling blijft. Uitgesloten.
  • Achterwielophanging. Topmount RA is een beetje gaar. Vandaag weer losgehaald om andere veren te monteren. Rijdt beter, maar trilling is er nog. Lijkt toch van voor te komen.
  • Uitlaat. Werd genoemd in dit topic. Denk dat trillingen in de uitlaat ook toerentalafhankelijk zouden moeten zijn. Niks verdachts aangetroffen in het systeem.

Dit kan ik nog eens proberen:
  • Veerpootbrug. Staat licht in een hoek bij te ver uitdraaien. Lijkt dus niet zo lekker meer. Zal hem eens verwijderen. Zou een auto hierdoor (af en toe en in meer of mindere mate) kunnen trillen?
  • Motorsteunen. Wie weet zit het daarin, maar ook daarvoor geldt: de trilling is niet toerentalafhankelijk. Kan het dus haast niet zijn. Bovenste vervangen net voor de trilling ontstond. Opnieuw gemonteerd nu, trilling blijft. De rest is oud en misschien wel op. Regelmatig ook stationair stilstaand trillingen. Duur geintje om met een stel nieuwe te gaan testen.
  • Differentieellagers. Misschien kapot gegaan bij (de)montage as. Iemand ervaring?
  • Aandrijfassen. Trilling is niet zoals gare aandrijfassen voelen. Ook een dure geschiedenis om even nieuwe te proberen. Wel het begin van de ellende, toen er aan gewerkt is. Na het vervangen van een gescheurde ashoes rechtsbinnen is het gezeik begonnen. De betreffende as is er nog twee keer onderuit geweest, is schoongemaakt, nieuw vet erin, speling nihil. LV is niet losgeweest, die verdenk ik ook niet. Geen knarsende geluiden. Toch een nieuwe proberen? Vooral het horizontaal trillen doet toch weer richting aandrijfassen wijzen, maar hoe dan?

Handen-in-het-haar-situatie momenteel. Ik heb dus nog een paar mogelijkheden, maar geen van allen is de overtuigende oplossing. Wie kan van advies dienen of wie wil er eens zelf naar kijken/luisteren/voelen?
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 10:49:21 door Martijn_vK »

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
« Reactie #29 Gepost op: 01 oktober 2018, 11:26:18 »
Lijkt me toch echt aandrijfassen of wielen/ophanging. Immers bij ingetrapte koppeling is er geen verbinding meer met motor en bak en blijft het aanwezig.Neem aan dat als je bij ingetrapte koppeling het toerental opjaagt er ook niks veranderd?

Links rechts horizontaal schudden kan uit de aandrijfassen komen: collega met nwe astra biturbo diesel 210pk, in garantie periode zowel motorsteun, vliegwiel en koppeling gewisseld ohne resultaat.Wielen gewisseld, banden gedraaid op de velg, zelfs vervangen, winterset erop als test, hielp niks.
Uiteindelijk op aanraden van een kerel die namens de importeur voor een ander gevalletje bij de betreffende dealer was en het aanhoorde de aandrijfassen vervangen>opgelost.

Om je te troosten, ik herken de symptomen helaas... :-\

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline aytac

« Reactie #30 Gepost op: 01 oktober 2018, 11:30:44 »
Ik heb ook een soortgelijke trilling. Vooral meer als ik naar rechts stuur lijkt het wel. Ik verdacht aandrijfas(sen) maar het stopt niet als ik koppeling intrap. Ik weet sowieso dat 1 motorsteun kapot is en verdenk die (had toen geen motorsteun bij de hand dus zo weer terug gemonteerd, is gewoon kapot, motor leunt/steunt erop maar zit niet meer vast).

Bij jou... Weten doe ik niet (zou knap zijn) maar ik GOK op motorsteun(en) als ik het zo lees... Motor die wellicht toch net iets anders gaat hangen, gaat bewegen tijdens decellereren en juist weer anders gaat hangen/bewegen tijdens accelereren. Wellicht is net die paar mm genoeg om ergens tegenaan te trillen... Alleen als ik dan lees remmen helpt niet, kuil helpt niet, tjah dan begin ik ook weet te twijfelen van zou het.

Zijn duur die krengen dacht ik maar als je ze nog nooit hebt vervangen, zeker een goeie kanshebber schat ik zo.

Overigens een wiellager zou ik zelf niet zo snel met trillen associeren, maar vervangen kan nooit kwaad natuurlijk. SUCCES!!

Offline aytac

« Reactie #31 Gepost op: 01 oktober 2018, 11:32:54 »
Aandrijfassen kan ook zeker. Zeker omdat het daarna is begonnen. Maargoed, als jij zegt dat ze allemaal geen speling hebben, tjah... Dan wordt het ook lastig :)

Offline Martijn_vK

« Reactie #32 Gepost op: 01 oktober 2018, 12:25:06 »
Dank voor de reactie, mannen!

Tja, aandrijfassen was ook het eerste waar ik aan dacht, maar de karakteristiek van de trilling is gewoon heel anders als de eerdere keren dat mijn assen gaar waren. Toen was het alleen tijdens gasgeven dat de boel ging schudden. Nu begint het dus juist met gas los en inderdaad, koppeling in en het gaat gewoon door. Ook van ontkoppeld gas geven wordt de trilling niet anders.

Het is vooral zo gek dat het geen constant iets is. Het is steeds in meer of mindere mate aanwezig of verdwijnt helemaal. De meeste "trillingsbronnen" doen dat continu of onder bepaalde omstandigheden. Het ontstaan vaak bij decellereren, maar ook niet altijd.

Toch blijven die aandrijfassen een dingetje. Inderdaad, het horizontaal schudden (vooral te merken op lagere snelheid) geeft een indicatie dat de assen niet lekker vrij en "recht" kunnen bewegen maar in een hoek blijven staan. GoPro er onder hangen  flippy1

Een motorsteun is inderdaad ook nog een mogelijkheid. Die dingen zijn oud en mogen best vervangen worden. Maar als er daardoor trillingen ontstaan zou je zeggen dat je met een verandering in toerental of bijvoorbeeld een kuil/drempel sowieso minstens een andere trilling moet krijgen. Dat is niet het geval.

Nou trilt hij dus soms ook stilstaand stationair. Dat is wel op te lossen met een beetje extra gas. Dus of dat een relatie heeft met de trilling waar het hier allemaal om gaat durf ik niet te zeggen.

Het was trouwens de lange rechter as die eruit is geweest. Links niet, die draait al een paar jaar steady. Zou het het tussenlager kunnen zijn van de lange as? Die draait in een rubber blok toch? Als die gaar is gaat de as misschien ook alle kanten op. En dat misschien juist wel bij decellereren. Last eraf en hij weet ff niet meer hoe hij het recht moet houden....

Ik duik er ff onder.....

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
« Reactie #33 Gepost op: 01 oktober 2018, 12:33:39 »
Weet dat bij de astra uit mn verhaal de assen ahw een 'langer stuk hadden' waardoor de wielen soort van naar buiten gedrukt werden bij iedere omwenteling.Of dat in de homokineten zat of in de tripods/cups weet ik niet.

Als ik gek genoeg ben  Deuh begin ik binnenkort toch te projecten aan die 20v sedan, wellicht die assen eens proberen onder jou auto als test?
Blijkt dit de oplossing kun je opteren voor verse.
Overigens geen idee van de staat behalve 1 kapotte hoes, ze voelen spelingsvrij aan maar heb nooit met t kreng gereden uiteraard.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline Martijn_vK

« Reactie #34 Gepost op: 07 oktober 2018, 10:48:26 »
Ik heb inmiddels ontdekt dat nu voor de derde keer de binnenste ashoes rechts kapot is. Dat kan toch geen toeval zijn en ik zoek de trilling dan ook in die as en in het bijzonder in de binnenste tripoide of het lagerblok waarin het "vaste" deel van de as rust.

Als ik bij Tuynder kijk, kost een complete as € 335. Via Autodoc kost dezelfde as van fabrikant SKF net € 100. Wat is nou wijsheid?

Ik weet dat ik de vorige keer een hele berg geld heb betaald voor 2 nieuwe assen en dat het toen nog de verkeerde waren ook. Het moesten versies zijn met dikkere uiteinden, volgens de garage. Of zij verkeerde hebben besteld of dat er twee soorten zijn voor de 20v durf ik niet te zeggen. Ik zie maar 1 versie bij Tuynder. Iemand daar info over?

Offline jarchey

« Reactie #35 Gepost op: 07 oktober 2018, 12:20:26 »
heb je de fusees al nagekeken of daar alles recht is ,misschien dat doordat er iets niet goed zit dat de wielen gaanwringen tot ze door de aandrijfkrachten gefixeerd worden en bij afremmen weer een iets andere stand aannemen .
ik roep ook maar wat hoor , had bij mijn vorige 156érs nml ook zo'n trilling net alsof je banden niet helemaal rond zijn.
schoot me nog wat te binnen ,check je veerpoten eens ,mss dat die eea veroorzaken ,zitten ze nog goed vast etc..

gr John
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2018, 12:38:49 door jarchey »

Offline Martijn_vK

« Reactie #36 Gepost op: 07 oktober 2018, 18:57:15 »
Ja die zijn recent nog helemaal losgeweest bij het vervangen van de draagarmen. En twee wiellagers vervangen in het afgelopen halfjaar. Die as is de boosdoener, ik heb nu zo goed als alles uitgesloten.

Heb weinig zin om zo'n as weer ergens te moeten laten vervangen voor € 600 of meer. Ik denk erover om maar gewoon dat SKF-ding te bestellen. Mij ontbreekt het alleen aan het juiste gereedschap (afgedraaide dop 36(?) en een verschrikkelijke compressor)...

Offline aytac

« Reactie #37 Gepost op: 07 oktober 2018, 19:57:43 »
Waarom complete as? Tripod kapot? Kom/huis waar tripod in valt versleten?

Offline peetje155

« Reactie #38 Gepost op: 07 oktober 2018, 20:26:56 »
Ja die zijn recent nog helemaal losgeweest bij het vervangen van de draagarmen. En twee wiellagers vervangen in het afgelopen halfjaar. Die as is de boosdoener, ik heb nu zo goed als alles uitgesloten.

Heb weinig zin om zo'n as weer ergens te moeten laten vervangen voor € 600 of meer. Ik denk erover om maar gewoon dat SKF-ding te bestellen. Mij ontbreekt het alleen aan het juiste gereedschap (afgedraaide dop 36(?) en een verschrikkelijke compressor)...

Goofy is echt betaalbaar. Zou hem een pbeetje sturen.
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
« Reactie #39 Gepost op: 07 oktober 2018, 20:49:26 »
Martijn, net gekeken hier. Dat asdeel met lager zat nog bij t blok! Hebbuh?  Applaus

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline Martijn_vK

« Reactie #40 Gepost op: 08 oktober 2018, 00:58:00 »
Waarom complete as? Tripod kapot? Kom/huis waar tripod in valt versleten?

Omdat ik het hele zaakje niet meer vertrouw. De hoes van de binnenste kineet (de tripoide/kom dus) is nu voor de derde keer stuk, al het vet eruit en de as is dus al maanden aan het rammelen. Besides, als ik de complete as voor 100 eu kan vervangen ga ik niet moeilijk doen met losse delen ervan.

Goofy is echt betaalbaar. Zou hem een pbeetje sturen.

Weet het, heb hem al eens gecontact ;)

Martijn, net gekeken hier. Dat asdeel met lager zat nog bij t blok! Hebbuh?  Applaus

Grtz,fRank

Joahhh!!! Ik hoop alleen dat het buitenste deel v/d as nog een beetje fatsoenlijk is. Ga ik morgen op de brug controleren, anders toch maar een complete as ;)

Offline aytac

« Reactie #41 Gepost op: 08 oktober 2018, 12:54:37 »
Omdat ik het hele zaakje niet meer vertrouw. De hoes van de binnenste kineet (de tripoide/kom dus) is nu voor de derde keer stuk, al het vet eruit en de as is dus al maanden aan het rammelen. Besides, als ik de complete as voor 100 eu kan vervangen ga ik niet moeilijk doen met losse delen ervan.

Weet het, heb hem al eens gecontact ;)

Joahhh!!! Ik hoop alleen dat het buitenste deel v/d as nog een beetje fatsoenlijk is. Ga ik morgen op de brug controleren, anders toch maar een complete as ;)

Complete as is toch niet mét huis/kom? Tripoide zelf was 45-65 euro dacht ik. Complete as voor 100 euro is niet duur maar zou dan toch twijfelen aan kwaliteit. Zeker nu er wel gewoon goede/kwaliteit as onder zit (toch?)...

Als de hoes kapot gaat is het niet gek dat het zaakje gaat rammelen ;D Zou eerder oorzaak hoes zoeken dan oorzaak rammelen en/of nieuwe as...

Verlaagd? Te vol met vet? Ik weet het ook niet, drie x een hoes kapot is wel knap, al zou je het zelf willen, zou het nog niet lukken :)

Offline Martijn_vK

« Reactie #42 Gepost op: 08 oktober 2018, 15:17:25 »
Complete as is toch niet mét huis/kom? Tripoide zelf was 45-65 euro dacht ik. Complete as voor 100 euro is niet duur maar zou dan toch twijfelen aan kwaliteit. Zeker nu er wel gewoon goede/kwaliteit as onder zit (toch?)...

Als de hoes kapot gaat is het niet gek dat het zaakje gaat rammelen ;D Zou eerder oorzaak hoes zoeken dan oorzaak rammelen en/of nieuwe as...

Verlaagd? Te vol met vet? Ik weet het ook niet, drie x een hoes kapot is wel knap, al zou je het zelf willen, zou het nog niet lukken :)

Complete as is helemaal compleet, zo monteren, alles erop. De laatste keer dat ik assen verving viel het me al op dat het al voordeliger is om een complete as te kopen dan drie losse delen te vervangen. Het ding dat ik op het oog heb is een SKF-as en dat lijkt me toch wel een degelijke keus. Schijnt zelfs dat veel aftermarket assen beter zijn dan het origineel bij een 156 20v.

Ben al heel lang op zoek naar de oorzaak van die trilling en in hetzelfde tijdsbestek 3x een kapotte ashoes duidt wel op een probleem met die as. Bovendien is alle gezeik begonnen nadat die hoes voor het eerst stuk was. Ondanks dat er toen geen buitensporige speling is gevonden zal er toch wel ergens een onbalansje in zitten. En of het nou de tripoide/kom of het lager in de tussensteun is, durf ik nog niet te zeggen maar ik ben er ook wel klaar mee eigenlijk.

De auto is al jaren verlaagd en 5 jaar geleden zijn de assen vervangen, kort voor het verlagen. Eigenlijk nooit problemen gehad ermee, maar het afgelopen jaar heeft de auto weer wat aan vermogen gewonnen dus die assen krijgen ook wel op hun donder iedere keer.

Te veel vet, zou dat kwaad kunnen? Mij is geleerd de hele kom vol te drukken met vet en dan de hoes er overheen. Ik heb het klusje de laatste keren uitbesteed aan een specialist (de monteurs van het bedrijf van mijn neef) dus ik ga er vanuit dat het goed gedaan is.

We zullen zien. Ik ga die as iig vervangen en als het daarna nog steeds trilt lever ik de auto in als oefenobject voor de brandweer ;)

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
« Reactie #43 Gepost op: 08 oktober 2018, 15:45:36 »
Te veel vet lijkt me ook niet goed, je moet wel wat ruimte overhouden om de lineaire beweging veroorzaakt door het in-uitveren mogelijk te maken?

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline aytac

« Reactie #44 Gepost op: 08 oktober 2018, 23:10:40 »
Compleet als in echt compleet compleet en dat voor 100 euro??????????

What happened zeg... ;D

Offline aytac

« Reactie #45 Gepost op: 08 oktober 2018, 23:12:00 »
Hebben ze geen assen voor de 166 20v? Voor 100 euro per stuk knikker je ze er voor de lol erop ;D

Offline Martijn_vK

« Reactie #46 Gepost op: 09 oktober 2018, 10:03:22 »
156: https://www.autodoc.nl/skf/15084  flippy1

166: https://www.autodoc.nl/metelli/9069028 ietsje duurder maar valt ook wel mee...

Offline aytac

« Reactie #47 Gepost op: 09 oktober 2018, 11:12:09 »
ietsje maar... +50% ja ;D

Linker kant alleen voor de automaat zie ik, jammer genoeg... Zit geen haast achter, fijn om te weten dat de rechter in ieder geval beschikbaar is voor een schappelijke prijs. Misschien dat later links ook in de schappen komt.

Wellicht een keer in de toekomst allebei (mits links ook leverbaar is dan) tegelijk vervangen puur om de puntjes op de i te zetten.

Ik zou trouwens niet lopen kloten nee als ik voor 105 euro een complete as kan bestellen. Vroeger hoorde je bedragen van 350 euro voor de as, 350 euro voor het kommetje. 6 700 euro voor een aandrijfas was heel 'normaal'. En dat terwijl ze nu met 105 euro ook genoeg winst maken om een fabriek draaiende te houden...

Thanks voor de linkjes!

Offline Martijn_vK

« Reactie #48 Gepost op: 10 oktober 2018, 09:00:44 »
As is vervangen.............. Heeft NIET geholpen  v6tech1  de trilling is nog aanwezig en heftiger en frequenter dan ooit.

Nou heb ik nog maar 1 idee en anders geef ik het echt op: lager in het differentieel kapot. Zag dat zo'n ding bij Tuynder maar 63 euro kost, dus dat valt mee. De auto is begonnen met trillen nadat de (vorige,  ::) ) as er voor de eerste keer onderuit is geweest. Als hij toen lomp uit het diff getrokken is of lomp teruggeplaatst, of als het ding gewoon al op instorten stond, dan kan ik snappen dat hij nu helemaal stuk is. Zou een kapot difflager trillingen in de auto kunnen veroorzaken?

Als dat zo is kan ik me voorstellen dat de binnenste ashoes steeds kapot gaat. De grote klem van de hoes was er nu gewoon compleet af en de hoes zelf was op meerdere plaatsen gescheurd. Ik ben bang dat als ik niet snel handel dat de nieuwe as binnen de kortste keren ook stuk is.

Offline Franssie

« Reactie #49 Gepost op: 10 oktober 2018, 11:01:16 »
bij mijn 156 moest ik ook ieder jaar de binnenste hoes vervangen dit kwam door de verlaging  nooit last gehad van trillingen.
hoor je je diff?