Auteur Topic: 159SW 1.9JTS technische problemen na aankoop  (gelezen 948 keer)

Offline Erics

• Forumbezoeker
  • *
159SW 1.9JTS technische problemen na aankoop
« Gepost op: 26 mei 2018, 12:54:51 »
Zoals vorige week in mijn voorstelrondje al beschreven heb ik sinds vorige week dan als Mercedes liefhebber toch eens een Alfa gekocht. Het is een 159 SW 1.9JTS van 2008 met 166dkm en een half jaar Bovag garantie.
Ik had me op mijn manier goed ingelezen en dacht een goed exemplaar gekocht te hebben, totdat bij het ophalen na 100km de motor slecht begon te lopen en het gele motor lampje aan ging. Uiteraard meteen terug gegaan en het bleek dat de nokkenastiming niet goed was. De auto laten staan en naar verluid hebben ze de sensoren van de nokkenassen en BDP vervangen en een aantal stekkers schoon gemaakt maar bleek het uiteindelijk vervuiling van een zeef in de solenoid van de uitlaat- nokkenasversteller te zijn. De distributieketting is volgens het boekje vrij recent vervangen en de garage heeft voor de zekerheid dit gecontroleerd en geen rek geconstateerd. Na reparatie hebben ze de auto uitgebreid getest en alles was goed.
Gisteren opgehaald en ja hoor, na 30km weer het motorlampje aan. De motor liep nu verder wel goed. Weer terug gegaan en uit laten lezen, zelfde foutmelding. Omdat de motor verder goed liep heb ik hem of verzoek van de garage toch mee genomen om te zien hoe hij zich houdt. Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen op het gebied van Alfa: komen dit soort vage storingen vaker voor?
Wat mij verder op viel is dat als ik de 5e en 6e versnelling gebruik ik de versnellingsbak kan horen. Het is een wat zingend geluid dat net niet hinderlijk is maar wel goed waarneembaar. Als ik de koppeling in trap gaat het weg. Hij schakelt overigens verder prima. Hoeveel zorgen moet ik me hierover maken? Ik weet ondertussen van de M32 versnellingsbakperikkelen maar hoe ernstig is een wat hoorbare bak? Is dit een garantiepuntje of nog niet ernstig genoeg?

Online brinkerik

• Geslacht: Man
  • Moi
Re: 159SW 1.9JTS technische problemen na aankoop
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2018, 13:12:06 »
Balen.
Ik lees mij ook altijd goed in, maar pas als je een wagen op de oprit hebt staan begint het echte leer proces.

De 1.9 en 2.2 zijn geen foutloze motoren, maar rijden wel fijn. Ook is de techniek niet extreem ingewikkled, het onderblok is ook bij opel gebruikt. Ketting is een probleem die deze motoren kennen, maar als dit goed gerepareerd wordt moet het geen probleem zijn.

De bak, ja is helaas niet van het kaliber die je er van mag verwachten. Als je nu problemen ervaart zeker aankaarten.  Bovag garantie vind ik een waardeloze garantie, omdat je alleen recht hebt op een goede 'dive train' voor de rest is erg veel Geen garantie.

Ik zou zelf, even een redelijk aantal km er bijop zetten, en kijken of alle storingen weg zijn.  Ook was een aankoopkeuring hier op zijn plaats geweest, en had je daardoor sterker gestaan.   Hopelijk is de verkopende partij welwillend om jouw op gang te helpen, maar met de zaken die ze nu al gedaan hebben lijkt het erop dat dit goed zit.

succes.

Alfa 159  2.4 JTDm

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2018, 13:36:38 »
Ik heb een soortgelijke ervaring gehad, na twee weken het MM lampje dat ging branden ( Foutcode P0016)
Ketting is toen onder de verkopende garage vervangen onder garantie.
Een jaar naderhand begon het weer, maar geen garantie meer.
Aotoitaila heeft hem toen vervangen maar dan alles.
Want ik vermoed dat ze de eerste keer alleen de ketting vervangen hebben en niet de hele zwik, dat het daarom na een jaar weer terug kwam.
Nu rijd ik er alweer 3 jaar mee rond nadat Autoitalia de dis onderdelen vervangen heeft.

Wat de filtertjes van de in en uitlaat solenoids betreft, dat klopt die kunnen vervuilen en kin je weer reinigen.

Wat de versnellingsbak betreft, daar gooide ik eerst nieuwe olie in en kijken wat dat brengt.

Welke MM Foutcode heb je nu?

Offline Erics

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 01 juni 2018, 19:28:06 »
Even een update van de motorproblemen: tot nu toe loopt de motor goed maar blijft het lampje branden. Ook is het brandstofverbruik op de snelweg volgens de dashboard meter hoog: bij 130 ca. 1 op 9. Ik heb contact gehad met de garage en eerdaags breng ik de auto weer langs en dan gaan ze de motor spoelen. Ze vermoeden dat de nokkenasverstel- regelaars opnieuw (deels) verstopt zitten.
De foutcode die de ecu aangeeft weet ik nog niet, ik heb een interface en een Multiecuscan- licensie gekocht dus als het goed is kan ik hem nu zelf uitlezen.
Wat een gedoe allemaal, spoelen van een motor, heb ik nog nooit meegemaakt. Is dat normaal bij een Alfa?

Offline eaj

• **
« Reactie #4 Gepost op: 01 juni 2018, 19:41:53 »
Mijn eerste idee is dat er toch een nieuwe distributie ketting om moet. Wel compleet met spanner etc, anders heb je dit volgend jaar weer.
Het zingen van de bak is een teken dat het lager versleten is. De bak zal ook gereviseerd moeten worden.

Misschien kun je de onderhoudshistorie opvragen, bij de garage waar de auto in onderhoud is geweest.

Succes.
Alfa Romeo 159 SW 1.8 MPI
Alfa Romeo 147 1.6
Alfa Romeo 156 Berlina 1.8 TS

Offline Erics

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 01 juni 2018, 19:50:22 »
Ik heb contact gehad met de garage waar de auto in onderhoud is geweest. De distributie is ca. 10000km geleden vervangen, inclusief tandwielen, etc. Volgens de verkopende garage hebben ze de timing gemeten en die is goed. Lijkt dus niet de distributie te zijn.

Offline eaj

• **
« Reactie #6 Gepost op: 01 juni 2018, 20:12:50 »
Dat is goed nieuws. Hopelijk zijn het de ventielen van de nokkenas timing.
Alfa Romeo 159 SW 1.8 MPI
Alfa Romeo 147 1.6
Alfa Romeo 156 Berlina 1.8 TS

Offline stefano

• bevangen door het virus dat alfist heet.
    • www.showyoursound.nl/Public/Showcase/Showcase.asp?id=2467
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2018, 21:10:48 »
Hallo,

Als ik jou verhaal zo lees dan lijkt het alsof je in mijn 159 1.9jts sw rijdt ..... Ik heb namelijk percies dezelfde problemen en is ondertussen ookal 10x bij de garage geweest zonder succes. ZIe hieronder even een update van de dingen die ik al doorlopen om het probleem met hhet motor lampje te verhelpen:
- nokkenassensoren vervangen
- ketting ed. vervangen
- Lambdasonde vervangen

DIt alles zonder resultaat

M.b.t. tot het gieren in de 5e en 6 e versnelling zegt mijn garage dat het niet ligt aan de versnellingsbak maar aan de aandrijfastussenlager rechts. Deze is nog niet vervangen maar zal over een week of twee gebeuren. Dit preventief want ook zij zijn er niet zeker van dat het probleem verholpen is.

wordt vervolgt.

Weet jij ondertussen al wat meer?
156 1.9JTD nero
147 2.0 azzuro n.
156 2.0 selespeed azzuro n.
159 1.9JTS Nero