Zou je nog een diesel kopen?

Auteur Topic: Zou je nog een diesel kopen?  (gelezen 1011 keer)

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Bekijk profiel
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Zou je nog een diesel kopen?
« Gepost op: 08 juni 2018, 20:26:09 »
Mn huidige auto loopt aardig richting de 3 ton, en ik heb hem ook alweer 2 jaar ruim.

Tijd voor wat anders: ruimte is wel belangrijk, maar nu?

Ik heb vandaag gereden in een Kia Optima. Geweldig! Maar de kofferbak van een aygo. Een prius Wagon? Ik ben daar niet klaar voor...

Ik maak ca 35-40.000 km pj

Zou je nog een diesel durven kopen? (Lpg is geen optie)
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2018, 20:29:25 door katuut »
Last hebbend van detaildiarree

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
Re: Zou je nog een diesel kopen?
« Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2018, 20:35:48 »
Een nieuwe neem ik dan aan he?
Dan zou ik uit recalcitrantheid (is dat een woord uberhaupt?  ;D) zeker een diesel kopen. Maar goed, ik moet niet wekelijks in gebieden zijn waar de groene scepter de leugens spreidt... :-X

Ik verwacht overigens niet dat binnen nu en 2 a 3 jaar er een totaalverbod op diesels doorkomt, lijkt me sterk.

Daarbij vind ik diesel gewoon fijn rijden.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2018, 20:39:08 »
Het zou een bijna nieuwe worden, 3 a 4 jaar oud

Ik herken wat je zegt: een v60 D5 staat wel hoog op het lijstje, om vervolgens direct het dpf eronder weg te zagen Hahaha

Maar je hebt ook zouets als restwaarde he...
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2018, 20:39:38 door katuut »

Offline Gais

• ongenuanceerdedieselhater
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2018, 20:42:14 »
Ik wel hoor. Net een 9 jaar oude sjoemeldiesel uit Duitsland gehaald met 6 kabouters 240 paarden, 500 straatsteentrekkers en 100.000 km ervaring. Bevalt prima. Beter dan die gedownsizede wasmachines of electrische stofzuigers van de laatste jaren. Kon gratis een electrische Golf of een i3 krijgen van de baas, maar daar wil ik niet dood in gevonden worden. Dan maar een kilometervergoeding oproken.

Klaar met frituren, koken doe je op gas.

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 08 juni 2018, 20:46:01 »
Apk regels zijn net veranderd weet ik, dpf moet nu zichtbaar aanwezig zijn... Nono (leegkloppen wordt echter niets over gezegd..  Applaus)

Restwaarde is inderdaad wel een dingetje, ofwel houden tot ie omvalt..

Als je er op pak m beet 3 jaar +/- anderhalve ton bijfietst is ie toch nog niet versleten daarna? Zeg van 100k naar 250/280K.

Restwaarde is dan ook al lelijk ingekakt natuurlijk,wellicht is tegen die tijd nog eens investeren in een handvol slijtdelen en weer doorrijden de betere optie?
Kun je wellicht door tot de 4enhalve ton en daarna naar de eeuwige jachtvelden.
*disclaimer: geen idee of een volvo van vandaag de dag dat kan hoor* ;)

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Van Binsbergen

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 09 juni 2018, 11:55:10 »
Ik snap nog steeds niet waarom je het DPF zou verwijderen. De enige reden om het te doen is om in de toekomst eventuele problemen met het roetfilter (en dus: kosten) te voorkomen. Puur een kwestie van centjes besparen ten koste van de gezondheid van je medemens. Wat mij betreft het toppunt van egoïstisch gedrag. Maar ieder z'n ding.

"Fijnstof is schadelijk voor de gezondheid. Om de uitstoot van fijnstof door dieselvoertuigen te verminderen zijn moderne personen- en bestelwagens met dieselmotor voorzien van een gesloten roetfilter. De introductie van dit roetfilter heeft ervoor gezorgd dat fijnstofemissies van deze wegvoertuigen in de praktijk met 95 tot 99% zijn gedaald." (bron: website TNO)

Bovendien:

"Aan roetfilterproblemen ligt dus meestal een andere oorzaak dan een defect roetfilter. Met het verwijderen van het roetfilter wordt wel het gevolg, maar niet de oorzaak van de klacht weggenomen." (bron: website Squadra Tuning)

En nee, ik ben niet anti-diesel. Ik rijd er zelf immers ook op. Sterker nog, heb net m'n diesel ingeruild voor opnieuw een diesel. ;)
Nu: Giulietta 2.0 JTDm TCT 170 pk Distinctive (2013)
Gehad: MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011) | 156 2.5 V6 24V Distinctive (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09 juni 2018, 12:18:45 »
Het staat in de context van recalcitrant zijn ;)

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 09 juni 2018, 18:33:55 »
Als je niet veel (snelweg)kilometers maakt kan een roetfilter wel degelijk problemen geven.
Het vangt dan wel de roetdeeltjes op en slaat deze op maar is op een gegeven moment verzadigd en dient dan leeggemaakt te worden (HALLO NU KOMT HET DUS ALSNOG IN DE LUCHT HE, LEEST U MEE?).
Dit gebeurd normaal gezien onopgemerkt voor de leek tijdens een rit waarbij er aan een aantal voorwaarden moet zijn voldaan eer de regeneratiecyclus opstart, oa bedrijfstemperatuur van de motor.

Rij je nu veel 'rondom de kerk' met je diesel heb je dus kans dat de cyclus wel opstart, maar terwijl hij nog bezig is ben jij al op je eindpunt en zet dus nietsvermoedend de motor af.
Nah volgende stuk rijden; motor op de gewenste temperatuur en hupla gaat ie weer, regeneratie cyclus wordt ingezet.

Hier kun je dus op den duur gezeik mee krijgen als t programma niet afgerond wordt, motorstoringen en idd, dichtgekakte filters.
Regenereren via OBD bestaat ook nog, dan loopt je motor een bepaald programma af met verschillende toerentallen. Nadeel is dan dat de vullingsgraad op 70% gezet wordt voor de regelunit, maw binnen no time heb je t weer aan je rekker met je regeneratiecyclus... Deuh
Been there done that met de 159 destijds.

Een auto die volop snelwegkilometers consumeert zal hier uiteraard veel minder last van hebben, heeft volop tijd om zo'n cyclus te doen (en blaast dan gewoon lekker alles alsnog de atmosfeer in maar dat geeft dan opeens niet meer ofzo) die regenereren gemiddeld zo rond iedere 400 a 450km ,de 'stadsdiesels' rond de 200km...

Het Adblue systeem op vrachtwagens is ook zo'n verhaal trouwens: Is niet meer of minder dan een vloeistof (ureumachtig iets?) die verneveld wordt in de uitlaat (ik dacht na de laatste demper), zodanig dat de roetdeeltjes gevangen worden in een druppeltje als ze naar buiten geblazen worden, wat dan vervolgens neerslaat op het wegdek. Nah geen roet in de lucht en daar ging het om, dus...geniaal of gek? ???

Los hier nog van is 'luchtkwaliteit' uiteraard gewoon een dingetje geworden zoals vroeger zure regen was...Hot item destijds maar wie lult er nu nog over? Gat in de ozonlaag,anyone?

ALS ik zeg als, men daadwerkelijk iets aan de luchtkwaliteit wil doen is lucht- en scheepvaart om te beginnen al een grote stap.
Maar nee dat kan uiteraard niet want dan kom je aan de portemonnee van de grote jongens die weer hun connecties hebben bij t ministerie, en dat werkt voor de industrie idem.
Die pakken dan gewoon hun boeltje op en gaan in oekiewoekiestan zitten met hun vies fabriekje als ze hier teveel tegenwind krijgen, dahaag nederland...

Gaat gewoon om geld GT, en verder om niks. En waar halen we dat t makkelijkst?
Juist bij de makke schapen.Dit keer de automobilist, binnen nu en tien (?) jaar bij de huizenbezitter omdat ie nog een gasgestookte cv heeft (en dat mag niet he koos?) Gewoon knaken rapen is het..
.
Dacht je dat de lucht kwaliteit daadwerkelijk baat gaat hebben bij het feit dat straks iedereen zn vol eletrieke tuut (want zover komt het, geloof me maar) aan het net hangt als ie thuiskomt van zn werk? Kan er wel een schepje kolen extra bij in de centrale he...Nee das goed voor de luchtkwaliteit...

Anyway, diesel rijden is  :ok: maar wel een zonder roetfilter, een 2004 156 ofzo.. ;)

Grtz,fRank

AR156C#2187 - mijn PP

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 09 juni 2018, 21:38:59 »
Mn huidige auto loopt aardig richting de 3 ton, en ik heb hem ook alweer 2 jaar ruim.

Tijd voor wat anders: ruimte is wel belangrijk, maar nu?

Ik heb vandaag gereden in een Kia Optima. Geweldig! Maar de kofferbak van een aygo. Een prius Wagon? Ik ben daar niet klaar voor...

Ik maak ca 35-40.000 km pj

Zou je nog een diesel durven kopen? (Lpg is geen optie)

Diesel wordt idd onderhand aardig duur.  Ik zit nog wel boven het omslagpunt, maar komt elke keer dichter bij.

Ik ben ook voorzichtig aan het kijken naar een opvolger, en ga ondanks dat ik LPG vervloekt heb; ook die kant op kijken.  Een Tipo Import, 120pk  fabriek orginele G3 installatie; of een Giulietta met LPG zijn serieuze optie`s.

Maar; zou liever nog even door dieselen.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Tjerry_V6

• Nog steeds geen Radio
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 09 juni 2018, 22:57:18 »
Nooit overwogen zo’n olie stoker. Ook in de tijd dat ik veel km’s maakte

Tjerry
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 09 juni 2018, 23:02:37 »
Nooit overwogen zo’n olie stoker. Ook in de tijd dat ik veel km’s maakte

Tjerry

Same here.

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2018, 04:56:30 »
Diesel wordt idd onderhand aardig duur.  Ik zit nog wel boven het omslagpunt, maar komt elke keer dichter bij.

Ik ben ook voorzichtig aan het kijken naar een opvolger, en ga ondanks dat ik LPG vervloekt heb; ook die kant op kijken.  Een Tipo Import, 120pk  fabriek orginele G3 installatie; of een Giulietta met LPG zijn serieuze optie`s.

Maar; zou liever nog even door dieselen.

Het gat met benzine blijft 30 cent ;)

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2018, 06:14:05 »
Het gat met benzine blijft 30 cent ;)
Daartegenover is de wegenbelasting voor een diesel duurder.

Gasoline rules ;o)

Offline bullettooth

• Toon op 't Root
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2018, 08:54:47 »
..........................

Het Adblue systeem op vrachtwagens is ook zo'n verhaal trouwens: Is niet meer of minder dan een vloeistof (ureumachtig iets?) die verneveld wordt in de uitlaat (ik dacht na de laatste demper), zodanig dat de roetdeeltjes gevangen worden in een druppeltje als ze naar buiten geblazen worden, wat dan vervolgens neerslaat op het wegdek. Nah geen roet in de lucht en daar ging het om, dus...geniaal of gek? ???
...............

Grtz,fRank

nonononono

Ad blue is NIET om ret deeltjes "te vangen" op op te lossen...Ad blue is om de NOx te reduceren (die is ook prcs, waar het hele VW diesel schandaal overgaat!!!!!)... NOx om te zetten naar water en stikstof..

« Laatst bewerkt op: 10 juni 2018, 08:55:42 door bullettooth »
Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 10 juni 2018, 09:09:35 »
Daartegenover is de wegenbelasting voor een diesel duurder.

Gasoline rules ;o)

Lpg stijgt mee met de benzineprijs. Uiteindelijk is lpg altijd goedkoper. Dat was altijd zo, en is ook nog steeds zo.

Maar ja: als dat de vereiste is om auto te rijden, zouden we met zn allen wel een dacia rijden Hahaha