Auteur Topic: Zou je nog een diesel kopen?  (gelezen 1198 keer)

Offline Martijn_vK

• Geslacht: Man
Re: Zou je nog een diesel kopen?
« Reactie #25 Gepost op: 10 juni 2018, 12:03:10 »
Zo lang Mercedes uit hetzelfde vaatje tapt hoef je je echt niet te schamen voor een Dacia.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #26 Gepost op: 10 juni 2018, 12:15:53 »
Is een dokker :) Moet dringend eigenlijk eens sticker op hangen "i love my dacia"...

En 2 dobbelstenen aan je spiegel Hahaha
Last hebbend van detaildiarree

Offline dekkersj

• *
« Reactie #27 Gepost op: 10 juni 2018, 14:31:48 »
nonononono

Ad blue is NIET om ret deeltjes "te vangen" op op te lossen...Ad blue is om de NOx te reduceren (die is ook prcs, waar het hele VW diesel schandaal overgaat!!!!!)... NOx om te zetten naar water en stikstof..

In ureum zit ook nog een koolstof component. Er zal dus ook CO2 ontstaan.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2018, 14:32:15 door dekkersj »
Alfa Romeo 156 2.0 16V TS (932B21__)
Winter: RAVENOL HVT High Viscosity Turbo Oil SAE 5W-50
Zomer: RSS SAE 10W-60 en HVS High Viscosity Synto Oil SAE 10W-60

Offline MartinPool

« Reactie #28 Gepost op: 10 juni 2018, 16:22:25 »
Met adblue (ureum) haal je de Nox eruit, om dit goed z`n werk te laten doen moet de motor vrij rijk draaien, dus veel CO.
Als de adbleu zijn werk niet goed doet blaas je dus behoorlijke CO uit.
En met adbleu als de kat zijn werk niet goed doet komt er ook een behoorlijke troep uit de uitlaat.

Kortom, als een motor precies volgens specs loopt dan is de uitstoot redelijk schoon te krijgen, dit is dus te doen met stationair of op vast toerental draaiende motoren maar welke verbrandingsmotor in een voertuig kan volgens specs draaien ?
Verschil in temperatuur, wisselende belasting, vervuiling van het systeem, kwaliteit van de lucht.

En dit is ook waar al het gezeik vandaan komt, op een testbank is de uitstoot goed maar in de praktijk is het naadje.

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
« Reactie #29 Gepost op: 10 juni 2018, 23:03:39 »
nonononono

Ad blue is NIET om ret deeltjes "te vangen" op op te lossen...Ad blue is om de NOx te reduceren (die is ook prcs, waar het hele VW diesel schandaal overgaat!!!!!)... NOx om te zetten naar water en stikstof..

Zo was het mij iig uitgelegd door mn maat, een eigen rijder (met alfa logo's op de zijschorten vd cabine!  :thumbsup:)  en tevens ex-automonteur dus nam ik aan dat t waar was...

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Jobo_156

• Global Moderators
  • *
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
« Reactie #30 Gepost op: 12 juni 2018, 09:33:11 »
Ik ben geheel bewust over gegaan op benzine.
Tegenwoordig zit ik aan 28-30k km /jaar.
Wegenbelasting kost me 170 EUR per kwartaal ipv 370 EUR.
Diesel doet 1.31 , Benzine 1.41 . (voordeel van direct aan de grens wonen) . Voor mij geen twijfel meer mogelijk.
Daarbij valt het verbruik me ongelooflijk mee. Door die 180 paardjes is de auto ronduit zuinig te noemen bij 120 km/u
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 09:34:50 door Jobo_156 »
Portfolio

Huidig: Lancia Delta 1.4 tjet Platino 2011

Gehad:
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999
Lancia Y -1996
AR 75 1.8 -1986

Offline Van Binsbergen

« Reactie #31 Gepost op: 12 juni 2018, 11:03:46 »
Als je niet veel (snelweg)kilometers maakt kan een roetfilter wel degelijk problemen geven.
Het vangt dan wel de roetdeeltjes op en slaat deze op maar is op een gegeven moment verzadigd en dient dan leeggemaakt te worden (HALLO NU KOMT HET DUS ALSNOG IN DE LUCHT HE, LEEST U MEE?).

Je hebt helemaal gelijk dat je inderdaad problemen kunt krijgen als je het regeneratieproces te vaak onderbreekt. Maar ik ga er even vanuit dat iemand die veel korte afstanden rijdt geen diesel koopt, wellicht is dat een onterechte gedachte? Voor wat betreft het alsnog in de lucht komen: de in het DPF opgevangen roetdeeltjes worden onder zeer hoge temperatuur verbrandt (vandaar dat er ook extra diesel wordt ingespoten) zodat het overgrote deel juist niet in de lucht belandt. Als dat niet zo zou zijn, waarom zouden er dan roetfilters bestaan? Zou dan toch niets toevoegen?

Citaat
ALS ik zeg als, men daadwerkelijk iets aan de luchtkwaliteit wil doen is lucht- en scheepvaart om te beginnen al een grote stap.
Maar nee dat kan uiteraard niet want dan kom je aan de portemonnee van de grote jongens die weer hun connecties hebben bij t ministerie, en dat werkt voor de industrie idem.
Die pakken dan gewoon hun boeltje op en gaan in oekiewoekiestan zitten met hun vies fabriekje als ze hier teveel tegenwind krijgen, dahaag nederland...

Gaat gewoon om geld GT, en verder om niks. En waar halen we dat t makkelijkst?
Juist bij de makke schapen.Dit keer de automobilist, binnen nu en tien (?) jaar bij de huizenbezitter omdat ie nog een gasgestookte cv heeft (en dat mag niet he koos?) Gewoon knaken rapen is het..

Hier ben ik het helemaal mee eens, roep ik ook al jaren. Het is natuurlijk van de zotte dat je voor een paar tientjes naar Barcelona kunt vliegen, terwijl de CO2-uitstoot van vliegtuigen ongekend is. Zolang vliegen zo goedkoop blijft, zal het probleem met de luchtkwaliteit niet opgelost gaan worden. Schepen verbranden op volle zee diesel waar afval-gifstoffen doorheen gemengd zitten, het behoeft geen uitleg wat de milieu-effecten daarvan zijn. Kan allemaal maar. Auto's zijn maar voor een zeer beperkt deel verantwoordelijk voor de luchtverontreiniging, maar omdat het inderdaad zo lekker makkelijk is krijgen de automobilisten de schuld en wordt daar het geld geïnd. >:(
Nu: Giulietta 2.0 JTDm TCT 170 pk Distinctive (2013)
Gehad: MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011) | 156 2.5 V6 24V Distinctive (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
« Reactie #32 Gepost op: 12 juni 2018, 11:38:02 »
Je aanname is deels onterecht; uiteraard, de meesten kopen een diesel vanwege economische redenen (die, zoals hier al een paar x terecht is aangehaald, lelijk aan het nivelleren is ivt benzine), maar dr zijn er ook -zoals ik destijds met de 159 2.4- die diesel rijden uit liefhebberij. Gewoon vanwege t koppel en omdat t kan. 8)
Die hebben dus de poppen aan het dansen met hun 40km p. dag aan B-wegen en stadsverkeer mix....

Of er dan daadwerkelijk ook 'betere' lucht uitkomt weet ik niet; je verbrand tenslotte nog steeds eea wat tóch in de atmosfeer terecht komt..Er wordt dan wel gezegd dat dát dan niet schadelijk is maar dat zeiden ze vroeger van asbest ook he, moet je eens kijken wat voor een heisa ze daar van maken nowadays..
Anyway, vind t het een dom systeem; iets wat je eerst opvangt later alsnog dr uit rossen, nogmaals verbrandt of niet. Das t zelfde als stofzuigen en later de zak in de woonkamer weer uitkiepen.. flippy1

Kijk zolang je in ogenschouw houdt dat in dit leven om 2 dingen draait (de geldzak en de klootzak, maw knaken en sex) kun je daar je voordeel mee doen.
Al die gouden bergen die al belooft zijn in het verleden (met de introductie van de kleine ecotruttenschuddertjes bv, het ging wel heel erg goed daarmee, dus hup MRB plichtig opeens Hahaha ), geen/lage bijtelling op hybrides, subsidie op zonnepanelen/belastingaanslag als je levert aan het net en ga zo maar door das allemaal maar om één ding te doen: jou later centen uit je zak kloppen.En ruim daarvoor nog; t kwartje van Kok, die 'tijdelijke' maatregel remember?

Het boeit de bv NL namelijk geen ene ruk hoe t met de luchtkwaliteit is gesteld, pecunia dat is het speerpunt.. Ja we doen wel net alsof natuurlijk, milieuzones instellen enzo maar das allemaal show man, een farce om te rechtvaardigen dat JIJ mot betalen...

Als de harmony of the seas of hoe heet die drijvende hoerenkast aanmeert in rotjeknor pleuren de vogels bij wijze spreken zowat dood uit de bomen (zo'n hok stookt 900 L olie per uur erdoor om t licht op die schuit te laten branden, walstroom is niet toereikend schijnbaar) maar das niet erg want inkomsten he.
Maar owee als je daar 2 km vandaan met je 86er 2cv rijdt, want DAT is slecht voor de luchtkwaliteit ter plekke... Deuh
Sodemieter op met je groen gedoe, bah.
Weet wat echt zou helpen aan het milieu? Minder mensen. Gewoon nu allemaal onvruchtbaar worden, dan is over pakweg 100jaar de aarde van ons af en kunnen de apen weer rustig gaan uitvechten wie er de slimste is...

Heb je ook direct de reden te pakken waarom ik geen kids heb, bolletje is vol genoeg zo.

Zo ik ga ff een auto zonder kat laten draaien nu, ik heb geen opvolgers die kunnen vervuilen he, dus moet t allemaal zelf doen... Applaus

;)

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Van Binsbergen

« Reactie #33 Gepost op: 12 juni 2018, 21:24:37 »
 Hahaha Hahaha Hahaha
Nu: Giulietta 2.0 JTDm TCT 170 pk Distinctive (2013)
Gehad: MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011) | 156 2.5 V6 24V Distinctive (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Offline Martijn_vK

« Reactie #34 Gepost op: 13 juni 2018, 08:55:27 »
Amen brother, amen!

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #35 Gepost op: 13 juni 2018, 10:37:47 »
Liefhebberij 2.4!     Zo-een hok kun je niet zonder dat aspect bezitten.       
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Martijn_vK

« Reactie #36 Gepost op: 13 juni 2018, 18:59:26 »

Mijn carbon footprint van vandaag @ Le Mans, daar valt het toch niet op nu.

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
« Reactie #37 Gepost op: 13 juni 2018, 21:12:14 »
Roetfilter van Weber??? flippy1

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline JS JTD

• JTD-Performance
« Reactie #38 Gepost op: 14 juni 2018, 21:51:52 »

Mijn carbon footprint van vandaag @ Le Mans, daar valt het toch niet op nu.

Beste idee van Nederland??
Roetconversiesysteem, met bbq blokjes als eindproduct! Wel tijdig de conversietank leeg maken!! ;D
JTD-Performance.com