Even voorstellen.. II

Auteur Topic: Even voorstellen.. II  (gelezen 1567 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1340
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen.. II
« Reactie #30 Gepost op: 22 juli 2018, 00:05:58 »
@Arthur, dank voor de bijval. :ok:

@BrianL; Ja ik weet ook wel dat er gewone en sportpakket veren- en dempercombi's bestaan en dat daar dus onderling verschil in zit, ongetwijfeld dus ook in bestelnummers. Mi zal een TI dus gewoon op dezelfde veerpoten staan als bv een Distinctive uitvoering.

Waar t mij om ging is dat jij beweerde dat dit affabriek Eibach en Bilstein fabrikaat zou zijn, dat is nl niet zo.Althans ik heb het in al die jaren niet gezien en er nooit van een ander iets over gehoord/gelezen ook.
Denk je niet dat dit common knowledge zou zijn op een forum als dit, dat een TIversie op bilstein/eibachspul zou staan?

Daarbij; een GTA zou t affabriek met van die laffe fietspompjes moet doen (die overigens wel wat afwijken van wat standaard is voor gewonere 156's zover ik weet) terwijl t model met een 1800 benzienetje en t TI optiepakket wél 'grote mensen onderstelspullen' heeft...Denk t niet he.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 168
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen.. II
« Reactie #31 Gepost op: 24 juli 2018, 15:41:06 »
@Arthur, dank voor de bijval. :ok:

@BrianL; Ja ik weet ook wel dat er gewone en sportpakket veren- en dempercombi's bestaan en dat daar dus onderling verschil in zit, ongetwijfeld dus ook in bestelnummers. Mi zal een TI dus gewoon op dezelfde veerpoten staan als bv een Distinctive uitvoering.

Waar t mij om ging is dat jij beweerde dat dit affabriek Eibach en Bilstein fabrikaat zou zijn, dat is nl niet zo.Althans ik heb het in al die jaren niet gezien en er nooit van een ander iets over gehoord/gelezen ook.
Denk je niet dat dit common knowledge zou zijn op een forum als dit, dat een TIversie op bilstein/eibachspul zou staan?

Daarbij; een GTA zou t affabriek met van die laffe fietspompjes moet doen (die overigens wel wat afwijken van wat standaard is voor gewonere 156's zover ik weet) terwijl t model met een 1800 benzienetje en t TI optiepakket wél 'grote mensen onderstelspullen' heeft...Denk t niet he.

Grtz,fRank


Goed dat we het eens zijn dat er verschil in de dempers en veren zit. Wat mij nog verbaast is dat je stelt dat  een "Distinctive" dan dezelfde veerpoten (dus verlaging) zou hebben als een "TI", het zou natuurlijk kunnen maar ik wist niet dat de "Distinctive" ook verlaagd geleverd is. Het klopt overigens dat ik dacht dat de dempers door Bilstein zouden zijn gemaakt, ik begrijp dat dat niet correct is, heb ik ook weer wat geleerd want dat wist ik niet. Welk merk maakt de dempers en de veren voor het sportpakket volgens jou?

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1340
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen.. II
« Reactie #32 Gepost op: 24 juli 2018, 17:19:42 »
Je kunt er bij Alfa zowiezo geen peil op trekken wat wanneer en hoe geleverd is. Maar mi had je in de facelift types progressive en distinctive als basis uitvoeringen waar dan weer allerlei optie spul aangehangen kon worden, net hoe groot je portemonnee was of gek je baas igv lease...

Distinctive is de 'dikkere' lagere versie met eletrieke ramen achter enzo. Ongetwijfeld zijn er diverse verschillen aan te wijzen (een als lease nieuw geleverde basis progression die als optie de achterste ramen electrisch heeft haalt bv mn verhaal alweer onderuit  ;D)
Zo zullen er meer verschillen zijn waar de een zegt; dat is standaard terwijl een ander weet dat het een optie betrof.Folders geven niet altijd uitsluitsel, je kon buitenom t boekje/de factuur ook genoeg ritselen bij een dealer bij t bestellen. Zo heb je ook affabriek leer en aftermarket leer (had met de bijtelling te maken)
Dit alles verschilt dan ook nog eens per land..Ga dr maar aan staan... Deuh

Mi was zo'n distinctive de basis voor een TI uitvoering (zoek maar op de rdw site, een originele TI heeft dit niet op kenteken vermeld als zodanig maar is een Distinctive volgens mij)
Ik vermoed dan ook dat daar t verschil in veren/dempers zit,  maw een ti heeft gewoon t lagere 'sportpakket'spul.
Wie t spul maakte voor Alfa weet ik niet, dr staat iig gewoon zo'n org schildje/logo in de schokbrekers, geen Bilstein vermelding. Veren hebben een lik verf ter indicatie (geel of groen meen ik?zal voor verlaagd of niet zijn gok ik?) maar eveneens geen naamsvermelding.

Nogmaals er is niet makkelijk een lijn te trekken 'wat dr wel en wat dr niet op zat bij die en die uitvoering' maar de merknamen zoals jij ze noemde waren mi niet correct en daar reageerde ik op...  ;) bighug

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Alenko1983

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 77
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen.. II
« Reactie #33 Gepost op: 28 juli 2018, 22:20:25 »

Je kunt er bij Alfa zowiezo geen peil op trekken wat wanneer en hoe geleverd is.

weten ze volgens mij bij Alfa ook niet  ;D



Offline Alenko1983

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 77
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen.. II
« Reactie #34 Gepost op: 29 juli 2018, 00:15:45 »
Heb afgelopen periode wat dingetjes aan de Bella gedaan.
Niet veel trouwens, maar goed wou het toch hier neerkwakken.

Voorste remmen (schijven+blokken) stonden al poos in de planning, maar omdat ik nog een Peugeot 206 heb waar voor apk van alles en nog wat aan moest gebeuren moest Alfa ff wachten.  :'(

Maar goed, inmiddels remmerij aan voorkant vernieuwd.
Geen gekke dingen tegengekomen, heb de boel schonngemaakt en daar waar nodig voorzien van nieuw vet.




Erger mij steeds meer en meer aan stroef schakelen.
Vooral vanuit stilstand vergt enige fingerspitze gefuhl.
Koppelingspedaal moet volledig ingetrapt worden om pook in versnelling te kunnen zetten. :(
Eenmaal in beweging gaat schakelen iets makkelijker, maar echt soepel gaat het niet.
Zo kwam ik op idee om beide cylinders van de koppelbediening te vervangen, hopelijk zal dat de euvel voor een groot deel oplossen.  :)

Onderdelen binnengekregen, geen topspul maar goed.



oude situatie;



gescheurde hoes, mja kan gebeuren. verder weinig geks.

oud en nieuw;



(de)montage stelt niks voor, leiding eraf/erop, borgring wat cylinder in beugel op plek houdt is misschien beetje priegelen.



Hoofdcylinder was wel beetje priegelwerk.  ;D





Met beetje geduld is het wel te doen. Het is wel krap daar beneden, dat is wel minder.



Oud en nieuw;



Nieuwe erin





Daarna de boel ontluchten. Het ziet er gek uit maar het werkt.  :)



Lastig te zien maar er kwam eerst wat zwarte drap uit. 



Intussentijd kreeg ik wat complicaties met de Bella.  ;D
Heb in mijn zoektocht naar oplossing voor niet werkende Airco van mijn 156 tijdens stationair lopen aan allerlei relais lopen trekken die aan de voorkant van de batterij zitten.
Deze dingen;



En dat had ik beter niet kunnen doen.  :'(
Auto kreeg last van allerlei symptomen.. onregelmatig lopen, bokken, uitvallen en niet meer willen starten.  ???
Odb-Scanner aangesloten, allerlei gekke codes. Injector die het niet doet tot vertical accelerometer/bad road oid.
Alfa was aan het trippen. Ergste vond ik niet willen starten, je moest pedaal echt erop houden.
Ook wanneer je sleutel op contact zet (m.a.r. stand) ging altijd (bij mij dan wel) gasklep zoemen/calibreren.. dit deed ze ook niet meer.  :-[

Op internet verschillende topics doorgelezen op zoek naar aanknopingspunten.
Ik kwam achter dat de krukas-sensor een evt boosdoener kan zijn bij startproblemen met de warme motor.
Aangezien ik poos terug al nokkenas-sensor had vervangen vanwege soortgelijke euvel, wist ik dat nu deze aan de beurt was.  :(


Sensor besteld.



Maar waar zit deze ???


gelukkig maar, net (schuin)boven de voorpijp.  :'(




Ik zag geen andere mogelijkheid dan voorpijp aan voorkant los te maken en deze laten zakken om makkelijker bij sensor te komen.


Nieuwe sensor is gemonteerd, maar gelukkig heb ik één bout afgebroken die op flens van spruitstuk zit.  :-[



Zat ook weer niks anders op dan spruitstuk eraf.
Dacht ik zet er wel moer op de overgebleven tapeind, hopelijk komt de rest dan wat los. Uiteraard niet ;D





Uiteindelijk lukt het om oude bout/tapeind resten uit te boren en opnieuw te tappen. Niet ideaal en niet 100% maar het voldoet genoeg. 





Intussentijd ook wat pakkingen besteld, waaronder die van de inlaatspruituk. Deze waren echt aan vervanging toe zeg maar. :(






Als laatste nog de luchtfilter vervangen. Oude was gewoon beetje oud. :)



Bedoeling was ook om interieurfilter te vervangen, maar heb helaas geen 5.5 mm rateldop. 
Daar moet ik iets anders op verzinnen. :(

Verder wou ik als sinds begin gasklep goed reinigen. Dit ook omdat ik al paar keer(bij deze auto) foutcodes zag voorbij komen die betrekking hebben tot gasklep.
Heb al paar keer met doek en wat remmenreiniger klep schioongemaakt, maar nooit van dichtbij goed bekeken. 
Weet dat deze vol met electronica zitten die je veel koppijn kunnen bezorgen wanneer ze niet 100% werken.
Gaat dus om deze dingen;


Na gasklep beetje oppervlakkig gepoetst te hebben plastic deksel losgemaakt. Deze wordt middels klemmen op de behuizing gedrukt.
Binnenwerk was beetje vettig, deze met de contactreiniger en zacht doekje schoongemaakt. Ook de contactsporen op de binnenzijde deksel hadden iets vervuiling, maar niets ernstigs.



Om lang verhaal kort te maken;

Heb nou aantal dagen met de Alfa gereden.
Wat direct opvalt is dat de starten nu veel sneller gebeurt.
Ook loopt de motor wat soepeler.
Gasrespons is wat prettiger.

Koppelingspedaal voelt wat degelijker en strakker, kort intrappen voor het ontkoppelen.
Helaas bij bepaalde versnellingen moet ik pedaal nog steeds diep intrappen.  :(
Ik ga van de week schakelmechanisme bovenop de versn.bak bekijken, misschien dat ik daar het een ander aan kan afstellen.

Voor de rest zijn er ook wel dingen waar ik mijn geduld begin te verliezen. 
Namelijk mijn airco. ;D
Deze doet het niet, zelfs niet na vervangen van de relais en drukschakelaar (gebruikte).
Misschien toch maar een nieuwe drukschakelaar bestellen.  ???

























 










« Laatst bewerkt op: 29 juli 2018, 00:55:15 door Alenko1983 »

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2511
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen.. II
« Reactie #35 Gepost op: 29 juli 2018, 09:53:54 »
Goed bezig!
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1340
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen.. II
« Reactie #36 Gepost op: 29 juli 2018, 18:19:36 »
Gaat lekker inderdaad! Herkenbaar om van het ene zelf veroorzaakte probleem in het andere te vallen... flippy1

Mbt het schakelen; is het schakelen zelf ruk of zit t in de koppeling (kraakt je bak bij niet voldoende pedaal intrappen bv)

Het stroeve schakelen komt vaker voor; zit vaak of in de bediening onder de pook of in het schakelmechanisme op de bak zelf.

Om uit te sluiten waar t precies zit kun je even de kogelkopjes van de kabelbediening van de bak af wippen, gaat t dan nog compleet uien zit t in de pook of de kabels.

Om dat schakelmechanisme weer op te frissen was een how to vroeger, wellicht is die er nog, geen idee..

Suc6!

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Alenko1983

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 77
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen.. II
« Reactie #37 Gepost op: 31 juli 2018, 20:56:40 »
haha ben gelukkig niet de enige  ;D

Ja ik kan niet met 100% zekerheid zeggen waar het inzit. Ik voel en hoor tijdens koppelingspedaal intrappen
niet alteveel tumult. Heb de koppeling nou aantal keren op beproeving gehad, maar het kan nog een poos mee.
Gezien de km-stand van de auto en gebrek aan onderhoudsgeschiedenis ga ik vanuit dat ie nog wel tijdje mee kan. 

Over de pook, die gaat in een paar versnellingen redelijk soepel. Dit zijn 2e en 3de versnelling. Hoef de pedaal hiervoor ook niet diep in te trappen. De rest heeft er nietzoveel zin in. ;D
Wat ik wel merk aan de pook is dat deze aan onderkant(voor mijn gevoel) erg knakt..  Dus onder de pook zelf. Vooral wanneer je in de vrij-stand van links naar rechts gaat. Ik weet het, dit is lastig uitleggen en voel me net een vrouw nu ik het zo teruglees haha

Maar het is gewoon jammer, erg comfortabele/soepel rijdende auto met wat kleine makken zeg maar. :)

Offline peetje155

  • *****
  • Berichten: 686
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen.. II
« Reactie #38 Gepost op: 31 juli 2018, 22:57:32 »

Dat knakken als je de pook in vrijstand van portier naar portier beweegt herken ik.
Net of die onder de pook op dat balhoofd wat tegenkomt.
Het schakelen ging toen ook moeilijker, vooral naar 3.
Het verdween echter net zo snel als het gekomen was, net toen ik besloot eens onder de console te loeren.
Als het blijft gooi het spul los, reinig het balhoofd ff en zet 'm goed in het vet.
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.